Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Viper7 sanoi:
EIkös stalker ole PC peli? näitä ei voi verrata konsolipelien tilanvientiin kun nämä asennetaan jolloin suurikin peli voi mahtua dvd:lle ongelmitta.

Itsellekään ei levyn vaihtelu ole ongelma, mutta jos tätä joutuu tekemään laajoissa peleissä eri alueille mentäessä siitä saattaa tullakin ongelma. En jaksaisi latausruutujen lisäksi katsella viellä change disk ruutuja. Tuskin tällä tavalla kuitenkaan tulee käymään edes vaikka DVD kärsisikin tilanpuutteesta.

Onhan se peecee peli. Mutta samantyyppistä rautaahan se on, vai :confused: Mikäs estää asentamasta peliä nykykonsoleillekkin?.

Mutta joo tässä tapauksessa jäi vielä puolet levyn maksimi kapasiteetista käyttämättä. :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Viper7 sanoi:
En jaksaisi latausruutujen lisäksi katsella viellä change disk ruutuja.
Tuskinpa monilevyisiä julkaisuja tulee mm. juuri tästä syystä että nykykuluttaja on niin helvetin mukavuudenhaluinen että jopa levyn vaihtamisesta kesken pelin maristaan. Tässä tullaan taas siihen pisteeseen että kysyn missä vaiheessa pelaaminen vieraantui pelaamisesta.

Ja tiedän että viper7 ei ehkä tarkoittanut kommenttiaan tulkittavan näin rajusti, mutta näin se todellisuudessa tuntuu menevän.

Ja mitä Stalkeriin tulee, peli oli ylipitkä. Vaikka pelialue oli laaja, oli läpipeluu aikamoista putkijuoksentelua.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Viper7 sanoi:
EIkös stalker ole PC peli? näitä ei voi verrata konsolipelien tilanvientiin kun nämä asennetaan jolloin suurikin peli voi mahtua dvd:lle ongelmitta.

Itsellekään ei levyn vaihtelu ole ongelma, mutta jos tätä joutuu tekemään laajoissa peleissä eri alueille mentäessä siitä saattaa tullakin ongelma. En jaksaisi latausruutujen lisäksi katsella viellä change disk ruutuja. Tuskin tällä tavalla kuitenkaan tulee käymään edes vaikka DVD kärsisikin tilanpuutteesta.

Joku on suomi24:ssa erittäin ansiokkaasti kiteyttänyt miksi blu-ray on susi pelikäytössä

"FAKTAT:

Fakta 1a: PS3:ssa käytetyn 2x Blu-Ray -aseman teoreettinen siirtonopeus on 72 megabittiä sekunnissa, mikä tarkoittaa maksimissaan 9 megatavua sekunnissa.

Fakta 1b: 5 Gt kopioiminen PS3:n Blu-Ray -levyltä kestää lähes 10 minuuttia. (5000 Mt) / (9Mt/s) = 555 sekuntia => 9 min 15 s

Fakta 1c: PS3:n maksimissaan 256 Mt keskusmuistin täyttäminen blu-ray -levyltä luetulla datalla kestäisi lähes puoli minuuttia (256 Mt) / (9 Mt/s) = 28.4 s.

Fakta 2: Valmistuskustannuksiltaan edullisemman yksikerroksisen Blu-Ray -levyn kapasiteetti on 25 Gt

Fakta 3: 60 Gt PS3:n kovalevyllä on n. 55 Gt vapaata tilaa, 20 Gt mallissa noin 15 Gt

Fakta 4: Vaikka 20Gt mallin valmistus on lopetettu, on Sonyn tuettava sitä vielä vuosia ja kaikkien PS3-pelien on toimittava kaikissa PS3-konsoliversioissa

Fakta 5: Koska datan lukeminen blu-ray -levyltä ajon aikana on aivan liian hidasta (Faktat 1a, 1b ja 1c), on peli ja pelidata kopioitava kokonaisuudessaan kovalevylle

Fakta 6: Kun pelin ja pelidatan yhteiskoko on esimerkiksi 5 Gt, on kovalevylle kopioitava 5 Gt edestä tavaraa (kts. Fakta 5).

