Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Nisupulla sanoi:
Käyttöjärjestelmä sisälsi Basic-tulkin, joka mahdollisti itse tehdyt pelit ja ohjelmat. Lukijat lähettivät tekemiensä pelien ohjelmakoodin MikroBitille, joka julkaisi niitä vuosia. Me muut sitten naputeltiin niitä silmät punaisina tähtäimessä rivi riviltä valmistuva uusi peli. Käyttäjät loivat siis sisältöjä toisilleen, homebrew oli voimansa tunnossa. Eräänlainen kliimaksi saavutettiin vahvan demoscenen myötävaikutuksella. Näistä porukoista syntyi myöhemmin se aalto nuoria hyviä koodareita, jotka nostivat kotimaisen peliteollisuuden sinne aivan maailman kärkeen.
Todellakin. Ennen Windows 95:n tuloa tietokoneilla pelaamiseen vaadittiin usein myös jonkinlaista pientä tietämystä koneesta, että pelit yleensä sai ladattua tai toimimaan. Mikrobittikin oli 90-luvun alkuvuosiin asti oikeasti harrastajalehti, sisältäen paitsi mainittuja ohjelmalistauksia myös esimerkiksi nikkarointiohjeita omista joystickeista lämpömittareihin, ja näistä asioista oltiin nuoresta iästä huolimatta myös kiinnostuneita.
Nyt kun tietokoneiden käyttö ei paljon tietämystä vaadi ja demoscenekin on hiljalleen hiipunut voisikin kysyä mikä on seuraavan pelikoodaajasukupolven tausta?
Sony lupailee kovin tarjoavansa Linuxin kotikehittäjien käyttöön, mutta sen käyttökelpoisuus riippuu monista asioista. Onko omaa koodia mahdollista ajaa ilman kovalevylle asennettua Linuxia esim. USB-muistilta tai miksei suoraan verkostakin? Rajoitetaanko suoraa rautaan käsiksi käymistä kuten PS2-Linuxin kanssa (tätä tietysti kierrettiin myöhemmin)? Jos rajoitetaan, kuinka paljon?
Sonya enemmän minua on kyllä kiinnostanut nyt paljon villimmät huhut Wiin kehityspuolesta, eikä vähiten ohjaimen vuoksi. On sanottu, että virtuaalikonsolia aiotaan käyttää myös indie-tuotannon levitykseen, ja jo viime vuoden E3:lla Nintendo korosti, että laitteelle on sen verran halvempi ja helpompi kehittää että indie-tuotanto olisi mahdollista. Useammalta taholta on kuulunut, että ihan oikea devkit maksaisi vain 2000 dollaria (onko tähän ollut vahvistusta suuntaan tai toiseen jossain?). Jos tämä on totta, ja kehityspaketteja myytäisiin myös yksityisille henkilöille ilman takana olevaa firmaa ja isoäidin sielun myymistä, korjaisi Nintendo potin kirkkaasti. Tähän päälle vielä villi toive siitä, että Wiille tehtyä koodia voisi ajaa myös muualta kuin virtuaalikonsolin kautta, esimerkiksi USB-muistilta tai SD-kortilta, niin maailman tuhannet ideanikkarit kehittäisivät ohjaimelle nopeasti melkoisesti erikoisia sovelluksia...
Minäkään tuskin kovin kauan empisin tuon parin tonnin kanssa, jos sillä ihan oikean kehityssysteemin saisi. Se on yli dekadin vähemmän kuin konsolien kehityslaitteet yleensä ovat maksaneet, jos niitä nyt on omaksi saanutkaan.
Entä mitä Microsoft aikoo kotisäätäjien kanssa tehdä?