Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Yksinkertainen on helposti lähestyttävä? Kuinka suurelle yleisölle kelpaa vain yksinkertaiset pelit? Kyllä niitä riittää muillakin alustoilla. Nyt sitten näkee ihmeväitteen että HD-konsoleille ei voisi mitään Wiiltä kääntää tai edes tehdä, kun pyritään photorealistiseen grafiikkaan. Saattaa tuntua hassulta, mutta noille HD konsoleille on tulosa paljon muutakin kuin realististisia tai siihen tähtääviä pelejä. Street Fighter IV, King of Fighters XIII, flow, Super Stardust tai EchoCrome eivät olisi Wiillä enää samoja pelejä.
Mutta juurihan oli kyse siitä, että näiden pelien olemassaolo ei johdu yksistään ohjaimesta, vaikka se toki niihin paljon antaakin. Pelit edustavat diversiteettiä, lähestyttävyyttä ja pelaamisen mukavuutta ja sekä uusien että vanhojen ideoiden koettelua genretasolla. Kuinka monta laadukasta urheilupelikokoelmaa muilla konsoleilla on ollut? Entäpä lääkäridraamaa tai puzzleseikkailua? Näillä peleillä ei välttämättä olisi ollut mahdollisuuksia edes liiketunnistusohjauksen kanssa, jos niiltä olisi edellytetty "realistista ja modernia" HD-grafiikkaa hybridikonsolilla, jolla olisi ollut siihen edellytykset. (Ja myös muita korkeita kehitysresursseja vaativia ratkaisuja.) Kaikkea ei voi saada, uskon että tehonlisäys HD-tasolle olisi tappanut ainakin osan näistä peleistä ja ideoista. (Vastauksena myös Hakkizille.)
Yksinkertainen on helposti lähestyttävä? Kuinka suurelle yleisölle kelpaa vain yksinkertaiset pelit? Kyllä niitä riittää muillakin alustoilla. Nyt sitten näkee ihmeväitteen että HD-konsoleille ei voisi mitään Wiiltä kääntää tai edes tehdä, kun pyritään photorealistiseen grafiikkaan. Saattaa tuntua hassulta, mutta noille HD konsoleille on tulosa paljon muutakin kuin realististisia tai siihen tähtääviä pelejä. Street Fighter IV, King of Fighters XIII, flow, Super Stardust tai EchoCrome eivät olisi Wiillä enää samoja pelejä.