Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Sony ja MS joutuivat myymään kallista hardwarea tappiolla, Nintendo koki ettei tällä linjalla voida jatkaa. Siksi Wii julkaistiinkin.
Kuten jo aikaisemmin mainittiin, Nintendo ei ole lähtenyt myymään tappiolla tuotettaan, ei ennen eikä nyt, koska on ainoastaan konsolibisneksessä toimiva yritys, joka ei voi paikkailla ohjelmisto tai taulutelevisio myynneillään konsolibisneksestä syntyneitä suurtappioita. Ja myyhän Microsoft jo nyt halvemmalla omaa tuotettaan kuin Nintendo (ainakin Arcadea) ja käsittääkseni myös voitolla tai plusmiinusnollabudjetilla. Nintendo olisi aivan varmasti HD -mallissaankin keskittynyt ydinosaamiseensa, konsolipelaamiseen ja ylimääräinen olisi karsittu pois kustannustehokkuutta silmällä pitäen. Hinnat olisivat olleet kilpailukykyiset ja kovasta kilpailutilanteesta johtuen mahdollisesti jopa nykyistä alemmat, nythän ei paineita hinnanalennukseen ole Nintendon suunnalla. Ainoastaan Sonyn tapa myydä Blurayta väkisin on nostanut hinnat järjettömiksi ja tämä oli tyhmyyttä, ei riskin ottamista. Lasien värillä ei pitäisi tässä olla väliä, mutta taitaapa ehkä sittenkin olla. Joka tapauksessa, markkinajohtajuuden menetys tökeröllä ylihinnoittelulla on tyhmyyttä, ei millään tapaa sankarillinen riski.
Nintendo toki näki, ettei kolme konsolia voi kalastaa pelaajia samasta segmentistä ja näin ollen päätti itse lähteä omalle polulleen. Jos tässä ei kerran mitään riskiä ollut ja rahantulo oli jo vuosia ennen Wiin julkaisua taattua, niin miksi muut eivät panostaneet liikkeentunnistimiin ja casualpelaajiin? Konsolipelaaminen olisi varmasti laskenut nykyisestä ellei Nintendo olisi näin tehnyt, keskivertokansalainen tuntui olevan kyllästynyt jatko-osan jatko-osaan ja grafiikkapäivityksiin, PS2 toki kelpasi, mutta lähinnä Singstarien, Buzzien ja ajoittaisten "hyväksyttyjen" hittien (GTA, PES, FIFA, NHL jne.) osalta. Hcpelaaja nyt ostaa ne +20 peliä vuodessa ja on tyytyväinen jos
kunnon pelejä julkaistaan tasaista tahtia, näitä on se muutama kymmenen miljoonaa ihmistä maailmassa, kun taas potentiaalisia Wii Play -pelaajia on satoja miljoonia. Nintendo päätti iskeä tähän vähemmän pelaavaan ja pelaamisesta vain kaukaisesti kiinnostuneeseen osaan kansasta ja samalla yrittää houkutella uusia asiakkaita ydinpelaajien ulkopuolelta, jokaisesta ikäluokasta. Nintendolla toki haistettiin, että casualpeleille on niin paljon tilausta, että siinä voisi olla rako iskeä, olihan näitä onnistuneita casualpelejä nähty jo useita, mutta että koko konsoli rakennetaan tämän idean ympärille? En usko, että sinäkään huutelit varman menestyksen perään, sillä ainakin hyvin useat peliteollisuuden analyytikot näkivät paljon mustia pilviä Nintendon taivaalla tai niin ainakin itse muistan ajan ENNEN kuin Wii julkaistiin. Jälkikäteen on toki aina hyvä huudella.
Mutta jos sinä suostu näkemään mitään rohkeata Wiissä, niin minkäs sille mahtaa, en jaksa vääntää enempää, onhan täälläkin lennellyt mielipiteitä puolesta ja vastaan. Sony oli johtava pelikonsoli kaksi viimeisintä sukupolvea ja on tällä hetkellä viimeisenä (FF XIII:n menettäminen ei varmasti helpottanut asiaa). Riskilläkö? No toki, ottihan Sony siinä riskin, että se laittoi, ainoastaan pelaamisesta kiinnostuneille, kovin turhaa ja kallista tekniikkaa mukaan koneeseen, jotta Bluray veisi voiton formaattisodassa. Kannattiko riski? Noh, ainakin HD-DVD jäi kakkoseksi, mutta vasta tulevaisuus näyttää tuleeko Bluraystä se menestyvä teräväpiirtoformaatti ja tuoko se ne miljardit takaisin, jotka Sony on tappion muodossa tehnyt tai tekemässä. Vielä kertauksena: Sonyn tapa hinnoitella pelikonsolinsa peruskuluttajan hintahaarukan ulottumattomiin, on ehkä sittenkin riski, mutta loppujen lopuksi niin tyhmä sellainen, ettei sitä kehtaa kovin uskaliaaksi liputtaa. Tarkoitus kun on kai kuitenkin saada niitä konsoleita kaupaksi mahdollisimman paljon, että riippumattomat pelintekijät saavat kehityskustannuksien jälkeen vielä hieman ylimääräistäkin voittoa.
Nintendon (omasta mielestäni) uskalias yritys tuoda pelikonsoli yhä useampaan kotiin onnistui ja voitanee kai jo ääneen mainita, että markkinajohtajuus taitaa olla pysyvän sorttista. Riskillä Nintendon piti vetää joka tapauksessa ja se valitsi onnistuneesti sen rohkeamman riskin. Nyt jos vielä Microsoftin pelikonsoli myy loppujen lopuksi enemmän tässä sukupolvessa kuin PS3, niin voitanee puhua koko pelihistorian suurimmasta epäonnistumisesta.