hartzu
KonsoliFIN Alumni
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?
Ei nyt ihan, ne ulkomaiset arvostelut ainakin periaatteessa riippumattomilta julkaisuilta mitä olen itse lukenut, esim. CVG:n, ovat olleet melko kehuvia mutta rokottaneet rankalla kädellä lyhyydestä ja on-line puutteesta (mitvit?).
Peleissäkin soisi arvostelujen kehittyvän hieman samaan suuntaan leffa-arvosteluiden kanssa, eli arvioidaan kokonaisuutta, pelin tarjoamaan kokemusta ja tunnelmaa jne. eikä pelkästään insinööri-pelaajien kriteeristöin monta tuntia ja minuuttia pelin läpäiseminen vei, tai pelkästään teknisin meriitein. Ei niitä tietenkään voi kokonaan sivuuttaa, mutta jos ainoa syy antaa alempi arvosana muuten loistavalle pelille on esim. pelin subjektiivinen lyhyys, ei olla oikeilla jäljillä. Loistava kokonaisuus kun on usein enemmän kuin osiensa summa.
Tässähän voisi soveltaa taitoluistelusta tuttua tekniset meriitit ja taiteellinen vaikutelma kahtiajakoa
Toisaalta, jos jotain peliä rokotetaan siitä "tämä on nähty ennenkin" perustein, eli tyypillisesti tietyn genren edustajaa, pitäisi linjan sitten olla sama kaikille peleille. Esim. FPS:t ovat olleet perusrakenteeltaan täysin samoja jo Wolfensteinin ja Doomin päivistä lähtien, mutta edelleen FPS genren edustajan, eli Bioshockin, harteille sovitellaan yksissätuumin vuoden pelin titteliä samaan aikaan kuin jonkin toisen genren edustajaa rokotetaan "muuten loistava, mutta samanmoista on joku tehnyt ennenkin" kommentein. Siinä tunnelma ja miljöö erityisesti on ollut ratkaisevassa asemassa, mutta kuitenkin sekin on lopulta vain "just another FPS".
Muoks. typo
Mahewcoro sanoi:Heavenly Swordista taas ollaan oltu ihan hissukseen ilmeisesti muualla kuin yksinomaan PS3-sivustoilla. Selvä ja kippis.
Ei nyt ihan, ne ulkomaiset arvostelut ainakin periaatteessa riippumattomilta julkaisuilta mitä olen itse lukenut, esim. CVG:n, ovat olleet melko kehuvia mutta rokottaneet rankalla kädellä lyhyydestä ja on-line puutteesta (mitvit?).
Peleissäkin soisi arvostelujen kehittyvän hieman samaan suuntaan leffa-arvosteluiden kanssa, eli arvioidaan kokonaisuutta, pelin tarjoamaan kokemusta ja tunnelmaa jne. eikä pelkästään insinööri-pelaajien kriteeristöin monta tuntia ja minuuttia pelin läpäiseminen vei, tai pelkästään teknisin meriitein. Ei niitä tietenkään voi kokonaan sivuuttaa, mutta jos ainoa syy antaa alempi arvosana muuten loistavalle pelille on esim. pelin subjektiivinen lyhyys, ei olla oikeilla jäljillä. Loistava kokonaisuus kun on usein enemmän kuin osiensa summa.
Tässähän voisi soveltaa taitoluistelusta tuttua tekniset meriitit ja taiteellinen vaikutelma kahtiajakoa
Toisaalta, jos jotain peliä rokotetaan siitä "tämä on nähty ennenkin" perustein, eli tyypillisesti tietyn genren edustajaa, pitäisi linjan sitten olla sama kaikille peleille. Esim. FPS:t ovat olleet perusrakenteeltaan täysin samoja jo Wolfensteinin ja Doomin päivistä lähtien, mutta edelleen FPS genren edustajan, eli Bioshockin, harteille sovitellaan yksissätuumin vuoden pelin titteliä samaan aikaan kuin jonkin toisen genren edustajaa rokotetaan "muuten loistava, mutta samanmoista on joku tehnyt ennenkin" kommentein. Siinä tunnelma ja miljöö erityisesti on ollut ratkaisevassa asemassa, mutta kuitenkin sekin on lopulta vain "just another FPS".
Muoks. typo
Viimeksi muokannut moderaattori: