Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

Vastaus: Disc read error... lukupää ongelma?

Kumpi on halvempaa: ostaa uus PS2 vai viedä vanha korjaukseen ,kun ei enää auta puhdistus cd eikä mikään muu.
 
Vastaus: Disc read error... lukupää ongelma?

Jusa sanoi:
Kumpi on halvempaa: ostaa uus PS2 vai viedä vanha korjaukseen ,kun ei enää auta puhdistus cd eikä mikään muu.

Korjaaminen tulee halvemmaksi, jos sitä lukupäätä tarvitsee vain säätää, silloin hinta liikkuu siinä 40 - 60 kieppeillä. Itse lukupää maksaa 70 - 90 , joten silloin jo kannattaa harkita uuden koneen hankkimista. Hinnat tietty vaihtelevat jonkin verran riippuen liikkeestä.
 
Vastaus: Disc read error... lukupää ongelma?

Lynx sanoi:
Korjaaminen tulee halvemmaksi, jos sitä lukupäätä tarvitsee vain säätää, silloin hinta liikkuu siinä 40 - 60 kieppeillä. Itse lukupää maksaa 70 - 90 , joten silloin jo kannattaa harkita uuden koneen hankkimista. Hinnat tietty vaihtelevat jonkin verran riippuen liikkeestä.

Itseasiassa hintahaitari on paljon suurempi. Lukupään säädön voi saada halvemmalla. Lukupäiden hintojakin olen nähnyt monenlaisia. Halvin muistaakseni oli parikymppiä ja kallein 119 euroa.
 
Vastaus: Disc read error... lukupää ongelma?

Kiitos todella paljon kaikille vinkeistä ja ohjeista. ^_^
Pitääkin tästä lähteä hankkimaan putsaus tarvikkeita.
 
Vastaus: Disc read error... lukupää ongelma?

Mulla oli joku pala kulunut niin pahasti ettei se suostunut lukemaan levyjä maskoi noin 51 euroa kokohoito!
 
Vastaus: Pleisteissön rikki?

Pleikkarinen kaipaa perus putsaus sekä kalibrointi huollon, joka tulee noin 60% halvemmaksi kuin uusi konsoli!

DRE johtuu siitä että konsolin DVD aseman mekaniikka on likaantunut taikka kulunut, jopa itse laserpää saattaa olla jo suht kulunut ja sitä ehkä voisi kalibroinnilla yrittää fixailla, mutta sen näkee sitten..

Puhdistuslevyillä ei tee hevon p*skaakaan!

joten.. käväses http://www.consoletech.org

olen lyömässä sivuille nyt lähiaikoina kuvalliset huolto ohjeet niille jotka ymmärtävät elektroniikan ja hienomekaniikan päälle :)

mutta kuitenkin ette ole yksin
 
Vastaus: Disc read error... lukupää ongelma?

Disc Read Error on yleensä suht helppo korjata pelkällä peruskorjauksella!
asiaan kuuluu laserin putsaus & kalibrointi sama tulee DVD aseman muulle mekaniikalle.

joten ei kannata heitellä koneita hukkaan pelkän DRE:n takia
vanhemmat ps2 versiot ovat paljon parempia kuin nykyiset V10 emolla olevat jne, toinen huippu malli oli V7 jossa oli suht vähän vikoja.

-Pete
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Iso ongelma!

Koneesi kärsii DRE tyyppi 1 viasta eli alkaa oikutella ensin parilla levyllä ja sen jälkeen useammalla muulla.

tämä on kuitenkin helppo korjauttaa ja tulee paljon halvemmaksi kuin uuden koneen ostaminen.

tosin jos koneessasi on takuuta jäljellä SUOSITTELEN voimakkaasti viemään takuuseen ja äkkiä sillä ei olisi mikään ihme jos koneessasi olisi tämä paljon kohuttu LA piirin ylijännite vika joka tuhoaa laserin ja polttaa itse piirin samalla.

-Pete
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

Kysellään täältäkin, kun tuntuu tietotaitoa löytyvän.

PS2:ssani on mystinen vika. V3-kone alkoi viime keväänä olla niin lopuillaan, että juuri mitkään levyt eivät toimineet. Lukupäät putsattiin ja kun tämäkään ei auttanut, yritettiin säätää voltteja. Korjaajalle tuli pieni työtapaturma ja hän onnistui käräyttämään lukupään. Ei se mitään, uusi lukupää oli jo valmiiksi tilauksessa ja asennettiin koneeseen. CD-pelit boottasivat hienosti, mutta mitkään DVD:t eivät ollenkaan.

Kuten monissa vanhoissa koneissa yleensä, se pieni valkoinen hammastappi oireili hieman asennuksen jälkeen ja piti nakuttavaa ääntä. Asiaan auttoi rauhallinen vääntäminen alaspäin, jonka jälkeen se pysyy hienosti uralla. Hurraa Hollywood, CD-pelit ja DVD-elokuvat boottaavat nyt heittämällä mutta DVD-pelit eivät vieläkään. Lukupään kulmaa on säädetty valkoista kiekkoa ja ruuvia pyörittämällä, mutta ilman mitään tulosta. DVD-pelit eivät yksinkertaisesti boottaa, vaan kone pitää sitä outoa kurluttavaa ääntä.

Ideoita? Ei viitsisi pistää 150 euroa uuteen koneeseen kun tuli jo ostettua uusi lukupääkin.
 
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

Laitoit asiasta mailia johon vastasin.

V3 koneet ovat hieman erinlaisia rakenteeltaan ja mitä lukupään asennukseen tulee niin sen kalibrointi on tarkkaa sekä vaativaa hommaa.

tämä asentajalla sattunut moka voi koitua melko kohtalokkaaksi myös uudelle lukupäälle.

tämän jutun ratkaisu lienee se pieni musta ruuvi siinä lukupään rungossa joka yleensä pitää laittaa silmämääräisesti uusiin lukupäihin ja voi olla melko työläs mikäli kokemusta asiasta ei ole.

tämä pieni ruuvi säätää laserin ratakorkeutta (etäisyyttä levystä)

-Pete
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

Peteju sanoi:
Laitoit asiasta mailia johon vastasin.
[/b]

Joo, niin pistin :) Vierailin sivuillasi vasta tämän topicin jälkeen.

tämä asentajalla sattunut moka voi koitua melko kohtalokkaaksi myös uudelle lukupäälle.


Millä tavalla? Nuo potikathan sijaitsevat siinä lukupäässä itsessään, joten ei kai niiden säätäminen pilaa kuin yhden lukupään pahimmillaankin? Sääsimme tosin nekin vielä silloin aikanaan lopuksi takaisin "tehdasasetuksiin" koneen toipumisen toivossa mutta turhaan.

Eipä siinä ihmeempiä, turha tuon kanssa on itsekseen tapella, pistetään korjaajien ammattitaito testiin ja kone postiin ;)
 
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

Nyt kävi sitten tosi klassisesti, viikkoa ennen odotetun jeesuspelin julkaisua "the worst scenarysta" tuli totta. Tuota toista huoltoketjua vilkaisemalla voitte todeta, että avasin PS2:n vaihtaakseni vähän rasvoja, ja kuinka ollakaan tämän jälkeen testipelinä toiminut Vice City alkoi hidastella latausruuduissa, näyttämään erroria, ja objektit ja tekstuurit latautuvat normaalia myöhemmin. Siirtelin hieman lukupäätä X-akselilla ja koitin taas, lataustauot kasvoivat entistä pahemmaksi.

Kerta kerralta tilanne huononi, kunnes kone kieltäytyi lukemasta levyjä. Tästä tosin pääsi eroon kun siirsi taas hieman lukupäätä, mutta nyt tilanne on se, että kone ei enää käynnistä mitään levyjä. Joskus lukupää yrittää tarkentaa levyyn, mutta lukeminen ei onnistu, levy pysähtyy ja starttaa uudelleen.

Joskus taas saan PS2:n valikot auki, mutta peli ei ala toimimaan millään. Yritin olla varovainen, ja olen tehnyt saman rasvausoperaation ennenkin, joten mitään ihan ihmeellistä en varmaan tehnyt. Lukupää on likaantunut? Ihan hilpeä fiilis kun ei ole varaa ostaa uutta konsolia vaikka myisin kaikki omistamani pelit... :(
 
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

klassista... mutta ei uutta :D

kahtos se mun topikki mis kyselit aikasemmin ja ota muhu yhteyttä niin kahtotaa mitä tälle klassiselle ps2 vialle voimma tehhä!


-Pete
 
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

Minkäs tyyppistä puhdistuslevyä suosittelisitte pleikkarin kunnossapitoon? Tuolla consoletechin artikkelissa suositeltiin puhdistuslevyn käyttämistä vähintään joka toinen kuukausi, riittääkö joku halpa, muutaman euron lätty, vai kannattaako ostaa joku kalliimpi ja kemiallisen puhdistuksen tekevä levy? Eikös niitä ollut sellaisiakin? Ajattelin nyt pitää uudesta koneesta alusta asti huolta ettei joudu sitten vuoden päästä taas manailemaan kun lukupää on kuonan peitossa.
 
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

LMR sanoi:
Minkäs tyyppistä puhdistuslevyä suosittelisitte pleikkarin kunnossapitoon? Tuolla consoletechin artikkelissa suositeltiin puhdistuslevyn käyttämistä vähintään joka toinen kuukausi, riittääkö joku halpa, muutaman euron lätty, vai kannattaako ostaa joku kalliimpi ja kemiallisen puhdistuksen tekevä levy? Eikös niitä ollut sellaisiakin? Ajattelin nyt pitää uudesta koneesta alusta asti huolta ettei joudu sitten vuoden päästä taas manailemaan kun lukupää on kuonan peitossa.

mita mina oon kuullu niin nuo puhdistuslevyt on enemman haitaksi kuin hyodyksi
 
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

frozen9999 sanoi:
mita mina oon kuullu niin nuo puhdistuslevyt on enemman haitaksi kuin hyodyksi
olisiko tälle jotain perusteluja? Mitä minä olen kokeillut, niin ilman puhdistusta jokainen optinen asema lakkaa toimimasta aiemmin kuin jos niitä pitää puhtaana. Toki isopropanoli ja pumpulipuikko on parempi ratkaisu, mutta jos konetta ei halua avata, on parempi käyttää edes sitä puhdistuslevyä kuin antaa pölyn ja moskan vain kertyä lukupään linssiin..
 
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

Mulla on sellanen ongelma tän pleikan kanssa että ku pistän jonkuu sellasen pelin mikä lataa aivan älyttömästi (esim. GTA:SA) ni se alkaa pitämään välillä sellasta "krunts" ääntä ja sitte se lataa aika kauan... tiiän missä se vika on mut miten sen sais pysymään poissa ikuisesti...???!!!!
 
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

Varmaan pitää konetta pitää vaakatasossa kun puhdistuslevyä käyttää? :confused:
 
Vastaus: PS2 huoltoraportti (Disc Read Errorit ja muut viat)

[FK] Corpse FIN sanoi:
Mulla on sellanen ongelma tän pleikan kanssa että ku pistän jonkuu sellasen pelin mikä lataa aivan älyttömästi (esim. GTA:SA) ni se alkaa pitämään välillä sellasta "krunts" ääntä ja sitte se lataa aika kauan... tiiän missä se vika on mut miten sen sais pysymään poissa ikuisesti...???!!!!

Vika mitä luultavemmin siinä valkoisessa muovi osassa joka lähtee laserista.
Osan saa varaosana muistaakseni hintaan 12-20

-Pete
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom