Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 tuulettimen hurina ja vaihtaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peetu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paul_a


Mutta kyllä minäkin tässä kohta hyödynnän puusepän taitojani ja kehitän jonkinnäköisen "äänieritys-systeemin" - ainut joka nyt vähän askarruttaa on toi ps2:sen dvd-kaukon infrapunavastaanotin, ilman sitä löisin levyn siihen eteen tv-kaapissa - miten ir kulkee lasin/plexin läpi?

Tottakai ir kulkee minkä tahansa materiaalin läpi, minkä läpi "normaali valokin" kulkee. Eli lasilevyä eteen vaan niin näkyy komea konekin :)

Olisi kyllä mukavaa, jos joku pioneeri viitsisi vaihtaa tuulettimen omaan koneeseensa ja vielä kirjoittaisi ohjeet...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paul_a


Mun arvaus on että ne on joutunut laittamaan sinne tod. tehokkaan tuulettimen saadakseen ps2:sen toimintavarmaksi, pieneen boksiin on ängetty imho aika lämpö-antavaa kamaa - eli 260+ Mhz prossu, RDRam-muistia yms.

Kuuntelen kyllä mielummin tuulettimen hyrinää kun pidän joka 30 min paussia kun ps2:si on ylikuumentunut :) Mutta kyllä minäkin tässä kohta hyödynnän puusepän taitojani ja kehitän jonkinnäköisen "äänieritys-systeemin" - ainut joka nyt vähän askarruttaa on toi ps2:sen dvd-kaukon infrapunavastaanotin, ilman sitä löisin levyn siihen eteen tv-kaapissa - miten ir kulkee lasin/plexin läpi?

Mulla ainakin toimii kaukosäätimet kaikkiin laitteisiin ihan mainiosti, lasina on tuollaista ruskeansävyistä tummennettua lasia. PS2:n kaukosäätimenä on Sonyn virallinen kake, pleikkarin lisäksi kaapissa majailevat videot, cd-soitin ja av-vahvistin.

Eikä muuten ylikuumene PS2, olen testannut pitämällä kiekkoja pyörimässä tuntikausia. Tuntuu vähän siltä, että tuulettimen kanssa on ammuttu varmuuden vuoksi kunnolla yli, ettei tulisi asiakaspalauteongelmia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kurkinen
Mä en kyllä edes huomaa huminaa ikinä, johtuu ehkä siitä, kun istun pleikasta niin kaukana kuin ohjaimen johto riittää vaan. Pidän myös ääniä suht kovalla, varsinkin leffoja katsoessa.



Muuten sama mulla paitsi mun naama on alle metrin päässä tv:stä, mutta en ole kiinnittänyt mitään huomiota huminaan paitsi ensimmäisenä kertana kun laitoin "mustanlaatikon" päälle ja silloin voluumi tais olla aika pienellä =)
 
PS2 pikku hurina rentouttaa ja saa mielen hyvälle tuulelle, kun oon sitä ennen pitänyt tietsikkaa päällä päivän. Sen "sirkkeli" pitää semmosta ääntä että keittiössäkin saa pidelle korviaan.

Joten lakatkaa inisemästä ja ostakaa tietokoneen tuuletin kuunnelkaa päivä sitä niin PS2 ääni saa vain hyvälle tuulelle.
 
No mä ainakin vaihdan takuun päätyttyä sen tuulettimen johonkin Pabstin tms. malliin. Pitää vaan jotenkin saada selville sen alkup. tuulettimen kierrosmäärät etc. jotta tuuletusteho ei laskisi kovin paljon.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
No mä ainakin vaihdan takuun päätyttyä sen tuulettimen johonkin Pabstin tms. malliin. Pitää vaan jotenkin saada selville sen alkup. tuulettimen kierrosmäärät etc. jotta tuuletusteho ei laskisi kovin paljon.

Hienoa! Ärsyttää sen verran tuo hurina, varsinkin leffoja katsellessa, että voi jonkin verran ennen takuun umpeutumistakin vaihtaa tuulettimen, jos vaan ohjeet löytyy.
 
On tuo PS2 kertaalleen otettu jo auki ja se liitin millä se tuuletin menee kiinni on aikasen pieni, joten se pitänee varmaan ainakin varastaa vanhasta tuulettimesta leikkurin avulla ja juottaa uudet johdot vanhojen jatkoksi.

Voltit tuossa on varmaan standardit PC:n 12V, joten vaihtotuuletinkin olisi suhteellisen helppo löytää. Itselläni ei tuo hurina enää haittaa kun heitin PS2:n stereohyllyyn niin ettei se sieltä takaa enää juuri kuulu, mutta jos ei muutakaan tekemistä keksi niin voisihan tuon "modata".

Milloinkas ensimmäiset PC:n ylikellottajat rakentavat vesijäähyt PS2:een ettei tarvitse tuulettimen hurinaa kuunnella? :D
 
Cd:iltä pelaaminen= aika paljon ääntä
DVD:ltä pelaaminen/katsominen= aika vähän ääntä
 
niin että,

Ajattelin vain mainita että kannattaa pitää ne konsolin etuosan ilmanottoaukot puhtaina pölystä, koska jos ne on tukossa pölyn takia niin silloin kone voi ylikuumentua tai sitten tuuletin pitää kauheaa mekkalaa...
 
Re: niin että,

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kiito_Linja
Ajattelin vain mainita että kannattaa pitää ne konsolin etuosan ilmanottoaukot puhtaina pölystä, koska jos ne on tukossa pölyn takia niin silloin kone voi ylikuumentua tai sitten tuuletin pitää kauheaa mekkalaa...

Kyllä se on se tuuletin joka sitä melua aiheuttaa, ihan liikaa. Pakko vaihtaa jossain vaiheessa.
 
no voi herrajeesus

täytyy olla hermoissa jotain vikaa jos niin pieni humina häiritsee :mad:

Meidän jääkaappikin pitää kovempaa ääntä !

Itseasiassa mä en ees muista/tiedä millä voluumilla mun ps2 humisee kun en oo siihen kertaakaan kiinnittäny pienintäkään huomiota vaikka se on yleensä puolen metrin päässä mun päästä ku pelaan(istun lattialla)

En ole kyllä nähnyt kenenkään muun ps2:sta kun omani joten en tiedä - voisiko olla niin että tuulettimien äänitaso vaihtelee? Minulla se on ihan normaalilla puuhyllyllä eikä ainakaan häiritsevästi pärise.. siis vaikka telkka olis TODELLA hiljasella niin silti mun mielestä se peittää sen huminan - pitää kohta kun menen alas oikein kuunnella voiko sitä ees harkita häiritseväksi :confused:

Kaipa se on joillekin ihmisille sitten yhtäkuin joku vesitippa tippumassa lavuaariin joka 5 sek välein .. ei minua sellainenkaan haittaa - peliinhän mä siinä keskityn enkä mihinkään hiirenpierun kaltaiseen huminaan
 
No mulla humisee ainakin kovempaa kuin tietokone, missä on poweri-, prossu- ja kotelotuuletin.
Ja kovempi ääni kuin jääkaapissa.

Leffoissa saa olla aika kovalla äänet, että hiljasissa kohdissa saa selvää puheesta.
Pleikkari on n 5m päässä katselupaikasta.

Pitäis kyllä verrata johonkin kaverin pleikkariin, kun ne ei oo valittanut mitään...
Tai kaupassa uuteen, jos tuo onkin vaikka rikki.

Malli on 30004
 
Sama homma tuon huminan kanssa, taitaa olla tyyppivika PS2:ssa. Eniten tuo häiritsee DVD-käytössä.

Ajattelin minäkin rakentaa pienoisen vaimennuskotelon laitteelle. Muotoilulla ja materiaaleilla pitäis saada huminasta ainakin puolet pois ilmankierron kuitenkaan estymättä.

Saattaapi olla muuten tuon lasikotelon kanssa vaimennusongelmia, lasi kun tunnetusti johtaa ääntä erittäin hyvin...
 
Eihän nuo PS2:nen hurinat ole mitään. Todella hiljaiset. Todellista tuuletin-melusaastetta tosin pitää tämä tietokone. Kovan myllyn omistavat tietävät kyllä mistä puhun. Ei tuuletin mikään halpismalli ole, mutta tehokas mylly tarvitsee tehokkaan tuulettimen. Oli taas kiva viime yönä yrittää nukkua kun jätin koneen latailemaan yöksi. Helvetinmoinen möykkä.
 
Huh huh!

Aluksi oli tarkoitus mitata PS2-tuulettimen nopeus. Dessu avasi kuitenkin koneensa, ja yllätykseksi tuulettimen tarrasta löytyi valmistajan tiedot:

NIDEC D06R EX 07SS101 0816S VIETNAM
Tuulettimen koko on 60x60x15 ja kaksi piuhaa virtaa varten.

KUVIA: Tuuletin edestä ja tuuletin takaa

LINKKEJÄ: Nidec, PDF tuulettimista ja HTML-esite.

EX-mallia ei tuolta löydy, eli ilmeisesti joku bulkkimalli? Koneen sisällä on vielä kaksi prossutuuletinta lisäämässä mökää, joten kaikki pitänee vaihtaa, jos aikoo konetta hiljentää oikeasti.

edit: Nidec vastasi kyselyyni viidessä minuutissa, vau!

This fan, which is a custom Nidec design for the game hardware
application, is made exclusively in high volume for Sony. It is unavailable to anyone else.

Under terms of a commercial agreement that protects the proprietary rights of that customer, I am unable to reveal to you the performance characteristics of this fan, or the technical and applications data on it.

There may be helpful threads on this subject at web-resident game sites and chat groups devoted to the Sony equipment.
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sille, joka onnistuu löytämään lisää tietoa. Siis RPM- ja CFM-tiedot lähinnä.

Edit: ja voittaja on... JORE! Eli sain tiedot Nideciltä
RPM 4,000
19.8CFM
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Huh huh!

Aluksi oli tarkoitus mitata PS2-tuulettimen nopeus. Dessu avasi kuitenkin koneensa, ja yllätykseksi tuulettimen tarrasta löytyi valmistajan tiedot:

NIDEC D06R EX 07SS101 0816S VIETNAM
Tuulettimen koko on 60x60x15 ja kaksi piuhaa virtaa varten.

KUVIA: Tuuletin edestä ja tuuletin takaa

LINKKEJÄ: Nidec, PDF tuulettimista ja HTML-esite.

EX-mallia ei tuolta löydy, eli ilmeisesti joku bulkkimalli? Koneen sisällä on vielä kaksi prossutuuletinta lisäämässä mökää, joten kaikki pitänee vaihtaa, jos aikoo konetta hiljentää oikeasti.

edit: Nidec vastasi kyselyyni viidessä minuutissa, vau!


Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sille, joka onnistuu löytämään lisää tietoa. Siis RPM- ja CFM-tiedot lähinnä.

Seuraavat ovat olettamusta ei faktatietoa.

Kierrosluku varmaan riippuu sähkömoottorista ja sen rakenteesta, se on varmaan lähes sama kaikilla sähkömoottoreilla. Moottoreit on varmaan 1, 2 ja 3 vaiheisia. Joku elektroniikka alaa tunteva osaa varmaan vastata suoraan.

Ilman virtausmäärä on varmaan hyvin hankala laskea, siihen vaikuttaa lapojen koko, määrä, muoto, kaltevuus jne..
Olen kerran nähnyt ilmanvaihtoalan liikkeessä virtausmittarin, se mittaa paineen ennen ja jälkeen puhaltimen (puhallin oli kyllä putkessa) ja laskee virtauksen.

:rolleyes: :eek:
 
Sähkömoottoreita on muistaakseni ainakin kahta päätyyppiä; tasa- ja vaihtovirralla toimivia. PS2:n tuuletin toimii tasavirralla ja jännite on noin 5v (mittasin 4.6 volttia). Minusta pelkkä tuuletin vaikkuttaa erittäin hiljaiselta, mutta kun koneen kasaa ja laittaa hyllyyn, ääni tuntuu huomattavasti lujemmalla. Ehkäpä kotelon vaimentaminen voisi auttaa ennmmän kuin tuulettimen vaihto?
 
Juu, lähinnä tuulettimen propellin tieltä kaikki ylimääräiset metalli/muovisuojukset pois ylimääräisiä pyörteitä aiheuttamasta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Huh huh!

Nidec vastasi kyselyyni viidessä minuutissa, vau!

"This fan is made exclusively in high volume for Sony."




"In high volume" = "suuri erä" vai "jumalattoman äänekkäitä"?:D
 
Ylös Bottom