Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3 & kotiteatterisarja

Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Minulla on Logitech Z-5500 ja olen ollut tyytyväinen. Ei ole kyllä taida olla puhdasverinen vahvistin -- kaiuttimet tulevat kiinni subwooferiin ja laitetta hallinnoidaan varsin pienellä päätteellä. Liitännöistä löytyy yksi optinen ja koaksaalinen sekä 4 stereota (joista kolmea voi käyttää 5.1 ääneen esim. tietokoneesta). Tällä hetkellä PS3 on kiinni optisessa, digiboksi koaksaalisessa ja tietokoneet stereoilla.

En toki osaa vertailla muihin laitteisiin mutta minun käyttötarkoituksiin ja pieneen olohuoneeseen tämä on riittänyt enemmänkin kuin hyvin.

10838 - Logitech Z-5500 5.1 - Verkkokauppa.com
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Itsekkin ajattelin hommata jonkin sortin 5.1 kotiteatterisetin, ja verkkokaupassa tuli tämmöiset vastaan.

3390 - Onkyo HT-S3305 5.1-k - Verkkokauppa.com
36755 - Onkyo HT-S5305B - 5. - Verkkokauppa.com

Eli onko noi sarjat hintansa arvoisia? Itse kun en noista specseistä ymmärrä yhtään mitään. :p Tietysti arvostaisin jos osaisitte suositella myös muita settejä samaan hintaluokkaan. (300-400€)

Itse kans tein sisäistä taistelua kauan, että kummanko otan. Halvempaan päädyin, eikä kyllä kaduta, liitännät ovat riittävät ja äänenlaadullisesti mielestäni melko hyvät kaiuttimet. Subbarikin oli positiivinen yllätys. Pieksee vanhan JVC:ni mennen tullen, joka maksoi kaksi kertaa saman verran aikoinaan :D

Muita merkittäviä eroja tuohon kalliimpaan settiin ei varmaan ole kuin se, että kalliimmasta löytyy aktiivisubbari. Mikä on hyvä asia, sillä sen voi vaihtaa tehokkaampaan jos tuntuu riittämättömältä.

Liitännät oli ainakin hyvät siinä kalliimmassa 3xhdmi sisään ja pari optista. Itse jos olisin ostamassa, niin ottasin ton mikä on 399€, vaikka ne kajarit on kyl sellasia jugurttipurkkeja. Et jos joskus haluut eroon noista purkeista, niin ei ainakaan tarvi vahvaria vaihtaa ku vaikutti ihan pätevältä paketilta hintaansa nähden. Onkyo on myös merkkinä ihan hyvä, jopa noissa halvemmissa maleissa.

Liitännäthän noissa on samat lukuunottamatta tuota preouttia subille.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

53538 - Pioneer VSX-920-K - - Verkkokauppa.com

Tuosta kokemuksia? Pioneerin Vsx-sarjaa on nykyinenkin, mutta alkaa olla uudistamisen tarpeessa.

Kirjoitan kommenttia, mutta ei ole kokemusta.
Ensimmäiseksi tuo mainitsemasi Pioneer on hyvä laite ja et tule katumaan jos ostat.
Sisältää uusinta HDMI 1.4, 3D -formaattit ym. ja edessä USB -liitäntä, 7.1 -kanavainen ja liitäntöjä riittävästi varmasti monelle esim. takana HDMI sisääntuloja 4 ja 1 ulos (tv) ja tarpelliset kaiutin liitännät isoilla eli saat banaani -liittimillä kaiutin johdot kiinne laitteeseen ( siis harva B -liitäntöjä kaipaa ).
ja monta monta muuta toimintoa...

Elä ainankaan halvempaa mallia osta ( max. VSX-820, mutta tämä 5.1 -kanavainen ) jos sinulla on tuohon 920 rahaa osta pois tai
Jos sinulla varaa VSX-1020 niin tuossa takana HDMI sisääntuloja 5 ja yksi ulos ja edessä etupaneelissa myös 1 HDMI -liitäntä esim. videokameralle, mutta jos koet ettei ole tarvetta, niin osta 920.

Itselläni on noin 14 vuotta vanha Pioneer AV -viritin vahvistin ja kertaakaan ei ole tarvinnut huoltaa!! Eli varma toiminen merkki kyseessä.
Lisäksi, kun aikanani ostin laitteen niin katsoin myös liitännät onko niitä mahdollisesti tarpeeksi ja nimen omaan niitä tarpeellisia joita itse tulee tai mahdollisesti tulee tarvitsemaan.

Itse tulen myös nyt syksyllä ostamaan uuden Pioneerin ja mallikin on tiedossa, näin saan vihdoin HDMI -liitännät ja suoraan HDMI 1.4 ym..

