Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Luckyman sanoi:
Mikä 48 megatavua?
hups... laskeskellaanpa uudestaan.. siis kuva vie 32 bittisillä väreillä
720p ~3,5 MB
1080p ~8MB

taidampa vetäytyä maanrakoon kuuntelemaan Jaakkoteppoa ja kirjoittelemaan itsemurhaviestejä.. kun kerran näin vakavalla palstalla lauon päättömiä juttuja.. vitsivitsi.. noh käytetäänhän monessa PSP:n pelissäkin huonompaa näyttötilaa verrattuna mihin se pystyisi(johtuisikohan tuokin väännön loppumisesta)
EDIT: Tai deadline tuli liian nopeasti eteen tuntemattomalla alustalla
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Heitetaanpa kysymys, jos olisi pakko lyoda vetoa taman sukupolven "voittajasta" niin mille menisi rahat? Itse pistaisin yha Nintendolle. Muut?

Paha mennä sanomaan kun nämä jutut harvemmin menee niinkuin järki kertoo mutta sanotaanko että yllättävää on se, että nintendolla on tosiaankin realistiset mahdollisuudet ykkös-sijaan. Vuosi taakseppäin jos minulta olisi kysytty samaa asiaa niin olisin melkoisella varmuudella veikannut voittajaksi ps3:a. Nintendolla tuntuu olevan kaikki kohdallaan Wiin suhteen, mitä nyt tietty hinnasta ovat monet valittaneet. Ennakko-odotukset ja yleiset fiilikset tuntuvat olevan korkealla ennakkovaraukset hipovat kattoa ja uskon että laite otetaan avosylein vastaan.
PS3 saattaa edelleenkin sijoittua voittajaksi, ihan vaikka vain brändin ansiosta, mutta kovin ruusuiselta ei tilanne tällä hetkellä ps3:n menestyksen suhteen vaikuta oikein millään sektorilla. Laite on pöyristyttävän kallis, julkaisupelilistalta puuttuu systemseller pelit, laitteen tarunomaiset tehot -joiden koin olevan ainoa ässä hihassa ms:ää vastaan taistellessa- ovat kokeneet lukemattomat "downgradetukset", ja ollaan päädytty kauas muutaman vuoden takaisten E3:en demoiluista ( toki aivan kuten ps2:llakin, eikä tämä hidastanut laitteen myyntiä...), bluray ei tunnu ottavan tuulta purjeisiin ja yleinen negatiivinen ilmapiiri tuntuu olevan PS3:n suhteen.
MS:ä on skarpannut ja omasta perspektiivistä X360:n tulevaisuus vaikuttaa positiivisemmalta kuin aiemmin. Laite on jo ollut tovin markkinoilla, hinta on kohtuullinen verrattuna PS3:een, toisen aallon pelit jotka mahdollisesti paljastavat x360:n kynnet alkavat ilmestyä pikkuhiljaa, eikä PS3 tosiaankaan tunnu pystyvän tarjoavan juuri mitään kovin merkittävää mitä x360 ei tarjoaisi.

En uskalla sen enempää tässä vaiheessa sanoa. Wii:lle toki toivon menestystä, ja ainakin toivoisin että markkinaosuudet tasoittuisivat tässä generaatiossa mitä ne melkoisella todennäköisyydellä tulevat tekemäänkin...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Niin no, jos julkaisussa ilmestyvä helvetin komea peli vie sinulta uskon PS3:n suorituskykyyn, good luck vaan. 40 pelaajaa netissä räjähdysten ja toiminnan täyttäessä ruudun, vieläpä dedikoiduilla servereillä... PS3 on paskaa! :D
Ei se minulta ole mitään mihinkään vienyt. Kuten joku jo mainitsi, niin käytännössä PS3 = Xbox 360 tehojensa puolesta, ja Blu-ray nostaa hintaa parilla huntilla. Tässä on vain kyse siitä Sonyn 1080p-hehkutuksesta, mutta hieman yllättäen ne 1080p-pelit voikin laskea sitten yhden käden sormin. Kyllähän joku 5v vanha GT4 saadaan pyörimään 1080p, mutta ruma grafiikka on rumaa grafiikkaa vaikka resoluution kymmenkertaistaisi.

Oooh, 40 pelaajaa räjähdysten ja toiminnan täyttäessä ruudun... Hetkinen, miksen pelaisi vaikka Half-Life 2:ta, BF2:ta tai FEARia? Kaikki näistä on jo ulkona ja ovat loistavia räiskintäpelejä. Siihen vielä lisäksi kunnon hiiri&näppis-ohjaus DualShaken sijaan niin voiko enempää vaatia? Vai odottelisinko sittenkin Crysista...

Eipä taida olla konsoli-FPS:stä haastamaan PC-FPS:iä ihan vähään aikaan. Wiillä siihen on jonkinlaiset saumat, mutta tuskinpa sekään pääsee edes lähelle PC:n loistavaa pelattavuutta&muokattavuutta. Halo 3:n suhteen on toiveet tosin suht korkealla, eikä Gears of Wariakaan viitsi unohtaa ennen kaikkea Xbox 360:n hyvän ohjaimen vuoksi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Niin no, jos j40 pelaajaa netissä räjähdysten ja toiminnan täyttäessä ruudun, vieläpä dedikoiduilla servereillä... PS3 on paskaa! :D



ja vieläpä 4D räjähdysten täyttäessä ruudun! :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eliytres sanoi:
Ei se minulta ole mitään mihinkään vienyt. Kuten joku jo mainitsi, niin käytännössä PS3 = Xbox 360 tehojensa puolesta, ja Blu-ray nostaa hintaa parilla huntilla. Tässä on vain kyse siitä Sonyn 1080p-hehkutuksesta, mutta hieman yllättäen ne 1080p-pelit voikin laskea sitten yhden käden sormin. Kyllähän joku 5v vanha GT4 saadaan pyörimään 1080p, mutta ruma grafiikka on rumaa grafiikkaa vaikka resoluution kymmenkertaistaisi.

Yhden käden sormin ei voi laskea edes tällä hetkellä julkistettuja projekteja. RR7, VT3, NBA2k7, LAIR, NBA07, FullAuto2, Skate, Marvel: Ultimate Alliance, THPS8 nyt ainakin ovat jo varmistettuja. Enkä sanoisi esim. RR7 tai LAIRia mitenkään mielettömän rumiksi..

LAIRin kehittäjä sanoi, että odottaa parin vuoden sisällä käytännössä suurimman osan peleistä olevan 1080p, kunhan PS3 tulee kehittäjille tutuksi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jos muuten saisitte valita, 60fps 720p vai 30fps 1080p niin kumpi mieluummin? Itselle tuo ensimmäinen vaihtoehto olisi paljon mieluisampi. PC:lläkin pudotan resoluutiota kunnes 60fps irtoaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Jos muuten saisitte valita, 60fps 720p vai 30fps 1080p niin kumpi mieluummin? Itselle tuo ensimmäinen vaihtoehto olisi paljon mieluisampi. PC:lläkin pudotan resoluutiota kunnes 60fps irtoaa.

No tietysti 60fps, jopa ennemmin se kun vaikka 720p:kin. Need For Speed Carbonin demo (360) oli hyvä esimerkki; peli ei kiinnostanut enää tippaakaan vaikka oli hianon näköinen, kun ruudunpäivitys tökki aika ajoin helvetillisesti.

Edit: tosin pelistä riippuen tökkimistä kestää, mutta autopeleissä en kyllä yhtään.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Autopelissä 30 fps ei töki. Vielä vähemmän se pistää silmään, kun peli käyttää lievää motion bluria. Tietysti 60 fps on parempi ja antaa pikkuisen paremman tuntuman.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Autopelissä 30 fps ei töki. Vielä vähemmän se pistää silmään, kun peli käyttää lievää motion bluria. Tietysti 60 fps on parempi ja antaa pikkuisen paremman tuntuman.

Jos viittasit tohon edelliseen, niin: en tiedä mikä oli carbonin demossa fps keskimäärin, mutta sillä ei ole siinä mielessä väliä, että peli oikeasti hyytyi aika ajoin täysin (toivottavasti finaaliversio ei töki, koska peli vaikuttii muuten lupaavalta). 30fps on itsellenikin kyllä ihan riittävä, mutta kuten sanoit 60 aina parempi :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Jos muuten saisitte valita, 60fps 720p vai 30fps 1080p niin kumpi mieluummin? Itselle tuo ensimmäinen vaihtoehto olisi paljon mieluisampi. PC:lläkin pudotan resoluutiota kunnes 60fps irtoaa.
Eiköhän se melkein kaikille ole tuo 720p 60 fps, kun käytännössä kukaan ei pääse vielä 1080p:tä käyttämään, eikä juuri kukaan ole sitä nähnytkään. ;)

Mutta pelityypistä riippuen valinta olisi useimmiten nopeampi ruudunpäivitys pienemmällä resoluutiolla. Ei se tasaisena pysyvä 30 fps:kään ole silti käytännössä yhtään huono monelle pelille, vaikka 60 fps olisi kiva aina saada.

Joka tapauksessa 720p:ssä pitäytyminen pehmeämmän ruudunpäivityksen takia on siksikin helppo valinta, että 1080p:n tuoma lisätarkkuus ei tuo mitään suuren suurta lisänäyttävyyttä. Siirtyminen 480p:stä 720p:hen on huomattavasti suurempi muutos.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Sääli tosiaan että 1080p on huomattavasti markkinoitavampi ominaisuus kuin 60fps. Jos kehitystiimi kysyy julkaisijaltaan haluavatko he nyt sen 60fps vai 1080p koska kumpaankin ei ole tehoa niin uskallan veikata että se 1080p on etusijalla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Sääli tosiaan että 1080p on huomattavasti markkinoitavampi ominaisuus kuin 60fps. Jos kehitystiimi kysyy julkaisijaltaan haluavatko he nyt sen 60fps vai 1080p koska kumpaankin ei ole tehoa niin uskallan veikata että se 1080p on etusijalla.

Niin. Valitettavasti pelejä on myyty... 10 (?) vuotta pelkillä screenshoteilla. Onneksi nykymeno viittaa siihen, että nopeiden yhteyksien ansiosta porukka jaksaa kokeilla demoja ja katella trailereitakin. Mutta graffoila ne pelit silti edelleen myy (onneksi on poikkeuksia).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

60 FPS lähes poikkeuksetta, ehkä joissain pelityypeissä 1080p.. (joskus vuoden-kahden päästä sitten kun ostaa sen 1080p telkkarin :D )
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Joka tapauksessa 720p:ssä pitäytyminen pehmeämmän ruudunpäivityksen takia on siksikin helppo valinta, että 1080p:n tuoma lisätarkkuus ei tuo mitään suuren suurta lisänäyttävyyttä. Siirtyminen 480p:stä 720p:hen on huomattavasti suurempi muutos.

Kui?

(720 - 480) / 480 = 240 / 480 = 0,5 = 50%

(1080 - 720) / 720 = 360 / 720 = 0,5 = 50%

Lukujen valossa suhteellinen parannus on täsmälleen identtinen. Absoluuttinen tarkkuuden lisäys on 1080p:llä suurempi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

KenSu sanoi:
Kui?

(720 - 480) / 480 = 240 / 480 = 0,5 = 50%

(1080 - 720) / 720 = 360 / 720 = 0,5 = 50%

Lukujen valossa suhteellinen parannus on täsmälleen identtinen. Absoluuttinen tarkkuuden lisäys on 1080p:llä suurempi.
Käyttämällä omia silmiä. :p

Eikä se oikeastaan ole pois tuosta matemaattisesta tarkastelusta, sillä homman voi tulkita niin, että jokaisesta lisäpikselistä saatu hyöty on hiukan edellistä pienempi = laskeva rajahyöty.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Jos muuten saisitte valita, 60fps 720p vai 30fps 1080p niin kumpi mieluummin? Itselle tuo ensimmäinen vaihtoehto olisi paljon mieluisampi. PC:lläkin pudotan resoluutiota kunnes 60fps irtoaa.
Mulle ainakin pelin sulavasti pyöriminen on yksi tärkeimpiä asioita. Varsinkin räiskintäpeleissä.

Mutta siis, jos peli tukee PS3:lla 1080p:tä ja pyörii sillä 30fps, niin voiko sitä heittää 720p:hen niin, että se pyörisi suuremmilla frameilla? Vai onko aina niin, että jos peli on 1080p, se pyörii sillä ratella oli reso mikä hyvänsä...?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Mutta siis, jos peli tukee PS3:lla 1080p:tä ja pyörii sillä 30fps, niin voiko sitä heittää 720p:hen niin, että se pyörisi suuremmilla frameilla? Vai onko aina niin, että jos peli on 1080p, se pyörii sillä ratella oli reso mikä hyvänsä...?
Tuo olisi teoriassa aivan mahdollista totetuttaa, mutta uskon ettei tuollaista tulla näkemään,
ainakaan monessa pelissä. Sen verran se vaatii lisätyötä, ja useimmiten frameraten pudotus ei
johdu pelkästään grafiikan paljoudesta, vaan esim. 60 kertaa sekunnissa päivitettävä tekoäly ja
fysiikka saattavat olla liian kova pala.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Mulle ainakin pelin sulavasti pyöriminen on yksi tärkeimpiä asioita. Varsinkin räiskintäpeleissä.

