Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
*hermot kireällä*
Miten se pienempi kapasiteetti on pelejä rampauttanut? Kerro minulle. "tuhnut äänet" eli perseelleen tehdyt äänet ei laadulla parane. Tehdään paskaa = saadaan paskaa. Hyvin tehty pakattu ääni vs pakkaamaton ja tuskin yksikään täällä oleva huomaa eroa.
Menikö PGR esimerkki ohi? Voi kyllä sen eron kuulee, tosin en pelaakaan pelkillä TVn tuotamilla äännähdyksillä.
Uncharted on iloinen poikkeus PS3:n tarjonnassa. Erinomainen grafiikka, mutta sitten muihin osa-alueisiin ei ole panostettu yhtä paljon. Pelillisesti se ei tarjoa mitään riemuvoittoa vaikka viihdyttävä peli olikin. XO:n vastaava löytyy Bioshock:sta. Pelillisesti puuduttavaa, graafisesti ihan ok (vesiefektit erinomaisia).
Niin, puhe olikin siitä HD laadusta, ei siitä mitä mieltä Unchartedista kukin on.
Mitä nyt tulee tekstuurien kokoon niin hyvin tehty pelimoottori ei tarvitse suuria tekstuureja, ihmeitä kun tehdään pienissä paketeistakin. Kovinkaan moni peli kun ei ole natiivisti edes 720p PS3:lla tai XO:lla joten skaalaamalla saadaan aikaan illuusio. Skaalauksen rinnalle vähän AA:tä ja blurria niin kukaan ei huomaa mitään
Mikä ihmeen pelimoottori lisää yksityiskohtia tekstuureihin? Ei huonot tekstuurit millään parane skaalaamalla. Ei mitään silmän iloa katsella myöskään itseään toistavaa maailmaa. COD4 vaikka nätti onkin, niin huonot tekstuurit paistavat välillä niin selvästi että masentaa. Toki jos pelimottorinlla tehty peli on sellainen että ei missään vaiheessa pääse lähellekään mitään kohdetta jossa tekstuurit näkisi selvästi. Vaikka joku Tekkeni tai vastaava, jolloin huonot tekstuurit eivät paukahda silmille.
Tietenkin jossain vaiheessa BD:n tuoma kapasiteetti kääntyy sitä vastaan. Käytetään suuria tekstuureja jotka aiheuttavat BD:n siirtokyvyn ja PS3:n muistikapasiteetin kanssa ongelmia, jotka ratkaistaan kovalevyllä, onneksi PS3:n on kokonaisuudessa hieman varmempi kuin XO. XO:lla varmaan sama jatkuu: turbiini huutaa ja mikään ei muutu. Elleivät MS:n mulkut osaa heivata sitä Arcadea pois markkinoilta ja ottaa sen silmän käteen ja huomata miten kusessa ovat DVD:n kanssa.
Onneksi BDn tiedonsiirot on vakio, jolloin kehittäjät voivat hyvinkin tarkkaan päättää mitä missäkin vaiheessa PS3lle lykkäävät syötäväksi. Streemaus kun ei ole kovin uusi keksintö, ja sitä PS2 aikanakin on jo käytetty menestyksekkäästi. Taas esimerkkinä Uncharted jossa lataus ruutua tarvitsi vain alussakatsoa ja sen jälkeeen se olikin katkotonta vuoristorataa audiovisuaalisella tykityksellä.
Peleissä vaan ratkaisee enemmän se sisältö kuin grafiikat, tai nyt se on kääntynyt siihen, että Wii:n peleissä grafiikat eivät merkitse, XO:n grafiikoita aina haukutaan ja PS3:n ylistetään vaikka jokaisen näiden kolmen peli olisi silkkaa paskaa ja pelaaminen itsensä kiduttamista. Ja kun ollaan vielä kaukana niistä natiiveista 720p, 1080p 60fps peleistä niin eipä tuolla ole merkitystäkään. Multiplatformit ovat molemmilla konsoleilla täysin samoja ellei kukkaroa avata. Tämä sitten toivottavasti muuttaa tilannetta niin, että Sonykin alkaisi vähän ostamaan lisäsisältöä, koska MS sen varmasti tekee.
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Sisältö on hyvinkin pelaaja kohtaista, kun taas grafiikka ei. En edelleenkään käsitä miksi se on joko tai, kun kauniita pelejä hienolla sisällöllä on paljon. Wiin pelit ovat kulahtaneita nyt ja ovat tulevaisuudessakin. Ei paljon innosta kapulalla huitoa kun koko ajan mieleen hiipii ajatus että saman kokemuksen olisi saanut pelkästään Cubelle ostetulla lisäohjaimella.
GTA4:n on kai se ensimmäinen todellinen "täydellinen" multiplatform konsolien tehojen vertailussa. Jos XO-versio pysyy edes lähellä PS3:n versiota niin kyllä se DVD ainakin tämän vuoden kestää.
Sehän tästä vielä puuttusikin että GTA4 olisi PS3n ehdoilla tehty. Vähän sama kuin pyytäisi jääkiekossa Canadaa pelaamaan Mexikoa vastaan tasapelin. Totta kai se DVD riittää, se riittää niin kauan kuin MS jaksaa XOta tukea. Yksinkertaisesti siksi ettei muita vaihtoehtoja ole. Wiillekin on pakko kökömpi graffa kelvata, se ei XOn ja PS3n tasolle ikinä yllä. PS3nkin on pakko tulla toimeen mitä sillä on, sillä nyt vain sattuu olemaan enemmän annettavaa kuin muilla. Ei GTAkaan kerro mitään XOn ja PS3n tehoeroista, kertoisi jos se olisi molemmille koneille erikseen räätälöity.
Multilätyt tuskin koskaan tulevat olemaan toisiaan huopmattavasti parempia. Sehän nyt on selvä koska peliä pitää saada myytyä, ja harvempi ostaisi selvästi heikomman tuotteen.