Fakta 7: Monet peruspelitkin (mm. Ridge Racer, Oblivion) haukkaavat asennuksessa n. 5 Gt tallennustilaa

Fakta 8: 55 Gt tallennustilaan mahtuu kymmenisen Oblivionin ja Ridge Racerin kaltaista peliä, 15 Gt malliin vain pari-kolme.

Fakta 9: Faktojen 3, 6, 5 ja 8 nojalla, käytännön maksimi pelin ja pelidatan käyttämälle tallennustilalle on n. 5Gt/peli teoreettinen maksimi on siellä 10 Gt hujakoilla, sillä 20 Gt PS3-mallissa (=15 Gt tallennustilaa, kts. Fakta 3) on nimittäin jätettävä tilaa myös peli- ja järjestelmäpäivityksille.

Fakta 10: Faktojen 2 ja 9 perusteella 25 Gt yksikerroksisella Blu-Ray -levylle jää "tyhjää" tilaa jopa 15 Gt, joka todennäköisesti täytetään pelin välivideoiden lisäksi pelidemoilla, elokuvatrailereilla, mainoksilla, dokumenteilla jne...)

Fakta 11: Fakta 8:ssa oletetaan koko levykapasiteetin olevan pelikäytössä. Mikäli levylle asennetaan Linux ja/tai levyä käytetään pelidemojen, musiikin, videopätkien jne tallentamiseen, peleille jäävä tila luonnollisesti pienenee samassa suhteessa


JOHTOPÄÄTÖKSET:

Johtopäätös 1: Faktojen 1a, 1b, 1c perusteella PS3:n Blu-Ray on aivan liian hidas pelikäyttöön. Fakta 1 kuitenkin osoittaa sen olevan riittävän nopea elokuvakäyttöön, sillä elokuvia ei tarvitse asentaa kovalevylle, vaan ne voidaan lukea suoraan blu-ray -levyltä.

Johtopäätös 2: Faktan 9 perusteella PS3-pelit eivät hyödy blu-rayn tallennuskapasiteetista kuin KORKEINTAAN esirenderöityjen välivideoiden osalta.

Johtopäätös 3: Koska pelin maksimikoko on 5-10 Gt luokkaa, Blu-Ray EI mahdollista laajempia ja hienompia pelejä. Ellei laajemmilla ja hienommilla peleillä sitten tarkoiteta pidempiä alku-, loppu- ja välivideoita/animaatioita.

Johtopäätös 4: Nykyisten HD-levyformaattien ainoa potentiaali on elokuvapuolella, pelikäytössä ne ovat on täysin turhia ja tarpeettomia. Microsoft on oivaltanut tämän, Sony valitettavasti ei.

Johtopäätös 5: pelikäytössä huomattavasti edullisempi ja nopeampi DVD on toistaiseksi parempi vaihtoehto

Tilanne tietenkin muuttuu kun nopeudeltaan kilpailukykyiset 3x ja 4x Blu-Ray/HD-DVD asemat tulevat ja niiden hinnat laskevat järkevälle tasolle, mutta sitä tuskin tulee tulee tämän konsolisukupolven aikana tapahtumaan. Sitä paitsi Sony on nykyisen konsolisukupolven ajan jumissa hitaan 2x asemansa kanssa, joita on myyty jo lähes kolme miljoonaa."
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Your Sweet 666 sanoi:
Fakta 4: Vaikka 20Gt mallin valmistus on lopetettu, on Sonyn tuettava sitä vielä vuosia ja kaikkien PS3-pelien on toimittava kaikissa PS3-konsoliversioissa
Valmistusta ei vielä ole lopetettu, mutta laitetta toimitetaan toistaiseksi vain Japaniin.
Ja miksi Sonyn olisi sitä sen erikoisemmin tuettava, jos kerran Microsoftikin antaa julkaista X360-pelejä, jotka eivät Coressa toimi?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Ja miksi Sonyn olisi sitä sen erikoisemmin tuettava, jos kerran Microsoftikin antaa julkaista X360-pelejä, jotka eivät Coressa toimi?

tämä oli uutta, onko esimerkkiä?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Sellainen kysymys tuosta "faktalistasta", että onko PS3:n käyttöjärjestelmä muka kiintolevylle asennettuna? Eikö kiintolevyn vaihtamismahdollisuus tarkoita, että käyttis olisi jotenkin kiinteästi konsolissa? Vai pitääkö aina kovoa vaihtaessa asentaa käyttis uudestaan?

pelle sanoi:
tämä oli uutta, onko esimerkkiä?

Eikös joku manageripeli vaatinut kovoa?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Lezlie sanoi:
20-30 tuntia samaa kyykkimistä olisi ollut ennemminkin kidutusta eikä laadukasta viihdettä. Liika on liikaa ja saman toistaminen on persiistä.
Niin, jos pelillä ei ole sen enempää tarjottavaa kuin 20-30 tuntia niin turhaan sitä on väkisin yrittää pitkittää. Itse näkisin mieluusti vaan enemmän pelejä jotka on laajoja mutta samalla laadukkaita. Ja laajuus ei tarkoita pelkästään jättimäistä peliympäristöä, sitä voi olla pienikin ympäristö jossa olisi esim. rajoittamaton mahdollisuus liikkumiseen. Haluaisin sen n. 30 tunnin läpipeluun jälkeen pystyä palaamaan pelin pariin ja kokeilla uusia asioita, yllättyä kuinka laajaalaisesti pelintekijät ovat miettineet mahdollisuuksia. Pelien nettipeliominaisuudet on mahtavia lisiä, mutta tuntuu että ne on konsolipuolella vielä valovuoden pc:n vastaavien perässä. Tahtoo laadukasta ja laajaa yksinpeliä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

En tiedä mitä sinne on isketty, mutta käytössä tosiaan on vain tuo 55G.

Tautofonia sanoi:
Sellainen kysymys tuosta "faktalistasta", että onko PS3:n käyttöjärjestelmä muka kiintolevylle asennettuna? Eikö kiintolevyn vaihtamismahdollisuus tarkoita, että käyttis olisi jotenkin kiinteästi konsolissa? Vai pitääkö aina kovoa vaihtaessa asentaa käyttis uudestaan?



Eikös joku manageripeli vaatinut kovoa?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Your Sweet 666 sanoi:
Joku on suomi24:ssa erittäin ansiokkaasti kiteyttänyt miksi blu-ray on susi pelikäytössä

Kiteyttäjänä joku Microsoftin mies vai muuten vain random käyttäjä? Kumpi lie sitten luotettavampi.... :rolleyes:

PS: Viestini saattaa sisältää luonnollisen huumorin kaltaisia ainesosia kuten sarkasmia ja ei siksi sovi nenään vedettäväksi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Aleksi sanoi:
Kiteyttäjänä joku Microsoftin mies vai muuten vain random käyttäjä? Kumpi lie sitten luotettavampi.... :rolleyes:
Jeah, jossei asiaa pysty kumoamaan, niin kyseenalaistetaan koko homma. Näin se homma etenee. Ei sillä että itse osaisin tuota väitettä puolustaa/kumota, mutta järkeenkäypältä se vaikuttaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Your Sweet 666 sanoi:
Joku on suomi24:ssa erittäin ansiokkaasti kiteyttänyt miksi blu-ray on susi pelikäytössä

<snip>
Fakta 1c: PS3:n maksimissaan 256 Mt keskusmuistin täyttäminen blu-ray -levyltä luetulla datalla kestäisi lähes puoli minuuttia (256 Mt) / (9 Mt/s) = 28.4 s.
</snip>

Suoriltakäsin tämä nyt on ainakin sinänsä turha fakta, sillä muistiin luetaan kertaluontoisesti
lähinnä pelikoodia, joka sitten itsessään käyttää ja täyttää keskumuistia tarpeen mukaan.

Pelin aikana (esim kentän alussa, jos ei streamata) luetaan BR/DVD -levyltä ja tallennetaan
muistiin kenttädata ja äänet, sekä 3d-malleja ja tekstuureja, joista valtaosa polkaistaan GPU:n
muistiin. Noin niinkuin yksinkertaistaen.

