Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hakkiz sanoi:
Tai oleellisempi kysymys: voidaanko Nvidian teknologiaa pitää ATin vastaavaa parempana?


Jos en väärin muista niin X800-sarjassa ei ole SM3.0:a, kun taas Nvidian vastaavista se löytyy (jota ei kylläkään kovin moni peli taida vielä tukea?). Tämä johtunee osaltaan unified shaderien kehittelyyn menneestä ajasta, ja se luultavasti näkyykin kun Longhorn ja WGF 2.0 tulevat markkinoille ja Nvidia pyörtänee puheensa unified shadereista. Tämä mies onnistui vakuuttamaan ainakin minut uskomaan näin.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

tsinivuo sanoi:
Onko se M$ noin suuri mörkö kun sitä pelätään kuin kuolemaa?
:p Olen tätä ennenkin jo sanonut. Nintendon kannattaa tehdä Segat, ihan sama toimiiko se sen jälkeen Sonyn vai M$:n vai kummankin kanssa. Länsimaissa tulee muuten turpaan niin että tukka lähtee tulevassa konsolisukupolvessa. Jos kehityskäyrä markkinaosuuksissa on ollut laskeva SNES:tä lähtien, niin jotakin uutta olisi keksittävä kurssin muuttamiseksi. Vai olisiko kaikki kotikonsoliin liittyvien toimintojen alasajo parempi vaihtoehto sitten JOS vaikeuksia ilmenee?

I just love these jumpy N-guys. Juotteko te liikaa kahvia? :rolleyes:

Kehityskäyrä markkinaosuuksissa on laskussa käsittääkseni sen takia kun konsolibisnes kasvaa, ei sen takia että kuluttajat hylkäisi nintendon. jos on esim. vankka 20 miljoonan käyttäjän porukka ja jos tämä riittää, niin ei hätää.

PS. Sinäkin olet minulle vekkuli päivien piristäjä :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

TeKe sanoi:
uusi ohjaustapa ei tee pelistä innovatiivista, varsinkaan kun ohjaustapa ei ole uusi. Mikrofonin käyttö on kyllä ihan kiva keksintö.

Aika näppärästi paketoit tämän innovatisuuden.

Tuon tarinoinnin jälkeen mikään peli Pongin jälkeen ei ole ollut innovatiivinen. Onhan kaikissa havaittavissa selvästi Pongista suoraan(!) otettuja asioita: kuten vaikka multiplayer mode tai "pelihahmo" jota ohjataan tässä tapauksessa lauta.

Onpa tehty surkeita pelejä 30 vuodessa kun yhtään innovatiivista peliä ei ole tullut. :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Kuten on jo tullut aikaisemminkin todettua, minusta Nintendon kotikonsolit joutaisivat jo verkon painoiksi.

Luuletko, että Nintendon pelejä ostettaisiin vaikka Xbox-alustalle...? FPS, urheilu- ja autopeleillä kestokyllästetty konsoli imee näitä pelejä pelaavia heppuja puoleensa kuin takiainen. Nintendon pelit olisi hieman väärässä seurassa.

Sega on erittäin hyvä esimerkki miten Nintendolle kävisi jos se luopuisi omista konsoleistaan.
Siinä on toki se tärkeä tunnepuolikin ja historia kun pelaa Nintendon pelejä Nintendon konsoleilla.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
OpenGL on taas rajapinta jota käytetään lähes jokaisessa ammattilais järjestelmässä, kun taas DirectX on enemmänkin kotikoneiden juttu.

Hmm... en nyt oikein ymmärtänyt. Oletko siis nostamassa jompaa kumpaa toisen yläpuolelle?

Itse olen saanut käsityksen että DirectX on nykypäivänä kehittyneempi kuin OpenGL. Tosin OpenGL on ainoa vaihtoehto jos halutaan tehdä alustariippumatonta softaa tai muuten helposti/helpommin portattavaa. Voi toki mennä ihan metsään, joten saa korjata ihan vapaasti... (luonnollisesti)
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Smirre sanoi:
Sega on erittäin hyvä esimerkki miten Nintendolle kävisi jos se luopuisi omista konsoleistaan.

