Vastaus: PS4 KFIN F1 2016 [KAUSI 4]
VAMOS! Uran ensimmäinen voitto Grand Prix'ssa numero 20. Erittäin paljon tapahtumia sisältänyt kisa päättyi lopulta onnellisesti, vaikka alku olikin melkoista sähellystä, mutta siitä myöhemmin lisää.
Ennen sessiota ajoin time trialia ja tuttuun tapaan ajoin myös sateella viitisen kierrosta. Onnistuin ajamaan leaderboardilla sijalle 86, joten olin luottavainen omaan nopeuteen sadekelillä, kun näin aika-ajon alussa, että kisassa tulee satamaan. Ennen session alkua ajoin myös kuivalla kelillä time trialia ja kellotin uudeksi ennätyksekseni 1,20,2, joten pohdin etukäteen, että olen tyytyväinen, jos aika-ajoissa pääsen 0,3 sekunnin päähän tuosta.
Aika-ajoissa pääsi ajamaan vapaasti supersofteilla, kun kisaan piti kuitenkin lähteä sadekelin pyörillä. Ensimmäiset kaksi vetoa ensimmäisellä rengassarjalla olivat kohtalaisia, mutta tiesin, että pystyn parantamaan. Löin uudet supersoftit alle ja bensaa sen verran, että pystyn ajamaan kaksi nopeaa kierrosta putkeen. Ensimmäinen oli noista lopulta nopeampi ja ajoin 1,20,6. Toisella kierroksella olin parantamassa pari kymmenystä, kunnes viimeinen sektori epäonnistui. Seitsemäs sija oli kuitenkin ihan kohtalainen tulos.
Kisaan sitten luottavaisena hyvän time trial -kokemuksen perusteella. Bensat löin nolliin, mutta jälkikäteen ajateltuna se oli virhe, koska jouduin ajamaan leanilla ensimmäiset 14 kierrosta, vaikka olin standardilla nopeampi, kun sitä kokeilin aina hetkittäin bensansäästön ohessa. Startti oli loistava, vältin juuri Junddun ja Viltzun kolarin. Kakkosmutkassa sitten kuittasin vielä Thuton ja Zeizein, jotka törmäilivät ja nousin sijalle neljä RedSpeedin kantaan. Toisen kierroksen aluksi Thuto missasi jarrutuksen melko pahasti, mutta ehti onneksi ajaa ohitseni ennen kuin aloin kääntämään ykkösmutkaan. Rytmin kanssa oli alussa hakemista ja Zeizei pääsikin sitten kolmannella kierroksella meikäläisen peräkonttiin kiinni ja tuli röyhkeästi ohi, kun ajauduin hieman leveäksi. Sen jälkeen seuraavassa mutkassa Zeizei käänsi sisään ja meikäläisen etupyörät osuivat Zeizein takapyöriin ja siitä spinni nurmikolle. Itse olin tuossa kohtaa sisällä siten, että etupyöräni oli Zeizein takapyörän kohdalla, joten ei tuota oikein voi Zeizein piikkiin laittaa, vaan olisi pitänyt itse vain suosiolla jättäytyä Zeizein taakse. Siitä sitten tipuin sijalle yhdeksän ja seuraavissa S-mutkissa osuin kaiketi Viltzuun, kun peli ainakin antoi minulle varoituksen. Ulostulossa auto lähti lipsumaan kanttarin päältä ja heittelehdin hieman ja kaiketi tosiaan osuin Viltzuun, joten pahoittelut siitä vielä.
Sen jälkeen ajelin storkin perässä kierrokselle 7 asti, kunnes tulin varikolle. Radalle palasin sijalle 12. Ajoin koko toisen stintin jrantalan perässä. Viltzua ohittaessa kierroksella yhdeksän ja kymmenen jäin muutaman sekunnin päähän jrantalasta, joka pääsi Viltzusta nopeammin ohi ja sitten tuo ero pysyi jrantalaan samana koko toisen stintin, kunnes jrantala tuli varikolle muiden tavoin edestä kierroksella 14, kun itse päätin jatkaa vielä kierroksen verran radalla, koska rata tuntui edelleen liukkaalta. Pääsinkin kisan johtoon, kun Merimax tuli ykkösmutkaan varikolta samaan aikaan, mutta veti sen verran leveäksi, että pääsin ohi ja kasvatin kaulaa yhden kierroksen aikana vajaat viisi sekuntia. Olin kuitenkin jo mielessä melkeinpä päättänyt, että ajan vain yhden kierroksen pidempään kuin muut, koska en halunnut riskeerata sitä, että rata onkin sitten jo seuraavalla kierroksella niin kuiva, että menetän hankkimani edun, joten tulin sisään vaihtamaan mediumit kierroksella 15. Radalle palasin sijalle kolme, mutta vedin varikolta tulon jälkeen jarrutuksen liian myöhäiseksi, koska oletin, että voin käyttää jo samaa jarrumerkkiä kuin kuivalla, mutta sepä ei onnistunut ja Suomi-Rampa kuittasi edelle. Sen jälkeen sitten Simo ajoi minut kiinni parissa kierroksessa. Kierroksen 20 aluksi Simo tuli ohitseni suoralla, mutta jarrutti liian myöhään ja kolasi Suomi-Ramman pihalle. Nousin toiseksi ja rukoilin, että turva-auto ei tule enää radalle, jotta saisin uran toisen podiumsijoituksen. Merimax ajoi edellä reilun kymmenen sekunnin päässä ja eroa taakse Suomi-Rampaan oli viisi sekuntia. Hiljalleen ero kasvoi taaksepäin ja kierroksella 30 eroa oli kärkeen Merimaxiin 13 sekuntia ja taakse Suomi-Rampaan yhdeksän sekuntia.
Tarkkailin koko ajan kulumaa, koska reeneissä pääsin mediumeilla juurikin 20 kierrosta 4% kulumalla. Onneksi kuluma pysyi myös varsinaisessa kisassa tuossa 4%:ssa per kierros, joten tiesin, että renkaat kestävät maaliin, koska niiden kuluma on tasaisen vauhdin taulukolla hieman alle 80, kun ylittäisin maalilinjan. Bensaa oli kertynyt sen verrna ylimääräistä, että päätin ajaa viimeiset viisi kierrosta richillä ja kokeilla, kaventuuko ero Merimaxiin. En uskaltanut aiemmin ajaa richillä, koska ajattelin, että se saattaisi lisätä kulumaa, mutta se pysyi onneksi edelleen 4%:ssa per kierros eli maalissa kuluma olisi 76%. Niinpä ajoin viimeiset viisi kierrosta richillä niin kovaa kuin pääsin ja yhtäkkiä ero alkoi huveta sekunneilla Merimaxiin. Tavoitin hänet toiseksi viimeisen kierroksen lopussa, mutta en päässyt imuun etusuoralle, jotta olisin siinä päässyt hakemaan ohitusta. Koosteessa näkyy koko viimeinen kierros, jossa oikeastaan yritin vain painostaa Merimaxia, joka ajoi kuluneilla renkailla. Lisäksi mietin tuossa eroa kuroessani, että jos saisin puristettua sen alle kolmeen sekuntiin, voisin voittaa, jos Maxilla olisi aikasakko. Mutta lopulta siis sain Merimaxin kokonaan ajettua kiinni ja hyökkäsin lopulta S-mutkissa hakien hyvän ulostulon Merimaxin peitellessä sisälinjaa. Seuraavaan jarrutukseen pääsinkin sisälle ja rinnalle, jonka jälkeen toiseksi viimeisessä mutkassa Merimaxin rengas puhkesi ja pääsin lopullisesti ohi. Viimeisen mutkan nautin, mutta vältin ajamista liian sisältä, että en puhjo oikeaa eturengasta kaiteeseen. Maalisuoran ajoin henkilökunnan edestä ja tuuletin urani ensimmäistä osakilpailuvoittoa!
Kiitoksia vielä kilpailusta kaikille osanottajille. Yksi pitkäaikainen haave on nyt toteutunut ja en tähän olisi uskonut syksyllä, kun pelin hankin, että vielä jonain päivänä voitan KFIN FI -sarjan osakilpailun, mutta elämä on ihmeellistä.
Näköjään nousin jopa toiseksi MM-pisteissä, joten melkoiset paineet on ladattu nyt harteille kauden päätösosakilpailuun Meksikossa. Mutta jo nyt voi todeta, että Red Bullilta erinomainen ratkaisu nostaa meikäläinen ja Senaattori täksi kaudeksi ykköstalliin Toro Rossolta, kun vauhti on näin hyvää kaluston ollessa kunnossa.
[video=youtube;0IWeO9sXd8k]https://www.youtube.com/watch?v=0IWeO9sXd8k[/video]