Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

On se hyvä mennä haukkumaan Wiitä kun ette ole Sonyn pommiin edes koskeneet saati nähdeet yhtään livepelikuvaa vaan E3 PS3 Pelejä pyöritettiin X360/PC raudalla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

keiu sanoi:
...shadereita ei liene...

Eli perusteliko Luckyman taas kantansa spekulaatiolla jollei ei ole vielä löytynyt minkäänlaisia todisteita? Mikä yllätys. Joten... tässäpä PS3:n viimeinen salaisuus. Se toimii hiilillä. Siinä on valtava höyrymoottori. Koska tämä on kirjoitettu nettiin, se on pakko uskoa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jaaha, ei näköjään olekaan Peliplaneetta ainoa paikka jossa saa monttu auki ihmetellä noita Luckymanin viestejä.

Mutta selittäkääs toiselle tyhmälle, oli GC:ssä tai Wiissä shadereita eli ei, mitä se käytännössä tarkoittaa ja mihin vaikuttaa?
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Enää ei tarvitse ihmetellä, miksi Matt Casamassina saa niin paljon paskaa niskaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kappas, selasin hieman Gamasutran ohjelmoijille tarkoitettuja artikkeleita, ja mitä löytyikään!

Shader Integration: Merging Shading Technologies on the Nintendo Gamecube

Artikkeli käsittelee erilaisia rutiineita ja temppuja joita Factor 5 käytti Rogue Squadronissa shadereiden hyödyntämisessä (mukana on myös pätkiä koodista). Eli jos Gamecubessa käytettiin jo shadereita niin minne hittoon se olisi Wiissä kadonnut? Koska Gamasutran sivut vaativat rekisteröinnin, tässä on linkki samaan artikkeliin eräältä foorumilla.

http://forums.nekochan.net/viewtopic.php?t=5943&view=previous&sid=916f3a7966435f6f79cef88dcdf98621
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Jaaha, ei näköjään olekaan Peliplaneetta ainoa paikka jossa saa monttu auki ihmetellä noita Luckymanin viestejä.

Luckyman trollaa valitettavasti joka ikisellä suomalaisella peliforumilla, jopa Muropaketissa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

tiong sanoi:
Luckyman trollaa valitettavasti joka ikisellä suomalaisella peliforumilla, jopa Muropaketissa.

tiong trollaa valitettavasti joka ikisellä suomalaisella peliforumilla, jopa Muropaketissa.

Jännää.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

--------------x8--------------

Palataanpa takaisin aiheeseen.

--------------x8--------------
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Jaaha, ei näköjään olekaan Peliplaneetta ainoa paikka jossa saa monttu auki ihmetellä noita Luckymanin viestejä.

Tosin KonsoliFIN on ainut paikka jossa tätä kyseistä heppua arvostetaan ylläpidon puolelta.


Topiciin liittyen palkinto meni aikalailla oikeaan osoitteeseen :)
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kaiken teknisen kanssa sekoillaan aina miten sattuu. Shader-keskusteluissa kompastutaan siihen, että ei muisteta mikä shader oikeasti on. Historiallisesti shaderit on melko laaja käsite, johon periaatteessa kuuluu myös kaikki softalla tehty 3D-laskenta. Määritelmän mukaan shader on ohjelma, joka laskee 3D-pyörityksiä ja -efektejä. 3D-polygonien pyörittely paikalleen avaruudessa ja geometristen efektien laskeminen on vertex shaderien tehtävä. Pintojen teksturointi ja efektointi on pixel shaderien tehtävä, eli ne piirtävät sen lopullisen 2D-kuvan joka ruudulla näkyy. Ennen 3D-kortteja kaikki tämä tehtiin softalla. Jo alkuperäinen Playstation vuonna 1994 teki nämä raudalla, eli siinä oli rautashadereita. Ensimmäiset PC:n 3D-kortit toivat käytännössä pelkät pixel shaderit raudassa, eli ne vain piirsivät kolmioita kun vertex shaderien tehtävä jäi vielä prosessorille. Viimeisen vuosikymmenen aikana 3D-raudan shadereihin on lisätty koko ajan enemmän toiminnallisuutta.

3D-kuvadata -> vertex shader -> 2D-kuvadata
2D-kuvadata + texturet -> pixel shader -> 2D-kuva

Se, jonka ympärillä nämä keskustelut oikeasti pyörivät, ja se uusi asia joka tuli Xboxin aikoihin on ohjelmoitavat rautashaderit. Ne lisäävät joustavuutta, koska silloin ohjelmoijat voivat itse kirjoittaa sellaiset transformaatiot ja efektit kuin haluavat. Ilman ohjelmoitavia rautashadereita ollaan käytännössä rajoituttu yhdistelemään sitä mitä rauta tarjoaa valmiina, eli raudan shader-ohjelmat ovat kiinteitä, ja sen ohi haluttaessa joutuu lopun toteuttamaan ihan normaalilla softalla. Kaikkien vähänkään tuoreempien 3D-vermeiden rauta tukee isoa kasaa tavalla tai toisella hyödynnettäviä efektejä, kuten tuo Gamasutran Factor 5 -artikkelikin kertoo.

Nykyään vaan usein puhutaan pelkästään shadereista kun tarkoitetaan juuri näitä ohjelmoitavia rautashadereita, ja se voi joissakin tapauksissa aiheuttaa sekaannuksia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

feldon sanoi:
--------------x8--------------

Palataanpa takaisin aiheeseen.

--------------x8--------------
PS3 on liian kallis, iso ja ruma. Sille tehdään vain huonoja pelejä ja sen kaikki lisäominaisuudet on ihan turhia tavalliselle ihmiselle. Blu-ray floppaa ja me joudutaan maksamaan siitä. Jos vielä Eurooppaan ei edes anneta halvempaa mallia, konsoli unohdetaan nopeammin kuin DreamCast.

Wii on typerä romuläjä. Kuka sellaisella ohjaimella pelaa oikeasti? E3 messuilla näytettiin, kuinka hymyilevät ostetut Nintendon työntekijät pelasivat tennistä 30e/tuntipalkalla. Kaikki muut nauroivat ja pudistelivät päätään moiselle humalatikulle. Puhumattakaan Wiin peleistä! Ketä jaksaa kiinnostaa enää Pokemonit, Mario ja Zelda? Wario world osoittaa, kuinka alas Nintedo on valmis "omalaatuisuudellaan" menemään.

Xbox360 ei ole kolmannen sukupolven konsoli. Parempi nimitys olisi GatesBox1,5. Ilman Ison Billin rajatonta lompakkoa Xbox olisi vanha vitsi ollut jo kauan. Onneksi Halo 3 alkaa maistumaan jo puulta niidenkin suissa, jotka tykkäsivät kahdesta aiemmasta. Xboxin suurin typeryys on sen maksullinen nettipelaaminen. Sama heittää pari kymppiä viikossa roskiin ja pelata pokeria.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

zacharia sanoi:
Xbox360 ei ole kolmannen sukupolven konsoli. Parempi nimitys olisi GatesBox1,5. Ilman Ison Billin rajatonta lompakkoa Xbox olisi vanha vitsi ollut jo kauan. Onneksi Halo 3 alkaa maistumaan jo puulta niidenkin suissa, jotka tykkäsivät kahdesta aiemmasta. Xboxin suurin typeryys on sen maksullinen nettipelaaminen. Sama heittää pari kymppiä viikossa roskiin ja pelata pokeria.

Unohdit pelikonsolihistorian typerimmän nimivalinnan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Salmari sanoi:
Jaaha, ei näköjään olekaan Peliplaneetta ainoa paikka jossa saa monttu auki ihmetellä noita Luckymanin viestejä.

Mutta selittäkääs toiselle tyhmälle, oli GC:ssä tai Wiissä shadereita eli ei, mitä se käytännössä tarkoittaa ja mihin vaikuttaa?


Palikkaselitys:
Shaderit mahdollistavat raudalla tehtäviä efektejä joihin kuuluu mm. järkyttävän ruma metallinen vesiefekti, mikä on ikävä kyllä yleisin käyttö noille. Täysin korvattavissa muilla efekteillä. Uusimmat versiot kyseisistä shadereista ovat toki jo paljon Morrowind-aikojen yökötyksistä kehittyneitä ja XOssa esimerkiksi niillä on jo saatu aikkaan kaikkea hienoa. Hiukset, puun lehdet, ruoho, vesi jne. voidaan toteuttaa kyseisillä varjostimilla. Ne voidaan tehdä toki myös ilman mutta nämä varjostimet tekevät homman helpommaksi.

Jos joku on todella kiinnostunut niin voin pitää teknisemmänkin esitelmän aiheesta. Jos muropaketissa toimisi hakutoiminto niin kaivaisin sieltä esitelmäni samasta aiheesta.

edit: http://ci.hl2files.com/ löytyy esimerkkejä valmiista shaderiefekteistä. Alhaalta. Videoita myös.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tässä vielä lisää Gamecuben shadereista. Haastattelijana Planet Gamecube ja haastateltavana Factor 5:den Julian Eggebrecht.

"Planet GameCube: In a recent IGNinsider article, Greg Buchner revealed that Flipper can do some unique things because of the ways that the different texture layers can interact. Can you elaborate on this feature? Have you used it? Do you know if the effects it allows are reproducible on other architectures (at decent framerates)?

Julian Eggebrecht: He was probably referring to the TEV pipeline. Imagine it like an elaborate switchboard that makes the wildest combinations of textures and materials possible. The TEV pipeline combines up to 8 textures in up to 16 stages in one go. Each stage can apply a multitude of functions to the texture - obvious examples of what you do with the TEV stages would be bump-mapping or cel-shading. The TEV pipeline is completely under programmer control, so the more time you spend on writing elaborate shaders for it, the more effects you can achieve. We just used the obvious effects in Rogue Leader with the targeting computer and the volumetric fog variations being the most unusual usage of TEV. In a second generation game well obviously focus on more complicated applications."


Joten emmeköhän voi todeta että IGN ei taas kerran tietänyt lainkaan mistä puhuu?

LÄHDE
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Joten emmeköhän voi todeta että IGN ei taas kerran tietänyt lainkaan mistä puhuu?

Kyllä ne tietää. Sph selittikin jo asian näin.

sph sanoi:
Se, jonka ympärillä nämä keskustelut oikeasti pyörivät, ja se uusi asia joka tuli Xboxin aikoihin on ohjelmoitavat rautashaderit. Ne lisäävät joustavuutta, koska silloin ohjelmoijat voivat itse kirjoittaa sellaiset transformaatiot ja efektit kuin haluavat. Ilman ohjelmoitavia rautashadereita ollaan käytännössä rajoituttu yhdistelemään sitä mitä rauta tarjoaa valmiina, eli raudan shader-ohjelmat ovat kiinteitä, ja sen ohi haluttaessa joutuu lopun toteuttamaan ihan normaalilla softalla. Kaikkien vähänkään tuoreempien 3D-vermeiden rauta tukee isoa kasaa tavalla tai toisella hyödynnettäviä efektejä, kuten tuo Gamasutran Factor 5 -artikkelikin kertoo.

Nykyään vaan usein puhutaan pelkästään shadereista kun tarkoitetaan juuri näitä ohjelmoitavia rautashadereita, ja se voi joissakin tapauksissa aiheuttaa sekaannuksia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Naaahu sanoi:
Kyllä ne tietää. Sph selittikin jo asian näin.

Juuh, mutta tuossa artikkelissa oli lisäpätkä siitä, että ne tosiaan ovat myös ohjelmoitavissa, vaikkakin huomattavasti erilaisella tavalla kuin muissa konsoleissa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Joten emmeköhän voi todeta että IGN ei taas kerran tietänyt lainkaan mistä puhuu?

Huoh. Vertaa vaikka Cuben ja Xboxin Splinter Celliä niin ehkä ymmärrät yskän.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom