Vastaus: Pro Evolution Soccer 2014 [Hype]
Nyt on tullut demoa sen verran tahkottua, että uskaltaapi jotain jo rustaillakin. Melkein tekee mieli rustata perinteinen +/- lista, mutta katsotaan saisiko sitä jotain fiksumpaa aikaan. Pakko kyllä myös kiittää Sonya, että sössivät tämän demon jakoon. Mukava nähdä, miten paljon peli on mennyt eteenpäin uuden Fox Enginen ansioista. Ja näkee sitten myöhemmässä demossa, miten on peli mennyt "betasta" eteenpäin. Kokeillaas.
Aloitetaan vaikkapa ihan pelin
päävalikosta, joka omaan silmään vaikuttaa ihan asialliselta. Tausta määrittyy lukemani mukaan lempijoukkueen perusteella, mikä on iso plussa. Helvetin kankeahan ja laginenhan tuo on ainakin vielä tässä demossa, joten toivottavasti muokkautuu sulavammaksi vaikka jo seuraavaan demoon. Jossain pätkässä näkyi muuten menun oikeassa reunassa pyörivän jonkun matsin parhaita paloja. Siis ihan PES matsin. Tiedä sitten, saako siinä pyörivän uusinnan päättää itse.
Ohjainasetukset: Paljon on taas valinnanvaraa avustusten kanssa, jotka toki kääntyvät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta OFF -asentoon. Uutta "
Through ball" (läpisyöttö) vaihtoehtoa (Advanced) en kyllä itse hiffannut. Lähinnä sitä, miten se eroaa tavallisesta. Ilmeisesti tuo aukeaisi paremmin, jos pitäisi sen jonkun tähtäinasetuksen päällä. En tiedä. "Advanced" -asetuksella pelailen kuitenkin. Jahka tuon käytön oppii, niin siitä tulee murhaava ase. Ainakin CPU murhasi meikäläistä noilla läpisyötöillä...
Myös
laukomis -avun laitoin alkuun Advancedille. No eihän siitä mitään tullut. Arvostan tuota mahdollisuutta valita se laukauksen paikka pelkällä tatilla, mutta pitäydyn mielelläni siinä "vanhassa" (Manual) tavassa, jossa laukauksen korkeus määritetään neliöllä/ympyrällä.
Muuten avustuksista huomasin, että jos ei hallitse noita kikkoja, niin "
Auto-Feint" asetus päälle, jolloin kikat muuttuvat kontekstuaalisiksi. Eli, hyökkäät Özilillä ja Chiellini vastassa, jolloin ns. valitset harhautuksen laittamalla oikean tatin haluamaasi suuntaan, jonka perään vasen tatti siihen suuntaan, mihin haluat harhautuksen jälkeen lähteä. Peli valitsee sitten ohjattavan pelaajan taitojen ja tilanteen mukaan harhautuksen, jolla pyrkii puolustajan ohittamaan. Tulee varmaan olemaan vielä parempi jahka tuo näppäinviive saadaan pelistä pois.
Seuraavaksi pureksitaan hiukan "
Gameplan" -valikkoa. Heti silmiin osuvat pelipaita -ikonit, jotka korvaavat aiemman version pallot. Paljon parempi. Kunhan pysyy yhtä helposti muokkattavana, kuin aiemmissa versiossa, niin on hyvä. Tällä hetkellä tuo pelaajien siirtely on ärsyttävän kankeaa, mutta eiköhän se oli vain "vahinkodemon" ominaisuus. Muutenkaan tuossa ei tule paljoa pelaajia siirreltyä, kun pelissä ei vaihtopelaajia ole.
Taktiikoissa on muutamia uudistuksia, joilla saa joukkueen pelaamaan entistä enemmän haluamallaan tavalla. Ehkä suurin uudistus ovat nuo "pikataktiikat" (unohdin niiden oikean nimen). Eli voit tehdä kolme erilaista oletuskuviota, jotka saa pelissä käyttöön kaksoisnapsauttamalla L2 namiskaa oikeassa kohdassa. Pelaajat voivat tehdä esimerkiksi hämäysjuoksuja linjan taakse ja puhkoa näin vastustajan puolustuslinjaa. En ole tähän kauheasti perehtynyt, mutta aika monenlaista variaatiota oli tarjolla.
Lässynlässyn edetään
pelikentälle. Allianz arena tunneleineen on mallinnettu hienosti ja toivottavasti pelin muutkin, joskin vähäiset, stadionit on mallinnettu yhtä yksityiskohtaisesti. Kauhean nykivää on kuitenkin vielä demossa noi alkuintrot ja muutkin välivideot, joten kehutaan/haukutaan vasta seuraavassa demossa
Varsinainen pelaaminen onkin sitten melkoisen erilaista verrattuna viime vuotiseen. Tosiaan, melkoinen määrä uutta opittavaa ja maaleilla ei ole vielä ihan kauheasti juhlittu. Demon vaikeustasokin vaikuttaa aika korkealta tai sitten en vaan osaa pelata... Uudet
animaatiot ovat upeita ja ennen kaikkea pelaajien törmäilyt on mallinnettu todella aidosti. Erityisesti liukutaklauksille kyllä varauksetonta peukkua. Melkoisia viikatteita tullut viljeltyä ja huomattua myös se, että ihan kaikilla pelaajilla ei liukutaklausta kannata kokeilla. Toinen erikoismaininta menee kaksinkamppailuille ilmassa. Siinä vie iso pelaaja pientä, jolloin saa varsinkin kulmapotkuissa olla hereillä. Pieniä glitchejä fysiikkamoottorissa tapaa aina siellä täällä, mutta eipä niitäkään pahemmin näe, ellei lähde kunnolla tutkimaan uusintoja.
Syöttäminen on tuttuun tapaan nautinnollista ja varsinkin Pirlolla on pelinrakentelu jumalaista. Puolenvaihdot koin aivan liian tarkoiksi sekä manuaalilla että avustuksilla. Tuntui osuvan aina kohdalleen, vaikka voiman väänsi tappiin. Keskitykset saa myös vihdoin haluamaansa paikkaan.
Pallon kuskaaminen on mielestäni tehty vaikeammaksi, mikä kannustaa lyhytsyöttöpeliin. Ei paljoa kannata keskellä lähteä rämpyttämään spurttinappia, sillä pallo karkaa aika nopeasti ja vastahyökkäys on valmis. Oikein ajoitettuna tuo spurttaaminen toimii (laidalta erityisesti), mutta vaatii rutkasti opettelua.
Laukaukset aika 50-50. Joskus lähtee kunnon laakapalloja ja joskus järkyttäviä ilmapalloja sinne katsomon yläosiin.
Maalivahdit edelleen varmaan se suurin yksittäinen kompastuskivi ties monettako vuotta putkeen. Uusia hienoja animaatiota veskoilla on iso liuta, mutta vielä kun oppisivat käyttämään ne uudet torjunta-animaatiot oikeissa kohtaa.¨
Listaan vielä loppuun ne suurimmat ongelmakohdat tämän hetkisessä demossa. Varmaan osa jo tuli tuossa ylempänä esille:
-
AI (tekoäly). Tuntuu tällä hetkellä siltä, että suurin osa kentällä olevista pelaajista ei tiedä, missä pallo milloinkin menee. Luvattoman paljon tulee eteen tilanteita, jos pelaaja ei katkaise syöttöä, vaan antaa pallon mennä siitä jalkojen vierestä suoraan vastustajalle. Itku tulee siinä vaiheessa, kun pitäisi katkaista läpisyöttö...
Myös vastustajan 90min kestävä taukoamaton prässi syö vähän peli-iloa. Kunhan sitä korkeaa vaikeustasoa ei simuloida tällä tavalla. Tilaa ei kentällä käytännössä juurikaan ole.
Puolustus ei vakuuta. Varsinkaan se puolustuslinja ja sen pitävyys. Iso osa vastustajan maaleista on seurausta linjan sulamisesta. Linja on aivan liian korkealla, mikä ei haittaisi jos siellä ei olisi se yksi uuvatti aina 10 metriä muita alempana ja pilaamassa linjan. Välillä tuntuu myös siltä, että jos et itse seuraa jotain juoksijaa, niin ei sitä kukaan muukaan seuraa.
-
Maalivahdit. Tulikin jo tossa ylempänä. Tasaisuutta näille!
-
Näppäin viive (button lag) on myös aika huomattava demossa. Erityisen ärsyttävä nopeita reaktioita vaativissa tilanteissa (liukutaklaus tai sen väistö, kimpoilevan pallon purkaminen maalinedustalta jne.), josta sitten vastustaja rankaisee. Liikaa ei tätäkään tarvitse lähteä korjaamaan, mutta sen verran, ettei ärsytä. Suurin syy siihen, että osa pelaajista tuntuu valtamerialuksilta.
-
Tuomarit ovat vähän kysymysmerkki. Viheltävät hanakasti liukutaklauksista ja perustaklauksista, mutta ns. päinjuoksemiset katsovat läpi sormien. En ainakaan itse ole huomannut näistä tulevan vielä vaparia... Pari aika outoa liukutaklaus lappua on tuomari antanut, vaikka uusinnassa ei rikettä näykkään.
Nämä kun saadaan korjattua, niin on kyllä huikea futispeli kyseessä. Pahoittelen pitkää ja kieliposkella kirjoitettua tekstiä. Toivottavasti joku jaksaa edes jonkin verran lukea ja ottaa vaikka kantaa. PS. Ei tullut näemmä +/- lista, vaan tuli joku sekasikiö. Ei kai se niin tarkkaa ole...