Vastaus: PES 2009 [PS3 Hype]
JÄÄHYVÄISET RAKKAALLE PESSILLE
Olen jo lähes 30 vuotias Pes-fanaatikko. Yksi Pessin Suomen mestaruuskin on tullut 10 vuoden aikana voitettua. Sarjan pelaaminen alkoi tosissaan Pro Evolution Soccer 1 pelistä. PES-Sarja on tuonut minulle uusia ystäviä ja niistä vanhoista ystävistä on tullut sitäkin läheisempiä. Muistoja pelin parissa on lukuisia, niitä yhdistää kuitenkin vahvimmin yksi asia - rakkaus pessiä kohtaan, intohimo jalkapalloon.
Kun katson tänään 6.10.2008 taakseni. Voin todeta virtuaalisen futis urani alkaneen vuonna 1998. Silloin muuan Fifa -97 ja -98 olivat kilpailemassa huomiostani tuon alkavan huuman Pro Evolution Soccerin kanssa. Pelasin siis innoissani Fifaa kunnes tutut pojat ehdottivat sitä toista peliä, joka oli alkanut nostaa päätään Playstation 1 konsolilla. Seabassin näkemys virtuaali jalkapallosta oli yksinkertaisesti, niin voimakas, että se vei samassa mukanaan... Muistan hyvin, kuinka tulin uutena kasvona ensimmäiseen pes-iltaani, noin 10 vuotta sitten. Pelasin vihatulla Italiallani. Pojat repesivät nauruun kun ehdotin kamera-kuvakulmaksi Normal Long vaihtoehtoa. Wide kamerakulma oli kuulemma ainut oikea vaihtoehto. Niimpä ensimmäinen Pes-turnaus otteluni päättyi Tsekkosslovakian 4-0 murska voittoon Italiasta. Nedved & Poborsky kaksikko oli omaa luokkaansa.
Sittemmin opin pelin salat ja pääsin sisään peliin paremmin.
Ajatella, että niin monen vuoden ajan pessin pelaaminen on täyttänyt päiväni. Parhaillaan pelasin 8-10 tuntia päivässä 7 päivänä viikossa. Millainen peli saakaan pelaajasta tuollaisen voiman. Peli koukutti, siinä oli syvyyttä. Vuoden pelaamisen jälkeen saattoi havaita asian, jota ei ollut aikaisemmin nähnyt. Te tiedätte tasan mistä puhun. Pes fiilis on ainutlaatuinen jos ja kun sen löytää. Parhaimpina päivinä upotin pallon vapaapotkuista Del Pierolla maaliin paikasta kuin paikasta. Se ei ollut minun hyvyyttäni. Tunsin pelaajan kaikki ominaisuudet, painosta pituuteen, balancesta tekniikkaan, attack arvosta pelaajan tähtiin. Kierre oli 90 tarkkuus 92 laukaisuvoima 81 tekniikka 95 ja mitä vielä oliko sillä väliä.. tunsin pelaajan vahvuudet täysin. Tiesin miltä etäisyydeltä kannattaisi ampua suoraan. Millainen potku ampua vasemmalta 18 metristä. Millainen potku taas 26 metristä oikealta. Kuinka paljon kierrettä laittaa ja painaakko nuolta alas tai kolmiota. Muurissa näin aina pallon mentävän aukon. Muurin alikin pystyi viimeistellä.
Moni pessistä tietämätön kirjoittaisi minulle kovimmat mieliala lääkkeet nopeammin kuin ehtisin sanoa Del Pie... MUTTA te, jotka tiedätte täysin mitä ajan takaa ymmärrätte pelin viehätyksen. Pes OLI simulaatio. Onkin tätä vielä nostalgian hakuisille vuodessa 1980 eläville alkukantaisille ihmisille. Mikäs siinä jos pystyy nauttia esim. pes 4 pelistä vielä tänäänkin useamman tunnin ajan viikosta toiseen. Olen syvästi pahoillani. Itse en pysty.
Rakkaat pes-perheen kunnia jäsenet. Te joilla on jo vuosia takana sarjan parissa. Tämä kirjoitelma on omistettu kaikille teille. Olemme tulleet tietyn aikakauden päähän. Playstation 1 ja VARSINKIN Playstation 2 alustan Gloorian päähän. Olemme jo tovi sitten siirtyneet Playstation 3 koneen uumeniin PES 2008 ja PES 2009 pelien aikakaudelle. Jos PS 1 pelit aloittivat ja pohjustivat tulevaa, niin ehkäpä PS 3 pessit nyt jättävät sarjan taakseen. Jättävät tuon kauniin muiston, kuin eilisen.
Pes fiilis, siis se paras mahdollinen Pes fiilis ja te tiedätte tasan mitä fiilistä tarkoitan. Se on menetetty. Toistan "Paras mahdollinen Pes fiilis on menetetty". Siitä pitää huolen uusi PS 3 alusta ja Konamin tuotantotiimi. Tämä kaikki on hyvin surullista, mutta onko Pes-sarja ainoa pelisarja, joka on menettänyt hohtonsa. Minusta esim. Halo oli ainutlaatuinen eikä sen jälkeiset osat ole pystyneet vastaavaan. Samoin GTA 3 ja VICE CITY, eivät San Andreas tai GTA4 ole päässeet samalle tasolle. Varmaankin esimerkkejä on lukuisia ja toivonkin teidän niistä mainitsevan. Meidän Pes-perheen on jo korkea aika katsoa peiliin. Totuus on, että pes on jumittautunut paikoilleen sen toisen sarjan kohotessa virtuaalifutiksen ykköseksi jo toisena vuonna peräkkäin.
Mitä ensi vuonna....? Pessin vuotena 2010 ! Vuotena, jolloin kaikki muuttui. Pelattavuus oli parempaa kuin koskaan ennen, grafiikka niin kaunista, äänet melodiset ja basso jytisi. Nettipeli ei lagaa eikä valikot ole hirveät. Taustamusiikkina soi The Beatles Liverpoolin Keanen pomputellessa palloa taustalla Anfieldin nurmella. Presentaatio on niin huikeaa, että muuan entinen pes-veteraani kirjoittaa boardille 17.10.2009: "Luulin olevani itse Anfieldilla.. pallon pomputus oli niin sulavaa ja Robbie vilkkasi minulle silmää,,,,, sitten ovikello soi".
- - - - -
Kuten arvatakkin saattaa. Kriisi tilanteissa ihminen sekoaa ja alkaa puhumaan omia. Luen heistä, jotka väkisin hakevat uudesta pessistä kaikkea hyvää. Sitä löytyy paljon aivan varmasti. Pelottava FAKTA! kuitenkin on, että Konamin kaksi uusinta tuotosta PES 2008 ja PES 2009 Playstation 3 alustoilla ovat peleinä kaukana noista Pessin kulta-ajoista. Miksi näin??
Pikemminkin,,, Mitä tapahtui Seabassin tiimille uuden sukupolven konsoleille siirryttäessä? Arvauksia on monia. Itseäni raivostutti kuulla, että Seabass haluaa tehdä pessejä niin Playstation 3:lle, Playstation 2:lle, Xbox 360:lle, Wii:lle, DS:lle, PSP:lle ja kaiketi PC:lle. Mitä vielä. Tämähän on ihan normaalia. Oliko tämä kuitenkin yksi niistä tuomion hetkistä. Tiedän ainakin faktana sen, että tiimillä oli suuria vaikeuksia juuri käsikonsoleiden kanssa. Jokainen meistä tajuaa, että on valtava haaste tehdä peliä niin monelle alustalle, niin lyhyessä ajassa ILMAN AIKAISEMPAA KOKEMUSTA.
Konamilla ei panosteta tarpeeksi pes-sarjaan. Tiimi ei kuuntele fanejaan ainakaan euroopassa. Tiimi on menettänyt otteen jo kauan sitten. Valikot ja musiikki ja presentaatio tulevat olemaan ikuisesti toisarvoisia. Nettipeliä ei saada ikinä lähellekkään nykyajan standardeja vastaamaan.
GAME OVER
Tähän olisi itsekkäästi helppo lopettaa. Pes on kuitenkin antanut minulle näinä 10 vuotena valtavasti. Olen vanhentunut pelisarjan kanssa yhdessä. Tulen aina olemaan kaikesta ilosta valtavan kiitollinen. Nyt on kuitenkin tullut aika katsoa peiliin ja hyväksyä tosiasiat. Pes ei ole entisensä ei lähellekkään. Se ei ole myöskään mennyt 5 viimeisenä vuotena paljonkaan eteenpäin. Kiitokset varsinkin PES 4, PES 5 ja PES 6. Noina aikoina oli vain yksi vaihtoehto. Peli oli suvereeni, sitä ylistivät kaikki. Niin aika muuttuu eikä mikään ole ikuista. Ei edes rakas pes, vaikka niin ehdottomasti haluaisin. Ehkä joskus tulevaisuudessa saamme uuden hyvän pessin, mutta ettäkö jo ensi vuonna?
Loppuun haluan laittaa runoja, jotka kuvaavat parhaiten mielialojani näinä raskaina viikkoina. Kiitos teille kaikille.
Käyn unta kohti
vierelläni
ajatus sinusta
oi jospa
uneeni tulisit
luonani olisit
Saapuu syys
putoaa lehti
portaillesi
luitko siitä
kaipaukseni
Joo. Näin tämä elämä menee.