Mutta siis, jos peli tukee PS3:lla 1080p:tä ja pyörii sillä 30fps, niin voiko sitä heittää 720p:hen niin, että se pyörisi suuremmilla frameilla? Vai onko aina niin, että jos peli on 1080p, se pyörii sillä ratella oli reso mikä hyvänsä...?

Näinhän se monesti PC:llä. Konsolipuolella moinen toiminta tosin ei ole yleistä koska kaikilla on sama kokoonpano ja sikäli voidaan optimoida peliä paljon paremmin kunhan lukitaan kaikki mahdollinen ja jätetään käyttäjältä pois mahdollisuus priorisoida tälle tärkeitä ominaisuuksia.

Paolo, grafiikan ruudunpäivitys ei ole pakosta sidottu pelin muihin osiin. Mietihän kuinka paljon kaikki menisi päin mäntyä tietokoneilla ja lukitsemattomilla ruudunpäivityksillä jos näin olisi. Vai olenko väärässä?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Paolo, grafiikan ruudunpäivitys ei ole pakosta sidottu pelin muihin osiin. Mietihän kuinka paljon kaikki menisi päin mäntyä tietokoneilla ja lukitsemattomilla ruudunpäivityksillä jos näin olisi. Vai olenko väärässä?
Totta, se ei ole pakosti sidottua, mutta konsolipeleissä se on hyvä synkkareferenssi koska
ruudunpäivitys pyritään pitämään vakiona. Tämä siksi että ei ole normitapauksissa järkevää
päivittää tekoälyä ja fysiikka useammin kuin grafiikka. Joissain peleissä tosin tehdään
kompromissi ja piirretään grafiikkaa asykronisesti niin tiheään kuin raudan rajoissa pystytään,
esim. GoW. Tällöin voi ajatella että järjestelmässä on kaksi asynkronista hardissäiettä, CPU
(AI, fysiikka, animaatio) ja GPU (rendaus).

Uusissa moniytimisissä järjestelmissä asiat monimutkistuu, koska säikeiden väkisinsynkkaus
johtaa helposti siihen että suurin osa ytimistä lyö tyhjää sen aikaa kun odotellaan raskainta
prosessia valmitumasta. Tämä muutos 'klassiseen peliohjelmointiin' verrattuna on yksi niistä
syistä miksi ajatellaan että next-gen laitteille kodaaminen on vaikeaa (eli kallista). Valmiita malleja
tämän ongelman ratkaisemiseen toki on, esim:

1.)
Fysiikkaa, AI:ta ja animaatiota työstetään omissa säikeissään omaan tahtiinsa, rendausvaiheessa
haetaan kunkin säikeen sen hetkinen tilanne. hyvää: skaalautuvuus, huonoa: eri osat pelimaailmassa
epäsynkassa keskenään, synkkaus hukkaa tehoja. ("asynchronous parallel function model")
Koodi:
  säie 1.  säie2.  säie3.  säie4.  GPU
      |             |         anim        |             |
    fys           |             |            |             |
      |            AI        anim        |             |
      |             |             |        - sync - - - | - - - (input)
    fys           |          anim     - | - - - render -
      |             |             |             |             |
      |            AI         anim       |             |
2.)
Peliobjektien fysiikka, AI ja animaatio jaetaan kokonaisuuksina säikeille, jolloin tiedetään
että kohdassa N ainakin objektin fysiikka, tekoäly ja animaatio ovat synkassa keskenään.
Rendaus suoritetaan kun tarpeelliset objektit on ajettu. Hyvää: synkka, skaalautuvuus,
huonoa: säikeiden työlastin tasapainottaminen, keskenään vuorovaikutteisten objektien
synkka. ("parallel data model")
Koodi:
        säie1  säie2  säie3  GPU
              |_ _ _ | _ _ _ |          |   input <-|
              |          |           |          |                 |
            fys       fys      fys        |                 |
              |          |           |          |                 |
             AI        AI        AI         |                 |
              |          |           |          |                 |
          anim  anim   anim     |                 |
              |- - - - - - - - - - - - render - - - - |
Näin niinkuin pelkistetysti. Tekstissä varmasti vilisee virheitä, anteeksi.

edit: Hienot grafiikat!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom