Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Onko tämä vitsi vai saisko vahvistusta muilta tai jopa lähdettä? Virne ei vaan tahdo kadota naamalta kun luin tuon tekstin. :D Ainut pelastava jumalpeli menisi sitten siinä...

Eiköhän tuo MS:n E3:n pressitilaisuus ollut ihan tarpeeksi suuri vahvistus.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Sony ja MS joutuivat myymään kallista hardwarea tappiolla, Nintendo koki ettei tällä linjalla voida jatkaa. Siksi Wii julkaistiinkin.

Kuten jo aikaisemmin mainittiin, Nintendo ei ole lähtenyt myymään tappiolla tuotettaan, ei ennen eikä nyt, koska on ainoastaan konsolibisneksessä toimiva yritys, joka ei voi paikkailla ohjelmisto tai taulutelevisio myynneillään konsolibisneksestä syntyneitä suurtappioita. Ja myyhän Microsoft jo nyt halvemmalla omaa tuotettaan kuin Nintendo (ainakin Arcadea) ja käsittääkseni myös voitolla tai plusmiinusnollabudjetilla. Nintendo olisi aivan varmasti HD -mallissaankin keskittynyt ydinosaamiseensa, konsolipelaamiseen ja ylimääräinen olisi karsittu pois kustannustehokkuutta silmällä pitäen. Hinnat olisivat olleet kilpailukykyiset ja kovasta kilpailutilanteesta johtuen mahdollisesti jopa nykyistä alemmat, nythän ei paineita hinnanalennukseen ole Nintendon suunnalla. Ainoastaan Sonyn tapa myydä Blurayta väkisin on nostanut hinnat järjettömiksi ja tämä oli tyhmyyttä, ei riskin ottamista. Lasien värillä ei pitäisi tässä olla väliä, mutta taitaapa ehkä sittenkin olla. Joka tapauksessa, markkinajohtajuuden menetys tökeröllä ylihinnoittelulla on tyhmyyttä, ei millään tapaa sankarillinen riski.

Nintendo toki näki, ettei kolme konsolia voi kalastaa pelaajia samasta segmentistä ja näin ollen päätti itse lähteä omalle polulleen. Jos tässä ei kerran mitään riskiä ollut ja rahantulo oli jo vuosia ennen Wiin julkaisua taattua, niin miksi muut eivät panostaneet liikkeentunnistimiin ja casualpelaajiin? Konsolipelaaminen olisi varmasti laskenut nykyisestä ellei Nintendo olisi näin tehnyt, keskivertokansalainen tuntui olevan kyllästynyt jatko-osan jatko-osaan ja grafiikkapäivityksiin, PS2 toki kelpasi, mutta lähinnä Singstarien, Buzzien ja ajoittaisten "hyväksyttyjen" hittien (GTA, PES, FIFA, NHL jne.) osalta. Hcpelaaja nyt ostaa ne +20 peliä vuodessa ja on tyytyväinen jos kunnon pelejä julkaistaan tasaista tahtia, näitä on se muutama kymmenen miljoonaa ihmistä maailmassa, kun taas potentiaalisia Wii Play -pelaajia on satoja miljoonia. Nintendo päätti iskeä tähän vähemmän pelaavaan ja pelaamisesta vain kaukaisesti kiinnostuneeseen osaan kansasta ja samalla yrittää houkutella uusia asiakkaita ydinpelaajien ulkopuolelta, jokaisesta ikäluokasta. Nintendolla toki haistettiin, että casualpeleille on niin paljon tilausta, että siinä voisi olla rako iskeä, olihan näitä onnistuneita casualpelejä nähty jo useita, mutta että koko konsoli rakennetaan tämän idean ympärille? En usko, että sinäkään huutelit varman menestyksen perään, sillä ainakin hyvin useat peliteollisuuden analyytikot näkivät paljon mustia pilviä Nintendon taivaalla tai niin ainakin itse muistan ajan ENNEN kuin Wii julkaistiin. Jälkikäteen on toki aina hyvä huudella.

Mutta jos sinä suostu näkemään mitään rohkeata Wiissä, niin minkäs sille mahtaa, en jaksa vääntää enempää, onhan täälläkin lennellyt mielipiteitä puolesta ja vastaan. Sony oli johtava pelikonsoli kaksi viimeisintä sukupolvea ja on tällä hetkellä viimeisenä (FF XIII:n menettäminen ei varmasti helpottanut asiaa). Riskilläkö? No toki, ottihan Sony siinä riskin, että se laittoi, ainoastaan pelaamisesta kiinnostuneille, kovin turhaa ja kallista tekniikkaa mukaan koneeseen, jotta Bluray veisi voiton formaattisodassa. Kannattiko riski? Noh, ainakin HD-DVD jäi kakkoseksi, mutta vasta tulevaisuus näyttää tuleeko Bluraystä se menestyvä teräväpiirtoformaatti ja tuoko se ne miljardit takaisin, jotka Sony on tappion muodossa tehnyt tai tekemässä. Vielä kertauksena: Sonyn tapa hinnoitella pelikonsolinsa peruskuluttajan hintahaarukan ulottumattomiin, on ehkä sittenkin riski, mutta loppujen lopuksi niin tyhmä sellainen, ettei sitä kehtaa kovin uskaliaaksi liputtaa. Tarkoitus kun on kai kuitenkin saada niitä konsoleita kaupaksi mahdollisimman paljon, että riippumattomat pelintekijät saavat kehityskustannuksien jälkeen vielä hieman ylimääräistäkin voittoa.

Nintendon (omasta mielestäni) uskalias yritys tuoda pelikonsoli yhä useampaan kotiin onnistui ja voitanee kai jo ääneen mainita, että markkinajohtajuus taitaa olla pysyvän sorttista. Riskillä Nintendon piti vetää joka tapauksessa ja se valitsi onnistuneesti sen rohkeamman riskin. Nyt jos vielä Microsoftin pelikonsoli myy loppujen lopuksi enemmän tässä sukupolvessa kuin PS3, niin voitanee puhua koko pelihistorian suurimmasta epäonnistumisesta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Olenko väärässä vai näkevätkö monet Nintendon riskin nykytilannetta katselemalla? "Ei se mikään riski ollut, kun kaikkien mummojen Wii-hinku oli taattu jo vuosia sitten." Ainakin karibun ja parin muun kommenteista tulee vähän sellainen mieleen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Voisivat myös Livestä tehdä ilmaisen.

En susta tiä, mutta kyllä itse ainakin jos pääsisin microsoftin kenkiin napsimaan livestä voittoja niin totta helvetissä mä ne ottaisin.. Maksavia asiakkaita riittää joten järkeäkö sitä on ottaa pois, ja luultavasti jäisivät enemmän häviölle maksun poisottamisesta kuin mitä tulisi uusien XO:n ostajien ansiosta tuloa. Pleikkarilla taas tilanne on vähän eri, sillä kun on alusta asti ilmaisilla nettipalveluilla mainostettu, niin eipä parane mennä maksua lisäämään ainakaan peruspalveluille..
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Joka tapauksessa, markkinajohtajuuden menetys tökeröllä ylihinnoittelulla on tyhmyyttä, ei millään tapaa sankarillinen riski.

Minä puhunkin Nintendosta ja siitä kuinka en koe heidän tehneen mitään poikkeuksellisen rohkeaa Wiin kanssa.

Jos tässä ei kerran mitään riskiä ollut ja rahantulo oli jo vuosia ennen Wiin julkaisua taattua, niin miksi muut eivät panostaneet liikkeentunnistimiin ja casualpelaajiin?

Siksi, että se olisi nimenomaan ollut isompi riski esim. Sonylle. Ei Sony lähtenyt ajattelemaan tilannetta samalla tavalla, koska heidän markkinatilanteensa oli erilainen. Olisi ollut todella uhkarohkeaa jättäytyä hardwaressa käytännössä edellisen genin tasolle niistä lähtökohdista. Nintendon taas oli keksittävä jotain tällaista, jotta he voisivat pysyä kilpailussa. Heidän lähtökohdat olivat täysin päinvastaiset.


