Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?
Slaisser sanoi:
Hmm... en nyt oikein ymmärtänyt. Oletko siis nostamassa jompaa kumpaa toisen yläpuolelle?
Itse olen saanut käsityksen että DirectX on nykypäivänä kehittyneempi kuin OpenGL. Tosin OpenGL on ainoa vaihtoehto jos halutaan tehdä alustariippumatonta softaa tai muuten helposti/helpommin portattavaa. Voi toki mennä ihan metsään, joten saa korjata ihan vapaasti... (luonnollisesti)
En ole varsinaisesti nostamassa kumpaakaan toisen yläpuolelle. DirectX on valmis paketti, joka sitoo kaikki multimedia osuudet toisiinsa, kun taas OpenGL on pelkästään 3D grafiikalle (kärjistäen).
Kummatkin ovat toimivia ratkaisuja, mutta FPS peleissä OpenGL on suositumpi.. Ja tämä on yksi syy miksi nVidian piirit ovat suositumpia kuin Atin piirit, tehon takia. Mutta mutta...
Yritän hiukkasen selventää pointtiani.
Pointti 1. Ati/MS liitto on järkevämpi kuin MS/nVidia juuri tuon Atin tietotaidon takia. Oletan kyllä että 360 pystyy ajamaan myös OpenGLää, hiukkasen hitaammin kuin DirectXää (aivan kuten on Atin PC korteillakin, firman painopiste on vain yksinkertaisesti DirectXässä).
Pointti 2. OpenGL on ns. ammattilaisratkaisu. Tämä helpottaa määrätyissä jutuissa. Esimerkiksi lisenssipelissä voidaan yksinkertaisesti leffan CGIstä vetäistä roolihahmot, näin hahmoja ei tarvitse uudestaan mallintaa. Melkein mikä tahansa rakennus voidaan mallintaa suoraan PS3een ilman kauheata mallinnus väsäystä (Rainbow 6 ja muut realistiset pelit voivat olla ihan kipeitä), ja yksinkertaisesti OpenGLn vahvuus on se, että se on standardi ratkaisu, erittäin jalostunut 3D mallinnuskieli, ja siihen vielä isketään nVidian cG, ja normaali C++ kieli, niin ei pitäisi enää olla samoja ongelmia kuten oli PS2lla. Jo olemassa olevat työkalut riittävät erittäin pitkälle. Näin teoriassa. Ihan tähän ei DirectX pysty, et voi vain nykäistä OpenGL sorsaa DirectXään. Porttaus on vaikeampaa.
Pointti 3. Nyt vasta sekä X-Box ja Pleikka todella pelaavat omiin pusseihinsa. nVidia tuo helppoa ohjelmoitavuutta, tutut ympäristöt ja periaatteessa tutun ja turvallisen teknologian Pleikalle, joka on useasti sanottu olevan eräänlainen mörkö. Jos vielä Cell tukee sitä, että thread ohjelmointi jakautuu automaattisesti, ei PS3lla pitäisi olla PS2n 'vaikeasti ohjelmoitava' mainetta. MSllä taas graffat tulevat Atilta, joka on erinomainen valmistaja ja nyt todella 9k ja X sarjan kanssa 3D on tullut nVidian tasolle. Tärkein linkki taas tässä on se, että Atin directX tietotaito tekee siitä erinomaisen partnerin X360 konsoliin.
Arkkitehtuurit ovat erilaisia, painottavat eri asioita... Kummatkin ovat hyviä, mutta monesti tuo OpenGLn 'ammattilaisen työkalu' maine vaan tuo uskottavuutta. En todellakaan nosta kumpaakaan toisen yläpuolelle. Itselleni kelpaa kummatkin, mutta OpenGLn PS3een mukaan tulo antaa PS3lle enemmän uskottavuutta ohjelmoijien piirissä. X-Boxillahan tätä puutosta ei ole ollut, juuri tuon DirectX rajapinnan takia.