Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 pelien Dolby Digital / 5.1 / DTS äänet?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rotuseal
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
DTS:n ja DD:n vertaileminen pelkästään bittinopeuksien avulla ei ole järkevää erilaisten pakkausmenetelmien takia. Molemmat perustuvat pohjimmiltaan samankaltaiseen ns. psykoakustiseen peittoilmioon, jossa vahvempi äänes peittää heikomman. Eli vahvempi koodataan ja heikompi jätetään käyttämättä, koska ihmisen kuuloaisti ei sitä havaitse. Suurin ero DTS:n ja DD:n välillä on kuitenkin siinä, miten bitit jaetaan kanavien kesken. DTS:ssä on vakio bittinopeus kanavaa kohti, kun DD:ssä se vaihtelee sen mukaan, kuinka paljon ääntä kanavasta pihalle tulee. Silloin kun tulee paljon, käytetään enemmän bittejä, silloin kun tulee vähän ulos, käytetään vähemmän bittejä jne.

Molemmissa systeemeissä kokonaisbittinopeudet voivat vaihdella. DD:ssä se on yleensä 448kbits/s ja DTS:ssä maksimissaan n. 1.4Mbits/s tai yleisemmin esim. DVD-levyissä n. 700kbits/s. Eli käytännössä bittinopeus ei olekaan niin paljon suurempi DTS:ssa.

No meni vähän off-topic, mutta halusin vaan huomauttaa, että DTS:n paremmuus ei ole itsestään selvää. Vaikka kuuntelutesteissä onkin eroja ollut puolin ja toisin, niiden puolueettomuus on hieman kyseenalaista. Toiseen systeemiin on miksausvaiheessa saatettu satsata enemmän kuin toiseen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kv
DTS:n ja DD:n vertaileminen pelkästään bittinopeuksien avulla ei ole järkevää erilaisten pakkausmenetelmien takia. Molemmat perustuvat pohjimmiltaan samankaltaiseen ns. psykoakustiseen peittoilmioon, jossa vahvempi äänes peittää heikomman. Eli vahvempi koodataan ja heikompi jätetään käyttämättä, koska ihmisen kuuloaisti ei sitä havaitse. Suurin ero DTS:n ja DD:n välillä on kuitenkin siinä, miten bitit jaetaan kanavien kesken. DTS:ssä on vakio bittinopeus kanavaa kohti, kun DD:ssä se vaihtelee sen mukaan, kuinka paljon ääntä kanavasta pihalle tulee. Silloin kun tulee paljon, käytetään enemmän bittejä, silloin kun tulee vähän ulos, käytetään vähemmän bittejä jne.

Molemmissa systeemeissä kokonaisbittinopeudet voivat vaihdella. DD:ssä se on yleensä 448kbits/s ja DTS:ssä maksimissaan n. 1.4Mbits/s tai yleisemmin esim. DVD-levyissä n. 700kbits/s. Eli käytännössä bittinopeus ei olekaan niin paljon suurempi DTS:ssa.

No meni vähän off-topic, mutta halusin vaan huomauttaa, että DTS:n paremmuus ei ole itsestään selvää. Vaikka kuuntelutesteissä onkin eroja ollut puolin ja toisin, niiden puolueettomuus on hieman kyseenalaista. Toiseen systeemiin on miksausvaiheessa saatettu satsata enemmän kuin toiseen.

No nyt tuli asiaa!!
 
Onko SSX:ssä DTS 5.1 äänet?

