Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pyramidhead sanoi:
On toisaalta myös pelejä, joissa haasteella ei ole merkitystä.

Jeps. Mielestäni on todella paljon pelikohtaista haasteen merkitys. Joissain peleissä sitä kaipaa, toisissa taas ei. Toiset saavat olla sairaalloisen vaikeita, toiset "sopivan" vaikeita ja jotkut rentouttavan helppoja.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Jeps. Mielestäni on todella paljon pelikohtaista haasteen merkitys. Joissain peleissä sitä kaipaa, toisissa taas ei. Toiset saavat olla sairaalloisen vaikeita, toiset "sopivan" vaikeita ja jotkut rentouttavan helppoja.
Täysin henkilökohtaista ja pelikohtaistahan se haasteesta pitäminen onkin, mutta eihän se haaste kaikissa peleissä kasva sillä vaikeustason nostamisella kuin yhdeltä kantilta. Tällä tarkoitan esimerkiksi Unchartedin puzzleja; jos ne olisivat haastavampia, niin peli maistuisi itselleni paljon paremmin. Haasteen takia pelin "putkimaisuuskin" vähenee, kun pelaaja joutuu hetkeksi "pysäyttämään junan raiteille"(tiedän, aika huono vertauskuva). Tuskin kovin moni pelintekijä olisi valmis tekemään sitä ylimääräistä työtä, jotta crushingilla haasteissa joutuisi muutakin tekemään, kuin päiväkirjan sivuja lukemaan.

En ole mikään "vaikeustasohullu", mutta esimerkiksi juurikin DMC3, NG:sigma ja GoW hardilla aiheuttavat samantien omalla tavallaan hyviä muistoja peleistä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Itse kutsun niitä fiilistely-peleiksi. Pelejä, joita on helppo vain ottaa esille ja lähteä fiilistelemään. Parhaimmat pelit ovat semmoisia että päähaasteiden jälkeen peliä voi pelata myös fiilistely-periaatteella, esim hyvät ajopelit.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

karpaasi sanoi:
Täysin henkilökohtaista ja pelikohtaistahan se haasteesta pitäminen onkin, mutta eihän se haaste kaikissa peleissä kasva sillä vaikeustason nostamisella kuin yhdeltä kantilta.

Jep, hyviä esimerkkejä tästä kaikki seuraavat:

DMC3, NG:sigma ja GoW

Ja oikeastaan 99% peleistähän tosiaan kasvattaa vaikeusastetta vain yhdeltä kantilta. Silent Hillit ovat yksi harvoja itselleni päähän tulevia esimerkkejä, joista löytyy taistelulle ja puzzleille omat vaikeusasteensa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

TJS sanoi:
Toki pakko myöntää, että omassa asenteessakin saattaisi olla tarkastamisen varaa jos odotan rock bandia vesi kielellä ja sitten wiifit noin sylettää. Tavallaanhan nuo kuitenkin edustaa samaa genreä.


Jep, ihan saman kastiin pelit tavallaan menee. Rock Band musiikkiaiheinen ja WiiFit sportti, mutta noin niinkuin ideologialtaan samasta lähteestä. Ja Rock Band näyttäisi olevan ihan pirun törkeän kova peli.

Minun mielestä wiin valtti on monipuolisuus peligenreissä ja se että wii myy niin länsimaissa kuin japanissakin hyvin. Takaa hyvän pelituen molemmilta "mantereilta" tulevaisuudessakin. Eli en millään näe balance boardin tapaisten lisälaitteiden tulemista wiille huonona asiana. Päinvastoin.

Family Ski on hyvä esimerkki siitä että kuinka paljon voi balance board tuoda uutta joihinkin peligenreihin. Onhan se laskettelu jo ihan eri tuntuista laudalla+wiimote+nuntsa yhdistelmällä kuin pelkällä pädillä. Itseäni ainakin uudet mahdollisuudet kiinnostavat, mutta toki myönnän että kauhulla odotan milloin joku humalaspäissään hyppää laudalta selälleen meidän olohuoneen lasiselle pöydälle.... :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Zoukka sanoi:
Vaikken tätä allekirjoitukseen lisännytkään niin laitetaan sitten tähän. Eli yksi mahdollinen syy pelien helppouteen on kehityksen painopisteen siirtyminen yhä enemmän ja enemmän sisällöstä kuorrotukseen.

...mikä tehojen vähyydessä on pelaajalle eduksi? Toivottavasti ei ainakaan se, että kehittäjät JOUTUVAT keskittymään sisältöön grafiikan sijasta.

Parhauttakin parempaa.

Taisi mennä Snaken pointti pikkaisen ohi... Pointti oli se, että on naurettavaa väittää Wii-pelien kehittäjien keskittyvän enemmän sisältöön pelkästään heikkojen tehojen takia. He eivät keskity sisällön tuottamiseen yhtään sen enempää, itseasiassa päinvastoin jos minulta kysytään. Nopeasti halvalla paskaa... Muutamaa helmeä lukuunottamatta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Jep, hyviä esimerkkejä tästä kaikki seuraavat:



Ja oikeastaan 99% peleistähän tosiaan kasvattaa vaikeusastetta vain yhdeltä kantilta. Silent Hillit ovat yksi harvoja itselleni päähän tulevia esimerkkejä, joista löytyy taistelulle ja puzzleille omat vaikeusasteensa.
Tuosta päästäänkin juuri siihen kysymyksen, että jaksavatko monet pelintekijät tulevaisuudessa tehdä noin, vai helpotetaanko monia pelejä liikaa "massoille"?
Yleisenä esimerkkinä lainasin juuri PS3:n ostaneelle kaverilleni sigman, joka innostui pelistä aluksi toden teolla. Kahden päivän päästä kaveri kuitenkin palautti pelin, koska ei jaksanut yksinkertaisesti pelata eteenpäin liiallisen haasteen takia.
Warhawkissa joutui lentämisen opettelemaan kärsivällisesti, joka oli itselleni mieleen. Peli-iltoja kun ollaan pidetty, niin kaikki kaverini pysyvät mieluiten maassa:p Koneella lentäminen on kuulemma aivan liian vaikeaa.

Tämähän nyt ei tietenkään koskenut kaikkia peligenrejä, vaan tehdäänhän niitä haastellisiakin pelejä edelleen. Viimeisenä esimerkkinä Unchartedista ottaisin sen tasoloikka-osuudet. Nathanin liikkumisen sulavuus ja helppous on mahtavaa, joten olisin halunnut nähdä pelissä enemmän kohtia, joissa tätä liikkumista joutuu käyttämään enemmän paineen alla.Esimerkiksi perinteisesti väistelemällä asioita jne.

Räiskinnöistä sitä haastetta harvemmin puuttuu vaikeustasoja ylös hilaamalla, mutta onneksi myös se verkkopeli on keksitty. Aina löytyy joku nopeampi headshotin ampuja:p

Sitähän voisi varmaan oman threadin pystyttää tällekkin tietysti...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Repeilyn sijaan voisit edes yrittää selittää mielipidettäsi.

Fiilistely on asia erikseen. Mutta minua vain korpeaa, että nämä elämyspelaajat änkeävät joka genreen ja varsinkin suuren luokan tuotannot muuttuvat yhä helpommiksi ja helpommiksi. Toki asian voisi ratkaista niin, että pelit kehitettäisiin vaikeammiksi ja annetaisiin sitten haluaville joku burger-taso pelattavaksi. Nyt se on juuri toisinpäin. Tämä myös mahdollistaa kehittäjiltä sen lipsumisen pelin sisällössä kun ostajat eivät muuta kaipaakkaan kuin sitä "viihtymistä".

Ja ajanpuutetta saa toki mainostaa, mutta ei sillä mihinkään pääse (tai no valitettavasti se näkyy peleissä), sillä eivät nämä olekaan mitään elokuvia. Ja ajanpuute on vain tekosyy sille, ettei viitsi yrittää. Samahan se on se aika tunkea vaikka puolet vähempään määrään pelejä ja pelata ne jopa läpi.

He eivät keskity sisällön tuottamiseen yhtään sen enempää, itseasiassa päinvastoin jos minulta kysytään. Nopeasti halvalla paskaa... Muutamaa helmeä lukuunottamatta.

Joo ehkä näin alussa se menee läpi. Mutta väitän kyllä, että nimenomaan sisältö on se jolla Wii pelit tulevaisuudessa kilpailevat HD-masiinoita vastaan... (oh really?!)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Zoukka sanoi:
Joo ehkä näin alussa se menee läpi. Mutta väitän kyllä, että nimenomaan sisältö on se jolla Wii pelit tulevaisuudessa kilpailevat HD-masiinoita vastaan... (oh really?!)

Wiin vahvuuksissa ei ole mitään joka takaisi kilpailijoita parempaa sisältöä. Wiin vahvuuksissa sen sijaan on erilainen ohjaustapa millä erottautua kilpailijoista. Wiillä kuitenkin suurimmat hitit tuntuvat olevan sisällöltään hieman yksinkertaisemmat casual-pelit ja veikkaisin näin olevan jatkossakin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Zoukka sanoi:
Fiilistely on asia erikseen. Mutta minua vain korpeaa, että nämä elämyspelaajat änkeävät joka genreen ja varsinkin suuren luokan tuotannot muuttuvat yhä helpommiksi ja helpommiksi. Toki asian voisi ratkaista niin, että pelit kehitettäisiin vaikeammiksi ja annetaisiin sitten haluaville joku burger-taso pelattavaksi. Nyt se on juuri toisinpäin. Tämä myös mahdollistaa kehittäjiltä sen lipsumisen pelin sisällössä kun ostajat eivät muuta kaipaakkaan kuin sitä "viihtymistä".

Kyllä niitä vaikeita pelejä löytyy ihan tarpeeksi.
Hanki vaikka joku sellainen jossa on paska ohjaus, sellaisiahan paljon löyty tietyltä konsolilta.
Siinä sitä haastetta.

Mieluummin helppo kuin liian vakea. Helposta vielä nauttii, mutta liian vaikea pilaa jo peli ilon.
Tietty joku outo logiikka siinä oman masokismin mainostamisesssakin on kun pitää huudella ympäri nettiä kuinka joku haastavampi peli onkin itselleen 'liian helppo'.

Zoukka sanoi:
Joo ehkä näin alussa se menee läpi. Mutta väitän kyllä, että nimenomaan sisältö on se jolla Wii pelit tulevaisuudessa kilpailevat HD-masiinoita vastaan... (oh really?!)

Tätä en ymmärrä, miksi se on aina joko tai? Mistä ihmeen sisälöstä oikein selostat?
Yhtäkään esimerkkiä et kertonut. Tarinaa, bonuksia?
Mitenkäs se suu pannaan kun sitä sisältöä löytyykin HD-grafiikoilla?
Sori vaan, mutta mieluummin otan sisältöä hienoilla grafiikoilla. Sen takia uuteen konsoliinkin siirryin enkä, suoraan sanottuna kun ero ei hirveä ole edelliseen, ohjainpäivitettyyn.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kyllä niitä vaikeita pelejä löytyy ihan tarpeeksi.
Hanki vaikka joku sellainen jossa on paska ohjaus, sellaisiahan paljon löyty tietyltä konsolilta.
Siinä sitä haastetta.

Mmm...

Mieluummin helppo kuin liian vakea. Helposta vielä nauttii, mutta liian vaikea pilaa jo peli ilon.
Tietty joku outo logiikka siinä oman masokismin mainostamisesssakin on kun pitää huudella ympäri nettiä kuinka joku haastavampi peli onkin itselleen 'liian helppo'.

Selma.

Tätä en ymmärrä, miksi se on aina joko tai? Mistä ihmeen sisälöstä oikein selostat?
Yhtäkään esimerkkiä et kertonut. Tarinaa, bonuksia?
Mitenkäs se suu pannaan kun sitä sisältöä löytyykin HD-grafiikoilla?
Sori vaan, mutta mieluummin otan sisältöä hienoilla grafiikoilla. Sen takia uuteen konsoliinkin siirryin enkä, suoraan sanottuna kun ero ei hirveä ole edelliseen, ohjainpäivitettyyn.

Tee tästä nyt vielä taas joku Wii vs muu maailma show! Minä ainakin vain uskon, että kun Wii ei Cuben tehoista eroa kovinkaan kummoisesti niin uusien uskomattomien grafiikkamoottorien kehittämisen sijaan kehitettäisiin jotain ihan muuta. Esimerkkejä on hankala antaa, sillä toki muillekin koneille saa ihan samalla tavalla sitä sisältöä. Mutta todennäköisempää sen luulisi olevan Wiillä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Zoukka sanoi:
Tee tästä nyt vielä taas joku Wii vs muu maailma show! Minä ainakin vain uskon, että kun Wii ei Cuben tehoista eroa kovinkaan kummoisesti niin uusien uskomattomien grafiikkamoottorien kehittämisen sijaan kehitettäisiin jotain ihan muuta. Esimerkkejä on hankala antaa, sillä toki muillekin koneille saa ihan samalla tavalla sitä sisältöä. Mutta todennäköisempää sen luulisi olevan Wiillä.

Niin no, nyt nämä uudet ja uskomattomat grafiikkamoottorit on saatu lyöntiin pelinkehittäjien toimista ensimmäisen aallon ollessa ohi, joten loogista on odottaa että myös HD-koneilla sisältö vain syvenee entisestään tällä ajatusmallilla?
Itse en ole tietoinen yhdestäkään Wii-pelistä, joka tarjoaisi yhtään sen enempää sisältöä kuin XO;n tai PS3:n pelit ja tuskin tilanne muuksi muuttuu ainakaan tuolla teorialla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

TeRm0z sanoi:
Itse en ole tietoinen yhdestäkään Wii-pelistä, joka tarjoaisi yhtään sen enempää sisältöä kuin XO;n tai PS3:n pelit ja tuskin tilanne muuksi muuttuu ainakaan tuolla teorialla.
Super Smash Bros Brawl vaikuttaa ainakin semmoiselta järkäleeltä ettei tule heti mieleen toista peliä, jossa olisi yhtä paljon ominaisuuksia. Sisältöä siis sekin.


Homma on kuitenkin niin että loppupeleissä Wiin -ohjainominaisuudet ja HD-grafiikka ovat molemmat yhtä taustatekijöitä kun lähdetään miettimään itse pelien laatua. Viime kädessä konsolien paremmuuden ratkaisee se mille kehitetään parhaat pelit.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

TJS sanoi:
2 viikkoako tuo WiiFit on ollut nyt myynnissä ja kohta mennään jo Galaxyn ohi. Sanokaa vanhanaikaiseksi, mutta minä en ymmärrä tätä touhua:eek:

Höh. Minä uskon että se on hauskaa ja melko varmasti tulen ostamaan tuon hömpötyksen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Dr Evil sanoi:
Wiillä kuitenkin suurimmat hitit tuntuvat olevan sisällöltään hieman yksinkertaisemmat casual-pelit ja veikkaisin näin olevan jatkossakin.

Ja tässähän ei ole mitään pahaa. Ainakaan minun mielstäni. Ilahduttavaa ettei tarvitse otsa rypyssä nysvätä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Zoukka sanoi:
...mikä tehojen vähyydessä on pelaajalle eduksi? Toivottavasti ei ainakaan se, että kehittäjät JOUTUVAT keskittymään sisältöön grafiikan sijasta.
Tehot antavat kehittäjille entistä vapaammat kädet. Historia on osoittanut kerta toisensa jälkeen, että tehot tuovat mukanaan uudistuksia siinä missä uusi ohjaustyylikin.

Kyseiseen heittoon voin vain sanoa, ettei Wiillä keskitytä missään pelissä yhtään sen enempää sisältöön kuin kilpailijoiden konsoleilla. Ei huonot tehot takaa sitä, että kehittäjät alkaisivat keskittymään sisältöön enemmän. Ajatuksena se voi olla jalo, mutta huono puollustus se on heikoille tehoille. Kyllä se vaan niin on, että mitä enemmän löytyy tehoa, sitä parempi. Asia on näin mustavalkoinen. Paska pelejä tehdään koneelle kuin koneelle tehoista riippumatta, mutta laatua vääntävät firmat osaavat ottaa tehoista (ja toki ohjaimestakin) hyödyn irti.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Solid Snake sanoi:
Tehot antavat kehittäjille entistä vapaammat kädet. Historia on osoittanut kerta toisensa jälkeen, että tehot tuovat mukanaan uudistuksia siinä missä uusi ohjaustyylikin.
Tosin on otettava huomioon että suurin osa uudistuksista ei ole tehonlisäyksestä kiinni. Varsinkin jos puhutaan muustakin kuin filttereistä ja grafiikkakikoista. Pelit kehittyvät vaikka pelattaisiin vieläkin PS2:lla. Kyse on ihan tavallisesta pelinkehityksen evoluutiosta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Valitettavasti ne osa-alueet, joiden itse toivoisin kehittyvän, eivät ole tehoriippuvaisia. Olisi hirveän mukavaa, jos tekoäly, käsikirjoitus ja pelisuunnittelu tulisivat tehojen myötä helpommiksi.

Nyt kun kerran käsitellään aihetta, voin vaikka tässä kohtaa valittaa Unchartedista. Voi, kun joskus vielä tehtäisiin eeppinen seikkailupeli, jossa ei ole pakko räiskiä yhtään. Huikeita maisemia, hauskaa tutkiskelua, mutta pyssyt paukkuvat ihan liian usein. Säästäisivät räiskinnät räiskintöihin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

migge sanoi:
Tosin on otettava huomioon että suurin osa uudistuksista ei ole tehonlisäyksestä kiinni. Varsinkin jos puhutaan muustakin kuin filttereistä ja grafiikkakikoista. Pelit kehittyvät vaikka pelattaisiin vieläkin PS2:lla. Kyse on ihan tavallisesta pelinkehityksen evoluutiosta.
Joo, mutta pakko sinunkin myöntää että sukupolvenvaihdos kiihdytti huomattavasti pelien evoluutiota. Eiköhän parempia pelejä kuitenkin kokonaisuudessaan saada aikaseksi, kuin vanhalle pleikkarille, vaikka hyvä kone onkin.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom