Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pieni tehopäivitys ei ole luonnollisestikaan mikään automaattinen tie menestykseen ja voitollisuuteen, vaan se vaatii muita ainutlaatuisia ominaisuuksia, joita Wiillä oli useita. Microsoftin ongelma on aina ollut, että Xbox-konsolit ovat bulkkia eivätkä kunnolla erotu tekniikalla eivätkä ominaisuuksilla, joten maltillisen tehopäivityksen rinnalle tarvittaisiin myös oikeasti toimiva keino erottua. On vielä täysin epävarmaa, voisiko Natal tai sen julkistamattomat pelit olla tarpeeksi selvä keino Motionplussan ja Sonyn liiketunnistuksen jälkeisessä tilanteessa. Jokin 3D-stereokuva yhdistettynä Nataliin voisi toimia, jos jonkin mutkan kautta 3D-televisiot yhtäkkiä lähtisivät yleistymään, tai jos insinöörit ovat löytäneet jonkin keinon luoda sama vaikutelma tehokkaasti nykytelevisioilla.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mieleen tulee, että Wiitä voitaisiin pienentää vielä nykyisestäkin. Tämä todennäköisesti vaatisi suurimman tilansyöjän eli optisen aseman poistamista. Sen jälkeen lisäkarsintaa voitaisiin harrastaa Gamecube-ohjainporttien ja -muistikorttipaikkojen kanssa. Vastapainona "Wii mini" voisi sisältää tuhdin flash-pohjaisen massamuistiratkaisun, jolla esim. tulisi esiasennettuna Wii Sports tai ehkä jopa täysin uusi vastaava peli. Tietenkin laite tukisi SDHC-muistikortteja, vaikkapa eri kokoiset portit rinnakkain ilman adapterien tarvetta? Muistitekniikan kehityksestä riippuen voisi olla mahdollista myydä kaupoissakin pelejä flash-muisteilla ja päästä eroon optisen median rajoituksista.

Vaikka ostankin pelini mieluiten fyysisinä julkaisuna, ajatus puoleen tai jopa neljäsosaan pienennetystä Wiistä on hyvin viehättävä. Toisaalta mieleen tulee, että tämänkokoinen laite voisi hyvin toimia myös käsikonsolina - joka palaisi aiemmin esille otettuun ideaan käsi/kotikonsoli-hybridistä. Virransyöttö ja AV-yhteydet voisivat hoitua telakan kautta, joka samalla lataisi konsolin sitä varten kun se otetaan taas mukaan käsikonsoliksi, kotona sitä käytettäisiin erillisillä ohjaimilla.

Kun PSP alunperin julkistettiin, siihen piti tulla vakiona videoulostulo TV-käyttöä varten. Valitettavasti tämä ominaisuus jätettiin pois alkuperäisestä mallista, ja 2000-mallin tultua markkinoille laitteen potentiaali ja momentti oli jo hukattu, ja PSP:n TV-liitäntää hädin tuskin muistetaan, saati sitten käytetään. Minua kuitenkin ovat jo pitkään kiinnostaneet pienikokoiset mukana kulkevat laitteet, jotka saadaan helposti liitettyä näyttölaitteeseen tarpeen vaatiessa, ja olisi hyvin mielenkiintoista nähdä tulevien konsolien kehittyvän tähän suuntaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pieni tehopäivitys ei ole luonnollisestikaan mikään automaattinen tie menestykseen ja voitollisuuteen, vaan se vaatii muita ainutlaatuisia ominaisuuksia, joita Wiillä oli useita. Microsoftin ongelma on aina ollut, että Xbox-konsolit ovat bulkkia eivätkä kunnolla erotu tekniikalla eivätkä ominaisuuksilla, joten maltillisen tehopäivityksen rinnalle tarvittaisiin myös oikeasti toimiva keino erottua. On vielä täysin epävarmaa, voisiko Natal tai sen julkistamattomat pelit olla tarpeeksi selvä keino Motionplussan ja Sonyn liiketunnistuksen jälkeisessä tilanteessa. Jokin 3D-stereokuva yhdistettynä Nataliin voisi toimia, jos jonkin mutkan kautta 3D-televisiot yhtäkkiä lähtisivät yleistymään, tai jos insinöörit ovat löytäneet jonkin keinon luoda sama vaikutelma tehokkaasti nykytelevisioilla.

Kyllähän se teho vain antaa mahdollisuuden näkyä ja muutenkin kuin vain pelkkänä grafiikkaloistona. Ja sen varjolla voidaan kikkailla paljon parempaa tekniikkaa kiinni jo olemassa olevaan laitteistoon. En oikein ymmärrä miten tuo Wiin ainutlaatuisuus liittyy mihinkään? Onko se edes mitenkään "ainutlaatuinen"? Vaikka olisikin, niin ei ole kauaa. Anyways, Wii on vain konsoli. Ei mikään maailmanparantaja tai uskonto.

Boksi erottuu mielestäni juuri niin kuin sen pitääkin; (nyt) halpa pelikone kohtuullisilla ominaisuuksilla. PS3 taas erottuu mediaominaisuuksiensa takia (viittaan siis siihen, että pleseä rummutetaan MEDIAlaitteena enemmän), vaikka Bluray ei vielä ole sellaista saanut aikaan kuin sen olisi pitänyt. Luulisi silti että BD tulee pakostakin yleistymään. Mutta niinhän se aina menee; kauneus on lopulta aina katsojan silmissä. Joillekkin se on hinta, toisille "ainutlaatuisuus" ja kolmannelle mediaominaisuudet.

Oma mielipiteeni on kuitenkin se, että pelikoneen ääreen mennään rentoutumaan, ei tärisemään tai heilumaan. Saa sitten nähdä miten hienovaraista tuo toiminta loppusissaan on esim. natalin suhteen. Wiin kontrollit ainakin on lähinnä ärsyttävät pidemmän päälle. :rolleyes:
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllähän se teho vain antaa mahdollisuuden näkyä ja muutenkin kuin vain pelkkänä grafiikkaloistona. Ja sen varjolla voidaan kikkailla paljon parempaa tekniikkaa kiinni jo olemassa olevaan laitteistoon. En oikein ymmärrä miten tuo Wiin ainutlaatuisuus liittyy mihinkään? Onko se edes mitenkään "ainutlaatuinen"? Vaikka olisikin, niin ei ole kauaa. Anyways, Wii on vain konsoli. Ei mikään maailmanparantaja tai uskonto.

Taisit lukea viestiäni nyt kaikin puolin vähän vinksin vonksin.

Sanoin nimenomaan, että "pieni tehopäivitys" ei ole mikään takuu menestyksestä jos laitteella ei ole keinoja erottua kilpailijoista. Miksi ihmeessä jankkaat sitä Wiitä kun se oli vain esimerkki tuontyyppisen päivityksen kontekstissa?

Suorituskyvyn vaivihkaisista päivityksistä antavat osviittaa käsikonsolipuolella DSi (tuplattu suoritin, nelinkertainen muisti) ja PSP Go (50 % tehokkaampi suoritin), nyt oli kyse siitä että menevätkö kotikonsolit samaan suuntaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Oma mielipiteeni on kuitenkin se, että pelikoneen ääreen mennään rentoutumaan, ei tärisemään tai heilumaan. Saa sitten nähdä miten hienovaraista tuo toiminta loppusissaan on esim. natalin suhteen. Wiin kontrollit ainakin on lähinnä ärsyttävät pidemmän päälle. :rolleyes:

Ei siinä Wiin äärellä tarvitse heilua, kuin sellaiseen tarkoitettujen pelien parissa (tosin uskon että tämän tiesitkin :) ). Viime aikoina olen pelannut sohvalta käsin mm. Call of Duty: World at Waria, Mushroom Menia, Deadly Creaturesia, Tenchu: Shadow Assassinia... jokaisessa noissa tarvitaan liikkeentunnistusta ja/tai infrapunaohjausta. Kun tulee tiukkoja tilanteita, niin saatan kyllä hiukan heilua ja joskus "vaistomaisesti" nousta jopa seisaaltaan pelaamaan ja heilumaan vielä enemmän. That's what I call "immersion".

