Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4 Pro

Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Luulen että Sonyn on lähes pakko antaa uusille ostajille (ilmoituksen jälkeen ostaneille) optio vaihtaa uuteen konsoliin veloituksetta Jouluna.
Minkä ihmeen takia? Siksikö että jollain tulee paha mieli siitä, että joku toinen saa tehokkaamman laitteen (useita kuukausia) myöhemmin ja maksamalla siitä enemmän? Aivan hullunkurinen ajatus mielestäni.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Luulen että Sonyn on lähes pakko antaa uusille ostajille (ilmoituksen jälkeen ostaneille) optio vaihtaa uuteen konsoliin veloituksetta Jouluna. Mikäli he haluavat myydä yhtään konsolia E3n jälkeen.

HAHAHAAHAHAHAH!

Aivan! Joutuuhan Applekin vaihdattamaan vanhat iPhonet ilmaiseksi joka vuosi uusimman luurimallin tullessa myyntiin!

#sarkasmi

edit:
Molemmat (core ja neo) myyvät rintarinnan jokusen vuoden. Core-mallin hinta laskee, kun taas Neo:n hinta on coreen korkeampi. Pelit toimivat molemmissa laitteissa, joten mitään ongelmaa ei ole.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Apple on ihan oma lukunsa, ja puhelimia vaihdetaan muutenkin useammin. Joten aivan mahdollinen skenaario ainakin se että halvalla voisi sitten vaihtaa uuteen koneeseen (ilmainen ehkä tosiaan utopiaa) koska en usko että Sony tahto suututtaa 35 miljoonaa asiakastaan, eikä tahdo myyntien laskevan ilmoituksen jälkeen
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Apple on ihan oma lukunsa, ja puhelimia vaihdetaan muutenkin useammin. Joten aivan mahdollinen skenaario ainakin se että halvalla voisi sitten vaihtaa uuteen koneeseen (ilmainen ehkä tosiaan utopiaa) koska en usko että Sony tahto suututtaa 35 miljoonaa asiakastaan, eikä tahdo myyntien laskevan ilmoituksen jälkeen

Miksi se on oma lukunsa ja miksi puhelimia vaihdetaan muutenkin useammin? Kai ymmärrät ettei tuo ole mikään argumentti! Ne ovat kalliimpia ja lyhytikäisempiä kuin pelikonsolit, mutta niitä vaihdetaan useammin vain siksi, että uusia malleja tehdään tiheämmin! Ihmiset ostavat, koska uutta ja parempaa on tarjolla.

En käsitä muutenkaan, miksi kukaan suuttuisi, että tulee paranneltu versio myyntiin? Varsinkin, kun lyhyestä konsolisukupolvesta on uutisoitu jo ennen ps4:n julkaisua.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Tuskinpa itse Sonylta tulee mitään virallista vaihtotarjousta, mutta joltain Gamestopilta tai muulta isolta pelikauppaketjulta sellainen voidaan hyvinkin nähdä. Näin tehtiin ainakin PS3 Slim-mallin kanssa.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Ja PS4 rauta oli jo aika vanhan oloista julkaisussa. Moni varmasti odotti vähän kallimpaa hintaa aikoinaan PS4:lle ja parempaa rautaa, nyt sen tarjoaa sitten NEO vähän jälkikäteen.

Ei tuosta kukaan täysjärkinen suutu, mutta maailmaan mahtuu monta kulkijaa.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Ja PS4 rauta oli jo aika vanhan oloista julkaisussa. Moni varmasti odotti vähän kallimpaa hintaa aikoinaan PS4:lle ja parempaa rautaa, nyt sen tarjoaa sitten NEO vähän jälkikäteen.

Ei tuosta kukaan täysjärkinen suutu, mutta maailmaan mahtuu monta kulkijaa.
Tuossa nyt menee vain konsoleiden idea, jos muutaman vuoden välein saa "päivittää" omaa laatikkoaan. Rupeaa muistuttamaan jo liikaa pc-pelaamista.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Tuossa nyt menee vain konsoleiden idea, jos muutaman vuoden välein saa "päivittää" omaa laatikkoaan. Rupeaa muistuttamaan jo liikaa pc-pelaamista.

Ei ole pakko päivittää, vaan tarjotaan vain nykyaikaista mahdollisuutta. Tekniikka kuitenkin kehittyy nyt hieman eri vauhtia, kuin vaikkapa 15 vuotta sitten.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Tuossa nyt menee vain konsoleiden idea, jos muutaman vuoden välein saa "päivittää" omaa laatikkoaan. Rupeaa muistuttamaan jo liikaa pc-pelaamista.
Ei se sitä vältämättä tarkoita, että näin olisi jatkossakin. Nyt vain Sony näkee tarpeelliseksi tuoda parempi versio konsolista markkinoille.

Toki ne kulta-ajat ovat mielestäni jo ohi, että pelataan samalla konsolilla erittäin pitkään. Kuten oli vielä PS1 ja PS2 aikana. Edellisessä sukupolvessa jo tuli kokoajan uutta mallia ja asiakkaat olivat haluakkaita niitä ostamaan, sekä oikeasti halusivat niitä markkinoille. Ja voihan sillä vanhalla konsolilla vielä pelata, itsekin pelaan vanhalla PC:llä ja en sitä ole päivitellyt. Omasta mielestäni on kuitenkin hyvä tarjota asiakkaille vaihtoehtoja sekä yrittää vastata siihen kysyntään mitä ihmiset haluavat.

Edit. Ja ostavat ihmiset kokoajan uusia puhelimia, päivittävät tietokoneita ja ties mitä muuta roinaa niin kyllä sitä valuuttaa löytyy nykyisessä kulutusyhteiskunnassa. Se vain riippuu mihin sitä käytetään. Kodinkoneet ja audiopuoli on edelleen aika pitkäkestoista, jota ei hyvällä tuurilla tarvitse kovin usein päivittää.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Ei ole pakko päivittää, vaan tarjotaan vain nykyaikaista mahdollisuutta. Tekniikka kuitenkin kehittyy nyt hieman eri vauhtia, kuin vaikkapa 15 vuotta sitten.
Ei toki, mutta kyllähän se on "pakko" päivittää, jos tosiaan saa lisää fps:iä päivityksen myötä tulevissa peleissä. :)
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Miksi se on oma lukunsa ja miksi puhelimia vaihdetaan muutenkin useammin? Kai ymmärrät ettei tuo ole mikään argumentti! Ne ovat kalliimpia ja lyhytikäisempiä kuin pelikonsolit, mutta niitä vaihdetaan useammin vain siksi, että uusia malleja tehdään tiheämmin! Ihmiset ostavat, koska uutta ja parempaa on tarjolla.

En käsitä muutenkaan, miksi kukaan suuttuisi, että tulee paranneltu versio myyntiin? Varsinkin, kun lyhyestä konsolisukupolvesta on uutisoitu jo ennen ps4:n julkaisua.
Se nyt vain on ollut yksi suurimmista konsoleiden myyntivalteista että kun ostat sen kotiin, niin olet voinut luottaa siihen että ainakin seuraavat 5 vuotta olet voinut sillä pelailla. SEGA yritti pitää mega-driven hengissä pieninä parannuksilla CD ja 32X ja se lähes kaatoi koko firman.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Se nyt vain on ollut yksi suurimmista konsoleiden myyntivalteista että kun ostat sen kotiin, niin olet voinut luottaa siihen että ainakin seuraavat 5 vuotta olet voinut sillä pelailla. SEGA yritti pitää mega-driven hengissä pieninä parannuksilla CD ja 32X ja se lähes kaatoi koko firman.

Eihän se nyt taida ihan näin olla, vaan konsolien myyntivaltti on se, ettei ne tarvitse kuin lyödä seinään kiinni, laittaa levy asemaan ja istua sohvalle pelaamaan. Sä voit todennäköisesti pelata PS4:lla myös seuraavat 5 vuotta (tai ainakin laitteen julkaisusta seuraavat 5 vuotta).

