Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3 ja videotykki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AleXei
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS3 ja videotykki

jryi sanoi:
Paljonko tuota mittaa pitäisi olla? Tulevan viihdekeskuksen etu- ja takaseinän väliin jää noin kolme metriä, tarttisko olla enemmän? Ihan pieneen kuvaan en kuitenkaan haluaisi tyytyä, kun kerrankin on yksi huone ihan pyhitetty tähän tarkoitukseen.
Tuosta...
http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD80-projection-calculator-pro.htm
Arvot viitteellisiä, linssejä vaihtamalla voi saada kikkailtua lisää/vähemmän etäisyyttä.

Optomassa ja DLP:eissä muutenkin, kannattaa muistaa se, että tykin on pakko olla horisontaalisesti (mieluiten myös vertikaalisesti)keskellä, koska linssinsiirtoa ei ole...

Itse en ole hankkimassa näitä härdellejä mutta kyselisin vaan kiinnostuksen vuoksi että jos iskä vähän innostuisi rakentelemaan niin kannattaako se verho laittaa ikkunaa vasten jos ei saa täysin pimeetä huonetta, sillonhan se valo ei tulisi sille verholle.

Traddash sanoi:
Itse en ole hankkimassa näitä härdellejä mutta kyselisin vaan kiinnostuksen vuoksi että jos iskä vähän innostuisi rakentelemaan niin kannattaako se verho laittaa ikkunaa vasten jos ei saa täysin pimeetä huonetta, sillonhan se valo ei tulisi sille verholle.
Eihän siihen ikkunan peittämiseen tarvitse kuin ikkunan kokoinen vanerilevy maalattu mustaksi... ja jotkut pitimet että se ei kaatua siitä heti lattialle...

Traddash sanoi:

Joo käytännössä verho ihan ikkunaa vasten, toinen vaihtoehto on hommata riittävän iso verho joka peittää ikkunan tarpeeksi pitkältä kummaltakin puolelta. Itse lähdin hakemaan jälkimmäistä, mutta jäi vielä vähän liian lyhyeksi. pitää käydä hakemassa perus rullapimentimet vissiin.

noista etäisyyksistä, tuolla projector centralin laskurilla voi laskea että mikä on maksimi kuvan koko jos tykin sijoitusetäisyyden screenistä tietää. Mulla on ihan linssi maksimissaan ja 3.5m päästä kuvan leveys on vähän reilu 100". pitäis siirtää varmaan tykkiä vielä taakse ja ylös.

pziuz sanoi:
Kuinkas kuinkas, eikös teillä ollut olohuone aika hyvin silmäviihteen mukaan sopeutettu? Onko katossa joku probleema?:confused:

Mä oon sellanen remonttireiska että en uskalla todellakaan kytkeä monen tonnin tykkiä kattoon tai seinään, vaan sen on pakko olla hyllyllä jonka paikan kaiuttimet (3 takana) määrittelee. Se on vähän sivussa, eli sivulinssinsiirto on pakollinen.

Nämä kuvat varmaan selventää sijottelua:

http://www.nesretro.com/BackHardware.jpg
http://www.nesretro.com/ElSofas.jpg
http://www.nesretro.com/Displays.jpg

P.S. Vähän aikaa sitten seinältä romahti alas mun toinen pimennysverho, voisin vaan kuvitella kuinka äkkiä painava tykki tulis alas :D

Radikus sanoi:
Mä oon sellanen remonttireiska että en uskalla todellakaan kytkeä monen tonnin tykkiä kattoon tai seinään, vaan sen on pakko olla hyllyllä jonka paikan kaiuttimet (3 takana) määrittelee. Se on vähän sivussa, eli sivulinssinsiirto on pakollinen.

Nämä kuvat varmaan selventää sijottelua:

http://www.nesretro.com/BackHardware.jpg
http://www.nesretro.com/ElSofas.jpg
http://www.nesretro.com/Displays.jpg

P.S. Vähän aikaa sitten seinältä romahti alas mun toinen pimennysverho, voisin vaan kuvitella kuinka äkkiä painava tykki tulis alas :D
Eipä noista kuvista kattoa näy...:rolleyes:
Eikä siinä katto asennuksessa tarvitse oikeasti remontti-reiskalle soittaa, ellei katto ole tehty jostain hiekan ja saven välimallista.
Tuli mieleen myös se, että voithan tehdä seinähyllyn? Ei ole kajareiden tiellä. Monet tykkien valmistajat toimittavat kuvakanuunan mukana turvakaapelin, jonka voi laittaa tykkiin kiinni. Sellaisen askartelee helposti myös itse. :)

pziuz, Ei se katon näkyminen mikään pointti ole, koska fakta on etten sinne ite uskalla mitään laittaa killumaan. Pointti oli vaan siinä miten kamat on nyt ja ikuisesti, ja miksi linssinsiirto on pakollinen.

En halua myöskään seinälle säätää mitään killumaan ihan samasta syystä. Kyllä se tykki damaa ottaa sieltäkin tippuessaan (ja painotetaan nyt, että tipahti mulla pimennysverhokin just seinältä ja painaa paljon vähemmän).

Kumma kun kangas on pysynyt seinässä kiinni. :rolleyes:

Mieluummin olen varma siitä ettei mitään voi mitenkään hajota, kuin ostan tykin jossa ei tuota yksinkertaista ominaisuutta ole minkä pitäis löytyä kaikista tykeistä. Ihan hyvin voin oottaa toista tykkiä (ei mulla rahaakaan ole nyt kun 30 centtiä).

jryi sanoi:
Paljonko tuota mittaa pitäisi olla? Tulevan viihdekeskuksen etu- ja takaseinän väliin jää noin kolme metriä, tarttisko olla enemmän? Ihan pieneen kuvaan en kuitenkaan haluaisi tyytyä, kun kerrankin on yksi huone ihan pyhitetty tähän tarkoitukseen.
Meillä on sohvalta screeniin (tai MDF:ään, miten vaan) 3,5 metriä. Kuvan koko on 103". Huone on 3 metriä leveä ja 3,8 pitkä. Screeni on käytännössä niin iso kuin se vain voi olla, eikä ole yhtään liian iso. Elokuviin uppoaa oikein kunnolla kun on käytännössä koko etuseinä kuvaa.

Aluksi tuntuu isolta mutta muutaman tunnin jälkeen on kuin kotonaan eikä voisi kuvitellakaan katsovansa pienempää kuvaa. :)

achiim sanoi:
Meillä on sohvalta screeniin (tai MDF:ään, miten vaan) 3,5 metriä. Kuvan koko on 103". Huone on 3 metriä leveä ja 3,8 pitkä. Screeni on käytännössä niin iso kuin se vain voi olla, eikä ole yhtään liian iso. Elokuviin uppoaa oikein kunnolla kun on käytännössä koko etuseinä kuvaa.

Aluksi tuntuu isolta mutta muutaman tunnin jälkeen on kuin kotonaan eikä voisi kuvitellakaan katsovansa pienempää kuvaa. :)
Itsellä on tällä hetkellä etäisyyttä neljä metriä, screen on 72", kälysen pieni...

Mutta taitaa jäädä Optoma vaihtoehtojen ulkopuolelle, jos sillä ei tuolta kolmen metrin etäisyydeltä saa heijastettua ihan järkyttävän isoa kuvaa. Ja lens shift on tietysti myös kiva ominaisuus, kun olen sijoittamassa tykkiä melkein katonrajaan. Ei sillä, että olisi pakko, mutta jos tykki on ylempänä, ei olutta hakiessa tule tehtyä varjokuvia. Kyllähän noissa LCD-tykeissäkin nykyään on kontrastia parannettu, ja jos kangas on vielä vähän harmaampi, niin ongelmaa ei pitäisi olla lainkaan.