Padilla pelaaminen on henkilökohtaisesti pidemmän päälle turhankin passiivista tai oikeammin passiivisen tuntoista, joten siksi Wii on valinta. Vaihtoehtoja ohjaukseen löytyy riittävästi, monien mielestä jo vähän liikaakin. Mutta toivottavasti tulevaisuudessakin löytyy about kaikille sopiva konsoli, kuten nyt.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Taisit lukea viestiäni nyt kaikin puolin vähän vinksin vonksin.

Sanoin nimenomaan, että "pieni tehopäivitys" ei ole mikään takuu menestyksestä jos laitteella ei ole keinoja erottua kilpailijoista. Miksi ihmeessä jankkaat sitä Wiitä kun se oli vain esimerkki tuontyyppisen päivityksen kontekstissa?

Suorituskyvyn vaivihkaisista päivityksistä antavat osviittaa käsikonsolipuolella DSi (tuplattu suoritin, nelinkertainen muisti) ja PSP Go (50 % tehokkaampi suoritin), nyt oli kyse siitä että menevätkö kotikonsolit samaan suuntaan.

Tarkoitin itse samaan aikaan seuraavaa sukupolvea sekä "tehopäivityksiä" ja uusien innovaatioiden luomista/käyttämistä sen pohjalta. Ja periaatteessa olet kyllä oikeassa, ei tehopäivitykset keikauta varmaan tässä vaiheessa venettä mihinkään suuntaan. Mutta ehkä uusille pelaajille tulee lisää vaihtoehtoja harkitessaan casualpelejä ja sitä heilumista/ kuntoilua yms. Lähinnä itseäni tympäisee se, että langetat tuomioitasi muiden konsolien niskaan ja ylistät Wiitäsi jumalkonsolina jossa ei ole mitään vikaa. ;)

Toivon itse ainakin että koneen sisäiseen suorituskykyyn ei tehtäisi mitään muutoksia tässä sukupolvessa muutoin kuin käsikonsoleilla. Konsolien suoritustehojen nostaminen keskenkaiken lähinnä tappaa konsolipelaamisen ideaa (helppous, vaivattomuus).
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei siinä Wiin äärellä tarvitse heilua, kuin sellaiseen tarkoitettujen pelien parissa (tosin uskon että tämän tiesitkin :) ). Viime aikoina olen pelannut sohvalta käsin mm. Call of Duty: World at Waria, Mushroom Menia, Deadly Creaturesia, Tenchu: Shadow Assassinia... jokaisessa noissa tarvitaan liikkeentunnistusta ja/tai infrapunaohjausta. Kun tulee tiukkoja tilanteita, niin saatan kyllä hiukan heilua ja joskus "vaistomaisesti" nousta jopa seisaaltaan pelaamaan ja heilumaan vielä enemmän. That's what I call "immersion".

Padilla pelaaminen on henkilökohtaisesti pidemmän päälle turhankin passiivista tai oikeammin passiivisen tuntoista, joten siksi Wii on valinta. Vaihtoehtoja ohjaukseen löytyy riittävästi, monien mielestä jo vähän liikaakin. Mutta toivottavasti tulevaisuudessakin löytyy about kaikille sopiva konsoli, kuten nyt.