Monen kohdalla kyseiset liitännät tulevat olemaan näissä laitteissa HDMI -liitännät, USB -liitäntä, LAN / ethernet ja tietysti kaiutin liittimet ja subbari ja myös mahdollisesti optiset ( ehkä esim. digibox ).

Neljällä HDMI sissääntulo -liitännällä pääsee jo hyvin pitkälle.Kuvitellulla tilanteella liittimien menekki > 1.PS3, 2.Digiboksi, 3.DVD -soitin ( okei tiedän asiat PS3 bluray tasosta ja monet ajattelevat miksi ei käytä PS3 DVD tai muun Bluray -soittimen tilalla, mutta pelikone on monella vain pelikoneena ja säästävät sen siihen).
Jokatapauksessa näin jäisi yksi vielä varalle ( jakajiakin on markkinoilla ja tulee olemaan jos paikat loppuisivat joskus kesken, mutta näistä ollaan jokainen omaa mieltä.
Mutta todennäköisesti monelle riittää 4kpl HDMI -liitäntää aivan varmasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Mun pitäis ostaa uusi sarja kun nykyinen stereosarja on liian tilaavievä eikä käy oikein tähän asuntoon.

-Sarjassa pitäisi olla kaukosäädin
-2.1 tai 5.1
-Sarjassa pitäisi olla digitaalinen sisääntulo
-Ei isoa ohjausyksikköä

Yksi hyvä sarja olisi logitech z-5500.

Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Tervehdys,

Omistan Ps3:n ja olen liittämässä sitä kotiteatteriin, joka koostuu Yamaha rx-v 565 (7.1) -vahvistimesta ja Sony 40w4000-ruudusta. Nähdäkseni mahdollisia kytkentätapoja on kaksi:

1) HDMI-piuha PS3:sta vahvistimen HDMI in -liitäntään ja toinen vahvistimen HDMI out -liitännästä televisioon tai

2) HDMI-piuha PS3:sta televisioon (kuva) ja optinen piuha PS3:sta vahvistimeen (ääni).

Onko jompikumpi parempi? Lähinnä pitäen silmällä sitä, että vaikuttaako kuvasignaalin kulku vahvistimen kautta jollain tavalla kuvan laatuun kun kuva kuitenkin "kiertää", ja onko optisen ja HDMI-kaapelin välillä äänenlaadullista eroa?
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

1) HDMI-piuha PS3:sta vahvistimen HDMI in -liitäntään ja toinen vahvistimen HDMI out -liitännästä televisioon tai

Tolla ykköstavalla lähtisin liittämään (ja olen itsekin liittänyt), kaikki kuvan skaalaukset vaan pois päältä vahvistimesta niin ei pääse vaikuttamaan kuvasignaaliin. Eipä se muistaakseni kyllä mitään skaalauksia tarjoakaan päälle kun sisääntulona on hdmi.

Lisäksi äänipuolella käyttöön jää hd-äänet joita ei optisen kautta tulisi.
Ja jos ei vahvarin kautta aina halua ääniä, laittaa päälle hdmi-trough:in, niin vahvistin päästää hdmi:n signaalin läpi telkkariin äänien kanssa kun vahvistin on pois päältä.

Turha säätää useamman piuhan kanssa kun saa kaiken hoidettua yhdelläkin piuhalla.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Onko jompikumpi parempi? Lähinnä pitäen silmällä sitä, että vaikuttaako kuvasignaalin kulku vahvistimen kautta jollain tavalla kuvan laatuun kun kuva kuitenkin "kiertää", ja onko optisen ja HDMI-kaapelin välillä äänenlaadullista eroa?
Oikeastaan kaikilta kanteilta ykköstapa on parempi, ja syyt tuosta edellisestä viestistä löytyvätkin. Oikeastaan ainoa selvempi hyöty Pleikkarin kytkemisessä suoraan telkkariin on se, että JOS vahvistin ei osaa HDMI-läpivientiä standby-tilassa, on vahvistimen aina pakko olla päällä Pleikkaria käytettäessä. Ja se saattaa näkyä sähkölaskussa pidemmän päälle.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Yksi hyvä sarja olisi logitech z-5500.

Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?

Tuollaisella olen itse pärjäillyt. Hintaisekseen laadukas, mutta ei mitään hifiä. Vaikka pakettia kutsutaan tietokonesetiksi, niin ääntä siitä lähtee riittävästi jopa olkkariin. Kajareita on vaikea suunnata. Lattialla/pöydällä ne ovat yläviistossa ja seinäkiinnityksessä alaviistossa. Sivuttais/pystysuuntais säätöä ei periaatteessa ole. Kaiuttimia pystyy kyllä kääntämään jalustassaa, mutta kaikki kääntyvät samaan suuntaan. Eli jos pulttaa takaseinään kiinni niin toista voi kääntää osoittamaan keskelle huonetta, mutta toista vain seinään päin. Olen kuullut, että joku on poistanut jalustakiinnikkeen ruuvista sen aukaisemisen estävän töhnän, irroittanut jalustan ja hionut pois jonkun osan joka estää kaiutinta kääntymästä jalustassaan toiseen suuntaan. Itse hoidin ongelman pultaamalla toisen takakajarin takaseinän nurkkaan ja toisen takaseinän viereiseen seinään. Näin molemmat kaiuttimet ovat kulmassa ja lähes symmetrisesti ja oikein suunnattuna.

Ohjausyksikön ja subbarin välinen piuha on melko lyhyt ja vaikeuttaa subbarin asettelua. Subbari on ehdottomasti saatava pistettyä elementti seinään päin paikoilleen, sillä arvelisin sen jakosuotimen olevan siinä parissa sadassa. Päästää siis liika korkeita ääniä läpi. Seinään päin käännettynä homma pelaa, eikä subbarin olinpaikkaa voi paikallistaa äänestä.

Kaiuttimien yksielementtisyys vaivaa ja varsinkin yläpää jää suppeaksi. Musiikin kuuntelua näillä ei voi suositella, joskin tämä pätee vain kultakorville joilla vieressä on perushyvät normi stereot vieressä johon verrata.

Yksinkertainen setti jolla pääsee helposti alkuun, mikäli on hyvä suunnitelma kaiuttimien sijoittelulle. Siis sellainen joka otta huomioon sen, että kaiuttimien jalustat ovat melko aneemiset suuntauksen osalta. Itse sain suunnattua hyvin ja leffa/peli käytössä olen hintaansa nähden enemmän kuin tyytyväinen.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Kiitos todella kattavasta vastauksesta! Tuollaisen taidan tosiaan hommata, vaikka kaiuttimien paikat ei vielä ole varmoja. Gigantin lehtisessä tuo sarja näkyy olevan 249e eli maanantaina sitten ostoksille.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Oikeastaan kaikilta kanteilta ykköstapa on parempi, ja syyt tuosta edellisestä viestistä löytyvätkin. Oikeastaan ainoa selvempi hyöty Pleikkarin kytkemisessä suoraan telkkariin on se, että JOS vahvistin ei osaa HDMI-läpivientiä standby-tilassa, on vahvistimen aina pakko olla päällä Pleikkaria käytettäessä. Ja se saattaa näkyä sähkölaskussa pidemmän päälle.


Kiitoksia Tugi666 ja TT-2k:lle selventävistä ohjeista.. Päädyin ensimmäiseen vaihtoehtoon. ainoa huonopuoli tosiaan on se mistä TT-2K mainitsi niin vahvistin näköjään joutuu olemaan aina PS3:sta käytettäessä päällä.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Kiitoksia Tugi666 ja TT-2k:lle selventävistä ohjeista.. Päädyin ensimmäiseen vaihtoehtoon. ainoa huonopuoli tosiaan on se mistä TT-2K mainitsi niin vahvistin näköjään joutuu olemaan aina PS3:sta käytettäessä päällä.

Tota, sulla on siinä Yamahassa käsittääkseni hdmi-through, löytyy sieltä valikoista.
Menu -> Function setup -> Hdmi -> standby through.
Kun kytket vahvistimen pois päältä, pitää vahvistimen olla sillä pleikkarin tulolla ennen kytkemistä pois päältä. Siihen pitäisi jäädä punainen merkkivalo etupaneeliin palamaan "hdmi-through".

Näin ainakin itsellä Yamaha 665:llä, sullahan oli 565 ja en usko että hirveästi eroa noissa toiminnoissa on, ainakin pikaisen googlettelun perusteella. Tosiaan itseäni hämäsi tuo että vahvistimen on oltava standby tilaan kytkettäessä sillä ps3 tulolla, jotta hdmi-through toimisi.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Tota, sulla on siinä Yamahassa käsittääkseni hdmi-through, löytyy sieltä valikoista.
Menu -> Function setup -> Hdmi -> standby through.
Kun kytket vahvistimen pois päältä, pitää vahvistimen olla sillä pleikkarin tulolla ennen kytkemistä pois päältä. Siihen pitäisi jäädä punainen merkkivalo etupaneeliin palamaan "hdmi-through".

Näin ainakin itsellä Yamaha 665:llä, sullahan oli 565 ja en usko että hirveästi eroa noissa toiminnoissa on, ainakin pikaisen googlettelun perusteella. Tosiaan itseäni hämäsi tuo että vahvistimen on oltava standby tilaan kytkettäessä sillä ps3 tulolla, jotta hdmi-through toimisi.

Juu kyllähän tuo ominaisuus näytti löytyvän kiitoksia jälleen. Kannattaakos tuo HDMI resolution muuten laittaa through asetukselle että vahvistin ei itse skaalailisi itse mitään?. Vaihtoehtona on:

*Through
*576P
*720p
*1080i
*1080p

Tosiaan kyseessä on ensimmäinen kotiteatterini niin tieto/taito on vähän retuperällä vielä.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Kyseistä skaalausta voisi mahdollisesti myös hyödyntää video-lagin vähentämiseksi mikäli peliä ei saa asetettua 1080p resoon ja näyttölaitteen oma skaalain on hitaampi kuin vahvistimen.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Olen aivan untuvikko hifi-asioissa, mutta olen haaveillut ostavani ensimmäisen kotiteatterisarjani PS3:een. Budjetti ei ole kovin iso, joten aloitan siis huokeammasta päästä. Odotan saavani etenkin musiikkipeleistä (SingStar & Guitar Hero) telkkarikauittimia parempia ääniä irti, toki myös muista peleistä ja Bluray-leffoilla.

Telkkari on Sonyn Full HD, tarkoitus on käyttää HDMI-liitäntää.

Sitten kysymyksiä asiantuntevilta?

1) Onko suositella jotakin ns. aloittelijan pakettia, mikä on realistinen hintahaarukka?
2) Kannattaako sijoittaa viiteen kaiuttimeen vai riittääkö kaksi?
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Olen aivan untuvikko hifi-asioissa, mutta olen haaveillut ostavani ensimmäisen kotiteatterisarjani PS3:een. Budjetti ei ole kovin iso, joten aloitan siis huokeammasta päästä.

Lämmin suositteluni 5:lle kaiuttimelle, kuitenkin peleissä ja leffoissa tuo NIIN paljon enemmän fiilistä kuin kaksi. En ole itsekään mikään suuren luokan hifimies ja perus 500€:n sarjalla mennään. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti varmistaa, että vahvistin tukee ainakin True-HD ja DTS-HD formaatteja. Yhä useammat blurayt kun ovat jo hylänneet perinteisen Dolby Digitalin joka pistää v*tuttamaan (t. nimimerkki "vuoden liian aikaisin oman kotiteatterinsa ostanut").
Myöskään liitäntöjä (optisia & HDMI) ei voi olla koskaan liikaa. Nämä ovat yleisimmät kompastuskivet ainakin valmiissa sarjoissa.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

Sanoisin että kaksi hyvää kaiutinta korvaa 5 huonoa. Osta vaikka aluksi etukajarit ja sit budjetin salliessa lisää. Tosin tuolloin et pääse nauttimaan 5.0 äänistä.
 
Vastaus: PS3 & kotiteatterisarja

1) Onko suositella jotakin ns. aloittelijan pakettia, mikä on realistinen hintahaarukka?
2) Kannattaako sijoittaa viiteen kaiuttimeen vai riittääkö kaksi?

Jos lähinnä noita musiikkipelejä pelailet, niin silloin voisi riittää 2.1 systeemi. Hintahaarukka kohtuullisille laitteille ottamatta merkkeihin/malleihin kantaa: AV vahvistin 300€, kaiutinpari 200€, subbari käytettynä 100€. Tällaisesta setistä on helppo laajentaa 5.1 systeemi tulevaisuudessa.

Mutta jos yhtään enemmän pelaat muitakin pelejä, katselet dvd- tai Bluray-elokuvia tai kaapeli-/satelliittikanavia, niin suosittelen kyllä suoraan hankkimaan 5.1 sarjan. Tietysti on helppo suositella että osta erillissarja, jonka osia tuossa yllä listasin. Budjettia on löydyttävä siis semmonen 1000€. Jos tuota ei löydy, niin hommaa joku hyvältä kuullostava valmissarja. 500€ budjetilla saat varmasti systeemin joka pesee telkkarin kaiuttimet mennen tullen.

Itse ostaisin tiukalla budjetilla mieluummin 5.1 valmissarjan kuin 2.1 erillissarjan. Jos muutaman vuoden kuluttua on enemmän rahaa käytössä, niin en usko että tuota 2.1 sarjaa tulisi kuitenkaan päivitettyä pelkillä lisäkaiuttimilla. Vähintään vahvari vaihtuisi samalla kertaa uudempaan. Parempi nauttia 5.1 äänistä alusta lähtien.
 
Ylös Bottom