Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pokémon Scarlet & Violet

Itse olen valtava Pokémon-fani, mutta ymmärrän kyllä teknisen suorituksen kritiikin. Sen sijaan sitä en ymmärrä lainkaan, miksi sillä on niin monelle merkitystä. Peli ei näytä parhaalta mahdolliselta - mitä sitten? Sen sijaan siinä on aivan loistava uusi Pokémon- ja hahmokaarti ja ennen kaikkea musiikit (pääsarjan kaikkien aikojen top3 soundtrack mielestäni), ja valtaa määrä quality of life -parannuksia. Voitaisiinko keskittyä pelin hyviin puoliin, joita kyllä riittää, sen sijaan että linkattaisiin palstat täyteen bugivideoita?
Grafiikasta kanssasi samaa mieltä. Näyttää miltä näyttää. Pokemon pelit eivät ikinä ole olleet graafisesti kovin kummoisia ja Switch on jo vanha sotaratsu. Silti ne ovat olleet hauskoja ja viihdyttäviä pelejä.

Sen sijaan näin räikeitä bugeja kun tässäkin on, niin kyllä ne on hyvä tuoda ilmi. Ihan vaikka ostoa harkitsevien tietoisuuteen. Se ei tee pelistä suoraan huonoa, mutta kyllä siinä saattaa itse kukin miettiä, että pitäisiköhän sittenkin ostaa peli vasta ensimmäisten korjaavien päivitysten jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Sen sijaan näin räikeitä bugeja kun tässäkin on, niin kyllä ne on hyvä tuoda ilmi. Ihan vaikka ostoa harkitsevien tietoisuuteen.

Juuri näin. Pelin osto oli harkinnassa, mutta jää nyt toistaiseksi kauppaan. Palataan asiaan sitten kun Nintendolta tulee uusi konsoli, ja pelistä tehdään paranneltu versio. Jos tehdään.

En tosin ole mikään suuri Pokemon-fani, joten ei tämä koskaan ollut siellä ostoslistan kärkipäässä, vaikka Arceus olikin ihan hyvä peli.
 
joo kyllä itsekkin aion pelin kumminkin noutaa ja uskon että pidän silti pelistä, vaikka siinä nyt noita teknisiä ongelmia olisikin, on niistä silti kumminki hyvä mainita omasta mielestäni, kyllähän pelissä myös ihan mielenkiintoisia juttuja on, mitä olen katsellut mrhappyn ja dansgamingin streamejä, että kyllä tämä varmasti itselleni maistuu huomattavasti paremmin kun sword and shieldit, josta en pitänyt lainkaan.
 
On kyllä maistunut vaikka välillä alkaa ärsyttää ihan hemmetisti se että Poket spawnaa suoraan sun eteen ja et näe sitä koska osa on niin pieniä ettei niitä erota ilman suurennuslasia. Tuli piestyö ensimmäinen team star jäsen ja oli kyllä haastava bossi battle. Piti ihan katsella googlella mille se on heikko kun ei ole nuo niin hyvin tiedossa. Kyllä se sit juuri ja juuri kaatui ja seuraavaksi on kakkos gymin vuoro.
 
Digital Foundryn mietteitä pelin surkeasta suorituskyvystä ja äärettömän rumasta ulkoasusta.



Edit: Kuka olisi uskonut että Arceus näyttää tekniseltä mestariteokselta tämän rinnalla vaikka ei sekään mitään silmäkarkkia ole. :D
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkään noilla bugeilla ei ole mitään merkitystä, jos peli on muutoin tarpeeksi hauska - ja ainakin minulle se on. Ilmeisesti monille muillekin, kun siitä tuli juuri Nintendon menestyksekkäin julkaisu ikinä, myyden 10 miljoonaa vain kolmessa päivässä.

Ainoa bugi, jonka olen kohdannut, on se, että maan läpi näkyy välillä, ja joskus hahmoilla jotain outoja liikkeitä. Ne vähentävät pelinautintoani alle 1 %. Metacritics-keskiarvoon voinkin helposti lisätä vähintään 10 pistettä (76+10=86), koska en anna noille grafiikka- ja bugivalittajille oikein mitään arvoa.

"Game-crashing bugs" tuntuu olevan kova sana tuossa ylläkin linkatussa videossa, mutta ainakaan itse en ole sellaiseen törmännyt vielä noin 22 pelitunnin jälkeen. Sen sijaan esim. uudessa Mario + Rabbidsissa olin samassa peliajassa törmännyt pelin jumittavaan bugiin jo kahdesti, ja sitä pidetään kuitenkin yhtenä vuoden parhaista peleistä...
 
Turha pelin teknisiä ongelmia on puolustella, jopa Nintendo on samaa mieltä. Antavat pelaajille rahat takaisin ja Nintendo jos joku ei tee tätä ikinä.

Tämä on Nintendolta hyvä veto. Parasta mahdollista PR:ää huonossa tilanteessa.

Pokemon on jättimäinen brändi. Tottakai se myy kuin häkä, vaikka peli olisi missä kunnossa tahansa. Fanit ostavat uusimman pelin joka tapauksessa, mikä on täysin ymmärrettävää. Jos sieltä sitten kuitenkin paljastuu rikkinäinen peli, niin tämä on ihan hyvä tapa sovitella.

Toisaalta ei näiden ongelmien tarvitse olla kenenkään tiellä pelistä nauttimisesta, mutta kuten aiemminkin sanottu, ongelmat on ihan hyvä tuoda ilmi. Joillekin ne voivat olla isompia juttuja kuin toisille.
 
Mulla on peli kaatunut jo useita kertoja, mikä on melko harvinaista ollut Switch-peleille ainaki omalla kohdalla. Onneksi autosave on ollut aina suht liki niin ei oo mitään peruuttamatonta tapahtunut. Grafiikka ja taidetyyli ei itsessään haittaa tai oo väliksi, mutta bugit ja pätkivät tekstuurit alkavat olla aika tuskaista. Pelissä kun alkaa sataa nii FPS putoaa heti kymmenellä ja välillä taisteluissakin liikkeet ovat kuin hidastetusta elokuvasta.

Harmi sinällään, sillä pelin muutokset ovat olleet hyviä ja itse pelaaminen näiden ongelmien takana on ollut hyvää. Taidan silti enemmän pitää Arceuksesta kuin tästä. Ja pelihän myy koska se on Pokemon.
 
Joillekin ne voivat olla isompia juttuja kuin toisille.
Ne ovat joillekin ihan käsittämättömän isoja juttuja, se on tullut tässä arvosteluja ja kommentteja lukiessa huomattua. Noita rahanpalautusjuttujakin lukiessa näkyi perusteena että "en pystyisi nauttimaan pelistä tällaisena". Ai jaa? Tällaisen pelaajan olisi ollut varmaan 2000-luvun alussa vaikea löytää mitään nautittavaa pelaamista, kun jokainen peli oli teknisesti tällainen. Kummasti niistä silloin kuitenkin nautittiin. Ihmisten vaatimustaso kasvaa ajan myötä hurjille tasoille. No, ei ole minulta pois - muuten kuin yleisen peliä ympäröivän ilmapiirin huononemisena.

Itse en malta odottaa, että "pakollinen osuus" eli läpipeluu on hoidettu, ja pääsee jalostamaan 5V-pokeja ja rakentamaan kilpailullista tiimiä. Olen kyllä nauttinut Scarletista ihan pelinäkin, mutta todellinen suola tulee olemaan kilpailullisessa puolessa, jota Arceuksessa ei ollut lainkaan, vaikka muuten loistava peli olikin.
 
Nyt pika pika giftinä lunastamaan pika pika pikachu

Tänään sain pelin näppeihin, valitettavasti mistään performance päivityksestä tai bugien korjauksista ei taida olla kuulunut. Toisaalta miksi suotta kiirehtiä kun peli myy kuin kuparipannut Hirvoskankaalla.

Ite voin antaa tuon mobiilipelintasoisen grafiikan anteeksi, mutta toinen toistaan kauheampia bugivideoita puskee joka videopalvelusta. Polttelee aloittaa, mutta hermot palaa hyvin nopeasti jos tulee tommosia @Kirai mainitsemia pelin kaatavia jumeja
"en pystyisi nauttimaan pelistä tällaisena". Ai jaa? Tällaisen pelaajan olisi ollut varmaan 2000-luvun alussa vaikea löytää mitään nautittavaa pelaamista, kun jokainen peli oli teknisesti tällainen. Kummasti niistä silloin kuitenkin nautittiin. Ihmisten vaatimustaso kasvaa ajan myötä hurjille tasoille.
Pitää myös ymmärtää, että nyt eletään vuotta 2022 ja mielestäni sillon peliltä saa myös odottaa enemmän kuin 2000-luvun tasoa. Peliä myydään ihan täydellä hintalapulla niin silloin sisällön pitäisi myös vastata sitä ja jos ei niin silloin on ihan oikeutettu itkemään asiasta. Eri asia jos nämä olisi huhupuheita, mutta tuolla on tiktokit täynnä videoita missä hahmo tippuu tasojen läpi ja peli kaatuu käsiin.

Sen mitä lukenut niin pelihän on oikeasti hyvä useimpien mielestä, jos vain peliä rikkovat bugit saataisiin korjattua.
 
Viimeksi muokattu:
Ne ovat joillekin ihan käsittämättömän isoja juttuja, se on tullut tässä arvosteluja ja kommentteja lukiessa huomattua. Noita rahanpalautusjuttujakin lukiessa näkyi perusteena että "en pystyisi nauttimaan pelistä tällaisena". Ai jaa? Tällaisen pelaajan olisi ollut varmaan 2000-luvun alussa vaikea löytää mitään nautittavaa pelaamista, kun jokainen peli oli teknisesti tällainen. Kummasti niistä silloin kuitenkin nautittiin. Ihmisten vaatimustaso kasvaa ajan myötä hurjille tasoille. No, ei ole minulta pois - muuten kuin yleisen peliä ympäröivän ilmapiirin huononemisena.
Kyseessä on yksi isoimmista pelibrändeistä (tai no brändeistä ylipäätään). Jo pelkästään se tuo tiettyä oletusta siitä, etteivät törkkäisi rikkinäistä peliä pihalle. Joku muu jättijulkaisu saisi ihan yhtä paljon tai jopa enemmän lokaa niskaan, jos se tällaisena julkaistaisiin. Ei Pokemonin kuulu olla tässä mikään erikoistapaus.

Ja tottakai vaatimustaso on noussut 20-vuoden takaisesta. Pelintekijöitä on enemmän, joten kilpailua on enemmän. Pelikehitystyökalut ovat kehittyneet huimasti ja pelien budjetit kasvaneet. Se on loppujen lopuksi meidän pelaajien etu, että nämä ongelmat nostetaan esiin. Ihan nyt ensimmäisenä konkreettisena esimerkkinä tuo esiin nostettu mahdollisuus saada rahat takaisin, mutta tietysti pidemmässä juoksussa eheämpiä pelejä suoraan julkaisussa.
 
Ne ovat joillekin ihan käsittämättömän isoja juttuja, se on tullut tässä arvosteluja ja kommentteja lukiessa huomattua. Noita rahanpalautusjuttujakin lukiessa näkyi perusteena että "en pystyisi nauttimaan pelistä tällaisena". Ai jaa? Tällaisen pelaajan olisi ollut varmaan 2000-luvun alussa vaikea löytää mitään nautittavaa pelaamista, kun jokainen peli oli teknisesti tällainen. Kummasti niistä silloin kuitenkin nautittiin.

No eikä ollut. Mä just kesällä vedin 80 retropeliä läpi ps1, ps2, wii, gba ja muilla laitteilla eikä yksikään, siis yksikään ollut lähellekkään näin huonoa teknisesti.
 
Nyt pika pika giftinä lunastamaan pika pika pikachu

Tänään sain pelin näppeihin, valitettavasti mistään performance päivityksestä tai bugien korjauksista ei taida olla kuulunut. Toisaalta miksi suotta kiirehtiä kun peli myy kuin kuparipannut Hirvoskankaalla.

Ite voin antaa tuon mobiilipelintasoisen grafiikan anteeksi, mutta toinen toistaan kauheampia bugivideoita puskee joka videopalvelusta. Polttelee aloittaa, mutta hermot palaa hyvin nopeasti jos tulee tommosia @Kirai mainitsemia pelin kaatavia jumeja

Pitää myös ymmärtää, että nyt eletään vuotta 2022 ja mielestäni sillon peliltä saa myös odottaa enemmän kuin 2000-luvun tasoa. Peliä myydään ihan täydellä hintalapulla niin silloin sisällön pitäisi myös vastata sitä ja jos ei niin silloin on ihan oikeutettu itkemään asiasta. Eri asia jos nämä olisi huhupuheita, mutta tuolla on tiktokit täynnä videoita missä hahmo tippuu tasojen läpi ja peli kaatuu käsiin.

Sen mitä lukenut niin pelihän on oikeasti hyvä useimpien mielestä, jos vain peliä rikkovat bugit saataisiin korjattua.

Joo tuo Pikachu on ollut heti alusta asti lunastettavissa. Toki sitä ei saa kun vasta 2-3h pelaamisen jälkeen. Yksi omista suosikeista niin olin aika yllättynyt kun kävin läpällä kattoo jos sais lahjoja. :D
 
Joo tuo Pikachu on ollut heti alusta asti lunastettavissa. Toki sitä ei saa kun vasta 2-3h pelaamisen jälkeen. Yksi omista suosikeista niin olin aika yllättynyt kun kävin läpällä kattoo jos sais lahjoja. :D
Vaatii siis tarinassa johonkin tiettyyn pisteeseen asti pelaamisen että voi lunastaa?
 
Peliä myydään ihan täydellä hintalapulla niin silloin sisällön pitäisi myös vastata sitä
Niinhän se vastaakin. Sisältö ei ole sama asia kuin tekninen suorituskyky tai grafiikat - ne ovat vain pieni osa sisältöä. Sisältöä ovat myös esim. musiikit ja hirviödesignit, jotka ovat ainakin omasta mielestäni sarjan kärkipäätä. Täysi hintalappu ei tarkoita, että pelin joka osa-alueen pitäisi olla kiitettävää tasoa. Eihän suurimmassa osassa peleistä ole.

Jo pelkästään se tuo tiettyä oletusta siitä, etteivät törkkäisi rikkinäistä peliä pihalle.
En käyttäisi sanaa "rikkinäinen" noin löyhästi. Rikkinäinen pelihän on pelaamiskelvoton, eikä moni pelaisi sellaista tuntiakaan. Sen sijaan tätä olen pelannut noin 25 tuntia. Ensimmäistäkään pelin jäädyttävää bugia ei ole tullut vielä vastaan. Ikävä kuulla, jos joillain on. Puhutaan mieluummin viimeisiä silauksia vaille jääneestä kuin rikkinäisestä, koska tämä on kaukana rikkinäisestä.
 
En käyttäisi sanaa "rikkinäinen" noin löyhästi. Rikkinäinen pelihän on pelaamiskelvoton, eikä moni pelaisi sellaista tuntiakaan. Sen sijaan tätä olen pelannut noin 25 tuntia. Ensimmäistäkään pelin jäädyttävää bugia ei ole tullut vielä vastaan. Ikävä kuulla, jos joillain on. Puhutaan mieluummin viimeisiä silauksia vaille jääneestä kuin rikkinäisestä, koska tämä on kaukana rikkinäisestä.
Se on tietysti hyvä, että sinulla peli on toiminut, mutta yksinkertaisesti se määrä kuinka paljon tässä pelissä on eri tasoisia bugeja, voidaan helposti käyttää sanaa rikkinäinen.

Nostetaan nyt vielä kerran se pointti, että jos Nintendo itse tarjoaa hyvitystä, niin kovin hyvässä kunnossa peli ei ole.
 
Nostetaan nyt vielä kerran se pointti, että jos Nintendo itse tarjoaa hyvitystä, niin kovin hyvässä kunnossa peli ei ole.
Nostetaan esiin myös se, että Nintendo tarjoaa sitä vain vastauksena pelaajilta tulleeseen kritiikkiin, ei oma-aloitteisesti. Kyseessä on kuitenkin japanilainen yritys, jolloin osa sen identiteettiä on varmasti japanilaisen asiakaspalvelun ydinajatus "o-kyaku-sama wa kami-sama", eli "asiakas on jumala". Asiakkaita siis halutaan mahdollisuuksien rajoissa palvella ja miellyttää, pyysivät he mitä tahansa.
 
Nostetaan esiin myös se, että Nintendo tarjoaa sitä vain vastauksena pelaajilta tulleeseen kritiikkiin, ei oma-aloitteisesti. Kyseessä on kuitenkin japanilainen yritys, jolloin osa sen identiteettiä on varmasti japanilaisen asiakaspalvelun ydinajatus "o-kyaku-sama wa kami-sama", eli "asiakas on jumala". Asiakkaita siis halutaan mahdollisuuksien rajoissa palvella ja miellyttää, pyysivät he mitä tahansa.
Mutta tuskin asiakkaat pyytäisivät hyvitystä, jos peli olisi kunnossa. Eikä tälläinen hyvitysten tarjoaminen Nintendolla kovin yleistä ole.
 
Ylös Bottom