Vastaus: PS3:n kiintolevyt (Lue FAQ: PlayStation 3:n kiintolevyt ja varmuuskopiointi ensin!)
Digital Foundrylta on tullut vaihteeksi varsin mielenkiintoinen artikkeli erilaisten kiintolevyjen vaikutuksista PS3-pelien asennus- ja latausaikoihin. Aiemminhan on jo todettu mm. se, että GT5:n asennus voi olla jopa puolta lyhempi esimerkiksi SSD-kiintolevyllä.
Tällä kertaa rinnakkain laitettiin alkuperäisen 60-gigaisen mallin alkuperäinen limppu (5 400 rpm, 8 megatavua välimuistia), kaksi 500 gigan mallia Western Digitalilta (5 400 ja 7 200 rpm, 8 megan kakku kummassakin), Samsungin valmistama 128 gigatavun SSD-levy sekä yksi 500-gigainen hybridilevy (7 200 rpm, 32 Mt:n cache + 4 gigan SSD-osio) - WD:ltä sekin. Digital Foundryn poijjaat myös testasivat sen, kuinka paljon kiintolevyn täyttyminen vaikuttaa kirjoitus- ja lukunopeuksiin.
The results are intriguing in that even with an SSD in the equation there is no clear winner. With Mass Effect 2 and BioShock, we see that the drives are operating with near-identical levels of performance, suggesting very much that the Blu-ray drive's data throughput is the limiting factor.
Tulokset olivat melko yllättäviä. Ainoastaan Gran Turismo 5:n asennuksessa ja ratojen lataamisessa tuli huomattavia eroja, mutta muissa testatuissa peleissä (Mass Effect 2, Devil May Cry 4, Bioshock) oltiin aika tasapäisiä. Ehkä parasta "bängiä buckille" tarjosi tuo tavallinen 7 200 kierrosta minuutissa pyörivä levy. Se ei GT5:ssä ihan pärjännyt SSD- tai hybridilevylle, mutta oli joka testissä tasaisen hyvä.
Artikkeli myös kertoo syyn siihen, miksi jossain pelissä 5 gigan asennus voi kestää paljon pidempään kuin toisessa, vaikka rauta alla ei vaihtuisikaan. Juju piilee siinä, kuinka paljon ja kuinka isoja (tai pieniä) tiedostoja asennus sisältää. Nyrkkisääntö on, että mitä vähemmän tiedostoja, sitä isompia ne keskimäärin ovat, ja sitä vähemmän lukupäät joutuvat sahaamaan edestakaisin. GT5:n valtaisat erot johtuvat juuri siitä, että ensin BD-levyltä kopioidaan 12 gigan iso möhkäle, joka sitten puretaan noin 40 000 pikkutiedostoksi.
Sinällään PS3:n tiedostojärjestelmä ei tunnu kärsivän juurikaan fragmentoitumisesta, sillä se nelisen vuotta vanha alkuperäinen 60 gigan levy pärjäsi testeissä yllättävänkin hyvin tuoreempia veljiään vastaan. Ainoa varsinainen ongelma oli yksinkertaisesti pieni tallennustila, joka käy hyvin nopeasti ahtaaksi valtavien asennuksien kanssa.
With a freshly formatted drive we could not match this massive variance in timing, suggesting that four years of continuous, pretty much day-to-day usage had fragmented areas of the disk which were then avoided when we freed up more space. In our testing, while there was a degradation of performance as the drive filled, it was not especially noticeable. As a "starter" drive it had performed admirably over the years, but it is clear that any serious gamer would fill it in no time simply with mandatory installs and playable demos.
Lähde:
Eurogamer