Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Sanoin jo kyllä olennaisen tuossa edellisessä viestissäni, mutta sanotaan nyt vielä että tuota 1080p:tä ei tulla näkemään missään ison luokan pelissä, sillä ei yksinkertaisesti pysty tekemään hienompaa grafiikkaa kuin 720p:llä PS3:lla, koska tehot ei riitä, 720p ja 1080i on se mitä pelit tulevat käyttämään, asia on päivänselvä. Tosin ei se 1080p kuva nyt sentään 4x ole verrattuna 720p:hen vaan 2.25x isompi/tarkempi, siltikin sen käyttö PS3:lla on käytännössä mahdotonta tai ainakin typerää.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kokovertailua.
Minulle tuo 720p riittää toistaiseksi vallan mainiosti, johtuen riittävästä etäisyydestä television ja
pelaajan välillä. Ei meinaan nyttenkään XO-peleissä meinaa erottaa yksittäistä pikseliä. 1080i
formaatti on nopeatempoisissa peleissä lähinnä huono vitsi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Dr Evil sanoi:
Sanoin jo kyllä olennaisen tuossa edellisessä viestissäni, mutta sanotaan nyt vielä että tuota 1080p:tä ei tulla näkemään missään ison luokan pelissä, sillä ei yksinkertaisesti pysty tekemään hienompaa grafiikkaa kuin 720p:llä PS3:lla, koska tehot ei riitä, 720p ja 1080i on se mitä pelit tulevat käyttämään, asia on päivänselvä. Tosin ei se 1080p kuva nyt sentään 4x ole verrattuna 720p:hen vaan 2.25x isompi/tarkempi, siltikin sen käyttö PS3:lla on käytännössä mahdotonta tai ainakin typerää.
Saas nähdä. Jos soku olisi sanonut PS2:n ilmestymisen aikaan, että GT4 pyörii 1080i-tilassa (vaikkakin vajavaisessa), ei moni varmaan olisi uskonut. Eiköhän 1080p-tukea varsinkin koneen myöhemmässä vaiheessa tulla näkemään ainakin joissain tärkeissä peleissä. Ja luulisi, että jo aikaisemminkin, koska 1080p:tä on mainostettu ja demottu.

Silti PS3 tulee varmaankin olemaan "720p-kone".
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
PS3 on kyllä kaukana tietokoneesta näillä tiedoilla.

Tässä tulee mieleen ne ajat jolloin Commodore 64 hallitsi markkinoita. Firman kotimikroa myytiin tietokoneena, mutta käytännössä sen pääasiallisin käyttömuoto oli pelaaminen. Konsolimaisuutta olivat alun moduuleilla ilmestyneet pelit, valmiit peliohjainportit ja television toiminen näyttölaitteena. Käyttöjärjestelmä sisälsi Basic-tulkin, joka mahdollisti itse tehdyt pelit ja ohjelmat. Lukijat lähettivät tekemiensä pelien ohjelmakoodin MikroBitille, joka julkaisi niitä vuosia. Me muut sitten naputeltiin niitä silmät punaisina tähtäimessä rivi riviltä valmistuva uusi peli. Käyttäjät loivat siis sisältöjä toisilleen, homebrew oli voimansa tunnossa. Eräänlainen kliimaksi saavutettiin vahvan demoscenen myötävaikutuksella. Näistä porukoista syntyi myöhemmin se aalto nuoria hyviä koodareita, jotka nostivat kotimaisen peliteollisuuden sinne aivan maailman kärkeen.

Nostalgiasta tähän päivään. Niiden hätäisten tiedonmurusten perusteella joita meistä jokainen voi netistä poimia, näyttäisi siltä että Sony kääntää tappion voitoksi ja tarjoaa homebrew-skenelle mahdollisuuden kukoistaa. Se on sitä wallankumousta jos mikä, näin konsolipuolella kun ollaan.

LOAD "*",8,1 <- ydinosaaminen kiteytyi tähän riviin :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Nisupulla sanoi:
Käyttöjärjestelmä sisälsi Basic-tulkin, joka mahdollisti itse tehdyt pelit ja ohjelmat. Lukijat lähettivät tekemiensä pelien ohjelmakoodin MikroBitille, joka julkaisi niitä vuosia. Me muut sitten naputeltiin niitä silmät punaisina tähtäimessä rivi riviltä valmistuva uusi peli. Käyttäjät loivat siis sisältöjä toisilleen, homebrew oli voimansa tunnossa. Eräänlainen kliimaksi saavutettiin vahvan demoscenen myötävaikutuksella. Näistä porukoista syntyi myöhemmin se aalto nuoria hyviä koodareita, jotka nostivat kotimaisen peliteollisuuden sinne aivan maailman kärkeen.
Todellakin. Ennen Windows 95:n tuloa tietokoneilla pelaamiseen vaadittiin usein myös jonkinlaista pientä tietämystä koneesta, että pelit yleensä sai ladattua tai toimimaan. Mikrobittikin oli 90-luvun alkuvuosiin asti oikeasti harrastajalehti, sisältäen paitsi mainittuja ohjelmalistauksia myös esimerkiksi nikkarointiohjeita omista joystickeista lämpömittareihin, ja näistä asioista oltiin nuoresta iästä huolimatta myös kiinnostuneita.

Nyt kun tietokoneiden käyttö ei paljon tietämystä vaadi ja demoscenekin on hiljalleen hiipunut voisikin kysyä mikä on seuraavan pelikoodaajasukupolven tausta?

Sony lupailee kovin tarjoavansa Linuxin kotikehittäjien käyttöön, mutta sen käyttökelpoisuus riippuu monista asioista. Onko omaa koodia mahdollista ajaa ilman kovalevylle asennettua Linuxia esim. USB-muistilta tai miksei suoraan verkostakin? Rajoitetaanko suoraa rautaan käsiksi käymistä kuten PS2-Linuxin kanssa (tätä tietysti kierrettiin myöhemmin)? Jos rajoitetaan, kuinka paljon?

Sonya enemmän minua on kyllä kiinnostanut nyt paljon villimmät huhut Wiin kehityspuolesta, eikä vähiten ohjaimen vuoksi. On sanottu, että virtuaalikonsolia aiotaan käyttää myös indie-tuotannon levitykseen, ja jo viime vuoden E3:lla Nintendo korosti, että laitteelle on sen verran halvempi ja helpompi kehittää että indie-tuotanto olisi mahdollista. Useammalta taholta on kuulunut, että ihan oikea devkit maksaisi vain 2000 dollaria (onko tähän ollut vahvistusta suuntaan tai toiseen jossain?). Jos tämä on totta, ja kehityspaketteja myytäisiin myös yksityisille henkilöille ilman takana olevaa firmaa ja isoäidin sielun myymistä, korjaisi Nintendo potin kirkkaasti. Tähän päälle vielä villi toive siitä, että Wiille tehtyä koodia voisi ajaa myös muualta kuin virtuaalikonsolin kautta, esimerkiksi USB-muistilta tai SD-kortilta, niin maailman tuhannet ideanikkarit kehittäisivät ohjaimelle nopeasti melkoisesti erikoisia sovelluksia...

Minäkään tuskin kovin kauan empisin tuon parin tonnin kanssa, jos sillä ihan oikean kehityssysteemin saisi. Se on yli dekadin vähemmän kuin konsolien kehityslaitteet yleensä ovat maksaneet, jos niitä nyt on omaksi saanutkaan.

Entä mitä Microsoft aikoo kotisäätäjien kanssa tehdä?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Eli jää vielä pelivaraakin, jos Activisionin pomon väite PS3:n julkaisupelien 20 prosentin tehonkäytöstä pitää paikkansa. ;)

Paino sanalla "väittää". Ilmeisesti Activisionin panosta olisi tarvittu GT4 HD-demon työstämisessä.

Muistutuksena nyt kuitenkin että konsolin suorituskykyä ei määrää pelkkä prosessoriteho. Näytönohjain ja muistin määrä ja nopeus saattavat toimia hyvinä pullonkauloina.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

sph sanoi:
Minäkään tuskin kovin kauan empisin tuon parin tonnin kanssa, jos sillä ihan oikean kehityssysteemin saisi. Se on yli dekadin vähemmän kuin konsolien kehityslaitteet yleensä ovat maksaneet, jos niitä nyt on omaksi saanutkaan.

Pikainen googletus antaa hillittömän määrän sivuja jotka sanovat että Wiin devkitti maksaa noin pari tuhatta dollaria. Lähteet menevät ympäri. Mistähän tuo tieto on alunperin peräisin?

Katselin muuten kuvia noista Wiin ohjaimista ja lisävarusteista ja tuo kaikkien puhuma "haulikko" on lähinnä jonkun Zapperin kokoinen eli pistooli. Mistä tuo haulikkojuttu on peräisin? Vai olenko vain sokea? edit: lisää vertailtuani tulin siihen tulokseen ettei se voi olla niin iso kuin Zapper.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

PingKing sanoi:
Ilmeisesti Activisionin panosta olisi tarvittu GT4 HD-demon työstämisessä.
Yritä nyt jotenkin päästä yli tuosta vuoden ikäisestä demosta. :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
Katselin muuten kuvia noista Wiin ohjaimista ja lisävarusteista ja tuo kaikkien puhuma "haulikko" on lähinnä jonkun Zapperin kokoinen eli pistooli. Mistä tuo haulikkojuttu on peräisin?
Oliskohan sillä IGN:n tekemällä kuvalla jotain tekemistä asian kanssa? Silloin ohjaimen paljastuksen jälkeen IGN teki tuollaisen haulikon esimerkiksi.

Muokkaus http://cube.ign.com/articles/653/653867p1.html
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Minusta suurin ongelma on Wiin kohdalla pelien hinta. Kone on varmaan kohtuullisen hintainen mutta moniko on valmis maksamaan peleistä 60euroa, jos ne näyttävät samanlaisilta tai jopa huonommilta kuin GC-pelit. Täytyy vaan toivoa että esimerkiksi Tennispeli tulee koneen mukana ilmaiseksi. Metroid Prime 3 kanssa ansaitsi vähän kasvojenkohotusta. :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Batou sanoi:
Minusta suurin ongelma on Wiin kohdalla pelien hinta. Kone on varmaan kohtuullisen hintainen mutta moniko on valmis maksamaan peleistä 60euroa, jos ne näyttävät samanlaisilta tai jopa huonommilta kuin GC-pelit. T

Katsos kun siihen hintaan saattaa sisältyä jotain muutakin kun ne "lookit" mistä voisi haluta maksaa rahaa...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Saas nähdä. Jos soku olisi sanonut PS2:n ilmestymisen aikaan, että GT4 pyörii 1080i-tilassa (vaikkakin vajavaisessa), ei moni varmaan olisi uskonut. Eiköhän 1080p-tukea varsinkin koneen myöhemmässä vaiheessa tulla näkemään ainakin joissain tärkeissä peleissä. Ja luulisi, että jo aikaisemminkin, koska 1080p:tä on mainostettu ja demottu.

Silti PS3 tulee varmaankin olemaan "720p-kone".

Toi GT4:n 1080i nyt on aika huono vertaus kun siinä ei niitä pikseleitä muistaakseni kovin paljoa yli 480p:n verran ruudulla ole, lisäksi nyt ei ole kyse siitä, että pelinkehittäjät keksivät koneesta uusia jippoja ja kehittyvät vuosien varrella niinkuin tietenkin väistämättä aina tapahtuu, koska 1080p:n ja 720P:n välinen ero kaistan rasituksessa ei kuitenkaan vähene mihinkään, eli 100% tapauksissa pelinkehittäjät pystyvät tekemään 720p:stä hienomman näköisen kuin 1080p:stä koska suorituskyvystä jää niin paljon jäljelle kaikkeen muuhun kuin pelkkään resoluutioon, tämän takia olisi jopa typerää edes käyttää 1080p:tä, joitain erikoistapauksia lukuunottamatta( kuten yksinkertaiset pelit tai vaikka special Gran Turismo moodi Gt1:n tapaan)

Sony voi yrittää tunkea väkisin joitain pelejä ulos 1080P:llä, mutta jos kyseisestä pelistä tulisi paremman näköinen 720p:llä niin miksi vaivautua? No ei se mahdotonta ole että joitain pelejä tehdään tolla resolla ihan vaan sen takia, että he voivat sanoa sen olevan todellisuutta, mutta hienoimman näköiset/parhaat pelit tulevat olemaan 720p/1080i:nä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Oliver sanoi:
Yritä nyt jotenkin päästä yli tuosta vuoden ikäisestä demosta. :rolleyes:

Ei kai tämä 2006 E3-messuilla esitelty GT HD demo mikään yli vuoden ikäinen ollut?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Koneen designistä riippuu kuinka paljon suurempi resoluutio käytännössä lisää kuormitusta. Se selviää vasta myöhemmin.

En pitäisi myöskään mahdottomana, että multiformaattipelejä pistettäisiin pyörimään 1080p-resolla, jos tehoja on jäljellä, mutta ei haluta panostaa itse grafiikan parantamiseen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hex sanoi:
Koneen designistä riippuu kuinka paljon suurempi resoluutio käytännössä lisää kuormitusta. Se selviää vasta myöhemmin.

En pitäisi myöskään mahdottomana, että multiformaattipelejä pistettäisiin pyörimään 1080p-resolla, jos tehoja on jäljellä, mutta ei haluta panostaa itse grafiikan parantamiseen.

No minun mielestäni PS3:n desing ei sovellu 1080p:n käyttämiseen peleissä, kun RSX:llä kuitenkin on vain 128bittinen yhteys DDR3 muistiin. mielestäni kaista ei vain riitä 1080P:n järkevään hyödyntämiseen... Tuo multiplatform juttu voi olla mahdollinen, mutta koneiden (X360 ja PS3) ratkaisevasti erillaiset arkkitehtuurit voivat yhtä hyvin saada aikaan sen, että pelien saaminen toimimaan edes siedettävästi molemmille on aikaisempaa sukupolvea haastavampaa, jolloin ylimääräisiä herkkuja tuskin nähtäisiin, toisaalta jos jokin peli käännettäisiin esim Wii:ltä PS3:lle on tilanne tietenkin toinen. Noh aika näyttää miten käy, eli katsellaan...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

PingKing sanoi:
Eikös japskit kehuneet että se oli väsätty kahdessa viikossa?:eek:
Seikoitakohan nyt Warhawkin kontrolleihin?
GT HD oli Vision GT -demon rungolle rakennettu pelattava demo, eivätkä sen grafiikat Kazunorinkaan mukaan ole seuraavan GT-pelin tasolla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tuosta GT4 HD-versiosta vielä; luulisi ettei kyseinen demo ollut mitenkään ihan älyttömän
haastava projekti, sillä saman enginen päälle tehty Tourist Trophy tukee kyseistä resoluutiota...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Tuosta GT4 HD-versiosta vielä; luulisi ettei kyseinen demo ollut mitenkään ihan älyttömän
haastava projekti, sillä saman enginen päälle tehty Tourist Trophy tukee kyseistä resoluutiota...

GT 4 HD oli 1080P, ja voisin vaikka laittaa pallini pantiksi, että Tourist Trophy käyttää samaa feikki 1080i-tilaa jota myös GT4 käyttää, feikki 1080i ja oikea 1080P eroavat enemmän kuin yö ja päivä, eipä tuo projekti silti varmaan kovin haastava ollut, tosin Grand Canyonista jouduttiin jättämään pölyefektit pois joka kertoo karua kieltä tuosta 1080P:n raskaudesta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Dr Evil sanoi:
kertoo karua kieltä tuosta 1080P:n raskaudesta.
Tästä kertoo mielestäni myös se todella ruma hack&slash-peli, joka on tulossa PS3:lle. En muista nimeä... Champions of Norrathin tyylinen peli ja muistaakseni luin jostain että se on niin ruma koska siinä on 1080p-tsydeemit.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom