Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
nothing sanoi:
Jos tuo MGS4 ilmestyy boksille, niin siinä poistuisi suurin tarve hommata PS3. Tämä olisi kyllä todella hyvä juttu.
Pelin tuominen X360:lle olisi melko järkevää, koska se varmasti erottuisi edukseen X360:n pelitarjonnasta ja sitä kautta möisi varmaankin muutaman miljoonan kappaletta. Kun pelinkehityskustannukset nousevat kokoajan suuremmiksi, nousevat MS:n hyvien pelinkehitystyökalujen edut esille, sillä X360:lle pelin PS3:lta kääntäminen ei ole ilmeisesti hirveän kallista.
Mikäli oikein muistan, PS3:n julkaisuun tulleet pelit tehtiin nimenomaan ensin PS3:lle ja sitten käännettiin X360:lle. Korjatkaa ihmeessä jos muistan väärin! Tämä todistaa työkalujen soveltuvuuden tähän tarkoitukseen hyvin, sillä laatu ei kärsinyt käännöksessä.
En tiedä sitten mihin kaikkeen sitä rahaa on mennyt MGS4:n kehityksessä, sillä kuuleman mukaan PS3:nkaan kehitystyökalut eivät ole mitään surkeita. Tämä taitaa olla nykypäivän trendi, että pelit on pakko tehdä mahdollisimman monille alustoille kehityskustannusten kattamiseksi. Ainakin minulle tuo asia on pistänyt silmään ihan selkeästi, sillä yksinoikeuspelit ovat vähentyneet yleisesti viimeisen vuoden aikana. X360:n vuoden etumatka näyttää osoittautuvan nyt kuitenkin sitten positiiviseksi asiaksi joka ratkaisee monen hyvän pelin tulemisen alustalle.
Melko iso laitekanta + hyvät työkalut pelien kehitykseen --> tehdään peli myös X360:lle/yritetään saada Sony maksamaan yksinoikeudesta jotta kehityskustannukset saadaan peitettyä. Toisaalta Sony tuskin suostuu maksamaan niin suuria summia mitä olisi saatavissa X360:n omistajilta pelimyynnillä. Ja lisäksi se, että MS saattaisi vielä maksaa lisäksi ruhtinaallisesti että saa pelin laitteellensa. Kohtuullisen vaikea päätös on yrityksen jättää mahdollisuus käyttämättä.
Pari esimerkkiä:
GTA4 --> MS maksoi ruhtinaallisesti jotta sai pelin itselleen ja varmasti konsolin omistajat peliä ostavat miljoonittain. Silloin varmaan Gearsin ennätykset rikotaan. Kaikki voittaa.
Assassin's Creed --> en tiedä onko MS maksanut pelin saamisesta myös itselleen vai onko pelintekijän päätös tuoda peli myös MS:n konsolille.
Fatal Inertia --> melko varmasti ei ole saanut MS:ltä korvausta.
Ja seuraavaksi UT2007? Yllätyn jos peliä ei nähdä lainkaan X360:llä, koska grafiikkamoottorin toimivuus on todistettu myös X360:llä. Taitaa olla vain siitä kiinni, maksaako Sony yksinoikeudesta.
Tällaista puintia tällä kertaa.