Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mahewcoro sanoi:
Heavenly Swordista taas ollaan oltu ihan hissukseen ilmeisesti muualla kuin yksinomaan PS3-sivustoilla. Selvä ja kippis.

Ei nyt ihan, ne ulkomaiset arvostelut ainakin periaatteessa riippumattomilta julkaisuilta mitä olen itse lukenut, esim. CVG:n, ovat olleet melko kehuvia mutta rokottaneet rankalla kädellä lyhyydestä ja on-line puutteesta (mitvit?).

Peleissäkin soisi arvostelujen kehittyvän hieman samaan suuntaan leffa-arvosteluiden kanssa, eli arvioidaan kokonaisuutta, pelin tarjoamaan kokemusta ja tunnelmaa jne. eikä pelkästään insinööri-pelaajien kriteeristöin monta tuntia ja minuuttia pelin läpäiseminen vei, tai pelkästään teknisin meriitein. Ei niitä tietenkään voi kokonaan sivuuttaa, mutta jos ainoa syy antaa alempi arvosana muuten loistavalle pelille on esim. pelin subjektiivinen lyhyys, ei olla oikeilla jäljillä. Loistava kokonaisuus kun on usein enemmän kuin osiensa summa.

Tässähän voisi soveltaa taitoluistelusta tuttua tekniset meriitit ja taiteellinen vaikutelma kahtiajakoa :D

Toisaalta, jos jotain peliä rokotetaan siitä "tämä on nähty ennenkin" perustein, eli tyypillisesti tietyn genren edustajaa, pitäisi linjan sitten olla sama kaikille peleille. Esim. FPS:t ovat olleet perusrakenteeltaan täysin samoja jo Wolfensteinin ja Doomin päivistä lähtien, mutta edelleen FPS genren edustajan, eli Bioshockin, harteille sovitellaan yksissätuumin vuoden pelin titteliä samaan aikaan kuin jonkin toisen genren edustajaa rokotetaan "muuten loistava, mutta samanmoista on joku tehnyt ennenkin" kommentein. Siinä tunnelma ja miljöö erityisesti on ollut ratkaisevassa asemassa, mutta kuitenkin sekin on lopulta vain "just another FPS".

Muoks. typo
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ymmärrän Heavenly Swordin kannattajien tuskan. Vähän samaa fiilistä oli FlatOut Ultimate Carnagen kanssa kun sekin sai vain 8 pisteen pintaan arvostelijoilta mutta käyttäjät ylistivät taivaisiin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

hartzu sanoi:
Toisaalta, jos jotain peliä rokotetaan siitä "tämä on nähty ennenkin" perustein, eli tietyn tyypillisesti tietyn genren edustajaa, pitäisi linjan sitten olla sama kaikille peleille. Esim. FPS:t ovat olleet perusrakenteeltaan täysin samoja jo Wolfensteinin ja Doomin päivistä lähtien, mutta edelleen FPS genren edustajan, eli Bioshockin, harteille sovitellaan yksissätuumin vuoden pelin titteliä samaan aikaan kuin jonkin toisen genren edustajaa rokotetaan "muuten loistava, mutta samanmoista on joku tehnyt ennenkin" kommentein. Siinä tunnelma ja miljöö erityisesti on ollut ratkaisevassa asemassa, mutta kuitenkin sekin on lopulta vain "just another FPS".
Tähän olen kiinnittänyt arvosteluissa itsekin usein huomiota. On kummallista miten joissakin peleissä on ok, että ne eivät sisällä mitään uudistuksia genreen tai aiempiin osiin nähden, ja asia kuitataan lauseella "miksipä korjata jotain mikä ei ole rikki", kun taas toisten pelien suhteen (vaikka muuten olisivat kuinka hyviä) se on sitten asia, josta pitää rokottaa arvosanassa (etenkin Nintendon pelien kohdalla olen huomannut paljon tällaista).
Tietenkin on sitten vielä pelejä, joiden konseptia ei pahemmin voi edes muuttaa, jotta peli tuntuisi jonkin tietyn sarjan peliltä. Itse olisin kovin pettynyt, jos vaikka Halo 3 osoittautuisi klaustrofobiseksi räiskinnäksi pimeillä ja ahtailla käytävillä tai jos vaikka seuraava Zelda (koska lie tuleekaan) muuttuisi Ratched & Clank-tyyliseksi (ei sillä että Ratchedissa olisi mitään vikaa, loistava sarjahan sekin on).
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

hartzu sanoi:
mitä olen itse lukenut, esim. CVG:n, ovat olleet melko kehuvia mutta rokottaneet rankalla kädellä lyhyydestä ja on-line puutteesta (mitvit?).

