Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 tuulettimen hurina ja vaihtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peetu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noissa boxeissa tulee kuumuus ongelmaksi. Ennemmin vaihdat tuulettimen mikä sen hurinan aiheuttaa. Minä ja Jore molemmat suunniteltiin tehdä tuosta juttua, mutta taidan antaa Joren säätää :)

Mulla huris pleikka kun se oli vaakatasossa hyllyn päällä. Hyllyn tasot resonoi melkein tyhiin kappeiihin niin se oli vähän niinku ois ollu kaks subbaria päällä koko ajan samaan aikaan kun pelas pleikkaa. Sain tämän pois kun heitin pleikan pystyasentoon.

Joo mä ton jutun teenkin, kun takuut on vihdoin loppuneet koneesta. Aikomuksena on ensi modata perustuuletinta, eli poistaa turhat ilmavirtauksen tiellä olevat suhinaesteet. Sitten on tarkoitus vaihtaa tuuletinta hiljaisempaan, jos sellaisen onnistun löytämään. Mulla on tehtaan speksti tosta originaalituulettimesta, volttimäärä jäi muistaakseni epäselväksi, että olikosse 5 v vai 12 v.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DemonWithin
Mulla huris pleikka kun se oli vaakatasossa hyllyn päällä. Hyllyn tasot resonoi melkein tyhiin kappeiihin niin se oli vähän niinku ois ollu kaks subbaria päällä koko ajan samaan aikaan kun pelas pleikkaa. Sain tämän pois kun heitin pleikan pystyasentoon.
Kunnon tassut vaan Pleikkarin pohjaan niin loppuu tuollainen resonointi. Tulee halvaksi, eikä takuulla vaikuta laitetakuuseen!!

örgh...mä ainaki kärsin mieluusti ton "vannesahan" möykynät tossa lattialla...onhan se outoa ku pelikone pitää enemmän ääntä ku äitini auto (renault 1.0 litrane) =)

kumminkaan sitä rahaa ei puissa kasva, niin siihen minulla ei ainakaan ole varaa että joutuisin ostamaan uuden koneen, vain sen takia että vaihtaisin tuulettimen koneeseen ja sit se kärtsäsis jostakin syystä. Laittakaa ihmeessä korvalaput jos häiritsee. Dvd:eitä katsellessa olisiko kova sana laittaa vaikka pahvilaatikko ps2:sen päälle? :p
itellä se nimittäin auttoi.

Mitenniin muka melua?
Ei se humina mua haittaa yhtään eikä sitä paljoo pelatessa kerkee ees kuunnella...
Jos se jotakin kerta häirittee niin pistäkää pumpulii korviin tai rikkokaa koko pleikka2 niin ei ainakaan kuulu!
:mad:

Oletkos Jore jo vaihtanut hiljaisemman tuulettimen koneeseen?

Meinasin itse ruveta samaan projektiin, tosin vasta marraskuussa kun takuu umpeutuu. Tuollainen Papst voisi olla riittävän hiljainen.

Tämä taitaa olla sitten syksyn -02 projekti. Olisiko kellään hyviä, kuvitettuja linkkejä PS2:n purkamiseen ettei mene mitään rikki...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Tämä taitaa olla sitten syksyn -02 projekti. Olisiko kellään hyviä, kuvitettuja linkkejä PS2:n purkamiseen ettei mene mitään rikki...

Kerrohan sitten, kun löydät sopivan tuulettimen, ja mistä sen ostit. Ei taida enää Efidatalla olla noita 612FH 19,5cfm 4500rpm 31db 60X60X15mm...? Ajattelin itsekkin, että ihan ajan kuluksi vois vaihtaa hiljaisempaan. Ei ole mitenkään monimutkainen homma tuo koneen avaaminen kuitenkaan.

Dodih, äsken avasin PS2:ni. Osoittautuikin astetta PSX:ää monimutkaisemmaksi vehkeeksi :) Kotelossa tosiaankin on jotain muutakin sisällä kuin tyhjää :) Mulla tosiaan tuo V3... Ei olekaan niin helppo homma tuo tuulettimen vaihto, mitä luulin. Löysin muuten hyviä kuvia ja juttua (tosin U.S. model SCPH-30001), jotka varmasti auttavat koneen avaamisessa ja varsinkin tuulettimen vaihdossa, jos ei halua perstuntumalta konettaan avata.

ohjeet

Ja noita muita tuulettimia taitaa olla turha edes yrittää vaihtaa :D

images

Helpotin sitten vähän PS2:n hengitystä PC:n virtalähdekikan tapaan. Kuvagalleria. Seuraavaksi pitää etsiä sitten hiljaisempi tuuletin originaalin 60x60x15mm - RPM 4,000 - 19.8CFM tilalle. Partcosta ja .Coolputerista löytyis ainakin mallit.

Lähes kaikki äänet PS2:ssa tulevat tuulettimen suhinasta ja sen vinkumisesta. Kun tuulettimen ottaa PS2:n ulkopuolelle, kone on hiljainen kuin mikä erityisesti DVD-käytössä.

Edit: Coolputerista tulossa Papstin 612FL, 16 db kuulostaa aika muikealta.

Heyy onko jollain yleismittaria ja ylimääräistä aikaa: voisitko testata, tuleeko tuulettimeen 5V vai 12V virtaa. Laitan siihen 12V tuulettimen kumminkin (pyörii 5V hitaammin), mutta kiinnostaisi.

Eikö tota missään kerrota, et onko se 5 vai 12 V...? Noh, onhan mulla yleismittari, pitänee testata jahka ehtii...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan masaf1
Eikö tota missään kerrota, et onko se 5 vai 12 V...? Noh, onhan mulla yleismittari, pitänee testata jahka ehtii...

Joo olisi pitänyt odottaa että joku testaa: kyllä se on viisi volttia. Papstin 12V tuuletin lähti näet vain vaivoin käyntiin, sen verta heikot potkut PS2 antaa.

Hyvin pyöri jonkun aikaa, mutta nyt taisi kärähtää jotain PS2:n sisältä kun ei toimi Papsti eikä alkuperäinenkään tuuletin enää.

OPETUS: Älä vaihda pleikkaan ainakaan 12 voltin tuuletinta. Mietin täällä jatkotoimia. PS2 ei toimi ilman tuuletinta, kuumenee aikansa (jopa ilman kantta), sammuu ja vilkuttaa punaista lediä.

Jos saan virtaa jälleen tuuletinpiuhoihin, niin Viiden voltin tuulettimia on aika heikosti saatavilla, papst 605F on vissiin ainoa vaihtoehto (17.1 CFM , 4000 RPM, 27 db). Saakohan tuota edes ziehliltä.

No, ehkä alan rakentamaan maailman massiivisimman passiivisen jäähyn tuolle, jäähdytyssiilet kannesta läpi vaan :D Pääsisköhän juttu IGN:lle.

Vielä dataa: mun PS2 on mallia 3004, ja sisällä on tuuletin tarralla
Nidec
D06E EX 07SS102
1815W
Vietnam

Valmistajalta saadun tiedon mukaan tuon arvot ovat RPM 4,000
19.8CFM. Toimii 5V virralla, mutta ei voi kytkeä PC:n 12 V tuuletinta vaikka ne toimivatkin alennetulla jännitteellä peeceessä.

Lähes kaikki äänet PS2:ssa tulevat tuulettimen suhinasta ja sen vinkumisesta. Kun tuulettimen ottaa PS2:n ulkopuolelle, kone on hiljainen kuin mikä erityisesti DVD-käytössä.

Mulla on PS2 stereo/videohyllyssä erään peltikoteloisen laitteen päällä ja kuulostaisi siltä että tuulettimen runkoäänet saa muovisen kotelon resonoimaan.

Eli yksi modauskeino alkuperäistä tuuletinta käyttäen olisi asentaa se kotelon ulkopuolelle siten että väliin tulee joku kuminen tiiviste (vaikka ikkunantiivistysnauhaa). Tuulettimen kiinnitys PS2:n takapaneeliin onnistuu varmaan itseporautuvilla puuruuveillakin ellei sitten juuri siinä kohtaa ole jotain estettä. Jos pelkää työntävänsä näpit tuulettimeen niin siihen luulis löytyvän metallinen suojaritilä jostain.

Tuulettimen johtoa pitää tietty jatkaa....

Joo olisi pitänyt odottaa että joku testaa: kyllä se on viisi volttia. Papstin 12V tuuletin lähti näet vain vaivoin käyntiin, sen verta heikot potkut PS2 antaa.

Hyvin pyöri jonkun aikaa, mutta nyt taisi kärähtää jotain PS2:n sisältä kun ei toimi Papsti eikä alkuperäinenkään tuuletin enää.

Ihme juttu!
Oletko saanut edes alkuperäistä tuuletinta pyörimään tuon jälkeen?

Tuli mieleen että kun tuulettimen käyttöjännite on +5V niin se todennäköisesti saa virran koko PS2:n yhteisestä 5V:n jännitteestä, eli siellä on mahdollisesti sulake välissä. Jos nimittäin tuuletin sattuisi menemään oikosulkuun niin tuo aika järeä 5V syöttö kärventäisi piirilevyistä foliot irti.

Kuvista päätellen PS2 on aika tiukkaan pakattu joten piirilevytkin sitten on pintaliitostekniikka (?). Olen törmännyt muissa laitteissa piirilevylle juotettuihin pintaliitossulakkeisiin. Ne näkemäni olivät valkoisia ja olivat muita kaksijalkaisia komponentteja hieman suurempia. Eli seuraamalla mihin vedot tuulettimen virtaliittimeltä menee tuollaista voisi koittaa etsiä. Vaihtaminen onnistuu tavallisella kapeakärkisellä kolvilla kunhan varoo ettei kuumenna liikaa. Pintaliitoskomponentteja löytyy ainakin Yleiselektroniikasta.

Eipä tahdo löytyä muita sopivia tuulettimia kuin tuo mainitsemasi PAPST 605F.

Suomen Huoltopalvelu (www.shp.fi) myy Jamicon-merkkisiä laitetuulettimia ja Jamiconin weppisivuilta löytyy suunnilleen vastaava malli : KF0610B5, 60x60x10mm, 5V, CFM=14 ja 29.5dB.
Mutta en ole varma onko tuota mallia saatavissa kun SHP:n weppisivuilta ei pääse katsomaan niiden tuoteluetteloa kokonaisuudessaan :mad:

Mikäs tämä tällainen sitten on?
Tuulari

Samaisesta paikasta löytyy myös tavallisia PS2-tuulettimia.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Rikkinäinen PS2 päätyi sitten hyvään kotiin ja on jo korjattu. Jotain pintaliitoksia oli kärynnyt. Nyt on uusi v7 konsoli, hurisee edelleen :(

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan vrmx
Mikäs tämä tällainen sitten on?
Tuulari

Samaisesta paikasta löytyy myös tavallisia PS2-tuulettimia.

Näyttäisi kuvasta päätellen että tuuletin otta käyttöjännitteen USB-portista ja siinä on rivi pieniä tuulettimia mitkä puhaltavat ilmaa sisään konsolin ilmanottoaukoista (etupaneelin alaosassa oleva ritilä). Alkuperäinen takapaneelissa oleva tuuletinhan imee ilmaa sisältä ulos.

Enpä keksi tuolle muuta käyttöä kuin että se auttaa jos konsoli on sijoitettu niin tiiviiseen hyllyyn ettei ilman kierrä, tai sattuu asumaan niin lämpimällä seudulla (kämpässä lämmintä 35C tai enemmän :D) ettei normaali ilmankierto riitä.

Saman firman sivuilla on varaosina noita aikaisemmin mainitsemiani pintaliitossulakkeita, kuva sen sijainnistakin löytyy sieltä.

Noniin takaisin asiaan.
Modpiirien asennuskuvia kun tuli tutkittua ni tuli mieleen, että saisko niitä 12v tuulareita toimimaan, jos ottais lisävirtaa jostain 5v paikasta. Luulisi jo 10v olevan tarpeeksi sille pienelle 12v tuularille, kun omat 80x80x25 pc tuularit käynnistyy hyvin 7v:llä...

Ylös Bottom