Sega on kyllä parantanut talouttaan sitten konsolibisneksen, joten jos Nintendo tekisi samoin, ihan metsässä se ei varmaankaan olisi.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

tsinivuo sanoi:
GC:stä et saa 5.1 ääniä, vaikka kuinka toivoisit. Pro Logic 2:set saat, mutta et aitoja 5.1:siä.

Tämä on se konsolin tärkein ominaisuus ja ratkaisevin tekijä ostopäätöksessä. Peleistä viis kunhan aidot 5.1 äänet saadaan pihalle. :D

5.1 äänet tämän sukupolven konsoleissa on kuulunyt luokkaan "ihan kiva". Kunnon äänentoisto, videotykit ja plasma-tv:t on kuitenkin vielä niin pienen piirin puuhastelua, että ei tosikaan. Uuden konsolisukupolven aikana asia todennäköisesti muuttuu.

Telkkarin vierestä on löytynyt 5.1 dolby surround vehkeet piiitkään, mutta koskaan en ole yhtään konsolia niihin kytkenyt. En ole antanut painoarvoa sille kuuluuko F1-pelin renkaiden vinkumisäänet tamburello mutkassa kahdesta, kolmesta, kuudesta tai kymmenestä kaiuttimesta.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hakkiz sanoi:
Sega on kyllä parantanut talouttaan sitten konsolibisneksen, joten jos Nintendo tekisi samoin, ihan metsässä se ei varmaankaan olisi.

Minun silmissä Sega on valitettavasti kuollut. :( Tai hmm enemmänkin elävä kuollut, Zombie.

Sega nimenä on enää harvojen mielessä/muistissa (poislukien hc-pelaajat). Arvostus on laskenut kuin lehmän häntä. Ketään ei tunnu kiinnostavan enää Segan pelit, myyntilukemat puhuu puolestaan. Luulen, että jos samat pelit olisi tullut Segan omalle konsolille, ne olisi menestynyt hyvin...
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Smirre sanoi:
Luuletko, että Nintendon pelejä ostettaisiin vaikka Xbox-alustalle...? FPS, urheilu- ja autopeleillä kestokyllästetty konsoli imee näitä pelejä pelaavia heppuja puoleensa kuin takiainen. Nintendon pelit olisi hieman väärässä seurassa.

Sega on erittäin hyvä esimerkki miten Nintendolle kävisi jos se luopuisi omista konsoleistaan.
Siinä on toki se tärkeä tunnepuolikin ja historia kun pelaa Nintendon pelejä Nintendon konsoleilla.
Minä uskon, että ostettaisiin. Sega ei ole kovin hyvä vertauskohta, koska Sega on ollut selvästi rohkeampi riskien ottaja kuin Nintendo ja sen pelisarjat eivät ole niin tunnettuja kuin Nintendon. Ja käyväthän tasohyppelyt, seikkailupelit ja vaikka futuristiset kaahailut hyvin kaupaksi muillakin koneilla.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Slaisser sanoi:
Hmm... en nyt oikein ymmärtänyt. Oletko siis nostamassa jompaa kumpaa toisen yläpuolelle?

Itse olen saanut käsityksen että DirectX on nykypäivänä kehittyneempi kuin OpenGL. Tosin OpenGL on ainoa vaihtoehto jos halutaan tehdä alustariippumatonta softaa tai muuten helposti/helpommin portattavaa. Voi toki mennä ihan metsään, joten saa korjata ihan vapaasti... (luonnollisesti)

En ole varsinaisesti nostamassa kumpaakaan toisen yläpuolelle. DirectX on valmis paketti, joka sitoo kaikki multimedia osuudet toisiinsa, kun taas OpenGL on pelkästään 3D grafiikalle (kärjistäen).

Kummatkin ovat toimivia ratkaisuja, mutta FPS peleissä OpenGL on suositumpi.. Ja tämä on yksi syy miksi nVidian piirit ovat suositumpia kuin Atin piirit, tehon takia. Mutta mutta...

Yritän hiukkasen selventää pointtiani.

Pointti 1. Ati/MS liitto on järkevämpi kuin MS/nVidia juuri tuon Atin tietotaidon takia. Oletan kyllä että 360 pystyy ajamaan myös OpenGLää, hiukkasen hitaammin kuin DirectXää (aivan kuten on Atin PC korteillakin, firman painopiste on vain yksinkertaisesti DirectXässä).

Pointti 2. OpenGL on ns. ammattilaisratkaisu. Tämä helpottaa määrätyissä jutuissa. Esimerkiksi lisenssipelissä voidaan yksinkertaisesti leffan CGIstä vetäistä roolihahmot, näin hahmoja ei tarvitse uudestaan mallintaa. Melkein mikä tahansa rakennus voidaan mallintaa suoraan PS3een ilman kauheata mallinnus väsäystä (Rainbow 6 ja muut realistiset pelit voivat olla ihan kipeitä), ja yksinkertaisesti OpenGLn vahvuus on se, että se on standardi ratkaisu, erittäin jalostunut 3D mallinnuskieli, ja siihen vielä isketään nVidian cG, ja normaali C++ kieli, niin ei pitäisi enää olla samoja ongelmia kuten oli PS2lla. Jo olemassa olevat työkalut riittävät erittäin pitkälle. Näin teoriassa. Ihan tähän ei DirectX pysty, et voi vain nykäistä OpenGL sorsaa DirectXään. Porttaus on vaikeampaa.

Pointti 3. Nyt vasta sekä X-Box ja Pleikka todella pelaavat omiin pusseihinsa. nVidia tuo helppoa ohjelmoitavuutta, tutut ympäristöt ja periaatteessa tutun ja turvallisen teknologian Pleikalle, joka on useasti sanottu olevan eräänlainen mörkö. Jos vielä Cell tukee sitä, että thread ohjelmointi jakautuu automaattisesti, ei PS3lla pitäisi olla PS2n 'vaikeasti ohjelmoitava' mainetta. MSllä taas graffat tulevat Atilta, joka on erinomainen valmistaja ja nyt todella 9k ja X sarjan kanssa 3D on tullut nVidian tasolle. Tärkein linkki taas tässä on se, että Atin directX tietotaito tekee siitä erinomaisen partnerin X360 konsoliin.

Arkkitehtuurit ovat erilaisia, painottavat eri asioita... Kummatkin ovat hyviä, mutta monesti tuo OpenGLn 'ammattilaisen työkalu' maine vaan tuo uskottavuutta. En todellakaan nosta kumpaakaan toisen yläpuolelle. Itselleni kelpaa kummatkin, mutta OpenGLn PS3een mukaan tulo antaa PS3lle enemmän uskottavuutta ohjelmoijien piirissä. X-Boxillahan tätä puutosta ei ole ollut, juuri tuon DirectX rajapinnan takia.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
Pointti 2. OpenGL on ns. ammattilaisratkaisu. Tämä helpottaa määrätyissä jutuissa. Esimerkiksi lisenssipelissä voidaan yksinkertaisesti leffan CGIstä vetäistä roolihahmot, näin hahmoja ei tarvitse uudestaan mallintaa.

Melkein mikä tahansa rakennus voidaan mallintaa suoraan PS3een ilman kauheata mallinnus väsäystä (Rainbow 6 ja muut realistiset pelit voivat olla ihan kipeitä), ja yksinkertaisesti

OpenGLn vahvuus on se, että se on standardi ratkaisu, erittäin jalostunut 3D mallinnuskieli, ja siihen vielä isketään nVidian cG, ja normaali C++ kieli, niin ei pitäisi enää olla samoja ongelmia kuten oli PS2lla. Jo olemassa olevat työkalut riittävät erittäin pitkälle. Näin teoriassa. Ihan tähän ei DirectX pysty, et voi vain nykäistä OpenGL sorsaa DirectXään. Porttaus on vaikeampaa.

Ööh... Tiedoissani taitaa olla merkittäviä vajauksia. Miten se että käytetäänkö pelissä DirectX:ää tai OpenGL vaikuttaa 3D Studiolla/Mayalla/yms. softalla tuotettujen mallien lataukseen?

Voidaan mallintaa ilman kauheata mallinus väsäystä? Wtf? Kaikki objectit jonku pitää värkätä. Tai vähintään pitää värkätä joku kiva kaava joka piirtää sen psykedeelisen kuvion. (No Xbox 360:een taisi olla tulossa joku puu-softa joka osasi osaksi luoda puita lennosta.)

OpenGL on mallinnuskieli? Ettei vain ohjelmointirajapinta? Eikö PS2:lle tehty pelejä c++:lla? Miksei? Millä ne sitten tehtiin?

Olisi myös kiva tietää mistä vetäsit tiedon että FPS-peleissä OpenGL on suositumpi.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

DirectX on todellakin täysi kirjasto jossa on 3D:n lisäksi mukana 2D, äänet, kontrollerit ja keittiöallas, joten jos OpenGL:ää vastaan verrataan 3D-ominaisuuksia tarkastellaan vain Direct3D:tä.

Direct3D oli suorastaan säälittävä viritys alkuaikoinaan, ja vasta noin DirectX:n versiossa 7 sitä alkoi kehdata verrata OpenGL:ään. DirectX kehittyi melkoista vauhtia erityisesti alkuaikoinaan, jolloin uusi major-versio tuli vähän väliä, mutta nyttemmin kun se ei ole enää niin huono ei tarvitse tehdä jatkuvasti radikaaleja uudistuksia. Se on muuten hissukseen myös lähestynyt OpenGL:ää yleiseltä tyyliltään.

DirectX:n kehitysvauhti on ollut nopeampi varmasti siksi, että sitä tekee vain Microsoft. OpenGL:n isommat muutokset kestävät jonkin aikaa, koska sitä pyöritellään isommalla komitealla, mutta extensionien avulla on kyllä kaikki mahdollinen tehtävissä heti kun vain haluaa. Ohjelmoitavien shaderien tullessa Direct3D varmasti oli hetken edellä, mutta pian tulivat OpenGL:llekin asianmukaiset extensionit, ja shader-kieli on toki mukana OpenGL 2.0 -speksissä kiinteästi. En usko että kumpikaan rajapinta on merkittävästi toista edellä teknisesti tällä hetkellä, joten kyse on pitkälle vain ohjelmoijien mieltymyksistä. OpenGL:llä on edelleen helpomman ja yksinkertaisemman rajapinnan maine. Se on myös varmasti yleisesti tunnetumpi, Direct3D:llä kun todellakin tekee yhtään mitään vain Windowsin ja Xboxin kanssa.

Mitä tuohon mallintamiseen tulee, samoja ne kolmiot ovat piirretään ne sitten Direct3D:llä tai OpenGL:llä, eli täysin samaa mallidataa voidaan käyttää rajapinnasta riippumatta. Se ei siis ole mikään peruste kumpankaan puolesta. Ja vaikka dataa pitäisikin jotenkin käsitellä ei sitä kukaan tee käsin, jos ei valmista automaattityökalua ole olemassa se tehdään. Kumpikaan ei ole mikään "mallinnuskieli", vaan ohjelmointirajapinta 3D-grafiikalle.

Yksi hyvä syy miksi juuri FPS:t käyttävät OpenGL:ää enemmän kuin muut pelityypit on se, että kaikki id:n tekemät enginet ovat OpenGL:ää, ja niitä on lisenssoitu muiden käyttöön melkoisen paljon. Käytännössä id on lähes yksinään ollut se voima, joka on pitänyt OpenGL:n hengissä Windows-pelipuolella, ja ymmärtääkseni 3D-korttien ajurien OpenGL on aika retuperällä aina kunnes id:n uusi 3D-engine julkaistaan (kävikö näin juuri Doom 3:nkin kanssa?).

Usein tässä yhteydessä mainitaan juurikin id:n John Carmackin vuodatus aiheesta vuodelta 1996, mutta se ei ole enää ajankohtainen. Se kuitenkin antaa kuvaa miten onnettomalla kantilla DirectX oli ohjelmoijan kannalta vielä 90-luvun loppupuolella: http://www.bluesnews.com/archives/carmack122396.html

Otetaan vielä pieni esittely kummastakin rajapinnasta. Vaikka se on muutaman vuoden vanha, pitää se edelleen varsin hyvin kutinsa: http://www.gamedev.net/reference/articles/article1775.asp
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Tässä välissä on pakko ottaa hiukan off-topicia..

Pidän sph:n kanssa juttelemisesta/riitelemisestä. Hemmo osoittaa missä olet väärässä, mitään flameja eikä muuta tule. Yksinkertaisesti 10+ ja papukaijamerkki tyypille. :)
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Justin Bailey sanoi:
Puhumattakaan itse DS:stä, joka nimenomaan tuo aivan uuden ulottuvuuden pelien maailman ja on itsessään ehkä merkittävin innovaatio pelimaailmassa vuosiin :)

Nintendo itse on siis parhaillaan kehittämässä Revolutionia + kehitti jo DS:n ja GC:n, aika helvetin hyvin yhdeltä firmalta. Ottaen vielä huomioon Metroid Prime, F-Zero GX, Paper Mario 2, Wind Waker, Wave Race, SMS, Pikmin, yms. yms. ja kuten tiedämme, Nintendon jatko-osat ovat jopa kiirehdittyinä versioina (SMS ja WW) järkyttävän laadukkaita paketteja suhteessa mihin tahansa muihun markkinoilla oleviin peleihin.

Eli sellasta tällä kertaa. Nyt vielä hymiö kaiken päälle :)

Faktaa faktaa. DS toi evoluution seuraavan askeleen pelien kontrolloimisessa. Ja pelit kuten Mario Kart DD, Wind Waker, Mario Sunshine - vaikkakin pari pykälää alaspäin Nintendon laatustandardeissa- ovat silti genrensä parasta tarjottavaa tässä konsoligeneraatiossa.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Minä uskon, että ostettaisiin. Sega ei ole kovin hyvä vertauskohta, koska Sega on ollut selvästi rohkeampi riskien ottaja kuin Nintendo ja sen pelisarjat eivät ole niin tunnettuja kuin Nintendon. Ja käyväthän tasohyppelyt, seikkailupelit ja vaikka futuristiset kaahailut hyvin kaupaksi muillakin koneilla.

Itse ostin Xboxin nimenomaan sitävarten että voisin pelata Segan pelejä joiden olisi kuulunut tulla DC:lle jos kaikki olisi mennyt putkeen. V*tutti lopussa vaan aina enemmän se etten pelannut pelejä segan konsolilla vaan Xboxilla...

Sitäpaitsi en ymmärrä miksi Nintendo ei saisi jatkaa omien konsoliensa kehitystä, xboxilla ja GC:llä on enimmäkseen aika eri yleisö; minä esim. en pidä xboxin pelitarjontaa muutamia helmiä lukuunottamatta kovin kovassa arvossa, ja v'tuttaisi maksaa rahaa M$:älle siitä että pääsen pelaamaan Nintendon pelejä. PS2:den ja xboxin pelitarjonta on kuitenkin melko samatyylistä, ja sama kohderyhmä kyseessä. Nintendo on ainoa osapuoli joka tarjoaa jotain erillaista, ja jolla on selkeäsit oma linja.
Sitäpaitsi jos Nintendon konsoleista ja peleistä ei pidä, niin niitä ei tarvitse ostaa.

Sega ei ole enää kun kaiku menneestä mahdista, vaikka toimiikin vielä. Segan menetys oli suuri menetys pelaamisen laadulle, Nintendon menetys olisi vähintään yhtä kova menetys taikka pahempi..

Jos itse saisin päättää niin SNK, Atari ja NEC olisi vieläkin konsolibisneksessä mukana tuomassa skaalaa ja vivahteikkuutta pelaamiseen.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Noista rajapinnoista kun puhuttiin, niin tuskin voi olettaa niiden pätevän suoraan konsoleihin. Uskoakseni Xbox 360:tä ohjelmoidaan alemmalla tasolla kuin DirectX, eikä PS3:kaan varmasti OpenGL:ää sellaisena hyödynnä kuin se PC:llä tunnetaan. Konsoleilla lienee mahdollista toteuttaa sellaisiakin asioita, joihin PC:llä ei pystytä.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Ainakin nykyisten tietojen mukaan PS3n OpenGL olisi riisuttua mallia. Käsittääkseni DX olisi ihku aitoa X-Boxilla... Muutamia muutoksia kyllä, mutta X-Boxin ilmestyminen (muistaakseni) myös kiihdytti Direct Xn kehitystä.

Mutta kummallekkin veikkaan että grafiikka tulee olemaan ennen näkemätöntä.
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Janus sanoi:
Ainakin nykyisten tietojen mukaan PS3n OpenGL olisi riisuttua mallia. Käsittääkseni DX olisi ihku aitoa X-Boxilla... Muutamia muutoksia kyllä, mutta X-Boxin ilmestyminen (muistaakseni) myös kiihdytti Direct Xn kehitystä.

ATin heppu kertoili näin bit-techin haastattelussa (katso linkki edelliseltä sivulta):

Id be very surprised if these hardware features were implemented on the PC any time soon. Microsoft has a very specific revision of DirectX (or Windows Graphics Foundation) for Xbox 360, just as they did with Xbox 1. DirectX for the PC includes no hardware specific instructions, because DirectX has to be 10 times more generic to work on a PC platform and the myriad of hardware configurations. I dont think it will happen. Plus the architecture of the Xbox 360 is closed box that means we can do special things there which have no comparison in the PC space."

Aikanaan oli jonkin verran juttua siitä, miten Doom 3 kääntyisi Xboxille. Vicarious Visions vastasi tuolloin ratkaisun olevan nimenomaan raudan ohjastaminen suoraan ilman välikappaleita. Tiedä sitten, miten hyvin tämä vastaa totuutta... :)
 
Vastaus: PS3, N5, XBOX2 - kuka vetää pisimmän korren?

Hakkiz sanoi:
Noista rajapinnoista kun puhuttiin, niin tuskin voi olettaa niiden pätevän suoraan konsoleihin. Uskoakseni Xbox 360:tä ohjelmoidaan alemmalla tasolla kuin DirectX, eikä PS3:kaan varmasti OpenGL:ää sellaisena hyödynnä kuin se PC:llä tunnetaan. Konsoleilla lienee mahdollista toteuttaa sellaisiakin asioita, joihin PC:llä ei pystytä.
Vanhankaan Xboxin rajapinnat eivät ole suora Win32 ja DirectX, vaan ovat "vain" hyvin läheisiä sukulaisia. Kuitenkin sen verran, että käytännössä osaamisen saa siirrettyä suht suoraan ristiin. Konsolillahan ei ole mitään järkeä toteuttaa koko rajapintoja, koska niissä on mukana hyvin paljon pelikonsolien kannalta turhaa tavaraa mukana, joten niin Xboxien kuin PS3:nkin rajapinnat ovat varmasti vain subsettejä isoveljiensä täysimittaisista toteutuksista, tietysti laajennettuna omilla rautaspesifisillä ominaisuuksillaan.

Itse en oikein usko sitä, että nyt vietäisiin ohjelmointia niin paljon matalalle tasolle kuin ennen on tehty. Koneiden tehot ovat kasvaneet niin paljon, että korkeamman tason abstraktioiden tuoma overhead ei ole enää niin merkittävä, ja todennäköisesti ohjelmoijien elämän helpottaminen ja oleellisiin asioihin kuten pelilogiikkaan keskittyminen katsotaan oleellisemmaksi kuin matalan tason optimointi. Kyllä sitä pikkunysvääkin varmasti tehdään edelleen vektoriassemblerin muodossa niin 360:llä kuin PS3:llakin, mutta ei läheskään samassa mittakaavassa kuin aiemmin. RenderWaren kaltaiset middlewaret ovat olleet paljon käytettyjä jo nykykonsoleilla, mutta seuraavassa sukupolvessa niiden rooli on varmasti vielä merkittävämpi.

Edit: PS3:n OpenGL-toteutushan on sitten ainakin Sonyn GDC-esityksen mukaan OpenGL ES -pohjainen. Tuo ES-variantti on alunperin juurikin sulautettuihin järjestelmiin tarkoitettu, täysimittaisesta OpenGL:stä pienemmälle muistinkulutukselle karsittu ja ensisijaisesti nimenomaan interaktiiviseen pelinkaltaiseen mediaan suunnattu laajemman yleiskäyttöisyyden sijasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom