Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Nyt jokaisen uutukaisen koneen omistajana on pakko laittaa oma pieni tikku ristiin tämän keskustelun hyväksi. Ajattelin listata oman mielipiteeni koneiden hyvistä ja huonoista puolista, suhteellisen lyhyesti mutta napakasti.
Aloitetaan siitä mikä oli ensimmäisenä:
X0 +
Koneeseen löytyy juuri sellaista pelattavaa, jota itse haluan pelata. Uusi NHL oli ehkä omalla kohdallani SE peli, minkätakia kone hankittiin. Hinta on ja on ollut jo pitkään suhteellisen huokea, ja kone yllättää jatkuvasti tehoillaan. Uusi CoD näyttää kuvissa niin hyvältä, että en olisi uskonut kuin PS3:sen jos senkään, kykenevään sellaiseen grafiikkaan. Jatkanee huushollini "ykköskoneena" vielä vuoden päivät ainakin. Oma koneeni on säilynyt täysin kompuroimatta koko reilun vuoden elinkaarensa.
X0 - Pelko persiissä hajonneisuudesta. Saattaa jopa olla syy, miksi konsoli ei myy enää niin paljoa. Luotettavuus syö todella paljon myyntiä. Konsolin melutaso on hermoja riipivä, maksullinen Live, sekä pieni kiintolevy rajoittaa käyttöä jonkinverran. Miinuksenä myös lasken multimediaominaisuuksien puutteet, joskaan niitä koneen melun takia ei edes mielellään käyttäisi. Wlanin puute iso miinus.
PS3 +
Kone on myynneistä huolimatta vahva ja luotettavan tuntuinen. Ne pelit mitä olen ostanut, ovat toimineet junan vessan tavoin, ja koneen vielä piilevä potentiaali tulee toivottavasti näkymään lähiaikoina. Hinta pelaavalle kansalle on liian suuri, elokuvakäytössä itselläni myös laite on, joten hinta ei sinäänsä tuntunut niin pahalta. Toisto-ominaisuudet, wlan, muistikorttipaikat sekä todella hyvin kestävät ohjaimien akut. Tulevat pelit Gran Turismo etunenässä antavat odottaa itseään vesi kielellä. Tämä tosin on vähän miinuskin. Luotettavuus ja (liiltavasti) ylivoimainen teho saavat itseni toivomaan että tämä musta möhkäle olisi sodan voittaja. Koneen tärkein ominaisuus, pelit, kun saadaan kohdalleen, niin olisi Sonyn aika jo nousta suosta.
PS3-
Omalta kantilta hinta ei niinkään este ole, mutta pelaavan kansan mielestä on. Vuosi markkinoille möhässä käytännössä vielä kehnommilla peleillä kuin harmaa kisailijansa. Ei hyvin alkanut. Miinukseksi myös liian kepeä ohjain, sekä itseään odottavat hittipelit. Itse koneesta on paha sanoa mitään huonoa, parhaiten sitä kuvaa sanonta "piilevä potentiaali". Tosien harmi, ja toisen juhla, jos sitä ei päästä koskaan sopuhintaan näyttämään.
Wii +
Eukko tykkää. Tämä oli SE kone joka meillä sai pelaamisen hyväksynnän. Kone häviää jurripelinä ainoastaan änärille, ja on parhaimmillaan ja pahimmillaan todella addiktoiva. Lisäksi Residen Evil 4 oli minulle uutena kokemuksena ehkä paras peli vuoteen. Näpärä koko ja hinta ei kirpaise.
Wii -
Tehot. Itse pidän että pelit näyttävät hyvältä. Tapauksissa, kuten RE4 voi tinkiä jo kuvasta, kun laatu on niin häikäisevää. Ongelmaksi muodostuu tulevaisuudessa LOISTAVIEN yksinoikeuspelien vähyys, kahdesta neljään peliä vuodessa ei riitä mihinkään, kun kaiken muun saa käytännössä paremman näköisenä toiselle laatikolle. Vaara jäädä parin pelin koneeksi, jota toinen osapuoli enemmän pelaa.
Itse toivon että konsolisodan voittajaksi nousisi tuhkista ja tuskista PS3. Laite on luotettavin,ja siltä olisi odotettavissa pisin elinkaari tehojensa suhteen. X0 todella hyvä kakkosvaihtoehto, mutta luotettavuus painaa todella paljon. Mietityttää vain paljonko boxeja rupeaa putoamaan kun konetta todella ruvetaan vetämään äärirajoille. Wii luultavimmin tulee myymän jatkossakin miljuunaa, vaikka itse toivon sen olevan tähdenlento. Kone olisi loistava hupikoneena, mutta pelikoneeksi toivon että se ei kaikelle kansalle päädy. Pelintekijöiltä toivon isoa panostusta mielummin kahteen muuhun.
My two cents.