Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nisupulla sanoi:
Nyt YLE on luvannut HD-lähetyksiä sinne 2007-2008.

Kyse on vain koelähetyksistä, ainakin mitä olen Ylen tekniikan artikkeleista ja Ebun kokouksista saanut irti. Eli aikataulu oikeille jatkuville lähetyksille mennee tuonne 2012 tietämille.

sitten muutama lainaus ja linkki:
Yleisradio on maltillisempi: ensimmäiset lähetykset ovat lehtitietojen mukaan alkamassa laajemmin kolmen vuoden kuluttua pidettävistä Pekingin olympialaisista.

Tuotantotekniikka on niin uutta, että YLE hankki ensimmäisen kamerakalustonsa vasta viime syksynä.

http://www.demari.fi/Article.jsp?article=1838&category=3&main=3

HDTV in Europe

http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_hot-topics.html#HDTV

Tuolla Ebu:n sivuilla löytyy hyvää tietoa enemmänkin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eliytres sanoi:
Resistance: Fall of Man
Warhawk
MotorStorm
Ridge Racer 7
Fatal Inertia
Full Auto 2: Battlelines
Blade Storm: Hundred Years War
Sonic the Hedgehog
Marvel: Ultimate Alliance
Call of Duty 3
Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas
Need for Speed: Carbon

Wiin launchi näyttää olevan puolestaan kovin konsolijulkaisu pitkään aikaan, sillä Zelda + Metroid (+ tietysti nämä muut RS, RRR, FF:CC, DQ) + alhainen konsolin hinta on sellainen yhdistelmä, millä varmasti tehdään hyvä tulos. Nintendo ilmoitti muuten tänään nostavansa Wii-tuotannon määrän 4 milj. konsolista -> 5,5milj. konsoliin loppuvuoden osalta, joten odotukset sielläkin suunnalla ovat korkealla.

En minä nyt lähtisi ihan suorastaan haukkumaan ps3:n pelilistaa mutta itselleni ne kovimmat nimet puuttuu listasta täysin. Mgs ja formula kiinnostaa just nyt ps3:sen peleistä. Vähän ympäripyöreä lista tavallaan.

Wiin vastaava on parempi minulle, red steel, call of duty, far cry ja zelda kiinnostaa eniten. Ja juurikin kontrollien takia :D Kunnon ajopeli ja länsirope vielä niin avot.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Resistance: Fall of Man
Warhawk
MotorStorm
Ridge Racer 7
Fatal Inertia
Full Auto 2: Battlelines
Blade Storm: Hundred Years War
Sonic the Hedgehog
Marvel: Ultimate Alliance
Call of Duty 3
Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas
Need for Speed: Carbon


Täytyy sanoa että todella HUONO julkaisupelilista :D

Call of Duty 3
Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas

Nuo nyt ovat ainoat jotka voivat olla hyviä mutta nuo tulevat myös muille konsoleille.

Call Of Duty 3 varmastikkin ostan Xbox360:lle mutta Rainbow six on epävarma paskan Lockdown esityksen jälkeen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Coca Cola light sanoi:
Täytyy sanoa että todella HUONO julkaisupelilista :D

Eipä tuokaan lista paljon 360:n julkaisupelien rinnalla kalpena vaikka on kaukana lopullisesta. ;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Dr Evil sanoi:
Kyllä se 720p on ihan "aito HD":rolleyes: .
1080p tykit tulevat vuoden parin sisällä ryminällä 2000-4000e hintaluokkaan esim Panasonic AE1100. toi true HD termi on ihan läppä.

720p on myös HD, mutta ei se Full tai True siinä ihan pelkästään läpän tai mainostuksen vuoksi ole.
Jos ajatellaan vain tarkkuutta ja Sitä HD:tä, niin silloin mielestäni se tarkempi on se täysversio (Full HD) ja näin myös se oikeampi.
Voihan tämän kääntää näinkin päin, että niissä 720p laitteissa se HD on ihan läppä. Nykyisissä telkuissahan paneelit ovat 1366x768, tämäkin on HD... Joo, mutta tuolla resolla en kyllä mitään kotiini halua, vaikka olisi kuinka hyvät skaalaimet. Natiivi on natiivi ja kun näihin nykyisiin HD-merkillä varustettuihin töllöihin lyö sitten sitä tulevaa(YLE ja kumppanit) HD kuvaa, joutuu töllö skaalaamaan sitä suuntaan tai toiseen. Kuva kärsii natiiviresoon verrattuna. Muistaakseni 720p:n ja 1080p:n välillä on helpompi skaalata suuntaan, jos toiseenkin. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Makua asianahan kai tätäkin voisi pitää, mutta jos kerran HD:stä puhuttaessa on valittavissa 720p, 768p :p ja 1080p, niin miksei se kaikista tarkin voisi olla Full ja True. Minun mielestä se on aika selkeätä.

Tämä alkuvaiheen HD-touhu on sellaista, että kuluttajahan tässä kärsii. Itse ainakin maltan odottaa 1080p telkkujen hinnan pudotusta ennen kuin lituskaa hommaa. Saas nähdä mitä SED-telkkarit tuovat tullessaan.

Minua kummastuttaa suuresti, jos joku täällä jo oikeasti tietää, etteivät 1080p resoa tue kuin muutamat PS3-pelit. Voisitkos jakaa vähän muutakin faktaa, kuin jonkun webbisivuston, tai jos on aivan pakko laittaa webbisivusto, niin voisiko maininta tulla ainakin jostain luotettavalta taholta, kuten joltain Sonyn sisällä ja mielellään omalla nimellä lausunnon antavalta henkilöltä?
(Tämä ei liity DR. Eviliin)

Mutta ei nyt aleta kiistelemään tästäkin, jookos? Jos jollakulla on pakottava tarve olla erimieltä ja olla oikeassa, niin minä voin myöntää olevani väärässä. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pitää pistää samanlainen piikki kuin Luckyman. XOn julkkarilista oli karmean surkea itselleni.PGR3, PDZ ja NFSMW. King Kongi piti ostaa, mutta sain sen Pleikalle, niin ei tullut ostettua. CoD2n sain PClle (nyt pitäis hommata GotY XOlle).

Nooh.. Syyskuussa pääsee ottaan tyypit Warhawkista, Motorstormista ja Resistancesta. Ressi vaikuttaa jotenkin Half-Life 2 kloonilta. Saas nähä.

Sitten noi Clancyt ja NFS Carbon (toivottavasti PS3 ja PS2 netit futaavat keskenään, niin päästään klaanin kanssa pelaileen). CoD3 ja Marveli.. Siinä on vähän pelattavaa, ja sitten on muuta kivaakin tulossa. Varmaankin toi FN3 eksyy PS3lle, siksi olen pantannut sen ostoa. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pziuz sanoi:
Minua kummastuttaa suuresti, jos joku täällä jo oikeasti tietää, etteivät 1080p resoa tue kuin muutamat PS3-pelit. Voisitkos jakaa vähän muutakin faktaa, kuin jonkun webbisivuston, tai jos on aivan pakko laittaa webbisivusto, niin voisiko maininta tulla ainakin jostain luotettavalta taholta, kuten joltain Sonyn sisällä ja mielellään omalla nimellä lausunnon antavalta henkilöltä?
(Tämä ei liity DR. Eviliin)

Eiköhän tuo arvelu siitä etteivät pelit tule tukemaan 1080p:tä PS3:lla tule pelintekijöiden lausunnoista että heidän pelinsä tukee 720p:tä. Yleensä jos peli tulee tukemaan 1080p:tä niin luulisi siitä mainittavan.

Toinen syy miksi oletettavasti PS3:n peleistä ei iso osa tue 1080p:tä on sen tuoma tehon haaskaus jolloin XO:n pelit näyttävät vertailussa paremmalta tarkkuudesta huolimatta. Itse otan mieluummin nopeamman ja enemmän yksityiskohtia sisältävän pelin pienemmällä tarkkuudella. Esimerkki voidaan ottaa PC-peleistä. Jos nostat resoluution 1280x1024:stä 1600x1200:n niin ruudunpäivitys kärsii. Voit poistaa yksityiskohtia, laskea tekoälyn tasoa, pienentää piirtoetäisyyttä jne. pelistä jolloin ruudunpäivitys tasoittuu. Kumpi mielestäsi näyttää paremmalta? Ainakin kuvissa tuo ensimmäinen.

Tietenkin on pelejä joihin tehoa ei juuri kulu. Esimerkiksi tuo Heavenly Sword vaikuttaa aivottomien mörköjen hakkaamiselta skriptatuilla tapahtumilla räsynukkefysiikoin (PS2n esimerkki God of War) jolloin tehoa ei kulu juuri muuhun kuin grafiikkaan. Tällaisiin peleihin voidaan huoletta lyödä se 1080p.

Tästähän ei ole mitään faktaa. Mutta toivottavasti auttaa ymmärtämään miksi ihmisillä on se käsitys ettei niitä 1080p-pelejä juuri satele.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Tästähän ei ole mitään faktaa. Mutta toivottavasti auttaa ymmärtämään miksi ihmisillä on se käsitys ettei niitä 1080p-pelejä juuri satele.

Tuo lause kuullostaa kummalta. Arvaillaan ja arvaillaan. Ei siinä mitään, jos pelit ovat 720p, ok. Mutta jos tehoja piisaa, niin kyllä PC:lläkin korkeammalla resolla katsellaan, kuin pienemmällä, onhan se mukavampi silmälle. PS3:sta on mainostettu Sonyn toimesta, että laite kykenee sulavaan 1080p grafiikkaan. Miksi sitä ei muka hyödynnettäisi? Kyllähän ne paremmalta näyttäisivät kuin 720p, eikö? Mikäli Sony valehtelee, niin sehän on eri asia. Kenellekään tuskin on näyttöä siitä, että asia vielä näin olisi. Voihan olla, että ne 1080p pelitkin tulevat sitten vasta seuraavaan aaltoon, julkaisupelien ollessa vielä 720p. Tämä on toki vain minun taivaanrannan maalailua. ;)

Kommenttini oudoksui lähinnä sitä kantaa, kun joku tuossa kovaan ääneen totesi, että PS3:lle ei tule olemaan kuin kourallinen 1080p. Asia esitettiin siten, että se olisi varma tieto. Minun mielestäni sellainen vain on hieman höhlää.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

http://ps3.ign.com/articles/690/690241p1.html
To put the finishing touches on his editorial, Calver *) also offered this prediction on how PS3 games will evolve over time:
"
# 1st Gen: PPU used for most things with the SPUs just doing some heavy lifting
# 2nd Gen: PPU still dominant but SPUs doing a lot more tasks.
# 3rd Gen: SPU completely dominant with PPU now more of a game coprocessor.


I expect the third generation of PS3 titles will really shine, the first engine that is really SPU centric and just treats the PPU as a coprocessor is going to kick arse. The SPUs are fast like greased lightning but just require a different paradigm that's not going to be fully incorporated for a few generations...
"
*)Heavenly Sword Lead Programmer Deano Calver

Eli potkua on vielä jemmassa tulevaisuutta varten.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pziuz sanoi:
Tuo lause kuullostaa kummalta. Arvaillaan ja arvaillaan. Ei siinä mitään, jos pelit ovat 720p, ok. Mutta jos tehoja piisaa, niin kyllä PC:lläkin korkeammalla resolla katsellaan, kuin pienemmällä, onhan se mukavampi silmälle. PS3:sta on mainostettu Sonyn toimesta, että laite kykenee sulavaan 1080p grafiikkaan. Miksi sitä ei muka hyödynnettäisi? Kyllähän ne paremmalta näyttäisivät kuin 720p, eikö? Mikäli Sony valehtelee, niin sehän on eri asia. Kenellekään tuskin on näyttöä siitä, että asia vielä näin olisi. Voihan olla, että ne 1080p pelitkin tulevat sitten vasta seuraavaan aaltoon, julkaisupelien ollessa vielä 720p. Tämä on toki vain minun taivaanrannan maalailua. ;)

Kommenttini oudoksui lähinnä sitä kantaa, kun joku tuossa kovaan ääneen totesi, että PS3:lle ei tule olemaan kuin kourallinen 1080p. Asia esitettiin siten, että se olisi varma tieto. Minun mielestäni sellainen vain on hieman höhlää.

PS2:nkin piti pystyä siihen ja enemmän mitä PS3 vasta pystyy tekemään. Sonya on vaikea uskoa kun puhutaan tehoista. Muttta toki, jos tehoja piisaa niin maan hemmetisti enemmän kuin XO sisältää niin mikäs siinä, kilpailu kepitetään sillon niin resoluution kuin muunkin näyttävyyden osalta. Ainakin on tekstuureille tilaa bluray-levyillä.

Voi myös olla että julkaisupeleissä ei vielä panosteta 1080p:hen kahdestakin syystä:

1. 1080p-tukevia televisioita ei ole juuri kellään. IGN:n artikkelissa aiheesta mainittiin että koko toimituksella ei kellään ole moista televisiota. Tämäkin kertoo jotain.
2. Peli olisi kiva saada julkaisuun ja 1080p-tukeva engine ei ole nopeinta koodata PS3:lle. Miksi? Tylsä ja sekava vuodatus seuraa:
Ellei 1080p:tä tehdä peliin vain skaalaamalla ylös kuten PC-peleissä (jolloin toki resoluution nosto ei juurikaan vaikuta suorituskykyyn mutta ainoa näkyvä ero on tarkemmat reunat eli parempi erottelu) niin sen koodaaminen koituu hankalaksi PS3:lla, lähinnä koska sen framebufferin väylä ei piisaa että fillrate olisi tarpeeksi korkea. Eiköhän antialiasoitu 1080p kuitenkin vie iloisesti kaistaa. XO:nkin edramista lähtee kuulemma puolet jo 720p:hen ja se on silloin 128GB/s. PS3:n arkkitehtuurissa vastaava kaista on alle 60GB/s maksimissaan. Paperilla 1080p näyttää itseasiassa mahdottomalta PS3:lla mutta siihen on varmasti konstit ohjelmoijilla. Kyllähän PS2:llakin saatiin lopulta antialiasointi ja muitakin raudan puutteita kierrettyä.

Jos halutaan julkaisuun mahdollisimman näyttäviä pelejä PS3:lle olisi varmaan syytä renderöidä pelit alhaisella resoluutiolla ja hitaalla ruudunpäivityksellä.

Ja täällä on kello 3:35AM, kirjoitusvirheet väsymyksen piikkiin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Eli potkua on vielä jemmassa tulevaisuutta varten.

Optimointivaraa on aina. Xbox-peleissäkin nähtiin aika merkittäviä parannuksia laiteen elinkaaren aikana, vaikka konsolissa on lähes kaikille kehittäjille tuttu Celeron-suoritin, GeForce 3 -johdannainen ja DirectX-rajapinta. Pistäkääpä esimerkiksi Splinter Cell ja Splinter Cell: Chaos Theory rinnakkain. Tai RalliSport Challenge ja pelin kakkososa. Kotimainen FlatOutkin koheni melkoisesti jatko-osaan, vaikka jo ykkönen leikitteli fysiikalla next-gen-malliin. Xbox 360- ja PS3-pelit kehittyvät varmasti Xbox-julkaisuja voimakkaammin.

Minulle tuli aikamoisena yllätyksenä se, että jopa techblingblinghoodahaada Gears of War oli E3:ssa optimoinnin suhteen täysin alkutekijöissään. Demo käytti Epicin mukaan vain yhtä prosessorisäiettä kuudesta mahdollista. :eek:

keiu sanoi:
Ainakin on tekstuureille tilaa bluray-levyillä.

On. Mutta PS3:llakin on RAM-muistirajoituksensa, jotka rajoittavat ruudulla näkyvän tavaran laatua. Teknisesti taitavana tunnettu Starbreeze (Enclave, Riddick) vertasi Darkness-pelinsä versioita: "There will only be very minor cosmetic differences, such as the PS3 will have better quality video for the in-game TVs and on the Xbox 360 we have a bit more room for textures in memory."

Xbox 360:lla on yhdistetty 512 megatavun muistiarkkitehtuuri (+ GPU:n 10 megan EDRAM), PlayStation 3:lla on kaksi 256 megan muistiallasta (joista toinen on rahtusen nopeampi). On mielenkiintoista seurata, miten RAM-muistin kaltaiset arkkitehtuurierot näkyvät monialustaisissa peleissä. Kummallakin konsolilla on sekä vahvuutensa että heikkoutensa. Jotkut projektit saattavat onnistua samanlaisina molemmilla konsoleilla, toisissa saattaa jompi kumpi laite toimia paremmin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hakkiz sanoi:
Xbox 360:lla on yhdistetty 512 megatavun muistiarkkitehtuuri (+ GPU:n 10 megan EDRAM), PlayStation 3:lla on kaksi 256 megan muistiallasta (joista toinen on rahtusen nopeampi). On mielenkiintoista seurata, miten RAM-muistin kaltaiset arkkitehtuurierot näkyvät monialustaisissa peleissä. Kummallakin konsolilla on sekä vahvuutensa että heikkoutensa. Jotkut projektit saattavat onnistua samanlaisina molemmilla konsoleilla, toisissa saattaa jompi kumpi laite toimia paremmin.