En ymmärrä miten 90-luvun puolen välin teknologia-vertaus liittyy taas 20 vuotta myöhempään täysin uuteen laitteeseen? Neo ei ole laajennusosa PS4:lle, vaan se on täysin päinvastaista, ihan erillinen pelikonsoli. Sony nimenomaan ei yritä väkisin laajentaa PS4-konsolia vertailemasi Segan tavoin, vaan luo nimenomaan tehokkaamman konsolin.

Lisäksi maailma on muuttunut melkoisesti tänä aikana niin tekniikan kuin markkinoinninkin osalta.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Itse toivotan Neon tervetulleeksi lämpimästi. Olen aina ollut sen kannalla, että konsoleista voisi olla olemassa kaksi versiota ja Sonyn (huhuttu) ideologia pelien kehittämisen suhteen kahdelle eritehoiselle alustalle kuulostaa järkevältä. Vaikka 60fps ei mikään välttämättömyys olekaan, niin kyllä tässä on sen tuomaa parannusta pelikokemukseen taas tullut ihasteltua LoU:n remasterin muodossa.

Valkoinen versio vaan heti alusta alkaen myyntiin prkl!
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Eihän se nyt taida ihan näin olla, vaan konsolien myyntivaltti on se, ettei ne tarvitse kuin lyödä seinään kiinni, laittaa levy asemaan ja istua sohvalle pelaamaan. Sä voit todennäköisesti pelata PS4:lla myös seuraavat 5 vuotta (tai ainakin laitteen julkaisusta seuraavat 5 vuotta).

En ymmärrä miten 90-luvun puolen välin teknologia-vertaus liittyy taas 20 vuotta myöhempään täysin uuteen laitteeseen? Neo ei ole laajennusosa PS4:lle, vaan se on täysin päinvastaista, ihan erillinen pelikonsoli. Sony nimenomaan ei yritä väkisin laajentaa PS4-konsolia vertailemasi Segan tavoin, vaan luo nimenomaan tehokkaamman konsolin.

Lisäksi maailma on muuttunut melkoisesti tänä aikana niin tekniikan kuin markkinoinninkin osalta.


Itselleni ja varmasti monelle muulle se suuri myyntivaltti on myös että kosolilla voi pelata sen 5+ vuotta ja kaikilla peli rullaa samaan tyyliin. Nyt vaikka Sony miten kertoisi että vanhaa rautaa tuetaan jne, niin kyllä sen jo arvaa että pelit tulee pyörimään joten kuten siedettävästi vanhalla raudalla, kun taas uusi rauta on omassa luokassaan ja se jakaa pelaajat eri leireihin. En vain jaksa uskoa että tulevia pelejä edes yritetään saada rullaamaan muutenkuin välttävästi vanhalla raudalla, kai siinä kehityksessä menee myös ja rahaa aikaa kun pitää ottaa huomioon kaksi eri versiota. Mutta joo, en pidä tästä suunnasta ollenkaan. Seuraavassa sukupolvessa en varmasti tule ostamaan konsolia ennen kuin siitä tulee ulos paranneltu versio joka pyörittää pelejä paremmin ja terävämmin.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Jo julkaistut pelit toimivat Neo-mallillakin aivan samalla tavalla, ellei niitä erikseen päivitetä. Mitään automaattista paranemista teknisissä ominaisuuksissa ei tule tapahtumaan, vaan jokainen vanha peli täytyy erikseen päivittää, jos niihin haluaa vaikka ripeämpää ruudunpäivitystä tai parempaa resoa. Muussa tapauksessa peli pyörii aivan kuten tavallisellakin PS4:llä.
Miksi vanhat pitäisi päivitää? Jos Sony nostaisi CPU:n kellotaajuutta ja lisäisi GPU:n laskentatehoa niin silloin kaikki pelit joissa framerate ei ole pysynyt vakaasti 30/60 fps targetissa alkaisi automaattisesti pyörimään paremmin. Näinhän se on PC:lläkin; ostat parempaa rautaa ja kaikki vahat pelit toimii paremmin ellen ne jo pyörineet parhaalla mahdollisella tavalla edellisellä raudalla. En ymmärrä miksi konsoli toimisi eri tavalla. Tulevien pelien kohdalla pelintekijän pitää sitten optimoida pelit kahdelle eri raudalle ettei pelikokemus kärsi siksi että pelaa vanhemmalla raudalla.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Luulen että Sonyn on lähes pakko antaa uusille ostajille (ilmoituksen jälkeen ostaneille) optio vaihtaa uuteen konsoliin veloituksetta Jouluna. Mikäli he haluavat myydä yhtään konsolia E3n jälkeen.

http://talkobamato.me/synthesize.py?speech_key=df699fa3f1f8123f98838906a506331e

Ei tuosta kukaan täysjärkinen suutu, mutta maailmaan mahtuu monta kulkijaa.
Jos etsit halpaa hupia kannattaa tarkastaa NeoGaffin PS4K ketjut viimeisen kahden viikon ajalta. Siellä on mm. todettu aikalailla sanatarkkaan, kuinka "Sony on puukottanut minua [nykyistä PS4 omistajaa] selkään". Ideatasolla tehokkaampi versio PS4:sta ei ole saanut housuja märäksi, mutta pelkästään netissä tapahtuva meltdown on sen verran huvittavaa katseltavaa etten voi vastustaa päivitettyä mallia.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Tekniikka kuitenkin kehittyy nyt hieman eri vauhtia, kuin vaikkapa 15 vuotta sitten.

Juu, nimittäin hitaammin. Nykyisillä teknisillä ratkaisuilla alkavat vähitellen jo fysiikan lait tulla vastaan:
http://arstechnica.com/information-technology/2016/02/moores-law-really-is-dead-this-time/

Toki jonkin uuden vallankumouksellisen läpimurron (esim. kvanttilaskennan) myötä voidaan taas päästä kiinni samanlaiseen huikeaan tekniseen kehitykseen, jonka olemme viime vuosikymmenet saaneet osaksemme. Uudenlaisten tekniikoiden kehittyminen on kuitenkin nykyhorisontista katsoen vaikeasti ennustettavaa.

Onhan vakaammalla kehityksellä puolensakin, esimerkiksi peli-PC:t eivät enää vanhene matolaatikoiksi yhtä nopeasti kuin takavuosina.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Eurogamer sai käsiinsä saman dokumentín, josta Giant Bomb uutisoi. Revealed: Sony's plan for PlayStation 4K - codename Neo. Muutama valittu pala:

The release window is unclear, but the schedule for hardware roll-out to developers is black and white: development kits prototype are on their way to studios now. A test kit (debug station, if you like) housed within a non-final chassis - which Sony is asking developers not to show - follows shortly. A second-gen test kit, again not based on the actual retail shell, goes out in June. Sony gives more intensive Neo briefings at its DevCon event in in May, while code submission for Neo-compatible titles begins in August.

Let's take a look at the three core component upgrades:

CPU: The good news is that there will be a CPU upgrade over the lacklustre x86 cores found in PlayStation 4. The bad news is that the cores themselves have not been changed at all - they have simply been overclocked from 1.6GHz to 2.1GHz - a 31 per cent improvement. As with the current PlayStation 4, one core and a time-slice from another is reserved for the operating system.

Memory: We're still at 8GB of GDDR5, with a 24 per cent boost to bandwidth compared to the original PS4. The current machine uses 5.5gbps memory modules. Basic maths suggests that Sony has pushed this to the same 7.0gbps modules we see on high-end graphics cards like the GTX 980 and GTX 980 Ti. There are some concerns here. The boost to bandwidth isn't exactly huge, it will still be in contention with CPU utilisation (they both share the same interface), and the bandwidth doesn't scale particularly well with the mooted GPU boost, which - to be frank - is massive.

GPU: This is the most exciting aspect of the spec. Compute unit count doubles from 18 to 36, and clock-speed increases from 800MHz to 911MHz - a 14 per cent increase. That's an overall increase of 2.3x in FLOPs. The question is, what technology is being used here? AMD has created both of its current-gen console processors so far by taking older, off-the-shelf components and disabling a couple of compute units. In effect, Xbox One got the Radeon HD 7790, while PlayStation 4 got a more capable, semi-custom Radeon HD 7870. Here's where things get interesting - the 36 compute unit count cannot comfortably fit any of AMD's existing GPUs. It suggests that Sony and AMD have pushed the boat out, that they are using the upcoming Polaris technology.

There's also no indication at all that any of the functionality found in PlayStation VR's external processing box will make its way into the Neo hardware, nor is there any mention at all that Neo will benefit PSVR, though we would expect that the same base/Neo spec differentiation will apply to those titles just as they would to any PS4 game.
On top of that, while the documentation says that the hard drive will remain the same (Sony has several in circulation, so we assume it means 2.5-inch laptop drives generally) there are no indications of any changes to the Blu-ray drive. This is surprising, as we would have assumed that Sony would take this opportunity to support the new UHD 4K movie standard, supporting standard 50GB discs along with 66GB and 100GB variants. For now it seems that developers are set to stick with 50GB of storage.
 
PlayStation 4k (NEO)

Miksi vanhat pitäisi päivitää? Jos Sony nostaisi CPU:n kellotaajuutta ja lisäisi GPU:n laskentatehoa niin silloin kaikki pelit joissa framerate ei ole pysynyt vakaasti 30/60 fps targetissa alkaisi automaattisesti pyörimään paremmin. Näinhän se on PC:lläkin; ostat parempaa rautaa ja kaikki vahat pelit toimii paremmin ellen ne jo pyörineet parhaalla mahdollisella tavalla edellisellä raudalla.
Konsolipelit on miltei aina lukittu tai rajoitettu joko 30 tai 60 ruutukuvan sekuntinopeuteen. Täysin vapaasti huilaavaa ruudunpäivitystä on varsin harvassa. Mitä siis lisätehojen myötä voi tapahtua on, että aiemmin 30/60 fps:n tavoitteesta (hetkittäin) jäänyt peli pyörinee käytännössä satavarmasti sillä 30/60 fps:llä tilanteessa kuin tilanteessa. Mutta jos peli on jo alunperinkin ollut täysin vakaasti 30/60 fps, ei se hyödy lisätehoista - ellei sitten päivityksellä nosteta 30 fps -pelin kattoa sinne kuuteenkymppiin. (Toki se pienikin parannus on jotain, mutta jos odottaa automaattisesti pelin kuin pelin olevan uudella mallilla 1080p@60 fps, tulee pettymään.)

Ja vastaavalla tavalla resoluutio on ennalta määrätty, joten ne muutamat 900p:nä natiivina rendaavat pelit eivät automaattisesti pomppaa täyteen 1080p-tarkkuuteen.

PC:llä nämä asiat ja monet muut seikat ovat miltei aina käyttäjän itsensä säädettävissä, joten sen takia vanhatkin pelit voivat saada uutta puhtia uusien sisuskalujen myötä.
 
Vastaus: PlayStation 4k (NEO)

Mitä siis lisätehojen myötä voi tapahtua on, että aiemmin 30/60 fps:n tavoitteesta (hetkittäin) jäänyt peli pyörinee käytännössä satavarmasti sillä 30/60 fps:llä tilanteessa kuin tilanteessa. Mutta jos peli on jo alunperinkin ollut täysin vakaasti 30/60 fps, ei se hyödy lisätehoista - ellei sitten päivityksellä nosteta 30 fps -pelin kattoa sinne kuuteenkymppiin.
Tuota tarkoitinkin, niitä hetkellisesti alle 30 fps putoilevia pelejä on kuitenkin melko paljon joten ne olisivat pysynee vakaammin 30 fps:ssa ilman päivitystä. Mutta tuon Eurogamerin jutun mukaan vanhat pelit tosiaan toimii samalla tavalla kuin ennenkin ja lisätehot saa käyttöön vain pelin päivityksellä.
 
Ylös Bottom