Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Coca Cola light sanoi:
Mietin myös sitä että kuinka kauan tuollaisesta asennosta jaksaa/viitsii pelata? :confused:

Käsi väsyy aika helposti tuossa asennossa ellei rakenna jotain käsitelinettä :D

Ensinnäkään sitä ei tarvitse pelata seisaallaan, vaan voi myös istua. Lisäksi ohjain on sen verran tarkka että sitä voi liikuttaa yhtä pienillä liikkeillä kuin hiirtä, joten rasitusta ei pahemmin pääse syntymään. Red Steelin E3-buildissa tämä tosin ei onnistunut koska Ubisoft oli säätänyt herkkyyden liian matalaksi, mutta he sanoivat korjanneensa asian heti E3:sta saamansa palautteen perusteella (he myös totesivat sen olleen ensimmäinen kerta kun he pääsivät testaamaan ohjainta todella isolla ihmismäärällä).

Jerry Holkins* Penny-Arcadesta myös totesi E3:n pelaamisensa pohjalta, että ohjain todellakin toimiin erinomaisesti ja on tarkka, mutta Nintendon markkinointikampanja oli toiminut vähän liiankin hyvin ja porukan päähän oli piintynyt kuva ohjaimella aggressiivisesta huitomisesta. Ne jotka aloittivat näin pelaamaan pelejä eivät saaneet oikein mitään aikaan, kunnes siirtyivät sirompiin liikkeisiin. Eri asia ovat tietenkin joku Elebits ja WarioWare jossa liikkeen voimalla on oikeasti väliä.

* Penny-Arcaden käsikirjoittaja
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Tepi olen tuonkin videon nähnyt jo aikoja sitten. Olen kyllä ottanu asioista selvää. Sanotaanko näin, että ei tuo video todellakaan itseäni vielä kovinkaan paljoa vakuuttanut.;)

Mutta kuten sanoin, voihan olla että jotain ihmeitä tapahtuu ja ohjauksesta saadaan vielä paaaljon tarkempi. Siinä vaiheessa Wiin räiskinnät ovat jo mielenkiintoisia, vaikka toisaalta Wiin tehojen puutteen myötä monet jutut, jotka tekevät räiskinnöistä mahtavia jäävät siltikin pois. Tämän takia Wiin ohjauksen todellakin tulisi olla helvetillisen sujuva, jotta räiskinnät ainakaan minua sillä houkuttelisivat. Ja tähän asti näkemieni videoiden perusteella näin ei todellakaan ole. Sinänsä hauska, että ennen kuin olin näitä videoita nähnyt, olivat odotukseni Wiin kohdalla nimenomaan räiskinnöissä kaikkein korkeimmalla.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Tepi olen tuonkin videon nähnyt jo aikoja sitten. Olen kyllä ottanu asioista selvää. Sanotaanko näin, että ei tuo video todellakaan itseäni vielä kovinkaan paljoa vakuuttanut.;)

Sanotaanko näin että kyseessä oli myös G4:lle tehty nopeasti hutaistu insertti, ja silti se näytti teknisesti nopeammalta kuin mihin suurin osa pystyy normaaleissa FPS:issä (ja äijä sentään höpötti ja briifasi samalla). Se että porukka yksinkertaisesti väittää olevansa nopeampia ei todista mitään (olen oppinut kyllä olemaan uskomatta FPS tyyppien uhoamisiin). :)

Cyrus1 sanoi:
Wiin tehojen puutteen myötä monet jutut, jotka tekevät räiskinnöistä mahtavia jäävät siltikin pois.

Pelasin juuri kesän alussa Deus Ex nimistä FPS:ää ensimmäistä kertaa (en edes tiennyt millainen peli oli tarkalleen kyseessä). Vaikka siinä ei ollutkaan huimia graafisia kikkailuita tai uusinta bump-mappingia, se pyyhki helposti lattiaa näillä uusilla tulokkailla. Ainakaan tässä tapauksessa graffa ei tehnyt pelistä "mahtavaa". Tietenkin jos saa kicksejä varsinaisen pelin sijasta uusimmista tekniikoista, niin mikäs siinä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Sanoit tuolla aiemmin, että samanlaiseen tähtäykseen ei Dualshocki pysty... Sanotaanko näin että olet vähintäänkin väärässä. Jos tähtäämisen tarkkuus jää tuollaiselle tasolle, mitä se noissa videoissa joita olen nähnyt on, voittaa Xbox360-ohjain ja Dualshock tähtäystarkkuudessa Wiimoten aika reilusti.

Itsekin ennen videoiden näkemistä odotin FPS-pelejä Wiille kuin kuuta nousevaa, mutta videoita katsottuani olin aika pettynyt. Toivottavasti tarkkuus on aivan toisenlaista luokkaa kun kone saapuu markkinoille FPS-pelien kera. En voi nääs kuvitella viihdyttävämpää nettiräiskintää kuin TimeSplitters todella tarkalla Wiimotella.
Teppo_Holmqvist sanoi:
Vaikka siinä ei ollutkaan huimia graafisia kikkailuita tai uusinta bump-mappingia, se pyyhki helposti lattiaa näillä uusilla tulokkailla. Ainakaan tässä tapauksessa graffa ei tehnyt pelistä "mahtavaa". Tietenkin jos saa kicksejä varsinaisen pelin sijasta uusimmista tekniikoista, niin mikäs siinä.
Grafiikka ei ole ihan ainut asia johon tehot auttavat...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Sanotaanko näin että kyseessä oli myös G4:lle tehty nopeasti hutaistu insertti, ja silti se näytti teknisesti nopeammalta kuin mihin suurin osa pystyy normaaleissa FPS:issä (ja äijä sentään höpötti ja briifasi samalla). Se että porukka yksinkertaisesti väittää olevansa nopeampia ei todista mitään.

Pelasin juuri kesän alussa Deus Ex nimistä FPS:ää ensimmäistä kertaa (en edes tiennyt millainen peli oli tarkalleen kyseessä). Vaikka siinä ei ollutkaan huimia graafisia kikkailuita tai uusinta bump-mappingia, se pyyhki helposti lattiaa näillä uusilla tulokkailla. Ainakaan tässä tapauksessa graffa ei tehnyt pelistä "mahtavaa". Tietenkin jos saa kicksejä varsinaisen pelin sijasta uusimmista tekniikoista, niin mikäs siinä.

Niin. Mutta onkohan Deus Exin tyylinen peli Wiin ansiota? Ainut mitä Wiistä todella voi olla hyötyä on se, että ohjaus saattaa olla tarkempi, jos sitä saadaan tähän asti nähdyistä videoista tarkennettua. Ja kuten sanoin, sen todella pitää olla helvetillisen sujuva, että se toisi lisäarvoa FPS-peleihin, ainakaan itselleni. Kaikki muu, pelaajien määrät nettipeleissä, fysiikat, grafiikat, kaikki mikä liittyy tehoihin on mahdollista tehdä paremmin kilpailijoiden konsoleilla ja usein FPS-pelit nimenomaan eniten tehoja tarvitsevat ollakseen sujuvia, viihdyttäviä ja loistavia pelikokemuksia.

Ja edelleen. Voit kyllä olla itse mitä mieltä tahansa tuosta G4:n esittelystä, mutta itseäni se ei vakuuta. Ja syitäkin on jo lueteltu tässäkin threadissa..
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Pibe sanoi:
Grafiikka ei ole ihan ainut asia johon tehot auttavat...

Ei toki. Tekoäly paranee ainakin teoreettisesti, vaikka tästä huolimatta uudenkin sukupolven FPS:t ovat osoittaneet tekoälyä, jota voi lähinnä verrata jälkeenjääneeseen koihin (kunnon tekoälyn ohjelmointi on enemmän koodaus- kuin teho-ongelma). Fysiikka taas on meikäläiselle aika yhdentekevä ilmiö, varsinkin kun se toimii nätisti jo tässä vaiheessa.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Minua toi Red Steel ei ole vielä oikein vakuuttanut, vaikka paperilla peli kuulostaa sellaiselta mistä tykkäisin.

Tosin kokonaan uudet pelisarjat, on jotain mitä odotan Wii:ltä, ja Red Steel voi hyvinkin yllättää positiivisesti. Wii:n Far Cry kyllä kiinnostaa enemmän, varsinkin kun jäi se välistä PC:llä ja Xboxilla.

Katsoo sitten mitä mieltä ihmiset on noista Wii:n peleistä ennenkuin ostaa mitään, ainoastaan Metroidin ja Zeldan voisin käydä ostamassa huoletta julkaisupäivänä Wii:n mukaan.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Itselläni olivat Red Steeliin kohdistuneet odotukset taivaissa. Olinhan nähnyt ne kuvat ja lukenut Wiin mullistavasta tavasta ohjata FPS-pelejä. Aika karulla tavalla totuus paljastui.. Mutta, en ole vielä täysin luopunut. Jos ohjaus saadaan oikeasti toimimaan, voi siitä vielä ostettava peli tulla..
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Tepi olen tuonkin videon nähnyt jo aikoja sitten. Olen kyllä ottanu asioista selvää. Sanotaanko näin, että ei tuo video todellakaan itseäni vielä kovinkaan paljoa vakuuttanut.;)

Mutta kuten sanoin, voihan olla että jotain ihmeitä tapahtuu ja ohjauksesta saadaan vielä paaaljon tarkempi. Siinä vaiheessa Wiin räiskinnät ovat jo mielenkiintoisia, vaikka toisaalta Wiin tehojen puutteen myötä monet jutut, jotka tekevät räiskinnöistä mahtavia jäävät siltikin pois. Tämän takia Wiin ohjauksen todellakin tulisi olla helvetillisen sujuva, jotta räiskinnät ainakaan minua sillä houkuttelisivat. Ja tähän asti näkemieni videoiden perusteella näin ei todellakaan ole. Sinänsä hauska, että ennen kuin olin näitä videoita nähnyt, olivat odotukseni Wiin kohdalla nimenomaan räiskinnöissä kaikkein korkeimmalla.
Hetkinen, mistähän seikoista tässä mahtaa sitten olla kyse? Itse ainakin pidän esimerkiksi molemmista Halo-peleistä todella paljon. Ja omasta mielestäni ne ovat myös visuaalisesti sekä pelattavuudeltaan konsoliräiskintöjen ehdotonta eliittiä.

Wiin tehoista tiedetään puolestaan sen verran, että se on Xboxia huomattavasti tehokkaampi, mutta tehottomampi kuin Xbox 360. Myöskin Resident Evil 1 Remake ja RE4 Gamecubella olivat hienoja osoituksia GC:n tehoista, ja kuinka hienoja pelejä saadaan aikaiseksi kun nämä tehot valjastetaan oikealla tavalla käyttöön. Joku pelintekijä taisi kommentoida Wiin olevan tehoiltaan "2,5-3x GC", joten voisi olettaa että Halot ja RE-pelit tullaan kaiken järjen mukaan ohittamaan visuaalisesti Wiillä. Vai päättävätköhän pelintekijät jostain syystä mennä taaksepäin graafisessa ulosannissa? :eek:

Red Steelissä näyttää olevan fysiikan mallinnus vihollisissa, valaistusefektejä ja hienosti toteutettuja hahmoja. Tekoälystä on hankala sanoa mitään pelkän parin videon perusteella, mutta mikäli Ubin mainospuheisiin on luottaminen, niin he aikovat käyttää merkittävän paljon aikaa myös sen puolen hiomiseen. Ubilta myös luvattiin että peliin tulee useampi erilainen ohjaustyyli, ja ohjauksen herkkyyttä voi luonnollisesti säätää, joten luulen ettei tuokaan peli tule ainakaan ohjaukseensa kaatumaan. Enkä myöskään usko että visuaalinen ulosanti on sen kompastuskivi jo nähtyjen kuvien ja videopätkien perusteella.

Kaikkein suurin kiinnostuksen kohde RS:ssä on tietysti tuo Wiimoten mukanaan tuoma ohjaus. Tähän saakka konsoliräiskinnät ovat olleet melkoista kuraa surkean ohjattavuuden vuoksi (N64:n ohjain on ollut tähän saakka kyllä paras yritelmä; Goldeneye anyone?), eikä muutosta tähän ole tulossa vielä PS3:nkaan myötä, sillä sama DualShake typerästi sijoiteltuine tatteineen on tarjolla sillekkin. Pelattavuus >>> grafiikat sanon minä, mutta jos joku on toista mieltä niin siitä vain. :)

Itse pidän Gears of Waria ja Red Steeliä tämän hetken kiinnostavimpina tulevina FPS-peleinä konsoleille. Tosin molempia eri syistä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Niin. Mutta onkohan Deus Exin tyylinen peli Wiin ansiota?

Mutta vaikuttiko tekniikka draamattisesti Deus Exin juoneen, dialogiin ja kenttäsuunnitteluun? Mikään sokerikuorrutus ei auta peliä, jos sen sisältö on luokkaa plusmiinus nolla. Ja tässä onkin mielestäni se ongelma minkä takia miksi vain harvat FPS:t saavat minulta sympatiaa. Halo 2, GRAW3, Perfect Dark Zero? Hienoja kyllä. Mielenkiintoisia? No eipä juuri. Gears of Wars? Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta ei grafiikkansa takia.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Ei toki. Tekoäly paranee ainakin teoreettisesti, vaikka tästä huolimatta uudenkin sukupolven FPS:t ovat osoittaneet tekoälyä, jota voi lähinnä verrata jälkeenjääneeseen koihin (kunnon tekoälyn ohjelmointi on enemmän koodaus- kuin teho-ongelma). Fysiikka taas on meikäläiselle aika yhdentekevä ilmiö, varsinkin kun se toimii nätisti jo tässä vaiheessa.
No tekoälyllä en itse tee hirveänkän paljoa, kun en yksinpelinä FPS:iä pelaile. Tarkoitan enemminkin mm. kenttien kokoa, moninpelien pelaajamääriä, ym. Varmasti auttaa tehot myös asioissa tyyliin; luotien läpäisy ja kulman vaihtuminen seinän läpi ammuttaessa, osumarekisteröintityylit ja monimuotoisuus siinä, luotien lentoratojen laskeminen tuulen ja etäisyyden mukaan, ym,ym. Jos nyt siis joku yrittää hakea realismia tuollaisten kautta tulevaisuuden räiskintäpeleissä.

Eipä sekän hirveästi haittaa, jos peli on upean näköinen vaikka pelialueet ovat todella laajoja ja pelaajamäärät isoja. Tuohan realistinen ulkoasu tunnelmaa pelille kuitenkin.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Eliytres sanoi:
eikä muutosta tähän ole tulossa vielä PS3:nkaan myötä, sillä sama DualShake typerästi sijoiteltuine tatteineen on tarjolla sillekkin. Pelattavuus >>> grafiikat sanon minä, mutta jos joku on toista mieltä niin siitä vain. :)

Nimenomaan, pelattavuus>grafiikat. Itselleni kun vaan ei ole ikinä Dualshockin tatit tuottaneet ongelmia.;) Sun läpät nyt muutenkin olen jo nähnyt tässäkin threadissa tuhanteen kertaan. :D

Ja Teppo tiedän pointtisi. Näen vain asian eri tavalla. Ja se, ettet sinä pidä luettelemistasi peleistä (-PDZ, se on hirveä tekele eikä edes hieno), kertoo, että näemme asiat todella eri tavalla.:D
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Mutta vaikuttiko tekniikka draamattisesti Deus Exin juoneen, dialogiin ja kenttäsuunnitteluun? Mikään sokerikuorrutus ei auta peliä, jos sen sisältö on luokkaa plusmiinus nolla. Ja tässä onkin mielestäni se ongelma minkä takia miksi vain harvat FPS:t saavat minulta sympatiaa. Halo 2, GRAW3, Perfect Dark Zero? Hienoja kyllä. Mielenkiintoisia? No eipä juuri.
Tässä mennäänkin siihen mikä sinua henkilökohtaisesti miellyttää, eikä siihen mikä tekee noin yleensä pelistä hyvän. Halo2 on vallan mojova peli vaikkei Xbox hirveästi tehoja tarjoakkan. Veikkaan silti, että Halo3 tulee olemaan suurelta osin tehojen ansiosta vielä monipuolisempi, isompi ja vaikuttavampi peli.
EDIT: räiskintäpeli voi olla täysin tehottomalla koneellakin todella hyvä, mutta tehokkalla koneella siitä voidaan tehdä moninkertaisesti parempi ja monipuolisempi...
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Itselleni kun vaan ei ole ikinä Dualshockin tatit tuottaneet ongelmia.;)

Kaikilla moderneilla ohjaimilla Jaguarin puhelinta lukuun ottamatta on tultua pelattua, ja kyllä se Dual Shock on kaikista karkein tekele. Meikäläisellä tulee ranteet helkutin nopeasti kipeäksi peleissä jotka käyttävät kahta tattia intesiivisesti. :(
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Kaikilla moderneilla ohjaimilla Jaguarin puhelinta lukuun ottamatta on tultua pelattua, ja kyllä se Dual Shock on kaikista karkein tekele. Meikäläisellä tulee ranteet helkutin nopeasti kipeäksi peleissä jotka käyttävät kahta tattia intesiivisesti. :(

Aivan ja kyllä minä uskon sinua, kun niin sanot. Itselläni vain on täysin päinvastaisia kokemuksia DualShockista. Itselleni kaikki tämän sukupolven ohjaimet kävivät ihan hyvin käteen ja ne toimivat suunnilleen yhtä hyvin pelissä kuin pelissä. Tai no, Xboxin alkuperäinen mötikkä oli mielestäni aivan käsittämättömän paska, mutta S korjasi tilanteen. Toistaalta moni sanoo, että Xboxin mötikkä on paras ohjain koskaan. Mikä on totuus? Se, että parasta ohjainta ei ole olemassa. On vain mielipiteitä, tottumuksia ja eroja siinä miten eri ihmiset ohjaimet kokevat, miten ne eri ihmisille sopivat.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Wii on vähän ristiriitainen tapaus räiskintöjen kanssa. Toisaalta uusi ohjaus lupaa paljon, mutta toisaalta FPS-pelit ovat aika ulkonäköriippuvaisia ja siten (ja muistakin syistä) harvinaisen tehosyöppöjä. Siihen Wii ei pysty vastaamaan. Hienoja räiskintöjä on tietysti tehty aikaisemmillakin koneilla, mutta vaatimustaso kasvaa ajan myötä.
 
Vastaus: PS3, Wii, X360 - kuka vetää pisimmän korren?

Cyrus1 sanoi:
Kaikki muu, pelaajien määrät nettipeleissä, fysiikat, grafiikat, kaikki mikä liittyy tehoihin on mahdollista tehdä paremmin kilpailijoiden konsoleilla ja usein FPS-pelit nimenomaan eniten tehoja tarvitsevat ollakseen sujuvia, viihdyttäviä ja loistavia pelikokemuksia.

Ja edelleen. Voit kyllä olla itse mitä mieltä tahansa tuosta G4:n esittelystä, mutta itseäni se ei vakuuta. Ja syitäkin on jo lueteltu tässäkin threadissa..

Xbox 360 ja PS3 peleissä tehoja vie myös isompi resoluutio, jos niitä pelataan niinkuin ne on tarkoitettu pelattavaksi.

Toki kaiken visuaalisen puolen voi hoitaa paremmin muilla koneilla, mutta kyllä Wii:stäkin saa tehoja revittyä vaikka mihin. Fysiikat sun muut löytyy Wii peleistäkin.

FPS-peleissä muutenkin grafiikka on ollut aina toissijaista. Quake 4, ja Unreal Tournament 2004 oli hienoja pelejä mutta kummatkin pelattavuudeltaan surkeampia kuin Quake 3, ja eka Unreal Tournament. Quake 3 niin nätti pelikin kuin se olikin aikoinaan niin silti sitäkin pelattiin kaikki graffat minimissä että olisi hyvä fps.

Ei ole montaa PC tai konsoli räiskintäpeliä mitä en olisi pelannut, ja jos pitää valita ohjaustavan, ja grafiikoiden väliltä, niin tottakai otan paremman ohjaustavan. Varsinkin jos ei pelaa jatkuvasti, niin perinteinen padiohjaus tuntuu epämukavalta, ja tekee kädet kipeäksi.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom