Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Sen verran on pakko osallistua tähän keskusteluun, että itse ainakin arvostan taaksepäin yhteensopivuutta melko paljon. Itseltäni nimittäin jäi melkoinen kasa esim. PS2:n helmiä kokematta, kun omistin konsolin niin vähän aikaa. Nyt kuitenkin voin kokea nuo pelit PS3:n avulla uudestaan ja kyllähän tuo kolmonen ne ihan siedettävän näköisiksi skaalaa hdmi:n kautta. Sen avulla olenkin nyt viimeisen vajaan vuoden aikana saanut pelattua useita hyviä PS2:n pelejä.
Itse ainakin pelaan paljon myös virtual consolen kautta ladattuja pelejä ja moni nuoruudessa kokemani peli maistuu edelleen, varsinkin kun nykyään ei juurikaan tule esim. 2d-tasohyppelyitä, joita ennen ilmestyi kuin sieniä sateella. XO:n taaksepäin yhteensopivuus on myös kovassa käytössä, sillä ajoittain tulee palattua esim. Halojen ja Kotorien pariin.
Tuossa yhteensopivuudessa on myöskin se hyvä puoli, ettei tarvitse pitää tv-tasossa useampia laitteita, kun siinä on hädin tuskin tilaa edes kaikille nykyisille laitteille. Vaikka itse ei jotain tiettyä ominaisuutta/asiaa arvostaisi, se ei tarkoita, etteikö maailmassa olisi muita jotka arvostaisi. Tällä pallolla on kuitenkin lähes 6 miljardia ihmistä ja jokaisella on omanlainen näkemys asioista.
Dreamcast on myös kovassa käytössä - itse asiassa viime aikoina olen pelannut sillä kaikista omistamistani konsoleista eniten. DC:n pelejä on vain yksinkertaisesti hauska pelata. Jos peli on oikeasti laadukas, niin se kyllä yleensä kestää aikaa, ellei sitten tosiaan se grafiikka ole kaikki kaikessa.