Mjooh, totta toki on että ei ne liikkeet välttämättä ole suuria, mutta koen perinteisen ohjausmenetelmän vielä itselleni paremmaksi. Ainoat pelit mitä seisaaltaan ole pelaillut on guitarhero ja sitten jotkut wiin pelit. Kuten sanoit, immersion vuoksi. Kuitenkin jonkin ajan päästä sitä haluaa palata istuskelemaan ja tuo jotenkin omalta kohdaltani tappaa sitä pelaamisen helppoutta/rentoutta.

Padipelaamisessa lähinnä/ainoastaan tulee kyyristettyä kehoaan ruutua kohden ja kun "tilanne" on ohi, niin voi palata rentoon asentoon.

Vaihtoehtoja ohjaukseen todellakin on riittävästi ja tuskin taistelevien konsolien määräkään tipahtaa ensi sukupolvessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Täytyypä sanoa että toivon kovasti ettei MS/Sony lähde tuolle nintendon rahastuslinjalle ja tuo jotain hitusen päivitettyä konsolia kikkaohjaimella markkinoille. Siinäpä sitä vasta naurattaisikin jos kaikkien konsoleiden pelitkin olisivat vielä samaa wii-huttua.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Täytyypä sanoa että toivon kovasti ettei MS/Sony lähde tuolle nintendon rahastuslinjalle ja tuo jotain hitusen päivitettyä konsolia kikkaohjaimella markkinoille. Siinäpä sitä vasta naurattaisikin jos kaikkien konsoleiden pelitkin olisivat vielä samaa wii-huttua.

Siinä kohtaa joutuisi sitten varmaan palaamaan pc-pelaamisen puolelle... hyrr *kylmiä väreitä*
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tarkoitin itse samaan aikaan seuraavaa sukupolvea sekä "tehopäivityksiä" ja uusien innovaatioiden luomista/käyttämistä sen pohjalta. Ja periaatteessa olet kyllä oikeassa, ei tehopäivitykset keikauta varmaan tässä vaiheessa venettä mihinkään suuntaan. Mutta ehkä uusille pelaajille tulee lisää vaihtoehtoja harkitessaan casualpelejä ja sitä heilumista/ kuntoilua yms. Lähinnä itseäni tympäisee se, että langetat tuomioitasi muiden konsolien niskaan ja ylistät Wiitäsi jumalkonsolina jossa ei ole mitään vikaa. ;)

En nyt todellakaan tajua että miten tulkitset viestejäni näin. Olen yrittänyt sanoa että isot tehopäivitykset voivat keikuttaa venettä verrattuna "pieniin tehopäivityksiin" jos muita eriytymiskeinoja ei ole. Wii on tässä esimerkki nimenomaan pienestä tehopäivityksestä. Asiassa on muut mutkansa mutta ideana on siis, että Wiin mallin seuraaminen ei ole automaattinen tie menestykseen. Enkä sano myöskään että Wiin menestystä ei kukaan voisi kopioida erilaisellakaan tekniikalla, vaan lähinnä että se saattaa näyttää liiaksi "helpolta" ratkaisulta jonka kanssa voi mennä myös metsään.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En nyt todellakaan tajua että miten tulkitset viestejäni näin. Olen yrittänyt sanoa että isot tehopäivitykset voivat keikuttaa venettä verrattuna "pieniin tehopäivityksiin" jos muita eriytymiskeinoja ei ole. Wii on tässä esimerkki nimenomaan pienestä tehopäivityksestä. Asiassa on muut mutkansa mutta ideana on siis, että Wiin mallin seuraaminen ei ole automaattinen tie menestykseen. Enkä sano myöskään että Wiin menestystä ei kukaan voisi kopioida erilaisellakaan tekniikalla, vaan lähinnä että se saattaa näyttää liiaksi "helpolta" ratkaisulta jonka kanssa voi mennä myös metsään.

Tuskin ne mitään keikuttavat, Wiillä on liian suuri etumatka. Vai tarkoititko että ensi sukupolvea? Ja miksi casualpelaajat tai muutkaan vaihtaisivat pois Wiistä jos ovat sen hyväksi todenneet? :)

Sitten tilanne voi vaihtua kun uudet konsolit tulevat markkinoille, niin voi olla mahdollista että casualpelaajat ja muut "uudet" tutustujat eivät ole vielä tottuneet tähän konsolisukupolvien vaihtumiseen ja nintendo jää ns. paikoilleen. Vaikka eihän sekään toki noin yksiselitteistä ole.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Vai tarkoititko että ensi sukupolvea? Ja miksi casualpelaajat tai muutkaan vaihtaisivat pois Wiistä jos ovat sen hyväksi todenneet? :)

Katsopas vaikka otsikkoa. Tässä ketjussa on tarkoitus ruotia seuraavaa sukupolvea ja sen tekniikkaa, mitä se sitten tarkoittaakaan ja miten ja koska se toteutuu. Tällä hetkellä yksi kuumimmista teemoista on, että onko "seuraavaa sukupolvea" edes tulossa, vai tekevätkö konsolivalmistajat pienet välipäivitykset sekä jatkuvia pikkuparannuksia ja jatkavat siten näillä konsoleilla hamaan tulevaisuuteen. MS päivittää 360:a jo nyt vuosittain, luotettavuusparannusten lisäksi esim. Arcade-malleihin rakennettiin ensin 256 megan muisti sisään ja nyt 512 megan, tekisikö MS tällaista päivitystä jos X360 olisi tarkoitus häivyttää ensi vuonna markkinoilta uuden konsolin tieltä? Sony-puolella PS3 slim on ilmeisesti tulossa piakkoin, ja Nintendo julkaisi juuri Motionplussan.

Mutta tästä huolimatta monet odottavat uutta sukupolvea alkavaksi 2010-2012. Perinteisesti ajatellen tiedossa olisi juuri näitä pieniä tehopäivityksiä liiketunnistuksella varustettuna, sekä pienempää kokoa ja jatkuva tuki olemassaoleville palveluille. Tällä hetkellä seuraavasta sukupolvesta ei siis odoteta järisyttävää muutosta eikä päivitystä, mutta mitä jos valmistajat eivät menekään samaan suuntaan? Mitä jos Sony tuo markkinoille PL4Y:n, pienen BlueRay-toistimen kokoisen liiketunnistuskonsolin joka sisältää vain nimellisiä päivityksiä PS3:n arkkitehtuuriin kuten vähän nopeamman BR-aseman ja optimoidun näytönohjaimen - samalla kun Nintendo jatkaa markkinoilla Wiillä mutta tuo sen rinnalle muutaman otteeseen spekuloimani käsi/kotikonsoli-hybridin - ja MS tekee päivityksiä X360:een ja pitää sen markkinoilla peruskonsolina ja Natal-tuella lisätttynä, mutta tuo myös uuden grafiikkahuorrrrille ja PC-peliporttauksille suunnatun tehoboksin uutena konsolina markkinoille - ja Apple julkistaa iPippinin?

Tuollaisessa tilanteessa varmasti riittäisi pohdittavaa moneen suuntaan ja se on vain yksi vähän villimpi tulevaisuudenkuva. Mieluusti näkisin visioita esim. siitä, miten merkittävästi kasvanut suorituskyky voisi parantaa käytettävyyttä, tuoda uudenlaisia sovelluksia konsoleille ja peleihin, sekä tehdä raskaammastakin moniajosta vakio-ominaisuuden. Vuonna 2011/2012 konsoleihin saisi kohtuuhinnalla tämän päivän näkökulmasta hyvin raskastakin rautaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Katsopas vaikka otsikkoa. Tässä ketjussa on tarkoitus ruotia seuraavaa sukupolvea ja sen tekniikkaa, mitä se sitten tarkoittaakaan ja miten ja koska se toteutuu. Tällä hetkellä yksi kuumimmista teemoista on, että onko "seuraavaa sukupolvea" edes tulossa, vai tekevätkö konsolivalmistajat pienet välipäivitykset sekä jatkuvia pikkuparannuksia ja jatkavat siten näillä konsoleilla hamaan tulevaisuuteen. MS päivittää 360:a jo nyt vuosittain, luotettavuusparannusten lisäksi esim. Arcade-malleihin rakennettiin ensin 256 megan muisti sisään ja nyt 512 megan, tekisikö MS tällaista päivitystä jos X360 olisi tarkoitus häivyttää ensi vuonna markkinoilta uuden konsolin tieltä? Sony-puolella PS3 slim on ilmeisesti tulossa piakkoin, ja Nintendo julkaisi juuri Motionplussan.

