Vastaus: Hiiri+Näppis FPS peleihin?
Foxi sanoi:
Koska hiirellä pelaaminen on naurettavan helppoa, padilla vaatii taitoa, siinä syy.
Padilla pelaaminen aiheuttaa vain ylimääräistä vaikeutta kontrolleihin - padilla tähtääminen on luonnottomampaa kuin hiirellä, koska padilla tähtäys hoidetaan vain peukaloa liikuttamalla. Hiiri on luontevampi, kun koko käden tehtävä on auttaa tähtäyksessä. Hiirestä askel luontevampaan olisi tietty se, että osoitetaan kädellä sinne minne tähtää, tai kääntyy itse tähdättävään suuntaan. Ero hiiressä ja padissa on tähtäystyyppien luontevuudesta, ja
mitä luonnottomammaksi kontrollit menevät, sitä enemmän joutuu ihminen opettelemaan ko. pelin spesifiä tähtäyssysteemiä. UT2008 vaatii pelinä tiettyjä taitoja, padilla pelattaessa se vain vaatii padipelaus-lisätaidon, mikä on sitten asia erikseen. Padilla pelaajat eivät koskaan tule yhtä hyväksi itse pelissä, koska osa keskittymisestä menee luonnottomamman kontrollin hallintaan. Hiiripelaajat eivät taas pärjää padipelaajille padilla pelattaessa, koska eivät ole (joutuneet) opettelemaan pelaamaan padilla.
EDIT: Jotta ette ymmärrä väärin, selvennän vielä vähän väitettä, ettei padipelaajat tule itse pelissä yhtä hyviksi. Pointti on siinä, että kun pelaajalta poistetaan pakotetun padin kahle ja annetaan hiiri ja näppis, pystyy pelaaja tekemään paljon monipuolisempia asioita pelissä ja täten suoriutumaan tehtävistä paremmin. Padipelaaja ei pysty näitä asioita tekemään ja harjaantumaan niissä, jolloin hän ei pelissä ole yhtä hyvä.
Mutta itse topikkiin sanon kuitenkin, että ei hiiri+näppistä konsolipeleihin, koska se pakottaisi jokaisen pelaajan hankkimaan näppiksen ja hiiren jos haluaa pärjätä. Konsolipelit pelataan padilla, pc-pelit näppiksellä ja hiirellä.