Jostain luin että olisi 'vain' 4.0, eli käytössä olisi etukaiuttimet, keskikajari ja takakaiutimet monona.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan jorhe


Toi kaveri ei kyllä monikanavaäänestä paljoa tiedä.:D
Niin, eli piti lukea että testaan jos eroa huomaa käytännössä jos jaksan, mutta epäilen etten jaksa innostua. Pitäisihän DTS äänen olla huomattavasti parempi kuin Stereo -ääni, mutta mene ja tiedä kuinka "laadukas" DTS-ääni EA-sportsin peleissä on ->

Toi oli mulle kyllä mukava yllätys, että ps2 peleissä on todellakin toimiva 5.1-ääni. Ainahan on sanottu ettei koneen tehot riitä reaaliaikaisen monikanavaäänen laskemiseen. Ja vieläpä dts:n...
No ei se nyt mikään ihme ole, mutta mitä muuta sillä tehomäärällä mikä menee äänten "laskemiseen" olisi voinnut saada aikaiseksi...

X-boxissahan on oma piirinsä dolby digital-äänen luomiseen, joten dts-äänen esiintyminen ps2:lla on ihme homma....
No eihän tuo nyt ole mitään ihmeellistä, jo C64:sen aikaan käytettiin omaa erillistä prosessoria/piiriä tuottamaan musaa - ois tietysti ollut kiva jos ps2:sessakin olisi ollut erillinen DTS / MPEG 1 layer 3 / DD -purkupiiri, ois vapauttanut pääprossun muihin hommiin, mutta kait sony on joutunut tekemään jotain kompromisseja hinta/laatu/valmistus-laskelmissa.
Ja kaikille vielä. DTS ääni on dolby digitalia teknisesti parempi suuremman bittivirran ansiosta.
TIFF-kuvamuotokin on huomattavasti parempilaatuinen kuin JPG, ihmettelen kovasti miksi ihmiset käyttää jpg:ejä webissä... (60 kt JPG voi kevyesti viedä 1,2mt TIFF:nä, mutta kukas niitä modeemeja enään käyttää ;))
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Onko SSX:ssä DTS 5.1 äänet?

Jostain luin että olisi 'vain' 4.0, eli käytössä olisi etukaiuttimet, keskikajari ja takakaiutimet monona.
Joo, niin luki siinä linkissä - eli käyttää DTS ääntä, mutta hyödyntää vain 4 kaiutinta.
 
Pelejä joissa Doldy Digital/monikanavaääni?

Onko missään peleissä vielä Dolby Digitalia? Tietääkö kukaan asiasta yhtään mitään? Ois kyllä vähän hienoa jos tuon pystys hyödyntää peleissä.
 
Eikö kukaan todellakaan tiedä asiasta yhtään mitään? Pro Logic on ainakin joissain peleissä.
 
SSX Trickystä löytyy ainakin DTS, ja MGS2:n välianimatioissa DD 5.1. Käsittääkseni aika vaikea toteuttaa peleissä. Tosin EA on kait patentoinut oman menetelmänsä toteuttaa DTS, joten sitä kautta saattaa tulla vielä ko. järjestelmää hyödyntäviä pelejä. Muita ei nyt muisu mieleen...
 
burnout dolby digital ainakin. muistaakseni jossain oli lista noista, mutta en löytänyt ainakaan tästä pikaisesti kaivelemalla.
 
Jos joku sattus tietää jotain listaa niin vois ilmotella.. Kyllähän DD5.1 on varmasti vaikea toteuttaa peleihin.
 
Näin kirjoittaa ps2.IGN:


"Anyway, the DTS vs. Dolby Digital argument is never going to apply to PlayStation 2, because we're never going to see PS2 games doing anything in gameplay with Dolby Digital. DTS versus DPLII may get interesting this year, though."


Toivottavasti ne saa nyt jotain kyhättyä DTS:än ja/tai DPL2:sen kanssa.. Eli DD:tä on turha ilmeisesti metsästää ja DTS:ää ei ole vielä toteutettu yhteenkään(?) peliin. X-Boxin peleissä on kuulemma joissain "dd5.1" äänet mutteivat täydellisinä (varmaankin tarkoittaa 4.0 ääniä eli sama kun DPL digitaalisena).

No tietääkös kukaan mitään pelejä joissa on Pro Logic?? Omista peleistäni ainakin THPS3:sessa oli Pro Logic.
 
Milloinkahan ign:n artikkeli on kirjoitettu... No joka tapauksessa DTS löytyy SSX Trickystä ainakin. Lisäksi DTS löytyy näistä: NHL 2002, Pirates: The Legend of Black Kat ja Sled Storm. Pro Logickia löytynee ainakin Rayman Revolutionista ja MOH: Frontlinesta...
 
Se oli muistaakseni tänä vuonna kirjotettu. Hitto ois pitäny ottaa copy/pastella osote.. Sieltä jostain se löytyy.

Niin katsokaa kaikki pelienne takaa onko siellä Pro Logic tai joku muu lätkä!
 
toi artikkeli tarkoitti että ingame dd:tä ei tulla näkemään, tai jos sitä on ingame se rajoittuu ainoastaan musiikkiin, koska ps2:sta ei ole erikseen tehty laskemaan kuuden kanavan ääntä lennossa ja vielä encoodaamaan sitä dd/dts mikä on tosi raskasta toisin kun musiikin/valmiiden raitojen toisto.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan darkven
toi artikkeli tarkoitti että ingame dd:tä ei tulla näkemään, tai jos sitä on ingame se rajoittuu ainoastaan musiikkiin, koska ps2:sta ei ole erikseen tehty laskemaan kuuden kanavan ääntä lennossa ja vielä encoodaamaan sitä dd/dts mikä on tosi raskasta toisin kun musiikin/valmiiden raitojen toisto.
ei toi ingame DD mitenkään mahdotonta ole, mutta se edellyttää, että peli saadaan muuten ohjelmoitua tarpeeksi kevyeksi, että toinen vektorilaskin (VU0 tai VU1) voidaan varata laskemaan tuota reaaliaikaista DD tai DTS-ääntä. Näin on muistaakseni jo jossakin pelissä tehtykin..
Tietenkin tuo tarkoittaa sitä, että tehoa on vähemmän käytettävissä esim. AI:ta, grafiikkaa tai fysiikkaa varten, mutta monet tämän hetkisistä peleistä käyttävät muutenkin aika vähän noita vektoriyksiköitä... Ja ainahan on kaikenmaailman musiikkipelit ja muut jotka eivät edes tarvitse fysiikkan mallinnusta tai tekoälyä...
esim. REZ voisi olla melkoinen elämys DD-äänillä!
 
DD5.1:stä ei tulla koskaan kuulemaan PS2:lla lennossa, ainakaan nykyisillä metodeilla. EA on sen sijaan
löytänyt jonkun vähän tehoa syövän tavan DTS:n hyödyntämiseen, mutta sekin on vain 4.1-ääntä. Pro Logic-ääntä löytyy useasta pelistä, mutta itse en näe sen juurikaan parantavan äänimaailmaa, sillä stereo-äänet toimivat ihan hyvin surround-tilassakin. Pro login esiintyminen on vain jonkinlainen tae hyvistä äänistä. Xboxilla DD-vahvistimesta on todellista hyötyäkin, sillä yllättävän moni peli käyttää sitä jossain muodossa.
 
Joo, tarkistin asian, ja tota reaaliaikasta dd-ääntä ei vielä ole missään pelissä. Sen sijaan tossa SSX Trickyssä ja muissakin EA-n peleissä on 5.1 (Anandtechin mukaan ainakin) DTS-äänet, joita tosiaan laskee toinen vektoriyksikkö. En kuitenkaan menis sanomaan, etei DD-ääntä tulla koskaan näkemään PS2-peleissä, sehän on vaan koodaajien kekseliäisyydestä kiinni.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
..sillä stereo-äänet toimivat ihan hyvin surround-tilassakin.

Totta puhut mutta mieluummin ääntä pro logicilla kuin ääntä stereona neljästä kanavasta.
 
Ylös Bottom