En usko, että sinäkään huutelit varman menestyksen perään, sillä ainakin hyvin useat peliteollisuuden analyytikot näkivät paljon mustia pilviä Nintendon taivaalla tai niin ainakin itse muistan ajan ENNEN kuin Wii julkaistiin.

No en huudellut. Enkä olisi huudellut, vaikka olisivat julkaisseet kunnon seuraajan Cubelle. Kuten jo aiemmin totesin, Nintendo 3rd party oli "yleinen käsite" ennen Wiitä ja vielä enemmän ennen DS:ää.
En siis uskonut, että Wii nostaisi Nintendon osakkeita, mutta en myöskään pitänyt sitä riskinä. Se oli ja on vain Nintendon ainoa mahdollisuus, erilainen tie kuin kilpailijoilla.

Mutta jos sinä suostu näkemään mitään rohkeata Wiissä

En mitään erityisen rohkeaa. Sanon tämän vielä kerran, ehkä noin sadas kerta tässä muutaman tunnin sisään. :D Wii oli Nintendolle ainoa looginen jatko, ei uskomaton riski.

Tai ei ainoa looginen jatko, selvennän vielä. Ainoa looginen jatko siinä mielessä, että jotain erilaista heidän piti tehdä. Toki he olisivat voineet lähestyä Cuben seuraajaa sinänsä monella eri tavalla, mutta ainoa looginen jatko oli se, että jotain radikaalisti erilaista on tehtävä. Jos Sony olisi PS2:n jälkeen tehnyt Wiin ja jättänyt Microsoftin tehokisaan yksinään (ja tässä vaihtoehtotodellisuudessa ehkä Nintendonkin sinne tehokonsoleiden joukkoon), SE olisi ollut mielestäni aidosti todella rohkeaa.

Mutta joo, kuten itsekin sanoit, kumpaankin suuntaanhan näitä on lennellyt ja sinänsä tästä vääntäminen on turhaa. Tulipahan pitkästä aikaa osallistuttua konsolisotaan ja vielä millaisena päivänä.. suurin megaton alalla pitkään aikaan. :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

En susta tiä, mutta kyllä itse ainakin jos pääsisin microsoftin kenkiin napsimaan livestä voittoja niin totta helvetissä mä ne ottaisin.. Maksavia asiakkaita riittää joten järkeäkö sitä on ottaa pois, ja luultavasti jäisivät enemmän häviölle maksun poisottamisesta kuin mitä tulisi uusien XO:n ostajien ansiosta tuloa. Pleikkarilla taas tilanne on vähän eri, sillä kun on alusta asti ilmaisilla nettipalveluilla mainostettu, niin eipä parane mennä maksua lisäämään ainakaan peruspalveluille..


Tottahan tuo bisneksen kannalta on. Asiakkaiden kannalta nuo maksut ovat vain perseestä, kun joutuu jo maksetuista peleistä maksamaan lisää. Jos Sony alkaa netissä pelaamisesta maksua periä, niin puolestani suksikoot kuuseen. Ei se minua lohduta, että firma josta tykkään ansaitsee rahaa minun kustannuksellani :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Aina pitää olettaa kuluttajan olevan niin tyhmä etteivät osaa päällensäkään pukea. Tässä Nintendo on onnistunut erittäin hyvin, kuluttajan kusettaminen "vittux ku mul on kivaa huitoa!!" mainoksilla. Totuus kuitenkin on se että parin tunnin kokeilun jälkeen kädessä on vain kallis paperipaino joka ei aivan odotusten mukainen ollutkaan. Jos jokin aiheuttaa marginolisoitumisen niin se on juuri Wii.

Olet aivan oikeassa! Ja vieläpä samaa mieltä kanssasi on Sonyn iso pomo ja viisas mies, Howard Stringer.

"[Wii] on pikemminkin kallis marginaalimarkkinalaite pelaamiseen", täräyttää Stringer. "Myymme paljon PS3:a ja se on yhä paras tapa ostaa Blu-Ray-toistin", Sony-johtaja tiivisti ytimekkäästi.

Totta tosiaan, pelit ovat marginaalimarkkinatuotteita ja vieläpä kalliita sellaisia. Todelliset rahat löytyvät Blu-Raysta, ja PS3 on varmasti tämän hetken kuuluisin Blu-Ray-toistin. Loppujen lopuksi, kuinka monet sadat miljoonat katsovat elokuvia verrattuna kymmeniin miljooniin pelaajiin? Ei Stringerin logiikkaa käy kiistäminen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tai ei ainoa looginen jatko, selvennän vielä. Ainoa looginen jatko siinä mielessä, että jotain erilaista heidän piti tehdä. Toki he olisivat voineet lähestyä Cuben seuraajaa sinänsä monella eri tavalla, mutta ainoa looginen jatko oli se, että jotain radikaalisti erilaista on tehtävä. Jos Sony olisi PS2:n jälkeen tehnyt Wiin ja jättänyt Microsoftin tehokisaan yksinään (ja tässä vaihtoehtotodellisuudessa ehkä Nintendonkin sinne tehokonsoleiden joukkoon), SE olisi ollut mielestäni aidosti todella rohkeaa.

Olisi tosiaan ollut mielenkiintoista jos PS3 olisi ollut myös wiin rinnalla toinen liiketunnistuskonsoli halvemmalla hinnalla. Kenties tällöin PS3 olisi perinyt edeltäjänsä kruunun ja wii tullut kakkosena XO:n jäädessä kolmanneksi. Suurin osa PS2 leiriläisistä olisi kenties ostanut halvemman hinnan ja Sony-fanituksensa vuoksi PS3:n XO:n sijasta. Suurimmat pelit olisivat tulleet ps3:lle ja wiille xo:n jäädessä ilman. Ja kaiken tuon päätteeksi täällä itkettäisiin kuinka PS3 menetti juuri FFXIII:n wiille eikä XO:lle :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eipä ollut sinänsä yllätys tuo FF13 XO:lle. Square-Enixinkin edustajat on muiden japsikehittäjien tavoin pauhanneet sitä, kuinka länsimaista pitää hakea kasvua ja jos suhde USA:ssa on 10.5 miljoonaa XO:ta vastaan 4 miljoonaa PS3:sta, niin onhan se selvä veto ollut jo tovin (etenkin kun tilanne euroopassa on kutakuinkin tasan ja kehitystyökalut on XO:lle suotuisat). Japanissa tilanne on tietysti toinen, mutta sielläkin vain Wii on myynyt hyvin "oikeista" koneista.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eipä ollut sinänsä yllätys tuo FF13 XO:lle. Square-Enixinkin edustajat on muiden japsikehittäjien tavoin pauhanneet sitä, kuinka länsimaista pitää hakea kasvua ja jos suhde USA:ssa on 10.5 miljoonaa XO:ta vastaan 4 miljoonaa PS3:sta, niin onhan se selvä veto ollut jo tovin (etenkin kun tilanne euroopassa on kutakuinkin tasan ja kehitystyökalut on XO:lle suotuisat). Japanissa tilanne on tietysti toinen, mutta sielläkin vain Wii on myynyt hyvin "oikeista" koneista.

Jep aikalailla odotettavissa ollut tieto. Varsinkin kun tuossa kesän alkupuolella MS ja S-Enix puhuivat yhteistyöstä tjsp. Enää kiinnostaisi tietää milloinkahan tämä jumalpeli lopulta tulee ja se että tuleeko ensin Grillille vai Lootalle vai jotenkin muuten.

Saas nähdä mitä Sony tänään tarjoilee. Itse jotenkin asennoitunut tylsään olotilaan ettei sieltä mitään uutta ja ennenkuulumatonta ole tulossa.

Positiviinen asia on että Last Remnant on tulossa myös Grillille.

Ei muutakuin nakkijonoon mars.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jeh, yksi todella suuri kolaus PS3:lle. Enää Versus ja T6 -> overkill. Mut joo tämä tietää vaan lisää rahan menoa, joutuu nyt ostaan kummallekin koneelle kohta kaikki tuplana :)
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Xbox 360 on tulossa kunnon JRPG-kone, joka on siis se tärkein genre (itselleni).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jeh, yksi todella suuri kolaus PS3:lle. Enää Versus ja T6 -> overkill. Mut joo tämä tietää vaan lisää rahan menoa, joutuu nyt ostaan kummallekin koneelle kohta kaikki tuplana :)
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Xbox 360 on tulossa kunnon JRPG-kone, joka on siis se tärkein genre (itselleni).

Jos PS3 yksinoikeuspeli muuttuu multiplattariksi, eikös se ole hyvä homma. Jos suuntaus jatkuu (enemmän multiplattareita) niin jatkossa riittää todennäköisemmin se yksi konsoli?

Noin voisi loogisesti kuvitella. Eihän PS3 mitään menettänyt. Xbox 360 sai uutta, PS3:lle se oli luvattu jo aiemmin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

No, Sonyhan ei menettänyt mitään, XO vain sai taas yhden meganimikkeen lipsahtamaan multiplattariksi.

Toisaalta tässäkin keikauksessa on mielenkiintoisia pikku epäselvyyksiä. Ensinnäkään Square ei vieläkään voinut antaa minkäänlaista kommenttia julkaisupäivästä. "The game is still early in development", joten onko edes 2009 realistinen aikataulu? Japanissa ehkä.

Squarella ei myöskään osattu yhtään arvailla, monelleko levylle XO-versio joudutaan jakamaan, joten tuotteistusta ei ole fundeerattu lainkaan.

Kaikkein erikoisinta on se, että japsiversio jää edelleen PS3-yksinoikeudeksi. Suurin syy, miksi Microsoftin olisi kannattanut latoa taalaa tiskiin olisi ollut juuri tuon pikku saaren valloittaminen, mutta jostain täysin käsittämättömästä syystä japanilaisille ei tarjota edes tätä porkkanaa. Toisaalta: miksi ihmeessä japanilaiset ostaisivat amerikkalaisen konsolin pelatakseen suosikkipelisarjaansa, kun kotimainenkin vaihtoehto on tarjolla?

FFXIII tullaan siis kehittämään täysin PS3:n ehdoilla ja vasta länkkäriversiota suunniteltaessa aletaan miettiä, miten porttaus toiselle alustalle tullaan hoitamaan. Onko molempien konsoleiden omistajilla jotain syytä ostaa nimenomaan XO-versio?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

No, Sonyhan ei menettänyt mitään, XO vain sai taas yhden meganimikkeen lipsahtamaan multiplattariksi.

Sonyhan tässä menettää PS3 ostajia. Yksi syy vähemmän ostaa PS3. Jos ajatellaan esim jrpg fania. Xboxilla 10x enemmän ja kun Finalikin tulee sille, niin ei ole mitään järkee ostaa PS3.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

No, Sonyhan ei menettänyt mitään, XO vain sai taas yhden meganimikkeen lipsahtamaan multiplattariksi.

Kaikkea sitä kuuleekin ja vielä moderaattori-tasolta. Konsolin odotetuimman pelin menettäminen multiplattariksi ei ole menetys vaan viaton lipsahdus. Niin noh... varmaan sonyn toimistollakin ajatellaan samalla tavalla, not! :p

VAADIN NESSUJA, ei kukaan voi oikeesti ajatella tolla tavalla varsinkin jos on noin vannoutunut fanboy.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Sonyhan tässä menettää PS3 ostajia. Yksi syy vähemmän ostaa PS3. Jos ajatellaan esim jrpg fania. Xboxilla 10x enemmän ja kun Finalikin tulee sille, niin ei ole mitään järkee ostaa PS3.

Tuo on niin totta. itsekkin olisin ostanut ps3:n tuon FF13:sta takia. nyt todennäköisesti jää väliin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kyllä tossa tosiaan jotain menetyksiä PS3:lle tulee koska nyt itsekkin Wiin omistajana rupeaa boksi houkuttelemaan jo muutamilla nimikkeillä. Osa multi-platformeja ja osa yksinoikeuksia. Sitten vielä tuo hinnan alennus niin kohtahan tässä roudataan kaupasta taas uutta lelua kotiin. Ainut homma mikä PS3 tällä hetkellä kiinnostaisi olis toi Blu-ray soitin mutta eiköhän niidenkin soittimien hinnat pian notkahda vähän alaspäin.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom