Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Tautofonia sanoi:
Hmm... otetaanpa ihan rauhassa alusta asti.
Kun puhun Sonysta, puhun tässä kontekstissa Sonyn videopeliosastosta. Vastaavasti Microsoft tarkoittaa xbox-osastoa.
Jossain vaiheessa PS3-hypen aikana meni kuppi nurin. Kaikkia PS3:n "mullistavia" ominaisuuksia ylistettiin niin paljon, että alkoi oikein sapettaa. Pelaaminen ei ole mitään ilman 1080p 120 fps -grafiikoita. Koneen innovatiivisin ominaisuuskin pöllittiin kilpailijalta hätäisesti (kyllä, väitän, että se on nopeasti kehitetty hätäratkaisu). Ohjaimesta poistettiin samalla tärinät patenttisotkujen takia, ja vakavalla naamalla väitettiin, ettei tärinää pystytä toteuttamaan liikkeentunnistuksen kanssa (Nintendo kumma kyllä tähän pystyi, Immersionkin kehuskelee onnistuneensa) ja että ohjainta on kehitetty vain parempaan suuntaan.
Koneeseen tungetaan väkisin uusi formaatti, jota yritetään puskea PS3-hypen avulla läpi niin, että saataisiin firman muut osastot tekemään voittoa, osittain pelaajan kustannuksella. Käännetään tilanne jälleen nurin niskoin väittämällä, että 600 dollaria onkin halpa hinta, kun mukaan tulee ihmeellinen BD-soitin (joka ei sitten osaa näyttää elokuvia edes 720p-resolla, jotta saataisiin TrueHD-telkkareita myytyä enemmän).
Sony on viime aikoina paskonut pelaajien päälle niin rankasti, että äänestän lompakollani. Tämä on minun mielipiteeni. Jos et sitä pysty käsittämään, ei voi mitään.
P.S. En olisi tarvinnut uutta DVD-soitinta, mutta kun pomo halusi välttämättä 360:n antaa joululahjaksi, en pistänyt hanttiin. Yhtään DVD:tä sillä en tosin ole katsonut. Eikä 360:n DVD-toisto-ominaisuudella ole mielestäni sen hintaa puolusteltu, vai olenko väärässä?
(Pistetäänpä vielä Merrin listalle yksi väite: GTA 4:sta tullaan myymään XBOX 360:lle 3 kertaa enemmän kuin PS3:lle.)
Minä muuten katson kaikki leffat XO:lla
Mutta siis tämä: "Sony on viime aikoina paskonut pelaajien päälle niin rankasti, että äänestän lompakollani. "
On mielestäni aika omituinen mielipide, joka vain leviää ja leviää netissä. Sony laittaa aivan käsittämättömiä summia PS3:n kehitykseen ja valmistukseen ja myy konetta aika inhimilliseen hintaan. Sonyllä on myös aika paljon pelistudioita, jotka takaavat parhaan 1st-party tarjonnan.
Enpä usko myöskään että Sony yrittää pakottaa sinua ostamaan TrueHD telkkaria, vaan tämä on aivan samanlainen lisäjuttu kuin MediaPC+Xbox360. Osta jos haluat.
Sonyllä koneeseen käy myös wanha RGB, joka löytyy varmasti todella monelta PS2-omistajalta. Tätä ei nähty XO:lla eikä Wiillä. Koneen hinta nousee automaattisesti 30e, kun sen ostaa (ja sehän on 100% pakollinen, jos ei omista HDtöllöä). Laitteeseen saa myös minkä tahansa valmistajan kovalevyjä ja muisteja sun muita kiinni, eli niitäkään ei pakoteta ostamaan Sonyltä. XO:lla on taas pakko ostaa "hieman" hinnakas kovalevy.
Yksi aivan käsittämätön juttu mielestäni on väite, että sony raapii ylihintaa PS3:sta, koska "pelaaja pakotetaan ostamaan ominaisuuksia joita ei halua"... No jos parempiin ja suurempiin peleihin mahdollistavat asiat ja vielä lisäksi maailman halvin bluray-soitin lisänä ei riitä, niin se on voivoi. Taitaa olla monella oma köyhyys asia, joka saa vihaamaan Sonyä. Onneksi olen itse niin rikas opiskelija, ettei "***kalle taivu".
Wii tulee markkinoille mielettömällä ylihinnalla (voittoa kerätään jo koneesta nro.1) ja kaikki sanovat, että "Nintendo on pelaajan asialla, ne ovat vain pelialalla ja saavat siksi repiä sellaista hintaa, että XO:n Premiumin+yhden pelin saa samaan hintaan"
Ja tämä väite: "Pelaaminen ei ole mitään ilman 1080p 120 fps -grafiikoita. Koneen innovatiivisin ominaisuuskin pöllittiin kilpailijalta hätäisesti"...
No jos se, että Sony vie pelialaa eteenpäin jokaisella uudella konsolilla ei riitä ja vielä otat pelintekijöiden ja hieman sonyn kommentteja muokaten niitä omassa päässäsi sellaiseksi, mitä ne eivät ole oikeasti, ei vihasi voi laantuakkaan missään vaiheessa. Itsekkin tällä hetkellä vihaan Nintendoa aivan uskomattoman rankasti Wiin ja DS:n "uuden suunnan" takia, mutta silti pidän silmäni avoimena, jos vaikkapa saataisiin sellaisia pelejä ja tulevaisuutta sillekkin koneelle, mitä minä kaipaan. Kannattaa pitää ne silmät ja korvat auki, jos vaikkapa vihaamalleen koneelle tulisi asioita joita juuri itse kaipaa.
Silti sanon sen, että jos sille tulee nyt paljon huhuja herättänyt uusin Kingdom Hearts, rupean oikeasti vakavasti miettimään jätänkö koneen kokonaan ostamatta. Jos jopa Square rupeaa siirtymään pelisarjallaan Wiille, jolla on helpompi valmistaa halvalla pelejä ja silti myydä miljoonia, alkaa uskoni pelitalojen pelinkehitykseen
faneille hiipua.
No, eiköhän sellaisen päätöksenkin jälkeen "riitä" pelattavaa ihan tarpeeksi XO:lla, PS3:lla, PS2:lla ja PSP:llä