Vastaus: Pro Evolution Soccer 2013 [PS3/X360 Hype]
Jännä miten erilaisen pelin on Konami onnistunut tästä saamaan verrattuna viime vuoden versioon, vaikka pelimoottori on jo nähty. Ei siinä, itsehän tykkään tästäkin versiosta ainakin pauttiarallaa 10 pelatun pelin jälkeen. Pleikkarilla ei ole montaa peliä tullut kokeiltua, koska 5 min matsit, mutta PC:llä sitten enemmän, kun pystyy ihan kunnon pelejäkin vääntämään. Sitten vähän omia huomioita pelistä:
-
Pelaamisen vapaus. Yksi suurimpia yksittäisiä eroja edelliseen versioon. Todella harvoin tarvitsee enää käyttää tuota Super-Cancelia, jota joutui edellisessä Pessissä käyttämään jatkuvalla syötöllä. Manuaalisyötöt/vedot ovat myös huikeita uudistuksia, joiden luulisi lämmittävän kokeneiden Fifa konkareidenkin (manuaali) mieltä. Syötöt ja laukaukset saa juuri, sinne minne haluaa. Lisäksi mainittava vielä nuo "Lofted long pass" ja "R2 laukominen aka Finesse shot". R2 pohjassa laukominen saa aikaan näyttävän laukausanimaation ja huikean sisäkierteen, jolla voi pallot niitata takanurkkaan. Noilla "hidastetuilla" (ei hajuakaan tuon Lofted Pass suomenkielisestä merkityksestä) keskityksillä ja syötöillä taas voi nätisti pudottaa pallon puolustuslinjan taakse suoraan kaverin jalkaan. Myös mukavia puolenvaihtoja niillä saa aikaan.
- Joo-o, omasta mielestäni
pelaajien liikkuminen on sopivan sulavaa, kun verrataan vaikka viime vuotiseen versioon. Tiedä sitten, mitä te muut meinaatte sulavuudella/kankeudella, mutta omasta mielestäni pelaajat liikkuvat sutjakkaasti ja pallon kuskaaminen on nautinnollista. Toki jos tottunut Fifan "sulavuuteen", jossa täydestäkin vauhdista voi melko näppärästi kääntyä suuntaan kuin suuntaan, niin sitten varmasti tuntuu kankealta. Mitäs pelaatte sitä toista peliä (

). Animaatiotkin ovat jonkin verran edellisestä parantuneet, mutta uutta moottoriahan tämä tarvitsee, mikäli halutaan animaatiot kiitettävälle tasolle. Saa nähä, mitä Fox Engine tekee seuraavalle Pessille. (Ainakin henkilökohtaisesti koko ajan pessin uutisia seuranneena en edes odottanut mitään muutoksia animaatioihin, joten en voi sanoa pettyneeni.)
-
Pallon fysiikat. Jösses. Ehkä yksi parhaita asioita demossa. Pallo elää koko ajan ja pallon "paino" mahdollistaa huikeat laakapallot 30 metristä, joihin sitten oman maun mukaan voi knucklet lisätä. Sama syöttöihin, jotka ainakin nolla -avuilla lähtevät melkein aina sinne, minne niiden haluaa lähtevän. Jotain luin sellaista, että syöttöapu kannattaisi pitää kahdessa palkissa nollan sijaan, jolloin voimamittaria ei tarvitsisi niin tappiiin laittaa, saadakseen kunnollisia ja pitkiä syöttöjä. En ole tätä itse vielä kokeillut.
-
Veskat. Sanokaa mitä sanotte, mutta itselläni oli loppujen lopuksi hirveän vähän robleemia noiden kanssa tuon aiemman vuoden versionkin kanssa, eikä vieläkään ole mitään pahoja sössimisiä osunut kohdille. Toki maanuoliaisissa oli edellisessä versioissa veskarit aina helisemässä, mutta nyt vaikuttaisi, että ottavat noitakin laukauksia hyvin kiinni.
-
Player ID.

Periaatteessa tuo hymiö kertoo kaiken. Rakastan.
-
Taktinen puoli. Erittäin tärkeä osa tänäkin vuonna. Joukkueen saa pelaamaan käytännössä, miten haluaa käyttämällä noita taktiikkasliidereitä. Kilpikonna, vastahyökkäykset, ihQ-Barca... Kaikki onnistuu.
-
Tunnelma. Ilman itse lisäämiä chantteja ei tässä olisi mitään järkeä. Vielä kun saisi itse säädettyä tuon stadionvalaistuksen kuntoon, niin olisi nättiä. Tällä hetkellä tuo tunnelma noin oletuksena on aika säälittävällä tasolla...
-
Grafiikka. Pelaajat muistuttavat edelleen esikuviaan ja muutenkin pelaajamallinnukset paitoineen ja paitojen ryppyineen ovat kiitettävällä tasolla. Vielä kun muukin grafiikka olisi samaa tasoa...
-
Dynaaminen 1-2 syöttäminen ja ensi kosketus. Loistava ominaisuus, jolla saa pallon syöttäneen kaverin ohjattua haluamaansa suuntaan, eikä aina eteenpäin, kuten edellisessä Pessissä. Nuo ensikosketukset ovat myös nannaa, kun on vaan tarpeeksi taitoa kenttäpelaajassa. Saa aika hyvin narrattua pakin jo pelkällä haltuunotolla.
Muita sekalaisia huomioita:
- Vapaapotkuihin olisi kiva saada pikkuhiljaa enemmän variaatiota. Jonkinlaisia kuvioita jne.
- CPU ei osaa vieläkään laittaa nopeaa vapaapotkua...
- ... eikä niitä edelläänkään pysty itse laittamaan kuin silloin, kun pallo jää täsmälleen sille paikalle, missä rike on tapahtunut.
- Uusintojen kankeus. Ties monettako vuotta peräkkäin nuo siirtymiset noihin uusintoihin on toteutettu aivan käsittämättömän huonosti ja ne ovat todella kankeita.
- Varoitusherkät tuomarit. Todella herkästä nousee kortti ja saa kyllä taklausten kanssa olla todella tarkkana.
- Filmaaminen oikeissa tilanteissa palkitaan. Plussaa tai miinusta, kuuluu mielestäni futikseen ja nyt myös Pessissä noiden "rikkeiden korostaminen" saattaa johtaa vapaapotkuun. Toki mielivaltainen sukeltelu johtaa yhä keltaiseen lappuun.
- Pelaajan vaihtaminen tuntuu välillä hyppivän miten sattuu, eikä todellakaan aina siihen lähimpänä palloa olevaan pelaajaan. Ei edes oikealla tatilla. Mitään ongelmia ei ollut PES 2012:a.
- Ei vieläkään keltaisia kortteja tilanteen jälkeen, mikäli siis hyödyn takia jää rike viheltämättä.
Siinähän tuota tarinaa taas on. Kiva olisi saada muilta kommenttia, että onko yhtään samanlaisia tai täysin eriäviä tuntemuksia. Jos joku jaksais lukea, niin ois hauskaa kanssa.
Edit.
Nojjaa, omasta mielestä taas nimenomaan Pessissä mallinnettu tuo pelaajien liike paremmin, vaikka pientä hiomista vielä kaipaisikin. Fifassa menty tuon sulavuuden kanssa jo ihan överiksi ja pelaajilta puuttuu sellainen ns momentum kokonaan.. Mutta mielipiteitähän nämä toki..
No tässähän tuo on aika lailla oikein muotoiltuna.

Onkos se
inertia, mikä tässä Pessissä on mun mielestä tosi hyvin kohdillaan ja mitä teikäläinenkin meinaa?
"Inertia is the resistance of any physical object to a change in its state of motion or rest, or the tendency of an object to resist any change in its motion."
EDIT
Ja Skillitutoriaalia:
[video=youtube;bHywGJTj9e0]http://www.youtube.com/watch?v=bHywGJTj9e0&feature=g-all-lik[/video]