Jostain se on rokotettava ellei kymppiä halua antaa?

Pelin lyhyys voi olla erittäin tärkeä tai sitten melkolailla merkityksetön asia, riippuu paljon pelistä.

[Huumori esimerkki(?)]
Zelda 10h pläjäykseksi lisättynä mySpace ja Mcdonalds mainoksilla. Hevosen tilalle vielä Honda Monkey. Pakkohan tuosta olisi, jo pelin lyhyyden takia ankaralla kädellä rokottaa pisteitä. :)


Zanis Dust sanoi:
Tietenkin on sitten vielä pelejä, joiden konseptia ei pahemmin voi edes muuttaa, jotta peli tuntuisi jonkin tietyn sarjan peliltä.

Tämä on kinkkinen pulma. Arvosteluissa suositun pelisarjan jokaisesta osasta valitetaan, että uusi peli ei uudista sarjaa tarpeeksi. Sitten kun uudistetaan, niin se ei olekaan enää sama peli ja monet sarjan fanit eivät siitä enää pidä. Uusi suunta saattaa houkutella uusia pelaajia sarjan pariin, mutta heille sarjan aikasemmat pelit eivät välttämättä merkitse mitään. Sarjan alkuperäiset fanit pettyvät.

Suurin osa pelaajista ei edes halua, että sarjaa uudistetaan. RE4 uudisti sarjaa, mutta se ei enää kuulu aikaisempien osien sarjaan vaan on ikäänkuin spin-off. Pidin RE4 hyvin paljon, mutta ottaisin mieluusti uuden vanhan koulukunnan Resident Evilin.... RE5 vaikuttaa hyvältä, vaikka onkin nelososan jalanjälillä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

hartzu sanoi:
Peleissäkin soisi arvostelujen kehittyvän hieman samaan suuntaan leffa-arvosteluiden kanssa, eli arvioidaan kokonaisuutta, pelin tarjoamaan kokemusta ja tunnelmaa jne. eikä pelkästään insinööri-pelaajien kriteeristöin monta tuntia ja minuuttia pelin läpäiseminen vei, tai pelkästään teknisin meriitein. Ei niitä tietenkään voi kokonaan sivuuttaa, mutta jos ainoa syy antaa alempi arvosana muuten loistavalle pelille on esim. pelin subjektiivinen lyhyys, ei olla oikeilla jäljillä. Loistava kokonaisuus kun on usein enemmän kuin osiensa summa.

Se on joskus pieni mysteeri mistä peliarvostelut ja niiden arvosana koostuvat, arvostelijatkaan eivät ole täydellisiä vaan saattavat vaikka maistella jotain tiettyä fiilistä ja sitten etsiä järkisyitä sille miksi peli tuntuu sellaiselta - ja kuten fiilisten kanssa välillä sattuu, joskus ne järkisyyt menevät harhaan eivätkä osukaan siihen miksi peli tuntuu hyvältä tai huonolta. Nimenomaan tuo tekninen arvostelu on peliarvosteluissa aivan liikaa vallalla, ja siitä tuntuvat kärsivän etenkin Wii-pelit joista arvostelija kyllä sanoo että peli on pahuksen hauska mutta ei sille voi antaa korkeita pisteitä koska plaa plaa plaa - tuo lyhyys on hyvin usein yksi plaa.

Heavenly Swordin tapauksessa tuo lyhyys kyllä kytkeytyy niihin fiiliksiin, monissa arvosteluissa on kritisoitu peliä keinotekoisesta venyttämisestä yksitoikkoisilla vihollismassoilla, päälleliimatuilla puzzleilla ja pitkästyttävillä Kain osuuksilla (joita jotkut ovat sitten taas kehuneetkin vaihtelun tarjoamisesta). Myös itse taistelua useat ovat arvostelleet tylsäksi. Tällaisessa tapauksessa se subjektiivinen lyhyys voi nousta ikävästi esille, kun pelin lyhyen keston aikana ei ole tuntunut olevan paljoa sitä varsinaista peliä. Vastaavasti sitten jokin GeoW:n 10-tuntinen yksinpeliraipe ei saa läheskään niin paljon kritiikkiä niskaan koska se on aika pitkälti pelaamista, ja tarjoaa suhteessa enemmän mielenkiinnon pitävää toimintaa ja vaihtelua. Toki siinä on myös muita moodeja kasvattamassa peliaikaa, mutta yksinpeli on kuitenkin monille pelin oleellisin osa ja sen pituuteen voidaan suhtautua eri tavalla sisällöstä riippuen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Paolo sanoi:
Tavallaan offtopic, mutta Nintendo on päättänyt sulkea viralliset keskustelufooruminsa.

Ihan oikein, yhteisöllisyys haisee ja kirjoittelu on pois työ... krhm... peliajasta. :D

Ei taida soccermomit harrastaa pelaamista tarpeeksi fanaattisesti...? :D


"Mielenkiintoinen" veto, kieltämättä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mahewcoro sanoi:
Heavenly Swordin tapauksessa tuo lyhyys kyllä kytkeytyy niihin fiiliksiin, monissa arvosteluissa on kritisoitu peliä keinotekoisesta venyttämisestä yksitoikkoisilla vihollismassoilla, päälleliimatuilla puzzleilla ja pitkästyttävillä Kain osuuksilla (joita jotkut ovat sitten taas kehuneetkin vaihtelun tarjoamisesta).

Jotkut, kuten CVG, ovat taas kehuneet päin vastoin, että pelissä on suoraselkäisesti karsittu turha venyttävä osuus ja pitäydytty oleellisessa "quality over quantity", ja puzzlet ala GOW puuttuvat. No, mene tiedä. Arvostelu ei ole mikään tieteenlaji tosiaankaan.

Trendi tuntuisi olevan, että perinteinen FPS, ihmeellistä kyllä, saa helpoiten ne hyvät arvosanat vaikka sillä sektorilla kilpailu lienee kovinta. IGN:n arvostelutehtaalta taas voidaan helpo helposti todeta melkoista linjattomuutta, tämä siis PS3 arvosteluista:

Heavenly Sword 7.0
Dynasty Warriors: Gundam 6.8
Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix 8.5
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 8.3
Madden NFL 08 7.7
Ninja Gaiden Sigma 9.3
Darkness 7.7
Lair 4.9
NASCAR 08 5.0
Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer 5.4

Lair on siis yhtä hyvä/huono kuin järkyttävä NASCAR? Kautta linjan parjattu Madden on parempi kuin HS? Ikivanha kierrätys Puzzle Fighter lähenee jo pakkohankinnan statusta? Sysipaska Gundam sen sijaan pesee menne tullen Lairin ja on kutakuinkin samalla viivalla HS:n kanssa? NInja Gaiden on noin paljon parempi kuin saman genren HS? Joku voisi väittää tuossa olevan jo hieman tarkoitushakuisuuttaakin.

Samaa varmasti löytyy muiden koneiden listoilta.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

hartzu sanoi:
Lair on siis yhtä hyvä/huono kuin järkyttävä NASCAR? Kautta linjan parjattu Madden on parempi kuin HS? Ikivanha kierrätys Puzzle Fighter lähenee jo pakkohankinnan statusta? Sysipaska Gundam sen sijaan pesee menne tullen Lairin ja on kutakuinkin samalla viivalla HS:n kanssa? NInja Gaiden on noin paljon parempi kuin saman genren HS? Joku voisi väittää tuossa olevan jo hieman tarkoitushakuisuuttaakin.

Itse en ole peliarvostelija (kaikki kunnioitus heille) enkä varmasti osaisikaan, mutta tässä tapauksessa pelien vertaaminen pelityylien/lajien (genre) keskenään ei ole kovinkaan johdonmukaista.

Ja mitä näihin arvosteluiden arvosteluihin tulee, itse olen pitänyt konsolifinin arvosteluja aina laadukkaina alustasta riippumatta ja on tullut monta peliä hankittua melkein pelkästään tämän saitin suositusten perusteella (eikä ole tarvinnut kertaakaan katua).

Edit. Lisätään tähän vielä senverran, että tuskin kukaan näinkin suositun sivuston arvostelija on niin itsekäs tai korruptoitunut, että suosittelee lukijoilleen jotain ihan kauheata paskatuotetta vaan omien intressien takia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

hartzu sanoi:
Jotkut, kuten CVG, ovat taas kehuneet päin vastoin, että pelissä on suoraselkäisesti karsittu turha venyttävä osuus ja pitäydytty oleellisessa "quality over quantity", ja puzzlet ala GOW puuttuvat. No, mene tiedä. Arvostelu ei ole mikään tieteenlaji tosiaankaan.

Trendi tuntuisi olevan, että perinteinen FPS, ihmeellistä kyllä, saa helpoiten ne hyvät arvosanat vaikka sillä sektorilla kilpailu lienee kovinta. IGN:n arvostelutehtaalta taas voidaan helpo helposti todeta melkoista linjattomuutta, tämä siis PS3 arvosteluista:

Heavenly Sword 7.0
Dynasty Warriors: Gundam 6.8
Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix 8.5
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 8.3
Madden NFL 08 7.7
Ninja Gaiden Sigma 9.3
Darkness 7.7
Lair 4.9
NASCAR 08 5.0
Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer 5.4

Lair on siis yhtä hyvä/huono kuin järkyttävä NASCAR? Kautta linjan parjattu Madden on parempi kuin HS? Ikivanha kierrätys Puzzle Fighter lähenee jo pakkohankinnan statusta? Sysipaska Gundam sen sijaan pesee menne tullen Lairin ja on kutakuinkin samalla viivalla HS:n kanssa? NInja Gaiden on noin paljon parempi kuin saman genren HS? Joku voisi väittää tuossa olevan jo hieman tarkoitushakuisuuttaakin.

Samaa varmasti löytyy muiden koneiden listoilta.

Linjattomuutta ilmenee lähes aina lehden arvosteluissa, jos lehdellä on useita eri pelikriitikkoja, sillä kaikilla ihmisillä on eri pelimieltymykset. Enemmänkin pitäisi keskittyä lukemaan itse arvosteluja, eikä katsomaan pelkkiä numeroita. Hyvin kirjoitetun arvostelun perusteella on helppo päätellä sopiiko peli itselle, vaikka arvostelijalla olisi täysin päinvastaiset mieltymykset. Usein loistavasti arvostellut voivat omasta mielestä olla täysin surkeita ja keskinkertaisesti arvostellut taas mestariteoksia, mutta et sinä todellisuudessa silti olisi väärässä, eikä arvostelijatkaan. Arvostelun kirjoituksen taso on siis minusta tärkeämpää, kuin pelkät numerot ja IGN:llä on yleisesti hyvin perusteltuja arvosteluja. Tämän takia ei pelejä kannata ostaa edes Gamerankings:in perusteella, vaan ajatella omilla aivoillaan.

ps. Mielestäni arvostelijan tehtävänä on kertoa mahdollisimman tarkasti OMA mielipiteensä pelistä, eikä piitata "yleisestä mielipiteestä". Karmeimmat arvostelijat ovatkin sellaisia, jotka päättävät arvosanan yleisön mielipiteen mukaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Whoa, eka postaus foorumilla ja vielä konsolisota-threadiin ja noin täyttä asiaa. En voisi olla enempää samaa mieltä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Untamo sanoi:
Linjattomuutta ilmenee lähes aina lehden arvosteluissa, jos lehdellä on useita eri pelikriitikkoja, sillä kaikilla ihmisillä on eri pelimieltymykset. Enemmänkin pitäisi keskittyä lukemaan itse arvosteluja, eikä katsomaan pelkkiä numeroita. .

Nimenomaan, monessa tuossakin mainitussa arvostelussa teksti ja numero eivät oikein kohtaa. Itselleni on sinänsä aivan sama mitä kukakin arvosteluunsa laittaa, sillä en hanki pelejäni niiden (siis numeron) perusteella. Arvostelutekstillä sen sijaan voi jotain vaikutusta ollakin, mikäli sieltä nousee esiin jokin erityisesti itseä haittaava/kiinnostava seikka.

Tosin, luotan pääosin vain kotimaisiin arvosteluihin, jenkkien touhussa tuntuu olevan jo vahvasti politiikka ja egoilu mukana, ja halua näpäyttää tiettyjä tahoja omalla pikku arvostelullaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Halo 3 arvosteltu Famitsussa. Pisteet häkellyttävät 37/40, mikä on länsipeliltä, ja varsinkin FPS peliltä pärähdyttävä suoritus.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Your Sweet 666 sanoi:
Halo 3 arvosteltu Famitsussa. Pisteet häkellyttävät 37/40, mikä on länsipeliltä, ja varsinkin FPS peliltä pärähdyttävä suoritus.
On se kiva huomata että moni alue kiinnostaa teikäläistä näillä foorumeilla. Piti tämäkin oikein tänne ilmoittaa, eikä pelin ketjuun.

Tottakai pelistä tulee todella tiukka paketti. Sehän on sentään Halo :p
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
On se kiva huomata että moni alue kiinnostaa teikäläistä näillä foorumeilla. Piti tämäkin oikein tänne ilmoittaa, eikä pelin ketjuun.

Minä olen sitä mieltä, että jopa yksittäistenkin jeesuspelien hyvä/huono menestys arvosteluissa tai myynneissä voi vaikuttaa jopa itse konsolin menestykseen, eli otsikon aiheeseen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
On se kiva huomata että moni alue kiinnostaa teikäläistä näillä foorumeilla. Piti tämäkin oikein tänne ilmoittaa, eikä pelin ketjuun.

Tottakai pelistä tulee todella tiukka paketti. Sehän on sentään Halo :p

Eikös pelit juuri tänne kuulu. Ymmärrän kyllä että harmittaa vietävästi jos oman alustan jeesus-pelit HS ja Lair nyt sattuvat saamaan hieman, sanotaanko vaikka erilaisia arvosteluja :rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Mä olen funtsinut tässä päivän mittaan asiaa Mass Effectin hengessä ja tullut siihen johtopäätökseen, että tämän sodan ratkaisee suvunjatkamiseen keskittyvät pelit. Varsinkin Wii:llä saisi aikaan mielenkiintoisia peli-ideoita. Dungeons ilman niitä ainaisia Dragoneita. Siinä pelissä ruoskit orjia sydämesi kyllyydestä. Muista turvasana. :rolleyes:

Oisko se sitten S&M mom's???
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Games Radar kertoo saaneensa tietoonsa, että huomenna julkistettava PS3:n halpisversio todellakin olisi veikkailujen mukainen, ominaisuuksiltaan riisuttu karvalakkimalli:

Insider whispers in the past week have suggested that Sony is planning to announce a new $400, 40GB model PS3 that will release in time for Christmas (in the US, at least). Now, on the day before the PlayStation maker's Tokyo Game Show conference, GamesRadar has learnt that a cheaper model is indeed on the way, although it will have a reduced feature list compared to the 60 and 80GB models.

Of course, Sony has released a 'stripped down' PS3 before - the 20GB model - which, in addition to a smaller hard drive, came minus WiFi and flash card slots. However, after impotent demand for the lower-spec console the 20GB PS3 was promptly discontinued in the US and is currently only available in Japan (it was never even released in Europe).

With the failure of the 20GB PS3 in mind, it would hardly seem like a wise move by Sony to follow its template too closely. After all, if rumours of a price cut for the 80GB model ring true ($500 down from $600), the difference in price between the 40 and 80GB models would be identical to the gap between the cost of the 20 and 60GB models when they launched. A saving that early adopters snubbed.

Perhaps having a cheaper alternative will make PS3 a more attractive proposition for gamers with delicate wallets, but we're struggling to identify any discernible logic behind Sony releasing a lower spec PS3. Still, when has the word 'logic' ever been synonymous with Sony? Hopefully, the Japanese company will empty its sleeves at its TGS conference tomorrow and we'll find out if there's any truth to the ongoing speculation.

http://www.gamesradar.com/gb/ps3/game/news/article.jsp?releaseId=20060314115917309058&articleId=20070919135221218085&sectionId=1006
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

tsinivuo sanoi:
Mä olen funtsinut tässä päivän mittaan asiaa Mass Effectin hengessä ja tullut siihen johtopäätökseen, että tämän sodan ratkaisee suvunjatkamiseen keskittyvät pelit.

Tämä ei taida selittää sitä, että japanilaisia pelaajia ei kiinnosta PC. Siellähän niitä suvunjatkamispelejä on aimo kasat.

Vai ymmärsinkö nyt jotain täysin väärin?
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom