Vastaus: PS4 KFIN F1 2016 [KAUSI 6]
Sitten raporttia kilpailusta. Ennen kilpailua reenasin time trialissa tuttuun tapaan myös sadekelillä viitisen kierrosta ja hain jarrumerkit kohdilleen, joten oli iloinen yllätys huomata, että kilpailussa sataa.
Kuivan kelin aika-ajoissa Q2:ssa tein perusvarman kierroksen, joka riitti jatkoon. Q3:ssa sitten ensimmäinen veto oli huono, toki sain ihan OK-ajan, joka oli parempi kuin Q2:ssa. Kävin vaihtamassa uuden setin supersofteja alle ja sitten onnistuin ajamaan melkeinpä täydellisen kierroksen juuri oikeaan paikkaan. Reippaasti alle 1:22, aika taisi olla 1:21:7 ja se riitti neljänteen lähtöruutuun niukasti storkin takana. Loistava onnistuminen ja venyminen kerrankin aika-ajoissa.
Kilpailuun oli tarkoitus lähteä SS+M+M taktiikalla, jos se olisi ajettu kuivalla, mutta sadekelin vuoksi ajoin välikelin renkailla yhden stopin taktiikalla kuten valtaosa muista. Lähtö oli hyvä ja jarrutin ykkösmutkaan sisäreunaa pitkin oikeastaan melko täydellisesti. Auto pysähtyi juuri kun piti alkaa kääntämään. Harmillisesti sitten Junddu jäi keskelle väliin ja ilmeisesti Simo töytäisi Junddua, joka sitten puolestaan ketjureaktiona osui meikäläiseen juuri kun oli kääntämässä oikealle kanttarin päältä. Siitä sitten minä ja Junddu takerruimme toisiime ja tipuimme hännille. Ensimmäisen kierroksen aikana ehdin nousta kuitenkin jo takaisin kärkikymmenikköön ja viiden kierroksen jälkeen olin jo kuudentena. Silloin aloin jahtaamaan edessä ajavia Shimassia ja Thutoa. Shimassista pääsin ohi kierroksella kahdeksan, mutta Thuton perässä ajoin kierrokselle 13, kunnes tulin sisään vaihtamaan renkaat, jotka olivat sopivasti kuluneet eli hieman päälle 70%. Shimassi oli tullut kierrosta aiemmin sisään ja oli tippunut sen jälkeen kauas meikäläisen peesistä. Thuto tuli muutama kierros minun jälkeen sisään ja pääsin undercutilla reippaasti edelle. Ero pysyi noin kuudessa sekunnissa kymmenen kierrosta, kunnes lopussa sitten säästelin hieman renkaita, jolloin Thuto sai muutaman sekunnin kiinni. Kuitenkin Thuton pysähdyttyä olin vasta kolmas, koska JB oli edelleen edellä. Tavoitin aluksi häntä muutaman sekunnin, mutta sitten ero ei enää kutistunut viidestä sekunnista mihinkään. Olin jo luovuttamassa taistelun toisesta sijasta, mutta onneksi JB pysähtyi vielä toisen kerran ja nousin toiseksi. Loppukisa oli tosiaan vain ajelua ja tarkkailin eroa taaksepäin. Pari viimeistä kierrosta ajoin varman päälle, ettei kumi puhkea ja Thuto tosiaan pääsi neljän sekunnin päähän siinä vaiheessa.
Ykkösmutkan osuman jälkeen erittäin maukas kakkossija, joka on uran toinen Itävallan GP:n ohella. Yhtään kolmossijaa ei vielä ole, vaan voittoja on kaksi ja samoin nyt myös toisia sijoja. Kakkossija myös riitti nostamaan meikäläisen takaisin MM-sarjan kärkeen, kun Junddu ei ajanut maaliin asti. Ihan mukava bonus. Kiitoksia kilpailusta, harmi että maaliin ajoi lopulta vain viisi kilpailijaa. En kyllä ihan ymmärrä, että miksi nyt sentään pitää kisa jättää väliin tai luovuttaa alkuvaiheissa, jos sataa. Mieluummin ottaa sen sitten positiivisena haasteena ja koittaa tehdä parhaansa.
Ei tietysti ole mikään pakko ajaa, mutta olihan se mukava, että mahdollisimman moni olisi mukana kilpailuissa, koska jokaisen poissaolo kyllä näkyy siinä, että lähtöruudukko on pienempi ja onhan se mukavampi ajaa, kun on enemmän kisaajia.
[video=youtube;KNGq4OZghWA]https://www.youtube.com/watch?v=KNGq4OZghWA[/video]