No, moni asia ehtii muuttua ennen ensi huhtikuuta, jolloin tuo tykin vaihto tulee ajankohtaiseksi. Seuraavan puolen vuoden ajan joudun elämään kokonaan ilman tykkiä, mutta sen jälkeen uudelleen ison kuvaan palaaminen on sitäkin riemukkaampaa.

achiim sanoi:

Mulla on noin 3 metriä kankaaseen joka on 100", kuva on juuri sopiva.

Pienemmät ja kauempaa on pelleilyä, tossa sentään "uppoutuu" kuvaan. Just the way I like it.

Sama juttu jos leffateatteriin eksyn, niin menen aika eteen että kangas täyttää "näkökentän".

Sitä leffaa siellä katsotaan, eikä niitä hiton seiniä.

Sanokaas muuten viisaammat, että kannattaako videotykkiä pitää valmiustilassa vai katkaista aina virta kokonaan, jotta lamppu kestäisi mahdollisimman pitkään. Siis toisin sanoen kuluttaako valmiustila lamppua tai sitten virran katkaisu/kytkentä enemmän?

pazeus sanoi:
Sanokaas muuten viisaammat, että kannattaako videotykkiä pitää valmiustilassa vai katkaista aina virta kokonaan, jotta lamppu kestäisi mahdollisimman pitkään. Siis toisin sanoen kuluttaako valmiustila lamppua tai sitten virran katkaisu/kytkentä enemmän?
Käsittääkseni ei kuluta lamppua yhtään enempää (vain 95% varma vastaus). Heräte virtaa voi pitää päällä sen takia, jos tykki on hankalassa paikassa asennettuna (katto, hylly), eikä sitä pääse kätevästi rämppäämmään päältä ja pois. Sähkölaskuahan siinä kertyy, jos herätevirtaa pitää päällä.
Kun tykin sammuttaa, niin silloin ei saisi katkaista virtoja kokonaan pois, vaan painaa vain siitä kaukkarista siten, että punainen (tai mikä väri onkaan) jää sinne palamaan, eli valmiustila. Tykit yleensä jäähdyttävät lamppua muutaman minuutin käytön jälkeen. Sitten kun humina on lakannut, voi sen "ison" virtakytkimenkin kääntää päältä pois ja säästää sähkölaskussa.

pazeus sanoi:
Kuka tietäisi näistä videotykkijutskista?
Yksi viesti per kysymys riittää. Tämä ei ole mikään chat!

pazeus sanoi:
Suosittelen jättämään aina valmiustilaan. Koska jos aina kytkimestä napsuttellaan virtoja pois ja päälle, niin kun kytkintä napsautat tulee/voi tulla olemattoman pienen pieni sähköpiikki.

Valmiustila ei kuluta lamppua koska lamppu ei ole silloin päällä.

Paras henkisuoja tykille(myös polttimolle) on UPS, joka suodattaa verkosta tulevan jännitteen tasaisemmaksi eli poistaa verkkojännitteen vaihtelut/piikit/säröt mitä ikinä sieltä voi tullakkin.

UPS:eja:
http://www.bulldog.fi/cgi-bin/netstore/tuotehaku.pl?etsi=ups

Ja mikään muu ei suojaa polttimoasi kuin UPS jos olet kattelemassa tykillä ja tulee sähkökatko > Tuuletin hyytyy ja vaikka polttimokin sammuu heti, niin siitä huolimatta se hetken vielä kuumenee ja ilman (sammutus)jäähdytystä saattaa kuulua poks.

Poks joka pahimmassa, lue siis pahimmassa, ei yleinen, aiheuttaa sen että koko tykki voi hajota koska noiden polttimot ovat korkeapaine polttimoita, jopa ~100bar!

Siksi tykkiä ei saa IKINÄ liikutella tai siirrellä kun tykki on päällä eli polttimo on kuuma. Omankin tykin ohjekirja mainitsee min. 20min annettava jäähtyä siitä kun laite on sammutettu mieli siirrellä laitetta.

Omassa tykissäni on polttimon jäähdytysaika(kun laite sammuu ja tuuletin jää polttimoa vielä jäähdyttämään) ~8 sekuntia.

Herätelläänpä vanhaa ketjua!

Olen etsiskellyt projektoria pelikäyttöön ps4: n kaveriksi. Budjetti tykille on noin 1000€. Onko ehdotuksia tuohon hintaluokkaan?

Itse olen kiinnostunut BenQ w1070: stä. (Reilu 800€) Tuossa tykissä taitaa aika hyvin hinta ja laatu kohdata. Onko porukalla kokemusta kys. tykistä nimenomaan pelikäytössä? Valoteho lähinnä kiinnostaa, pärjääkö jos ei tilaa täysin pimeäksi saakaan? nykyisellään mennään sampan 40" led tv:llä ja tiedän ettei ainakaan samantasoista mustan toistoa kannata tuon hintaluokan tykiltä odottaa.

Jos on tuo 1000€ käytettävissä, niin Epsonin EH-TW3200 -tykkiä voin kokemuksesta suositella. Kuva on hyvä ja toimii hieman valoisammassakin huoneessa. Optiikan säätö on helppoa, monipuoliset liitännät, eikä tuota melua (paitsi automaattinen zoomauksen säätö, jonka tosin muistaakseni pois päältä). Lampullekin luvataan ikää 4000/5000h. Hdmi-paikkoja on tosin vain kaksi, mutta se riittää jos vaikka vahvistin tukee hdmi:tä.

Laite on ollut vuoden varsin aktiivisessa käytössä, eikä ongelmia ole ilmennyt. Kuva on edelleen hyvä, vaikka lampulla kohta takana jo 2000h.

Jos on tuo 1000€ käytettävissä, niin Epsonin EH-TW3200 -tykkiä voin kokemuksesta suositella. Kuva on hyvä ja toimii hieman valoisammassakin huoneessa. Optiikan säätö on helppoa, monipuoliset liitännät, eikä tuota melua (paitsi automaattinen zoomauksen säätö, jonka tosin muistaakseni pois päältä). Lampullekin luvataan ikää 4000/5000h. Hdmi-paikkoja on tosin vain kaksi, mutta se riittää jos vaikka vahvistin tukee hdmi:tä.

Laite on ollut vuoden varsin aktiivisessa käytössä, eikä ongelmia ole ilmennyt. Kuva on edelleen hyvä, vaikka lampulla kohta takana jo 2000h.

Ok, tänks. Tuota olen kans kattellu, taitaa olla juurikin sen tontun hintainen. Ei ole 3d-tä mutta itselle se onkin aika turhake. Paremmat säätöominaisuudet tuossa epsonissa kyllä on.

Ok, tänks. Tuota olen kans kattellu, taitaa olla juurikin sen tontun hintainen. Ei ole 3d-tä mutta itselle se onkin aika turhake. Paremmat säätöominaisuudet tuossa epsonissa kyllä on.

Kuvan ja värien säätöominaisuudet ovat kyllä hyvät ja yksityiskohtaiset. Myös linssinsäätö on toteutettu hyvin, jos tykkiä ei voi asettaa keskelle kankaaseen/seinään nähden - vaaka- ja pysty -suunnille on omat "rulla"säätimensä, joten ei tarvitse sählätä minkään vivun kanssa. Jos 3D-tuen puute ei häiritse, niin tuo on kyllä hintaluokkansa parhaita laitteita.

Tulipa sittenkin tilattua BenQ w1400 tykki ja kaveriksi Grandview Flat series 92" valkea screeni.

Tuo tykki oli hiukka yli budjetin mutta se onkin parempi leffojen katseluun. Pelikäytössä tuossa on hieman korkeampi vasteaika mutta sitäkin saa autettua kun ottaa kuvanparannusominaisuuksia pois käytöstä.

Pitänee laittaa sitten kokemuksia kunhan saa laitteet viriteltyä kasaan.

Ylös Bottom