Itse olen kuullut että X360 on enemmän vapaana muistia koska PS3:n käyttöjärjestelmä varaa itselleen jonkin verran enemmän muistia kuin X360:n vastaava, tämä varattu määrä saattaa jossain vaiheessa tosin pienetä ja ilmeisesti näin on Playstation historiassa tapahtunut aikaisemminkin, eli julkaisupeleissä ei ole ollut yhtä paljon muistia käytettävissä kuin uudemmissa peleissä.

Ja erillisenä asiana tuosta 1080p:stä PS3:lla sen verran että en usko siitä kovin yleistä tulevan sillä luulen että kyseisen koneen tehoilla 720p saadaaan näyttämään paremmalta kuin 1080p, sen takia että ylimääräiseksi jäävä teho voidaan käyttää kaikenmaailmaan efekteihin jne. Oikeastaan paras lause jonka olen kuullut 1080p:n käytön puolesta on se, että 1080p@30fps on suurinpiirtein yhtä raskas kuin 720p@60fps, tältä kannalta ajateltuna se voisi jopa kuulostaa mahdolliselta, joskin sen hyöty rajoittuu hyvin pitkälle siihen että Sony voi kerskua sillä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Xbox 360:lla on yhdistetty 512 megatavun muistiarkkitehtuuri (+ GPU:n 10 megan EDRAM)

Ihan mielenkiintoinen ratkaisu 10MB EDRAM ATilta kun koko 720p framebuffer ei mahdu sinne kerralla.. tilingia harva kehittäjä viitsii käyttää jolloin ilmainen AA jää haaveeksi. Lisäksi Xenos ja Xenon joutuvat jakamaan saman väylän keskusmuistiin joka voi muodostua pullonkaulaksi.

Molemmissa konsoleissa on omat kompromissinsa.. :(
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Luckyman sanoi:
Eipä tuokaan lista paljon 360:n julkaisupelien rinnalla kalpena vaikka on kaukana lopullisesta. ;)

Xbox360:llä sentään oli

-PDZ
-PGR3
-Kameo

ja nuo oli MS:n omia pelejä.

hyviä oli myös

-COD2
-Quake 4
-GUN (yllätti minut)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Resistance: Fall of Man
MotorStorm
Call of Duty 3
Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas

nuo pelit kiinnostavat ainakin ps3 julkkareista JA eivät missään nimessä kalpene x360 julkkari peleille;)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Legioonalainen sanoi:
nuo pelit kiinnostavat ainakin ps3 julkkareista JA eivät missään nimessä kalpene x360 julkkari peleille;)

Tosin kaksi niistä on multiplattareita jotka tulevat Xympyrälle samaan aikaan. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

nii tulee mutta vertailinkin vähän niinkuin ympyrän julkkareita ja ps3 julkkareita...ympyran peleissa ei ollut yhtäkään peliä jonka olisin halunnut hankkia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Coca Cola light sanoi:
Xbox360:llä sentään oli

-PDZ
-PGR3
-Kameo

ja nuo oli MS:n omia pelejä.

hyviä oli myös

-COD2
-Quake 4
-GUN (yllätti minut)
En tajua miten kukaan kehtaa mainita PDZ missään, täyttä kuraa koko peli :D
Kameo oli kyllä iiihan ykkönen :p

Ja eipä mulle ainakan julkaisupeleillä niin paljon väliä. Jaksan venata kyllä hyviä pelejä vähän aikaa jos pulitan koneesta yli 600e... Ei kylläkän sillä etteikö itselleni löytyisi hyviä pelejä julkaisussa. Ostan varmaankin Resistancen, Ridge Racerin, WarHawkin ja Call of Duty kolmosen. Itselleni juuri täysin sellaisia pelejä joista pidän, jos Resistancessa ja WarHawkissa onnistutaan ja tyyli tulee sellaiseksi kuin luulen.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom