Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Kyllä minä ainakin kuulen vastaavanlaista ihan television kaiuttimistakin?

Oletko koskaan pelannut vaikka Haloa kunnon monikanavalaitteistolla? Viisi kaiutinta on aina eri juttu kuin kaksi. Jos nuo kahteen kanavaan miksatut jutut josta kerroit olis oikeesti toimivat niin, nehän tekis turhiksi kaikki monikanavalaitteet. Olen kans joskus niitä kokeillut ja huomannut että yritystä niissä on, mutta ei ne silti voita oikeesti viidestä kaiuttimesta tulevaa ääntä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Kyllä minä ainakin kuulen vastaavanlaista ihan television kaiuttimistakin?

Joskus aikoja sitten kuuntelin jonkun MP3-tiedoston (en muista nimeä, joku binatural.mp3 tai vastaava) jossa joku rahisutti tulitikkuaskia ja se kuului ikään kuin kolmiulotteisesti. Kuulokkeilla erotti ihan selvästi, tuliko ääni takavasemmalta vai etuoikealta ja tuliko se läheltä vai vähän kauempaa.
Kyllä niitä on surround-kuulokkeitakin olemassa. Tavallisilla stereokuulokkeilla et kyllä voi hahmottaa tuleeko ääni edestä vai takaa, etäisyyden sen sijaan voit. En minäkään kovin paljon ääniasioista tiedä, mutta eikös tuo Dolby Pro Logic (II) ole oikeastaan pelkkää stereoääntä joka miksataan sitten kolmiulotteiseksi? Jos näin, niin voisi kuvitella että "oikeilla" tilaäänillä kuulisi paljonkin paremmin esim. lähestyvien esineiden suunnat kuin mitä Pro Logicilla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Lloope sanoi:
Kyllä niitä on surround-kuulokkeitakin olemassa. Tavallisilla stereokuulokkeilla et kyllä voi hahmottaa tuleeko ääni edestä vai takaa, etäisyyden sen sijaan voit. En minäkään kovin paljon ääniasioista tiedä, mutta eikös tuo Dolby Pro Logic (II) ole oikeastaan pelkkää stereoääntä joka miksataan sitten kolmiulotteiseksi? Jos näin, niin voisi kuvitella että "oikeilla" tilaäänillä kuulisi paljonkin paremmin esim. lähestyvien esineiden suunnat kuin mitä Pro Logicilla.


oli ihan pakko pitkästä aikaa kirjautua tänne ja kommentoida.

tosiaan tuollainen tulitikkuaski mp3 on ja kuulin sen itse juuri pariviikkoa sitten, ja kuuntelin normaali kajareilla...ääni tosiaan kuului ihan selkeästi että tuliko sivusta vai edestä/takaata
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mäksä sanoi:
tosiaan tuollainen tulitikkuaski mp3 on ja kuulin sen itse juuri pariviikkoa sitten, ja kuuntelin normaali kajareilla...ääni tosiaan kuului ihan selkeästi että tuliko sivusta vai edestä/takaata

Voisiko kertoa mistä tämän niin ihmellisen tiedoston voisi ladata?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kajareilla tuo kuulosti ihan normaalilta stereolta, mutta kuullokkeilla oli jo jotain tuntoa. Jotenkin vain tuntui kuulokkeilla, että se ääni olis pyörinyt jotenkin vertikaalisesti pään ympärillä. Yhtään kertaa ei kuulostanut tulevan ääni edestä, ehkä takaa keskeltä enemmänkin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kaivoin Wikipedian syövereistä hieman lisää tietoa liittyen tuohon tilaäänien tekemiseen stereolaitteistoilla. Se onnistuu binauraalisella äänityksellä. Väittäisin kuitenkin että tällaisia systeemeitä ei normaaleja peli- tai elokuva-ääniraitoja nauhoitettaessa käytetä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Slash80 sanoi:
Kajareilla tuo kuulosti ihan normaalilta stereolta, mutta kuullokkeilla oli jo jotain tuntoa. Jotenkin vain tuntui kuulokkeilla, että se ääni olis pyörinyt jotenkin vertikaalisesti pään ympärillä. Yhtään kertaa ei kuulostanut tulevan ääni edestä, ehkä takaa keskeltä enemmänkin.

Ihminen ei voi tietää, jos ääni tulee suoraan takaapäin, että mistä suunnasta ääni tulee. Oli huvittavaa joskus biologian tunnilla ylä-asteella (joskus kauan sitten ;) ) , kun testasimme tätä. Silmät kiinni ja sormen näpäytys suoraan takaapäin aiheutti sen, ettei kuulijalla ollut mitään hajua, mistä ääni tuli. Tällöin kuulija osoitti (riippumatta kuulijasta) minne sattuu suuntaa arvaillen äänen tulosuuntaa. Syykin on ihmeen helppoa päätellä fysiikanlakien mukaan. Ääniaallon tullessa suoraan takaapäin sen tule korvaan on kimpoamisen ansiota. Ja kimpoamisethan tulevat yleensä sivuilta, koska suoraan takaapäin tuleva ääni osuisi vain takaraivoon. Hih..
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kaksi korvaa riittää kolmiulotteisen äänimaiseman hahmottamiseen, joten kyllä kahdella kuulokkeella voidaan aikaansaada täydellinen tilavaikutelma. Jos tehosteita äänitetään "tekopään" avulla, jossa mikrofonit ovat suht realistisesti muotoiltujen korvakäytävien pohjassa, kuulokkeilla kuunneltaessa äänet voivat todellakin kuulostaa tulevan takavasemmalta tai suoraan ylhäältäpäin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

pitipä luoda tunnus tänne vasta nyt vaikka pitkään tulikin sivusta seurattua tätä treadia, mutta sitte asiaan. elikkäs elikkäs eräs kohta tosiaan, kyllä ainakin PC:llä FPS pelejä pelanneena tietää että onhan noilla kuulokkeilla jo aika monta vuotta kuullut mistä suunnasta ääni kuuluu, kahdella kaiuttimella samaa on melko mahdoton saada aikaiseksi.

Toisaalta aika hölmöltä vaikuttais että konsolilla pelattais kuulokkeet päässä
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Danekky sanoi:
Toisaalta aika hölmöltä vaikuttais että konsolilla pelattais kuulokkeet päässä

Siis täh?! Miksi? Onko sinulla jotain kuulokkeita vastaan?! :mad:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Danekky sanoi:
Toisaalta aika hölmöltä vaikuttais että konsolilla pelattais kuulokkeet päässä
Mistä moinen käsitys? 0_o

Itse olen tosiaan kyllä ihan selvästi erottanut esim. Metroid Primea pelatessa pelkällä television äänentoistolla takaa ja sivusta tulevat äänet. Kuulokkeilla tietysti efekti on huomattavasti voimakkaampi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Lloyf sanoi:
Siis täh?! Miksi? Onko sinulla jotain kuulokkeita vastaan?! :mad:
jotenkin en vain näe että istuisin kuulokkeet päässä telkkarin edessä.

laNmas sanoi:
Itse olen tosiaan kyllä ihan selvästi erottanut esim. Metroid Primea pelatessa pelkällä television äänentoistolla takaa ja sivusta tulevat äänet. Kuulokkeilla tietysti efekti on huomattavasti voimakkaampi.
onhan noita telkkareita ollut missä käsitellään ääntä jotta se mukamas tulisi takaapäin, ja varmasti jos pidempää tämmöisiä systeemeitä kuuntelee niin siihen tottuu ja saa semmoisen käsityksen että äänet oikeasti tulee takaanta. itselläkin meni kyllä noiden kuulokkeiden kanssa jonkinaikaa ennenkuin opin kuulemaan mistä suunnasta ääni tuli. (en kyllä itse MP:ssä huomannut tälläistä)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mutta oikeasti tilanne voisi olla aivan päinvastainen, esimerkiksi jos normaali analoginen unohdettaisiin kokonaan poies, ja konsolista saisi vain digitaalisen äänen pihalle(vain mielipide)

Itse kyllä odotan Wiitä nousevaa. huolimatta äänijärjestelmästä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Korvalaput toimivat hyvin silloin kun haluaa suojata muita melulta tai suojautua muiden melulta. Lanit tai peli-illan venyminen myöhäiseen yöhön ovat olleet tälläisiä tilanteita, muuten on menty ihan selkeesti juuri sen verran hyvällä tasolla, ettei naapurin mummolle ole jäänyt epäselväksi, onko siellä naapurissa ketään vai ei :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

sCeNtEd sanoi:
Ihminen ei voi tietää, jos ääni tulee suoraan takaapäin, että mistä suunnasta ääni tulee. Oli huvittavaa joskus biologian tunnilla ylä-asteella (joskus kauan sitten ;) ) , kun testasimme tätä. Silmät kiinni ja sormen näpäytys suoraan takaapäin aiheutti sen, ettei kuulijalla ollut mitään hajua, mistä ääni tuli. Tällöin kuulija osoitti (riippumatta kuulijasta) minne sattuu suuntaa arvaillen äänen tulosuuntaa. Syykin on ihmeen helppoa päätellä fysiikanlakien mukaan. Ääniaallon tullessa suoraan takaapäin sen tule korvaan on kimpoamisen ansiota. Ja kimpoamisethan tulevat yleensä sivuilta, koska suoraan takaapäin tuleva ääni osuisi vain takaraivoon. Hih..

Tämä pitää paikkansa silloin, kun pää on täysin paikoillaan.

Todellisuudessa ihminen liikkuu koko ajan (etenkin pelatessa). Hyvin pienetkin pään liikkeet auttavat korvia rekisteröimään ympäröivää äänimaailmaa kolmiulotteisesti. Myös kaiut antavat informaatiota äänen suunnasta.

Ihminen on kykenevä käsittelemään kolmiulotteista äänimaailmaa, vaikka korvia meille on suotukin vain kaksi. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

IpaX85 sanoi:
Jeps mutta Wiissä on Prologic II ja jos jotain 7.1 elokuvaa tahtoo katsoa niin eiköhän se kannata jättää DVD-soittimen tehtäväksi kun yleensä ne hoitavat työnsä paremmin kuin samoihin aikoihin ilmestyneet pelikonsolit. Mieluummin itse ainakin katson elokuvat oikealla DVD-soittimella kuin katselen niitä esim. X0:n avulla. :)

Nyt missasit pointin. Puhuin peleistä enkä elokuvista. Lisäksi puhuin digitaalisesta äänestä ja siitä, kuinka paljon paremman kuuloista se on, kuin analoginen. :)
Ja kyllä. Minulle äänimaailma on todella tärkeä pelatessa. Tärkeämpi, kuin leffoissa.
Wiihän ei tue digitaalista ääntä ja se on mielestäni tämän konsolin kannalta suuri harmi.

IpaX85 sanoi:
Monikanavaäänet ovat tärkeimmillään vain FPS-peleissä joissa äänien avulla hahmotetaan paljon sitä mitä ympärillä tapahtuu.. Melkeinpä kaikissa muissa peligenreissä jokin hyvempi laatuinen 2.1 järjestelmä riittää todella hyvin pitämään tunnelman ylhäällä. :)

Tämä "kuullostaa" siltä, ettet ole päässyt kokemaan pelejä digitaalisella äänellä ja monikanavatoistolla. Eron todellakin huomaa, kun vaihtelee analogisen ja digitaalisen välillä. Ja siihen ei tarvitse mitään hifistinkorvia. :)
Monikanavaääni on sellainen juttu, että siitä ei mielellään luovu, jos siihen on tottunut. Ja on peli sitten urheilua, autoilua, ampumista tai karseaa karaokea, tuo monikanava fiilistä todella paljon lisää; Todella paljon. Monikanavalaitteita on toki moneen lähtöön ja hinnat parista sadasta pariin sataan tuhanteen, enemmänkin. Suosittelen lämpimästi jokaiselle, joka haluaa siihen lempipeliinsä vielä hieman potkua. :)
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom