Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Count_M sanoi:
Näyttää kyllä siltä että PS3 ja XO jäävät kauaksi Nintendon taakse jenkkien joulumyynneissä

Hyvin todennäköistä se on, olettaen että Nintendo pystyy toimittamaan laitteita kysynnän verran.

NPD:n mukaan PS3 myi edellisessä kuussa n. 121.000 laitetta, joten mainituilla kasvuprosenteilla päästäisiin marraskuun osalta parhaimmillaankin jonnekin 350.000 laitteen tietämille, mikä ei ole mitenkään mahtava myynti joulun alla.

Hylian sanoi:
Saisivat kuitenkin sijoittaa muinaisiin SD:llä pyöriviin peleihinkin kurjat.

Pelistudiot ovat pykänneet "samaa vanhaa" SD teknologiaa hyödyntäviä pelejä jo kohta 10 vuotta, joten ymmärrettävästi motivaation, kunnianhimon ja tulevaisuuden markkinoiden takia halutaan hyödyntää uuden tekniikan mahdollisuuksia mahdollisimman paljon. Vaikka pelkkä raha onkin yhä määräävämpi tekijä, niin väittäisin myös muiden tekijöiden ohjaavan pelien tekemistä. Onneksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

hartzu sanoi:
Pelistudiot ovat pykänneet "samaa vanhaa" SD teknologiaa hyödyntäviä pelejä jo kohta 10 vuotta, joten ymmärrettävästi motivaation, kunnianhimon ja tulevaisuuden markkinoiden takia halutaan hyödyntää uuden tekniikan mahdollisuuksia mahdollisimman paljon. Vaikka pelkkä raha onkin yhä määräävämpi tekijä, niin väittäisin myös muiden tekijöiden ohjaavan pelien tekemistä. Onneksi.

Eikös sitä sanota, että kehitys kehittyy. Ei pelien tekemiseen kuitenkaan ole koskaan HD:tä vaadittu. Tietokoneilla ne on aina tehty ja tullaan tekemään jatkossakin. Sitä ei kuitenkaan voi kieltää etteikö Wiin vääntöteho asettaisi selviä säveliä sen suhteen mikä pyörii ja mikä ei, ja plussaahan se vain on jos peli näyttää julmetun upealta eikä peliä suunnitellessa tarvitse miettiä kuinka lintuparven eteneminen taivaalla vaikuttaa pelaamiseen.

Grafiikan on kuitenkin saanut jo pitemmän aikaa näyttämään kuinka hienolta tahansa, mutta ne on nuo alustat jotka asettavat ne rajoitukset. Ei XO tai PS3:kaan mahdottomiin pysty. Nyt olisi jo tilausta artikkeleille Xbox 720 ja PS4, ja tässä mielessä "uuden tekniikan mahdolisuudet" särähtää korvaan, sillä evoluutiota mitataan lähes poikkeuksetta pelkästään visuaalisin avuin. Eikä sekään kuulosta yhtään paremmalta kuinka pelit ovat kasvavissa määrin julkaisussa keskeneräisiä ja multiplattareissa on erilaisia ongelmia. Nyt ollaan menossa vähän liian lujaa ja unohdetaan katsoa välillä jalkoihin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hylian sanoi:
Eikös sitä sanota, että kehitys kehittyy. Ei pelien tekemiseen kuitenkaan ole koskaan HD:tä vaadittu. Tietokoneilla ne on aina tehty ja tullaan tekemään jatkossakin.

Tuota analogiaa noudattaen voitaisiin väittää, että tekninen kehitys pelien suhteen olisi voitu pysäyttää jo C64 aikoihin, koska hyviä pelejä oli sille riittämiin ja ei sitä ennenkään tarvittu 64KB enempää muistia. Menneisyyteen sitoutuminen ei ole kuitenkaan tainnut koskaan olla se paras tapa. Jos Nintendolla olisi ollut resursseja kilpailla Sonyn ja Microsoftin kanssa myös laitepuolen kehityksessä, olisi se varmasti niin tehnyt, mutta kun ei ollut, otti Nintendo tietoisesti riskin ja teki asiat tavalla, johon resurssit riitti, joka sittemmin osoittautui menestykseksi.

Sekä Xbox360 että PS3 toivat paljon muitakin mahdollisuuksia laajentaa ja parantaa pelikokemuksia, kuin pelkästään lisää tehoa grafiikan ja fysiikan mallintamiseen.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

hartzu sanoi:
Hyvin todennäköistä se on, olettaen että Nintendo pystyy toimittamaan laitteita kysynnän verran.

NPD:n mukaan PS3 myi edellisessä kuussa n. 121.000 laitetta, joten mainituilla kasvuprosenteilla päästäisiin marraskuun osalta parhaimmillaankin jonnekin 350.000 laitteen tietämille, mikä ei ole mitenkään mahtava myynti joulun alla.

Nipa ei kyllä pysty toimittamaan lähellekään kysyntää vastaavaa määrää. Tuossa viimeisimmässään lehdistötiedotteessa he sanoivat, että he tekevät 1.8 miljoonaa laitetta kuukaudessa, joista amerikan osuus on sellaiset 40% eli n. 720 000. Varastoon tuskin on tehty, koska kaikki on heti mennyt kaupaksi. Niinpä yli miljoonan kuukausimyyntiin ei päästä, vaikka sitten asiakkaita riittäisi kahdelle miljoonalle konsolille.

Eikös tuossa edellisen kuun NPD:ssä ollut niin, että siinä oli mukana jo viikon myyntiluvut alennetusta ps3 80gb -mallista, joita myytiin silloin viikossa hyvin. Eli sitä viikkoa edeltävinä tarkkailujakson viikkoina ps3'sta myytiin todella, todella vähän, koska kaikki odottivat alennusta. Joten jos ja kun Sony vertaa nykyistä myyntiään 'ennen alennuksia ja uutta mallia' olleisiin viikkoihin, niin niiden viikkojen kolminkertaistaminen tietäisi jopa alle 300 000 kuukausimyyntiä marraskuussa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Centauri sanoi:
Nipa ei kyllä pysty toimittamaan lähellekään kysyntää vastaavaa määrää. Tuossa viimeisimmässään lehdistötiedotteessa he sanoivat, että he tekevät 1.8 miljoonaa laitetta kuukaudessa, joista amerikan osuus on sellaiset 40% eli n. 720 000.

Nipa joutuu vielä hajauttamaan tuotannon NTSC ja PAL alueille erikseen, joten Euroopassa yli jääneitä laitteita ei voida ohjata USAn markkinoille.. eika Euro kuluttajat voi lyödä rahoiksi eBayssä jenkkien Wiinnostuksen johdosta :D

Eikös tuossa edellisen kuun NPD:ssä ollut niin, että siinä oli mukana jo viikon myyntiluvut alennetusta ps3 80gb -mallista, joita myytiin silloin viikossa hyvin.
Hinnanalennus tuli voimaan 2. marraskuuta joten sen vaikutuksia ei pitäisi lokakuun myyntiluvuissa näkyä.

Tässä vertailuksi NPD luvut marraskuulta 2006:

Console Sales (units)

* DS: 918k
* PS2: 664k
* Game Boy Advance: 661k
* Xbox 360: 511k
* Wii: 476k
* PSP: 412k
* PS3: 197k
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Hylian sanoi:
En ole tuota HD:n imua niin ymmärtänyt, sillä hyvin harva peli on yhtään parempi tuon HD:n ansiosta kuin mitä se olisi ilman. Kivaahan se tietysti on että näkee ryynit paskakasoistakin. Saisivat kuitenkin sijoittaa muinaisiin SD:llä pyöriviin peleihinkin kurjat.
Koirat haukkuvat, karavaani kulkee. Kerran HD-matskua nähtyä, toivoisi että Mariokin olisi HD. Galaxy olisi vielä upampi ilmestys.
Crytekin animaattori Steven Bender taas paljasti, että toisessa osassa keskitytään entistä enemmän grafiikkaan. Crysiksen jatko-osassa tavoitellaan ulosantia, joka vie pelit kertaheitolla lähemmäksi valokuvantarkkaa realismia. Mitään tietoja julkaisuaikatauluista ei vielä ole, mutta joka tapauksessa puhutaan useammasta vuodesta.
:rolleyes:
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
Koirat haukkuvat, karavaani kulkee. Kerran HD-matskua nähtyä, toivoisi että Mariokin olisi HD. Galaxy olisi vielä upampi ilmestys.

Tavallaan joo, mutta Mario on silti peli, joka sitä kaipaa vain vähän (käytännössä ei juuri ollenkaan). Esim. Zelda ja Metroid hyötyisivät paljon enemmän.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

hartzu sanoi:
Hinnanalennus tuli voimaan 2. marraskuuta joten sen vaikutuksia ei pitäisi lokakuun myyntiluvuissa näkyä.

Voin olla ihan väärässä ja muistaa väärin, enkä jaksa/viitsi alkaa kaivamaan vanhoja ketjuja, mutta tuon NPD'n mittausjaksot eivät mene suoraan kalenterikuukausittain vaan neljän ja viiden viikon jaksoissa, jolloin mittauskuukauden vaihtuminen ei ole täysin sidonnainen päivämäärään vaan viikkoon. Tuolloin mittausviikko olisi päättynyt vasta viikon 44 loputtua, jolloin mukaan olisi tullut vielä kolme täyttä myyntipäivää uudella hinnalla + ennakkotilaukset.

Mutta kuten sanottua, mitä väliä :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Esimerkiksi Amazonin Bestsellers-listan perusteella Xbox 360:n momentum Jenkeissä ei todellakaan ole ohi: Xbox 360 Pro Value Bundle on ollut melko korkealla sijalla kokoajan, tällä hetkellä sijalla 9. (PS3:t sijoilla 44 ja 59, Wii myyty loppuun ja siksi sijalla 26) Aikaisemmin parhaiten myynyttä Eliteä ei tällä hetkellä riitä kenellekään ja HDMI Pro-mallikin on myyty tällä hetkellä loppuun.

Tämä tilanne on ollut voimassa jo muutaman päivän, mielenkiinnolla odottelen niitä Amerikan virallisia myyntejä, että mihin tämä oletettu PS3:n usean sadan prosentin parannus riittää. Saa nähdä miten Amazonin myynnit kuvaavat Jenkkilän tilannetta kokonaisuudessaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Jep, boxilla(kin) menee kovaa.

Tuossa vaikka Best Buy -ketjun nettikaupan tilanne juuri nyt: kovin on myyty parhaat mallit loppuun.

Best Buy
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Centauri sanoi:
Tuolloin mittausviikko olisi päättynyt vasta viikon 44 loputtua, jolloin mukaan olisi tullut vielä kolme täyttä myyntipäivää uudella hinnalla + ennakkotilaukset.

Mutta kuten sanottua, mitä väliä :D

Voi hyvinkin olla.. ja samaa mieltä :D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

VON sanoi:
Niin, siis eihän se pahin tulevaisuuden visio ole, että pelifirmat keskittyisi DS/wii linjaan, vaan jos ne keskittyy tuohon Mobiilitauhkaan. Varsinkin EA julkaisee jokaisesta pelistään mobiiliversion, jotka on sellaisia kahden napin kädettömille tehty pelejä, joissa kuoleminen ei niin menoa loppupelissä haittaa. Onhan ne helposti lähestyttäviä joo, mutta oikeita pelejä pelanneet lähinnä saa niistä ihottumaa. :(
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

hartzu sanoi:
Tuota analogiaa noudattaen voitaisiin väittää, että tekninen kehitys pelien suhteen olisi voitu pysäyttää jo C64 aikoihin

Niin, tai vaihtoehtoisesti universumin ensimmäinen video/tietokonepelistä haaveileva ja semmoisen toteuttanut olisi voinut jättää sen kokonaan tekemättä ja alkaa taksikuskiksi.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

tsinivuo sanoi:
Niin, siis eihän se pahin tulevaisuuden visio ole, että pelifirmat keskittyisi DS/wii linjaan, vaan jos ne keskittyy tuohon Mobiilitauhkaan. Varsinkin EA julkaisee jokaisesta pelistään mobiiliversion, jotka on sellaisia kahden napin kädettömille tehty pelejä, joissa kuoleminen ei niin menoa loppupelissä haittaa. Onhan ne helposti lähestyttäviä joo, mutta oikeita pelejä pelanneet lähinnä saa niistä ihottumaa. :(

Löytyyhän tälle tauhkalle jo ainakin yksi merkittävä puolestapuhuja Suomestakin, yleensä sen voi löytää maikkarilta lauantaiaamuisin. Mielenkiinnolla odotan onkohan Worms mobile vielä top5:ssä toista vuotta peräkkäin.. :rolleyes:
No joo, vakavasti puhuen nämä kännypelit saisi kieltä lailla. Mutta mikäs on pelintekijöiden ollessa, kun pelien valmistus ei maksa kuin pari kahvituntia ja mahdollista ostajakuntaa on muutama 100miljoonaa. Markkinatalouden kiroja.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

VON sanoi:
EA is making more money from mobile games than both the PS3 and PSP

Ei se ihan noin taida mennä. Jos tuota raporttia oikein luin, niin EA on harrastanut kirjanpidollista kikkailua ja jättänyt kirjaamatta yhteensä 163 miljoonan dollarin edestä toteutunutta liikevaihtoa raportoidulle tilikaudelle siirtäen ne syystä tai toisesta seuraavalle tilikaudelle. Tästä PS3 liikevaihdon osuus on 57 miljoonaa ja PSP:n 9 miljoonaa.
"The net deferral of $163 million of net revenue related to certain of our packaged goods and digital content sales during the three months ended September 30, 2007, which will be recognized in future periods, consisted of (1) $73 million of net revenue related to the PlayStation 2, (2) $57 million of net revenue related to the PLAYSTATION 3, (3) $12 million of net revenue related to the Wii, (4) $10 million of net revenue related to the PC, (5) $9 million of net revenue related to the PSP, and (6) $2 million of other net revenue."

EDIT:
Joten "oikea" toteutunut liikevaihto noiden lukujen valossa olisikin:

X0 218
PS2 146
Wii 71
PS3 70
PSP 30
DS 47
Cellular 37

Mitään muuta tuosta ei voi päätellä, kuin että puhelin-pelaaminen on kasvussa. Kiinnostavinta tuossa ehkä oli huomata, että EA liikevaihto laski vuoden takaiseen verrattuna, ja erityisesti se laski Euroopassa, ja tappiotakin kertyi :D Noiden lukujen valossa on myös mielenkiintoista huomata miten tasoissa Wii ja PS3 liikevaihto pyörii, kun laitekannan ero on kuitenkin vielä melkoinen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Baron sanoi:
Koirat haukkuvat, karavaani kulkee. Kerran HD-matskua nähtyä, toivoisi että Mariokin olisi HD. Galaxy olisi vielä upampi ilmestys.

Täytyy sanoa että minkäänlaista ongelmaa ei ole ollut palata esim. Metroidin tai Marion ääreen vaikka onkin Halo 3:sta yms. pelannut. Eli HD ei ainakaan minulle ole aiheuttanut minkäänlaista wow -elämystä. No, minusta Monkey Island 2:kin on edelleen hyvännäköinen tuotos (miksei ykkönenkin). Ei resoluutio ratkaise, vaan suunnittelu.

En tällä kuitenkaan tarkoita sitä, että HD ei olisi hyvä asia yleensä, ainahan kehitys kehittyy ja hyvä niin. Jotka sen kokevat tarpeelliseksi voivat sen valita, ehkä Nintendonkin olisi pitänyt se tajuta ja tehdä tehokkaampi laite niin se ei olisi missään asiassa altavastaajana. Tosin myyntitilastojen valossa on vaikea kritisoida Nintendon päätöstä.

Edit: Nintendo myynyt USA:ssa 650 000 Wiitä kahdessa viikossa. Tukee tota edellistä väittämää aika hyvin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Kyllä hyppäys koneelta boksin ääreen on mun mielestä karumpi, kuin boksin äärestä kapulaa heiluttamaan. Johtunee nyt lähinnä siitä, että wii on kytketty kuvaputkitelkkariin, eikä graffoihin tuu kiinnitettyä niin paljon huomiota olkkarissa, kuin tässä littunäytön ääressä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Ilman tuota konepulaa Nintendo olisi reilussa johdossa jo. Nyt voi käydä sitten niin, että kiinnostus laantuu ja ihmiset alkavat ostamaan pleikkaria ja boxia.

Kuinkahan paljon Wiitä olisi myyty, jos koneita olisi tarpeeksi...
 
hartzu sanoi:

Onkos nämä nyt oikeat vai "oikeat" liikevaihdot? Ja täytyy ottaa vielä luvuissa huomioon se että paljonko pelikehityskustannukset ovat per konsoli. Vaikka wiille myytäisiin saman verran rahallisesti tavaraa kuin pleikkari 3:lle niin voittoa tehdään kaksin-kolminkertaisesti (kevyt arvio). Kait tuossa se wiin kaikkinainen edullisuus tulee esiin.

EA taitaapi juuri nyt maksella oppirahoja siitä että ensiksi panostivat paljon pleikkari 3:een ja jätti wiin vähemmälle. Yksinkertaisesti eivät kyenneet vastaamaan markkinoiden haasteeseen, mihin taas Ubisoft pystyi.

sinappipipo sanoi:
Kyllä hyppäys koneelta boksin ääreen on mun mielestä karumpi, kuin boksin äärestä kapulaa heiluttamaan. Johtunee nyt lähinnä siitä, että wii on kytketty kuvaputkitelkkariin, eikä graffoihin tuu kiinnitettyä niin paljon huomiota olkkarissa, kuin tässä littunäytön ääressä.

Totta. Peeceet vie taas konsoleita graffoissa kuin pässiä narussa. "Teho"konsoli ei taida enää olla oikea termi, jos kärjistetysti puhutaan. Mutta eipä tuo grafiikka ole ikinä konsoleiden suurin vahvuus ollutkaan, eikä tule olemaankaan jos peeceet jatkaa tämänlaista kehittymisvauhtia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom