Se on tosiaan aika paljon kiinni siitä, mitä pelimuotoa tykkää pelata. Itse olen sitä mieltä, että peli on nyt viimeisimpien päivitysten jälkeen tekoälyä vastaan Top Player-tasolla, toiseksi vaikeimmalla siis, todella, todella viihdyttävää ja palkitsevaa. Tekoäly tuntuu pelaavan eri tavalla riippuen siitä, mikä joukkue sillä on käytössä ja millä pelaaja pelaa. Itseä ainakin palkitsee paljonkin, kun onnistun murtamaan tekoälyn puolustusmuurin, jota se käyttää esim. ohjastamaani Barcaa vastaan, tai jos onnistun ennakkoon heikommalla joukkueella nollaamaan tekoälyn ja tekemään vastahyökkäyksestä tai erikoistilanteesta maalin.
Voin samaistua siihen, että tuo läpisyöttö-namiskan käyttö on itsellenikin ollut niin vaikeaa, etten sitä oikeastaan käytä. Muuten kyllä pelaan manualeilla ja pystyn esim. laittamalla vaan normaalia kovemman syötön "kohti" omaa pelaajaani pelaamaan juuri sellaisia läpisyöttöjä ja juoksupalloja kuin haluan. Siihen vielä manuaalit laukaukset, joilla saa hienoja pommeja ja manuaalit keskitykset, jolloin kulmasta tai keskityksestä tullut maali tosiaan palkitsee! Pelin oppimiskäyrä on suhteellisen korkea, se oli sitä jopa minulle, joka olen pelannut konsolifutista joka vuosi, tosin PESsistä olen ollut poissa viitisen vuotta. Manuaalien oppimisen jälkeen peli on minusta ollut parasta virtuaalifutista koskaan, tai ainakin sitten legendaaristen PES 5 ja 6-versioiden.
Pelissä on toki vikansakin, kuten tuossa noita puolustajien liikkeitä kuvailit, jotka tulevat esiin silloin tällöin, mutta itsellä tekoälyä vastaan 90 % otteluista on kyllä todella reiluja ja viihdyttäviä. Noissa peleissä en ole voinut syyttää kuin itseäni, jos olen maalin päästänyt. Lisäksi minusta tuntuu, että PESsissä on nuo manuaalikontrollit toteutettu FIFAa paremmin! Tässä saan syötön menemään sinne, minne ajattelinkin, vaikka tatti ei osoittaisikaan ihan millilleen tarkasti sinne, minne pitää ja syöttöjen voima tuntuu realistiselta. Fifassa vastaavasti tuntui aina siltä, että tatti on sen millin vinossa ja syöttö meni siksi ohi ja lisäksi en koskaan saanut esim. FIFA 15:ssä syöttöjen ja laukausten voiman slaideria kohdalleen, vaikka kuinka yritin. Aina se oli joko vähän liian hiljaisella tai liian kovalla...
Itsellä meni julkaisupäivän jälkeen noin viikko siihen, että opin periaatetasolla tekoälyä vastaan nuo manuaalikontrollien salat. Ehkä sellainen vähän toistakymmentä harjoitusmatsia. Se jälkeen olen pelannut tätä naama hymyssä joka kerta, kun on tullut konsolifutista ikävä. Tekoäly on tässä sitä tasoa, etten vaihtaisi FIFAan, vaikka maksettaisi. Minullakin oli ensimmäisen viikon aikana muutama kerta mielessä se, että onko pelissä jotain "vikaa" vai enkö minä vaan osaa, mutta kunhan perehdyin ja opettelin ne manuaalien salat, niin sen jälkeen tämä on ollut yhtä nautintoa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Anna pelille aikaa viikko niin, että pelaat Top Playerilla manuaaleilla 2-3 matsia joka päivä ja katso viikon päästä, mikä on mieli. Saatat yllättyä!