Mutta tuollaista 'luetaan kerralla levyltä sen verran kuin muistiin mahtuu' tapausta ei tosielämässä
nähdä...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Juu kyllähän siinä lukuja annettiin ja uskon tuon pelikäyttö homman, ainakin niitten pelien osalta joita olen pelannut (Fight Night Round 3 ja Resistance Fall of Man). Fight Nightissä ladataan joka välissä ja laskinpa ihan että kun siirrytään treenamaan niin menee lähes 30 sekuntia ennen kuin pääsee mäiskimään. Ja pelihän on lähes suora käännös PS2 versiosta, tosin ei sekään näin paljoa ladannut.

Resistancessa tilanne ei ole niin paha, toisaalta nämähän ovat ensimmäisiä pelejä PS3:lle. Obliviohan taas lataa Xbox veljeensä nähden nopeampaa, vähän terävimmillä grafiikoilla joten luulisin että kyllä tuo pelikäyttöön myös käy kunhan pelintekijätkin pääsevät kiinni PS3:sen saloihin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mitä, yritätkö sanoa että kentät eivät viekään gigatolkulla tilaa? :rolleyes: Ja tuo streamaaminenkin on ihan mahdollista, jos lukunopeus on vaikkapa 2xPS3:n lukunopeus, vaikka X0:n tyyliin ;)

Miksi ihmeessä esim nuo Oblivion ja RR sitä levytilaa muuten syövät? Itse ymmärsin että sinne kovolle olisi tarkoitus mahduttaa myös videoita, musiikka, demoja sun muuta? Itse epäilen että syynä on juuri tuo aseman hitaus, joka ei jätä muita vaihtoehtoja.

Paolo sanoi:
Suoriltakäsin tämä nyt on ainakin sinänsä turha fakta, sillä muistiin luetaan kertaluontoisesti
lähinnä pelikoodia, joka sitten itsessään käyttää ja täyttää keskumuistia tarpeen mukaan.

Pelin aikana (esim kentän alussa, jos ei streamata) luetaan BR/DVD -levyltä ja tallennetaan
muistiin kenttädata, sekä myös 3d-malleja ja tekstuureja, joista valtaosa polkaistaan GPU:n
muistiin. Noin niinkuin yksinkertaistaen.

Mutta tuollaista 'luetaan levyltä sen verran kuin miustiin mahtuu' tapausta ei tosielämässä
nähdä...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jooseppi sanoi:
Onhan se peecee peli. Mutta samantyyppistä rautaahan se on, vai :confused: Mikäs estää asentamasta peliä nykykonsoleillekkin?.

Mutta joo tässä tapauksessa jäi vielä puolet levyn maksimi kapasiteetista käyttämättä. :rolleyes:

Sehän tekee konsolista konsolin että peliä ei tarvitse asentaa ja se toimii kun lykkää levyn vain sisään. En todellakaan halua että joudun nyt alkaa viellä jokaisen peli oston yhteydessä katsoa että se mahtuisi kovalevylle. Toki onhan näitä ladattavia pikkupelejä jota pelikonsoleihin asennetaan mutta tämän ymmärtää viellä sillä ettei kyseisiä nimikkeitä olisi välttämättä kannattavaa levyllä julkaista (suuremmat kustannukset)

Siis tuolla levyn vaihtamisen ja latausruutu jutun kanssa tarkoitin näitä pelejä jotka ovat kuin oblivion, Jak, Gta tai muu isonmaailman omaava peli. En halua että uudelle/vanhalle alueelle mentäessäni joudun vaihtamaan aina levyä sillä tämä voisi pidemmän päälle ärsyttää. Mutta Final Fantasy7 tyylisesti se ei haittaa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oblivionhan vie sen vajaa 5 gigaa, ja Resistance pelin takakannessa lukee 130 megaa minimissään HDD:tä. Tarkistin oman tallennukseni koon ja se oli 134 kilotavua. Elikkäs epäilen että pelit varaavat tietyn määrän tilaa kovalevyltä, vähän niinkuin NHL pelisarjassa PS2:lla. Peli varaa yli 2 megaa muistikortilta kun tallennat pelin ja siihen mahtuu sitten franchiset ynnä muut. Korjatkaa toki jos epäilykseni ovat väärässä. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Your Sweet 666 sanoi:
Mitä, yritätkö sanoa että kentät eivät viekään gigatolkulla tilaa? :rolleyes:
Kentät on yleensä koostettu enimmäkseen toistuvista elementeistä, jotka tarvitsee ladata vain kerran.
Ja tosiaan tuo striimaaminen on ihan perushuttua näinä päivinä.

Miksi ihmeessä esim nuo Oblivion ja RR sitä levytilaa muuten syövät?
Oblivionissa on ainakin aivan järjettömät määrät ääntä (puhetta) joka on ihan fiksua cachettaa
kovolle tosiaankin tuo hitaan lukunopeuden vuoksi. Totta kai Oblivion maailmadata on ihan
hillittämän kokoinen, mutta siitä ei tarvita kerrallaan käsittelyyn kuin rajattu pala. Lisäksi Oblivionin
maasto lienee generoitua.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Aleksi sanoi:
Oblivionhan vie sen vajaa 5 gigaa, ja Resistance pelin takakannessa lukee 130 megaa minimissään HDD:tä. Tarkistin oman tallennukseni koon ja se oli 134 kilotavua. Elikkäs epäilen että pelit varaavat tietyn määrän tilaa kovalevyltä, vähän niinkuin NHL pelisarjassa PS2:lla. Peli varaa yli 2 megaa muistikortilta kun tallennat pelin ja siihen mahtuu sitten franchiset ynnä muut. Korjatkaa toki jos epäilykseni ovat väärässä. :)

Tuo Resistancen vaatima tila kuulostaa erittäin kohtuulliselta. Tuollaisiahan pelejä mahtuu kuitenkin 55gigaan enemmän kuin peruspelaaja tulee koskaan tarvitsemaan. Erittäin kiinnostavaa nähdä miten GTAIV asian hoitaa, kun se kuitenkin pelinä muistuttaa enemmän oblivionia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Your Sweet 666 sanoi:
Fakta 4: Vaikka 20Gt mallin valmistus on lopetettu, on Sonyn tuettava sitä vielä vuosia ja kaikkien PS3-pelien on toimittava kaikissa PS3-konsoliversioissa
Ja mikä ominaisuus oli esteenä...?
Your Sweet 666 sanoi:
Fakta 5: Koska datan lukeminen blu-ray -levyltä ajon aikana on aivan liian hidasta (Faktat 1a, 1b ja 1c), on peli ja pelidata kopioitava kokonaisuudessaan kovalevylle

Fakta 6: Kun pelin ja pelidatan yhteiskoko on esimerkiksi 5 Gt, on kovalevylle kopioitava 5 Gt edestä tavaraa (kts. Fakta 5).

Fakta 7: Monet peruspelitkin (mm. Ridge Racer, Oblivion) haukkaavat asennuksessa n. 5 Gt tallennustilaa

Fakta 8: 55 Gt tallennustilaan mahtuu kymmenisen Oblivionin ja Ridge Racerin kaltaista peliä, 15 Gt malliin vain pari-kolme.
No eikös tämä ole vaan hieman "voi-voi" - tilanne halvemman mallin ostaneille? :D
Pelit toimivat kyllä, vaikka ne olisikin pakko asentaa. Niitä ei vaan mahdu kovolle montaa.

Ja onneksi halvemman mallin ostaneetkin voivat ostaa edes kohtalaiseen hintaan uusia kovoja, koska ei ole pakotusta ostaa Sonyn omaa kovoa esim. hintaan 100 20Gt :p
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuli muuten mieleen että mites tämä homma toimii kun koneella on 2 käyttäjää, nimittäin kun Resistancessa ei pysty samalla käyttäjällä pelaamaan, kaksi ihmistä esim. yksinään tarina moodia. Vaihtoehtonahan on tietty Co-op, mutta entäs Oblivion?

Jos koneella on 2 käyttäjää niin vaatiikoo Oblivion sitten vajaa 10 gigaa tilaa, vai mahtuuko siihen 5 gigaan molempien tallennukset yms? Tosin tuo 10 gigaahan kuulostaa ajatuksena jo typerälle kun ajattelee niitä joilla on 20 gigan malli muualla kuin Suomessa... Kenelläkään kokemuksia tästä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Minkä ihmeen takia Ritke racer vaatii 5 gigaa asennustilaa?Vaativatko latausajan nopeutukset muka 5 gigaa jossain kuppaisessa Ritkessä?(Ei pahalla faneja kohtaa, peli on vain mielestäni onneton)
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom