Vastaus: PS3-pelien tarjousketju (muu keskustelu tänne)
Juuri näin. Kyllä tämä asia on aika selvä. B2B-kaupanteossa (yritys ostaa yritykseltä) voidaan vedota virheeseen, koska voidaan olettaa että ammatikseen alalla (millä tahansa) kauppaa tekevtä tuntevat hintatason. Kuluttajan ja yrityksen välisessä kaupankäynnissä taas kuluttaja on virheiden sattuessa yleensä vahvoilla. Peruutus oli myyjältä vielä aivan ok perustuen tuotteiden (perus vs. explorer) hintaeroon, mutta jos tuote jopa lähetetään laskun kera, kyllä sopimus on siinä vaiheessa jo syntynyt.
Se, että myyjä tekee tässä nyt tappiota, ei ole mikään peruste. Bisneksessä tulee välillä tappioita, mutta niitä voi välttää kun hoitaa asiansa hyvin. Jos nyt tappioita halutaan laskea, niin selvää on sekin, että sisäänostohinta on varmasti ollut selvästi alempi kuin tuo myyntihinta 199 euroa.
Tuo hinnoitteluvirhe on räikeä vain peleistä tietäville, normi tavis voisi luulla että kyseessä on vain alennus. Kyllä tuollainen menee cdonin piikkiin. 200e laskua taas ei voi tulla, koska siihen ei ole missään vaiheessa suostuttu, tilausta tehdessä teet sopimuksen vain 20e maksamisesta, 200e maksamiseen tarvittaisiin luonnollisesti uusi sopimus.
Juuri näin. Kyllä tämä asia on aika selvä. B2B-kaupanteossa (yritys ostaa yritykseltä) voidaan vedota virheeseen, koska voidaan olettaa että ammatikseen alalla (millä tahansa) kauppaa tekevtä tuntevat hintatason. Kuluttajan ja yrityksen välisessä kaupankäynnissä taas kuluttaja on virheiden sattuessa yleensä vahvoilla. Peruutus oli myyjältä vielä aivan ok perustuen tuotteiden (perus vs. explorer) hintaeroon, mutta jos tuote jopa lähetetään laskun kera, kyllä sopimus on siinä vaiheessa jo syntynyt.
Se, että myyjä tekee tässä nyt tappiota, ei ole mikään peruste. Bisneksessä tulee välillä tappioita, mutta niitä voi välttää kun hoitaa asiansa hyvin. Jos nyt tappioita halutaan laskea, niin selvää on sekin, että sisäänostohinta on varmasti ollut selvästi alempi kuin tuo myyntihinta 199 euroa.