Mutta tästä huolimatta monet odottavat uutta sukupolvea alkavaksi 2010-2012. Perinteisesti ajatellen tiedossa olisi juuri näitä pieniä tehopäivityksiä liiketunnistuksella varustettuna, sekä pienempää kokoa ja jatkuva tuki olemassaoleville palveluille. Tällä hetkellä seuraavasta sukupolvesta ei siis odoteta järisyttävää muutosta eikä päivitystä, mutta mitä jos valmistajat eivät menekään samaan suuntaan? Mitä jos Sony tuo markkinoille PL4Y:n, pienen BlueRay-toistimen kokoisen liiketunnistuskonsolin joka sisältää vain nimellisiä päivityksiä PS3:n arkkitehtuuriin kuten vähän nopeamman BR-aseman ja optimoidun näytönohjaimen - samalla kun Nintendo jatkaa markkinoilla Wiillä mutta tuo sen rinnalle muutaman otteeseen spekuloimani käsi/kotikonsoli-hybridin - ja MS tekee päivityksiä X360:een ja pitää sen markkinoilla peruskonsolina ja Natal-tuella lisätttynä, mutta tuo myös uuden grafiikkahuorrrrille ja PC-peliporttauksille suunnatun tehoboksin uutena konsolina markkinoille - ja Apple julkistaa iPippinin?

Tuollaisessa tilanteessa varmasti riittäisi pohdittavaa moneen suuntaan ja se on vain yksi vähän villimpi tulevaisuudenkuva. Mieluusti näkisin visioita esim. siitä, miten merkittävästi kasvanut suorituskyky voisi parantaa käytettävyyttä, tuoda uudenlaisia sovelluksia konsoleille ja peleihin, sekä tehdä raskaammastakin moniajosta vakio-ominaisuuden. Vuonna 2011/2012 konsoleihin saisi kohtuuhinnalla tämän päivän näkökulmasta hyvin raskastakin rautaa.

Joo, periaatteessa itsekkin kirjoitin lähinnä tarkoittaen tulevaa sukupolvea (sivuten myös tätä nykyistä toki). Silti luulen että uutta konsolia tulee, vaikka ei ehkä niin nopsaan kuin on kuviteltu. JA toki monia asioita voidaan spekuloida, kuten loistavasti tuossa edelläkin teit. Tehopäivittelyt ei ole se tie mille ainakaan itse haluasin KONSOLIpelaajana lähteä, ehkä lisälaitteet (natal ja muut) ymmärtää vielä jossakin määrin. Ja Konsolien koon pienentäminenkin menee vielä. Jos "sydäntä" aletaan rukkaamaan liiaksi, niin melkein sama on siirtyä tietokoneisiin takaisin.

Pääsuuntana kuitenkin ja huolenaiheena on minulla se, että pelaaminen menee liiaksi tuohon liiketunnistukseen ja padipelaaminen ei enää kannata. Nyt kun nettipelaamisen aikakautena meiltä on viety jo melkein kaikki jaetunruudun pelitkin (puhumattakaan miten käy yksinpelaamiselle jatkossa), niin tuntuu tuskastuttavalta ajatella että ihmiset alkaa heiluttelemaan sauvojaan ja yhteiskiva olohuoneessa painottuu lähinnä casualheilumiseen ja nettipeleihin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Täytyypä sanoa että toivon kovasti ettei MS/Sony lähde tuolle nintendon rahastuslinjalle ja tuo jotain hitusen päivitettyä konsolia kikkaohjaimella markkinoille. Siinäpä sitä vasta naurattaisikin jos kaikkien konsoleiden pelitkin olisivat vielä samaa wii-huttua.

Rahastuslinja, hehe. Onneksi muut firmat tekee vain asiakkaan parhaaksi, ilman rahastusta. Paha nintendo, hyi hyi. Pelitkin niin kalliita... ;)

Mitas Kastle tykkasit World at Warista? Minun mielesta hyva esimerkki siita etta vanhat genret voivat toimia entista paremmin uusien ohjaustapojen kanssa.

Mielenkiintoinen kysymys on se etta milloin on seuraava sukupolvi?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitas Kastle tykkasit World at Warista? Minun mielesta hyva esimerkki siita etta vanhat genret voivat toimia entista paremmin uusien ohjaustapojen kanssa.

Ohjaus oli hyvä, muuten pitää vielä enemmän pelata että osaan antaa sopivan mielipiteen. Ei ihan täysillä iskenyt, mutta se saattaa johtua yllätyksettömyydestä.

Topicin aiheeseen liittyen Gametrailersin Geoff Keighley ja Shane Satterfield, Michael Pachter ja Kotakun Michael McWhertor keskustelevat tulevaisuuden (ja nykyisten) konsolien käyttöliittymistä. Ensimmäisessä jaksossa turhaa, lapsellista Wii-trollausta (lähinnä Keighley ja tietenkin Kotakun McWhertor) mutta kakkosjaksossa (mm. Natalista asiaa) parempi meininki.

Bonus Round: Episode 306 - Part 1
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ensimmäisessä jaksossa turhaa, lapsellista Wii-trollausta (lähinnä Keighley ja tietenkin Kotakun McWhertor) mutta kakkosjaksossa (mm. Natalista asiaa) parempi meininki.

Ylläri! :D

"Käyttöliittymä" tarkoittaa minulle kuitenkin muitakin asioita kuin ohjausta. Wiikaken tapainen teho-ohjain voi auttaa luomaan tehokkaan käyttöliittymän, mutta se vaatii ominaisuuksien miettimistä myös softapuolella. Yksinkertaisetkin parannukset voisivat viedä pitkälle: miksi WiiWaressa ei voisi lukea ladattavan pelin online-manuaalia samalla kun lataa peliä?

Tuo ei kuitenkaan ole sellainen ominaisuus jota varten tarvitsisi uuden laitteen tai huomattavan softapäivityksen. Sen sijaan entistä saumattomampi siirtyminen pelien ja pelitaukojen välillä voisi olla sellainen ominaisuus, jota ei toteuteta ihan helposti pelkästään pulttaamalla nykyisten käyttöjärjestelmien päälle. Mielelläni näkisin tulevaisuuden, jossa pelistä voisi siirtyä suoraan toiseen käymättä välillä konsolin päävalikon puolella. Ja mikä tärkeämpää, konsolipeleihin pitäisi viimeinkin tulla jokin "resume play"-toiminto. Kun käynnistän konsolin, miksi se ei voi suoraan palata siihen kohtaan peliä johon viimeksi lopetin? Jos olen vaihtanut peliä, ja käynnistän uuden, miksi se ei voi mennä suoraan tilanteeseen johon jäin edellisellä pelikerralla, ilman käynnistyslogoja ja alkuruutuja ja latauksia ja tallennuksia ja muuta tylsää?

Tässä mielessä Wii Sports voi antaa näkymän tulevaisuudesta. Vaikka peli vielä pitää käynnistää omalta pelilevyltään, sen starttaamisen jälkeen kaikki on välitöntä ja erittäin nopeaa. Lajia ja pelityyliä pystyy vaihtamaan muutamassa sekunnissa. Alkuruutu on äärimmäistä tehokkuutta parhaimmillaan. Edellinen profiili on aina valmiiksi muistissa, jos pelaaja on vaihtunut niin profiilin vaihto käy erittäin nopeasti ja näppärästi samalla kun vaihtaa pelihahmoa.

Nyt, kuvitelkaapa kokonainen konsoli joka toimisi yhtä nopeasti ja tehokkaasti kuin Wii Sports ja sen päävalikko. Wii Sportsin eri lajit ja pelityylit edustaisivat uuden konsolin pelejä, Mii-hahmon valinta profiilin automaattista valintaa/vaihtamista. Välitöntä pelaamista, saumatonta siirtymistä pelien ja pelityylien välillä. Pelaamisen utopistinen tulevaisuus.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuo ei kuitenkaan ole sellainen ominaisuus jota varten tarvitsisi uuden laitteen tai huomattavan softapäivityksen. Sen sijaan entistä saumattomampi siirtyminen pelien ja pelitaukojen välillä voisi olla sellainen ominaisuus, jota ei toteuteta ihan helposti pelkästään pulttaamalla nykyisten käyttöjärjestelmien päälle. Mielelläni näkisin tulevaisuuden, jossa pelistä voisi siirtyä suoraan toiseen käymättä välillä konsolin päävalikon puolella. Ja mikä tärkeämpää, konsolipeleihin pitäisi viimeinkin tulla jokin "resume play"-toiminto. Kun käynnistän konsolin, miksi se ei voi suoraan palata siihen kohtaan peliä johon viimeksi lopetin? Jos olen vaihtanut peliä, ja käynnistän uuden, miksi se ei voi mennä suoraan tilanteeseen johon jäin edellisellä pelikerralla, ilman käynnistyslogoja ja alkuruutuja ja latauksia ja tallennuksia ja muuta tylsää?


Tuollainen olisi kyllä todellinen harppaus eteenpäin. Sieltä vaan kirjoittelemaan vetoomuksia nyt, kun sulla tuo sana on hallussa. :) Monesti tulee itsekkin miettineeksi tuota samaista asiaa; miksi käyttöliittymät on niin helvetin kankeita, vaikeakäyttöisiä ja "tyhmiä" vielä nykyäänkin. Tuntuu että joka vaiheessa joko pitää odottaa, ladata ymsp. Tuo muistiominaisuus (vaikkapa profiiliin sidottu) olisi vallan mainio, pääsisi heti jatkamaan siitä mihin jäi, tai olisi vaikka mahdollisuutena edes se että pääsee siihen mihin jäi edellisellä kerralla. Vielä kun kaikki muutkin tajuaisi sen. :D
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mielelläni näkisin tulevaisuuden, jossa pelistä voisi siirtyä suoraan toiseen käymättä välillä konsolin päävalikon puolella.

Kuulostaa ihan Xbox 360:n quick launchilta. Levyllisten pelien kohdalla pitää tietenkin vaihtaa levyä, jolloin konsoli taitaa heittää automaattisesti dashboardille, mutta arcade-pelien ja muiden ladattavien koirakkeiden kohdalla tuo onnistuu jo, ellei sitten laske guidea konsolin päävalikoksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Rahastuslinja, hehe. Onneksi muut firmat tekee vain asiakkaan parhaaksi, ilman rahastusta. Paha nintendo, hyi hyi. Pelitkin niin kalliita... ;)

Juu, kyllä sinuakin varmaan naurattaa kovasti kun DSi only pelejä alkaa puskea enemmän ja enemmän markkinoille. Tai viimeistään sit kun nintendo tekee saman tempun wiille. :)
 
Ylös Bottom