Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Xbox 360 vs PlayStation 3 -yksinoikeudet

Eikä hyvä peliä HD-grafiikkaa kaipaa
no kyllä nykypäivänä se on kiva lisä, saada +1000€ telkkarille, vahvareille yms. hifi-laitteille jotain muutakin kuin kihisevää kuvaa ja kohisevaa ääntä.

edit:
Oikeastaan ainoa syy, mihin tarkkaa graffaa tarvitse, on se, että pelin ruudunpäivitys pysyy korkealla, esim. autopeleissä.
 
Vastaus: Xbox 360 vs PlayStation 3 -yksinoikeudet

Oikeastaan ainoa syy, mihin tarkkaa graffaa tarvitse, on se, että pelin ruudunpäivitys pysyy korkealla, esim. autopeleissä.
Ruudunpäivitysnopeus ei suoranaisesti sidonnainen resoluutioon. Taitaa sitä paitsi olla, että PS2:lla on edelleenkin suhteessa eniten 50/60 fps:llä pyöriviä pelejä. Tehokkaampi CPU/GPU toki mahdollistaa sulavamman ruudunpäivityksen myös HD-tarkkuuksilla, mutta kyllä esim. PSP:n Gran Turismokin pyörii 60 fps, vaikka pelin reso on "vain" 480x272. Ja näyttää niin sulavalta että huh!
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Cobretti sanoi:
Toki nyt Sonynkin on varmasti helpompaa tuoda PS4:sta markkinoille, koska niiden ei tarvitse rakentaa kaikkea tyhjästä. PS3 on varsin hyvä alusta ponnistaa, varsinkin kun Blu-ray voitti formaattisodan yms. Pientä hienosäätöä ja juuri jotain muistin lisäämistä tms.
Toki jos teknisestä näkökulmasta ajateltaisiin, että PS4 pohjautuisi PS3:n tekniikkaan, voisi tuo pitää paikkaansa, mutta äskettäin taas kuultiin suunnitelmia ihan uusista ratkaisuista. Ja taloudellisestihan PS3 on todella huono alusta ponnistaa. Sonylla ei juuri ole varaa virheisiin.

Microsoftin tulevaisuudensuunnitelmista ei sitten ollakaan kuultu pätkääkään. Jää mielenkiintoiseksi nähtäväksi.
Mahewcoro sanoi:
Omalla kohdalla X360:n tarjonta yksinoikeuspuolella on ensi vuonna erittäin autiota. Kun tuleva valikoima on sarjaa uusi Halo, Splinter Cell ja keskinkertaisia multiplattareita, tietää että konsoli ei ole minua varten. PS3:lla alkaa luistaa vähän paremmin mutta vielä kaukana ollaan Wiistä. HD-konsolien liikkeentunnistuksesta ollaan tällä hetkellä sen verran hiljaa että on vähän vaikea uskoa sitä myötä tulevan monta kiinnostavaa peliä ainakaan alkumetreillä, jos myöhemminkään. Tähän vaivaan ei lisävarustepakkaus auta, kyllä HD-konsolien suuntausta pitää miettiä tarkemmin uudestaan jos halutaan päästä Wiin tasolle, ja siinä voi auttaa nimenomaan uudelleenmietitty konsolijulkistus.
Subjektiivisiahan kaikki ollaan, mutta tuo on kyllä ahdistavan rajoittunutta ajattelua. Microsoft on juurikin puffannut Natalia todella suuria määriä jo nyt, ja on luvannut sen julkaisun merkittävyyden vastaavan uuden konsolin julkaisua. Että ei siellä mitään hiljaa olla. Sama pätee Sonyyn, vaikka onkin pitänyt hieman matalampaa profiilia Geminsä kanssa.

Tosin tietysti kyse onkin loppujen lopuksi toteutuksesta. Täytyy sanoa, että kun tuossa Wii Sports Resortsin miekkailua harrastelin MotionPlussan kera, tuli väkisinkin mieleen, että aika suuri vuori on kummallakin firmalla valloitettavana.
TT-2k sanoi:
Ruudunpäivitysnopeus ei suoranaisesti sidonnainen resoluutioon. Taitaa sitä paitsi olla, että PS2:lla on edelleenkin suhteessa eniten 50/60 fps:llä pyöriviä pelejä. Tehokkaampi CPU/GPU toki mahdollistaa sulavamman ruudunpäivityksen myös HD-tarkkuuksilla, mutta kyllä esim. PSP:n Gran Turismokin pyörii 60 fps, vaikka pelin reso on "vain" 480x272. Ja näyttää niin sulavalta että huh!
Eihän sillä nyt juuri ole mitään tekemistäkään reson kanssa. Korkea fps saa tosin pelin yleisilmeen paranemaan huomattavasti.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eihän sillä nyt juuri ole mitään tekemistäkään reson kanssa. Korkea fps saa tosin pelin yleisilmeen paranemaan huomattavasti.

kyllä niillä näytönohjaimen kans on tekemistä... pyytää enemmän ruakaa että pysyy fps:t samois lukemis korkeemmilla resoilla.

e. vähä turha viesti mut olkoon
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toisessa ketjussa villiintyneen 3D-keskustelun jälkimainingeissa voi linkittää tähän Cracked.comin artikkeliin:

3D TV | Cracked.com

Kaikessa sarkastisuudessaan artikkelista saa sen käsityksen että Crackedin pojat eivät ole 3D:stä oikein mielissään. Sumeampaa kuin HDTV:t, lasit aiheuttavat päänsärkyä ja ties mitä! :D

3D kuitenkin voi oikeasti olla seuraavan sukupolven peliteknologiaa, kuten toisen ketjun sivujuonteessa tuli esille.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Microsoftin Xbox and Entertainment pomo Stephen McGill:n mukaan tulevaisuuden jakelutapa peleille on latauspalvelut, ei optinen media, eikä varsinkaan Blu-ray.

Oma veikkaukseni on, että MS joutuu vielä syömään sanansa ja ottamaan Blu-rayn mukaan viimeistään seuraavaan konsoliinsa, sillä täysimittaisen digitaalisen jakelun vaatima infrastruktuuri ei tule olemaan vielä aikoihin sillä tasolla, että optisesta mediasta voitaisiin kokonaan luopua.

News: Microsoft: Xbox doesn't need Blu-Ray - ComputerAndVideoGames.com
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

En ole pitkään aikaan nauranut niin paljon kuin noita ddawg:n postauksia lueskellessa. Oikeasti, jotkut pelaajat luulevat konsolien olevan jotakin ihmeellistä PC:n rinnalla tässä sukupolvessa. JA nuo PC:n väittämät osoittavat kyllä yleiselläkin tasolla tietämättömyyttä asioista.. :eek:

"Oma veikkaukseni on, että MS joutuu vielä syömään sanansa ja ottamaan Blu-rayn mukaan viimeistään seuraavaan konsoliinsa, sillä täysimittaisen digitaalisen jakelun vaatima infrastruktuuri ei tule olemaan vielä aikoihin sillä tasolla, että optisesta mediasta voitaisiin kokonaan luopua."

hartzu minä sanoisin, että se mitä MS näyttää ladattavien pelien puolella on vain jotain testiä tulevaa varten. PC:n puolella hommailevat salaa eli testaavat systeemiä eivät oikeasti ole vielä niin kiinnostuneet näyttämään sitä mitä heillä on jo valmiina. MS:n tuntemus tuolla saralla kun on aika huima ja toisaalta jo pitkään ovat käyttäneet resursseja sen kehittämiseen. On ehkä minusta liian aikaista paljastaa kaikkia kortteja etenkin kun tässä eletään MS:nkin puolella varmaan pienessä epätietoisuudesta milloin se seuraava konsoli pitäisi tuoda markkinoille.

Mitä se jakelu sitten vaati? Ei oikeastaan yhtään sen nopeampia yhteyksiä. Julkaisussa olevat pelit voisi ostaa ja ladata ennakkoon jolloin sellaista ruuhkaa ei pääsisi syntymään ja jos ei ole formaattia niin pelien koot eivät tarvitse kasvaa oikeastaan yhtään, koska otetaan nyt huomioon se, että pelin installoiminen streamauksen avulla säästää tilaa ja paljon.

Tämä voi suuresti vaikuttaa multiplatformien tekemiseen jos MS onnistuu tekemään seuraavasta konsolista entistä PC-maisemman ja toisaalta pistää ohjelmaympäristöt niin samanlaisiksi, että näitä pelilaitteita varten ei tarvitse tehdä kuin yksi peli ja optimoinnilla hoitaa loput (tietenkin suljettu alusta vs pc-ympäristö asettaa tiettyjä ehtoja molemminpuolin). Tietenkin Sony yrittää vaikeuttaa hommaa tarjoamalla "äärettömän" määrän tilaa, mutta tässäkin sukupolvessa se 50gb ei tunnu riittävän mikä on sangen hämmästyttävää. Mikään ei siis riitä, mutta usein pienikin määrä on tarpeeksi.

EDIT: meni kyllä jo offtopicin puolelle..
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

PC:n puolella hommailevat salaa eli testaavat systeemiä eivät oikeasti ole vielä niin kiinnostuneet näyttämään sitä mitä heillä on jo valmiina. MS:n tuntemus tuolla saralla kun on aika huima ja toisaalta jo pitkään ovat käyttäneet resursseja sen kehittämiseen.

Ongelmana on maailman tietoverkkoinfra, ei MS:n omat viritelmät.

Esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa se, että suurin osa maailman laajakaistayhteyksistä on edelleen hitaita (1-8Mbs) tai vielä hitaampia, eikä sen suhteen mitään dramaattista tule tapahtumaan ennenkuin keksitään jokin tapa ulottaa kunnolliset runkoyhteydet jokaiseen niemeen ja notkoon.

Toinen esimerkki on, että yllättävän moni ei kytke pelilaitteitaan verkkoon ollenkaan. Tosin tällaiset henkilöt eivät tietysti osta konsoli, joka ei toimi ollenkaan ilman verkkoyhteyttä.

Kolmas esimerkki liittyy tietoverkkojen saatavuuteen yleensä. Jos haluaa tavoitella ns. kehittyviä markkinoita (Intia, Kiina jne.) ei siellä pärjää lainkaan, jos pelatakseen pitää ladata gigatavukaupalla tavaraa jostain hevonkuusesta (Intiasta katsoen). Miksi? Koska siellä ei ole tietoverkkoja tarjolla edes sillä tasolla kuin Suomen syrjäkylillä. Sama ongelma tosin on edelleen täysin relevantti myös Suomessa, Euroopassa ja USA:ssa.

Viimeiseksi mainittakoon vielä asia, jota aina ei tulla ajatelleeksi. Vähittäismyyjät etenkin USA:ssa ovat todella vahvassa asemassa kun määritellään mitä ja miten kuluttajille myydään. Jos vaikkapa suurin kauppaketju Walmart sanoo, ettei ota pelkkään digitaalisen jakeluun perustuvia konsoleita myyntiin, voi idean melkeinpä haudata samantien, sillä siinä katoaa arviolta 60% vähittäismyyntikanavasta USA:ssa. Kyllä, Walmart on siellä todellinen jättiläinen.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Ongelmana on maailman tietoverkkoinfra, ei MS:n omat viritelmät.

Esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa se, että suurin osa maailman laajakaistayhteyksistä on edelleen hitaita (1-8Mbs) tai vielä hitaampia, eikä sen suhteen mitään dramaattista tule tapahtumaan ennenkuin keksitään jokin tapa ulottaa kunnolliset runkoyhteydet jokaiseen niemeen ja notkoon...........

Hyvää tekstiä Hartzu! Koin juuri tästä konkreettisen esimerkin täällä Balilla, kun halusimme vuokrahuvilamme yhteyteen nopeimman laajakaistan mitä saarelta löytyy. Kovien neuvottelujen jälkeen saimme nopeuden nostettua 512 kb/s---> 1 megaan, joka on kuulemma aivan top end-teknologiaa:p Euroissa yhteys kustantaa sellaiset 90 euroa kuussa!

Vanhan virren veisaamistahan tämä on, mutta mielestäni ihmisten halua ostaa ja kerätä konkreettisia asioita ei edelleenkään pitäisi unohtaa tai väheksyä!
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Oma veikkaukseni on, että MS joutuu ottamaan Blu-rayn mukaan viimeistään seuraavaan konsoliinsa

Miksi nimenomaan BD? Voihan se olla vaikka HD DVD? Seuraavassa konsolipolvessa BD-polttimet on tietokoneissa peruskamaa. Helpottaa piraattijebujen hommia.

Seuraavaan konsoliin on vuosia aikaa, ja voihan se olla, että MS lanseeraa oman levyformaattinsa. Vähän samaan tapaan kuin Dreamcast ja Gamecube.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Vähän samaan tapaan kuin Dreamcast ja Gamecube.
... joidenka kummankaan menestys ei kummoinen ollut? :)

Blu-ray on tosin "villi kortti", sillä ei ole standardisoitunut edelleenkään DVD:n lailla. Nähtäväksi jää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

hartzu: Teknisestihän MS:n ei tarvitse syödä sanojaan vaikka Blu-Rayn ottaisivat, sillä siellähän puhuttiinkin laajasti vain tulevaisuudesta. ;)
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Otetaan siirto http://www.konsolifin.net/bbs/konso...ox-360-vs-playstation-3-a-11.html#post1055154 ketjusta tänne

Vähän samaan tapaan kuin Dreamcast ja Gamecube.

... joidenka kummankaan menestys ei kummoinen ollut? :)

Nyt kysymys kuuluukin, jäikö konsolien menestys formaatista kiinni?

Warekonsoli nousee helposti myyntilistojen kärkeen ja saavuttaa markkinajohtajan aseman. DC:n ympärillä piraatit rellesti miten lystää, Cuben ovi pysyi säpissä periaatteessa loppuun asti. Molempien taru jäi silti lyhyeen.

--
äääh tämä nyt meni ihan kiville. En pysty poistamaan viestiä ja tarkoitus oli, että viesti olisi mennyt ketjuun http://www.konsolifin.net/bbs/konso...wii-2-seuraavan-sukupolven-teknologia-11.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Seuraavaan konsoliin on vuosia aikaa, ja voihan se olla, että MS lanseeraa oman levyformaattinsa. Vähän samaan tapaan kuin Dreamcast ja Gamecube.

Epäilen, sillä tuollaisen kehittäminen on kallista, eikä hardware kehitys ole mitään Microsoftin ominta aluetta ollut koskaan. Varmaan kyllä hyppäävät kenen tahansa kelkkaan, joka yrittää saada kilpailijaa Sonyn formaattia vastaan, mutta toisaalta ehkä ovat oppineet HD-DVD:stä jotain.

BD:llä on kohtuullisen hyvä kehityspolku edessään kapasiteetin kasvattamisen suhteen ilman, että koko tuotantoketjua pitäisi uusia, joten veikkaan sen pysyvän mukana jopa pidempään kuin DVD:n.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta kuinka monta kertaa MS, Sony tai Nintendo ovat ajatelleet näitä kasvavia markkinoita ekana?

Jos ladattavuus tulee niin sitä lähdetään tukemaan heti suurimmille markkinoille eli USA, Eurooppa ja Japani. Sitten keskitytään erikseen jokaisen alueen suurimpiin maihin joissa kehitys on kulkenut vähän nopeammin. Vaihtoehtoisesti tuovat tietenkin jonkun lisävarusteen sikahinnalla siihen kylkeen niille, jotka eivät ole niin onnekkaita, että asuvat verkkopuoleltaan hieman kehittyneimmässä maassa. Tarkoitus tuskin MS:llä on kehittää konsolia koko maailmalle jokaiseen paikkaan vaan keskitetään sitä palvelua kuten aina ennenkin.

Eikä se nyt ole este vaikka olisi hidas netti vaan jos se jakelun hoitaa järkevästi. Preload, streaming mahdollistavat paljon enemmän kuin mitä se netin nopeus antaa myöten.

Mutta tosiaan kuka tietää, miten se MS tekee. BD on formaattina varmasti mielenkiintoinen, mutta varmasti miettivät myös muita vaihtoehtoja ja ainakin itse olen valmis maksamaan peleistä jopa enemmän kuin nyt jos ei tarvitse enää mihinkään levyyn koskea. Niitä kuitenkin on kertynyt tämän pienen elämän aikana jo varastot täyteen.

Mitäs sitten jälleenmyyjät ajattelevat? Eivät varmasti tykkää, mutta asialle eivät voisi mitään. Pelifirmat ajattelevat rahaa ja huomaavat, että sitä rahaa saisi enemmän jos pelit voisi ladata. Samalla saataisiin pakotettua käyttäjät aina ostamaan uuden pelin eli pelien sitominen käyttäjätunnuksiin ja sitten jälleemyynnin lopettaminen edesauttaisi heidän puoleltaan niin taistelua piratismia kuin omaa rahanhimoaan. Tietenkin kaikki riippuu siitä onko kaikki pelaajat suostuvaisia tähän ja valmiita? Tietenkin voisi sanoa, että peleistä voisi tehdä pienet erät myös jollekin formaatille mikä kasvattaisi keräilypainoksien arvoa hieman enemmän nykyisestä. Keräilijä voisi siis päättää ostaako kaupasta vai lataako. Mahdollisuuksia on monia ja varmasti sieltä ei tietenkään ole tulossa mitään ihmeellistä.

Koko maailman kannalta oli se mukavampaa tietenkin, että BD-formaattina valloittaisi pikaisesti niin konsolit kuin PC:n, mutta siihen on vielä niin pitkä aika, että saa nyt nähdä miten muu kehitys ajaa kiinni.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pelifirmat ajattelevat rahaa ja huomaavat, että sitä rahaa saisi enemmän jos pelit voisi ladata. Samalla saataisiin pakotettua käyttäjät aina ostamaan uuden pelin eli pelien sitominen käyttäjätunnuksiin ja sitten jälleemyynnin lopettaminen edesauttaisi heidän puoleltaan niin taistelua piratismia kuin omaa rahanhimoaan. Tietenkin kaikki riippuu siitä onko kaikki pelaajat suostuvaisia tähän ja valmiita? Tietenkin voisi sanoa, että peleistä voisi tehdä pienet erät myös jollekin formaatille mikä kasvattaisi keräilypainoksien arvoa hieman enemmän nykyisestä. Keräilijä voisi siis päättää ostaako kaupasta vai lataako. Mahdollisuuksia on monia ja varmasti sieltä ei tietenkään ole tulossa mitään ihmeellistä.

Tuossapa hiukan tuotteen kuin tuotteen funktiosta. :) Eli mitä tarpeita sen tulisi tyydyttää etc. Itse koen että fyysinen tuote on ihan yhtä tärkeä kuluttajalle, kuin pelkkä sisältö tai se mitä tuote kertoo.

Vähän samalta tuntuu tämä nykyjohdatus, kuin taiteen ystävälle sanottaisiin, että katso taidekuvia netistä. :o
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta tosiaan kuka tietää, miten se MS tekee. BD on formaattina varmasti mielenkiintoinen, mutta varmasti miettivät myös muita vaihtoehtoja ja ainakin itse olen valmis maksamaan peleistä jopa enemmän kuin nyt jos ei tarvitse enää mihinkään levyyn koskea. Niitä kuitenkin on kertynyt tämän pienen elämän aikana jo varastot täyteen.
Kyllä, juuri näin. Hampsterit ja keräilijäviettiset erikseen, mutta ittekin olisin valmis vaikka maksamaan helppoudesta, ja ennenkaikkea siitä, ettei nurkkiin kerry täysin turhaa romua = vanhoja pelejä. Kai tuon vois hätäsesti ajatella olevan edes hitusen ekologisempaakin.

Hininin vertaus ei mulle uppoa: Tässä on kyse massatuotetusta painoksesta, ei yksilöllisestä taideteoksesta. Paremminkin vertaus; lue sanomalehtes verkossa, ja mähän kyllä teenkin niin. Ja maksan siitä tyytyväisenä. Vähemmän roskaa kannettavaksi roskiin.

Seuraavan polven pelikonsoli, jossa ei olisi fyysistä mediaa, lähtisi poistoon day one. Taitaa olla vain toiveajattelua.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Hininin vertaus ei mulle uppoa: Tässä on kyse massatuotetusta painoksesta, ei yksilöllisestä taideteoksesta. Paremminkin vertaus; lue sanomalehtes verkossa, ja mähän kyllä teenkin niin. Ja maksan siitä tyytyväisenä. Vähemmän roskaa kannettavaksi roskiin.

Eli sinusta tekijöiden uurastus (pyritään herättämään tunteita omilla näkemyksillä) ei ole taidetta, vaikka ne puhutteleekin aivan eri tasolla kuin uutiset, joiden pyrkimyksenä on lähinnä objektiivisuus? Ei se että jokin on "massatuote" ole pois tuotteen taiteellisuudesta. Ja kuka hullu nyt kantaa pelejä roskiin? :confused:

Hyvin tehty fyysinen tuote tai peli on arvossaan vielä vuosienkin päästä, kun taas sähköinen sanomalehti... tuskin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eli sinusta tekijöiden uurastus (pyritään herättämään tunteita omilla näkemyksillä) ei ole taidetta, vaikka ne puhutteleekin aivan eri tasolla kuin uutiset, joiden pyrkimyksenä on lähinnä objektiivisuus? Ei se että jokin on "massatuote" ole pois tuotteen taiteellisuudesta. Ja kuka hullu nyt kantaa pelejä roskiin? :confused:

Hyvin tehty fyysinen tuote tai peli on arvossaan vielä vuosienkin päästä, kun taas sähköinen sanomalehti... tuskin.
Hienosti spinnattu. Puhuin mediasta, en sisällöstä. Jos taiteilijan taideteosta tuotetaan liukuhihnalta massana, eikä alkuperäistä tavallaan ole missään olemassa, niin sama kai se on mistä tuubista sitä ihailee. Miten sä määrittelet tällasessa tapauksessa sen, mikä niistä medioista joiden kautta siitä voi nauttia, on se oikea?

Mulle pelin fyysinen ilmentymä ei kyllä ole juuri missään arvossa sen jälkeen kun se on pelattu puhki. Muistot siitä säilyy jos on säilyäkseen, mutta rumalla muovikrääsällä hyllyntäytteellä en tee kerrassaan mitään. Yleensä yritän hankkiutua tästä krääsästä eroon jollain muulla tavalla, mutta tunnustan, oon heittänyt myös roskiin.
:p
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Hienosti spinnattu. Puhuin mediasta, en sisällöstä. Jos taiteilijan taideteosta tuotetaan liukuhihnalta massana, eikä alkuperäistä tavallaan ole missään olemassa, niin sama kai se on mistä tuubista sitä ihailee. Miten sä määrittelet tällasessa tapauksessa sen, mikä niistä medioista joiden kautta siitä voi nauttia, on se oikea?

Mulle pelin fyysinen ilmentymä ei kyllä ole juuri missään arvossa sen jälkeen kun se on pelattu puhki. Muistot siitä säilyy jos on säilyäkseen, mutta rumalla muovikrääsällä hyllyntäytteellä en tee kerrassaan mitään. Yleensä yritän hankkiutua tästä krääsästä eroon jollain muulla tavalla, mutta tunnustan, oon heittänyt myös roskiin.
:p

Luultavasti se on "oikea", mistä taiteilija/tekijä saa nimeä ja hyötyä eniten. Minulle pelin fyysinen ilmentymä on juurikin suuri osa sitä tuotetta, tuotteen PITÄÄ miellyttää monella tasolla, jopa se kosketeltavuus on hyvin tärkeä osa sitä tuotetta. Kansitaide varmasti myös myy jossain määrin pelejä. Toki tiedostan että tekijälle varmasti jää eniten kouraan silloin jos digitaalisessa muodossa lähetetään bittiavaruuteen roskaa, mutta mitä siitä itse kuluttajalle jää? JA jääkö tuotteesta sen pysyvämpää mielikuvaa tekijästä koska mitään kosketeltavaa EI ole? Tai ostetaanko tuotetta lainkaan koska warettaminen on niiin kivaa.

Tuota pointtia en koskaan en tule ymmärtämään, että miksi käypä peli pitäisi nakata roskiin, vaikka se olisi pelattu läpi. Onhan kuitenkin mahdollista laittaa se kiertämään tai ottaa hyötyä siitä itselleen rahan muodossa. Kierrätetystä tuotteesta tosin harmillisesti taiteilija itse ei hyödy lainkaan, mutta voihan joku tosin lahjoittaa taidettakin ilmaisesti eteenpäin.

Joka tapauksessa "taiteilijan" on PAKKO tehdä massatuotannolla uransa alkuvaiheessa (pelimaailmassa aina) nimeä, joskus jopa miltei ilmaiseksi jotta saa jatkossa maksimaaliset edellytykset tuottaa taiteellisesti vapaampia teoksia ihmisille.


Sorry OT. :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Luultavasti se on "oikea", mistä taiteilija/tekijä saa nimeä ja hyötyä eniten. Minulle pelin fyysinen ilmentymä on juurikin suuri osa sitä tuotetta, tuotteen PITÄÄ miellyttää monella tasolla, jopa se kosketeltavuus on hyvin tärkeä osa sitä tuotetta. Kansitaide varmasti myös myy jossain määrin pelejä. Toki tiedostan että tekijälle varmasti jää eniten kouraan silloin jos digitaalisessa muodossa lähetetään bittiavaruuteen roskaa, mutta mitä siitä itse kuluttajalle jää? JA jääkö tuotteesta sen pysyvämpää mielikuvaa tekijästä koska mitään kosketeltavaa EI ole? Tai ostetaanko tuotetta lainkaan koska warettaminen on niiin kivaa.

Onhan se jälleenmyynnin kannalta parempi jos peli on levyllä mutta levyttävänä muusikkona en itse henkilökohtaisesti usko että se pelin tekovaiheessa olleiden "taiteilijoiden" (muutakuin kansien suunnittelijan) puolelta ole niin väliksi ostaako ihmiset pelinsä levyinä vai joidenkin latauspalvelun kautta kunhan laillisesti hommaavat ja lopullisesta hengentuotteesta tykkäävät.

Itse pelihän se on se tuote jonka kanssa kyseiset henkilöt ovat kokoajan työskennelleet eikä nekannet tai ohjekirja. Voitaisiin siis sanoa että se bittiavaruuteen lähetetty "roska" on juuri se taideteos ja kotelot ovat vain keino helpottaa tuotteen löytämistä kaupasta muiden pelejen joukosta.

Warettamisesta sen verran että tarpeeksi kovat suojaukset kun pistää ladattuun materiaaliin niin sen purkaminen voi olla huomattavasti työläämpää kuin levyversioista koska digitaalisesti ostetut tuotteet voidaan kytkeä kone ja käyttäjätunnus kohtaisiksi. :)

Joka tapauksessa "taiteilijan" on PAKKO tehdä massatuotannolla uransa alkuvaiheessa (pelimaailmassa aina) nimeä, joskus jopa miltei ilmaiseksi jotta saa jatkossa maksimaaliset edellytykset tuottaa taiteellisesti vapaampia teoksia ihmisille.

Tämän väittäisin menevän melkeinpä toisinpäin koska "taiteilijan" on käsitykseni mukaan aluksi todistettava kykynsä monille pelifirmoille ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi tehdyn indie pelin avulla ennenkuin pääsee isomman firman avulla rahallisesti hyötymään taidoistaan.

Anteeksi tosiaan OT. Itse odotan tulevista konsoleista ehkä uutta Wiitä eniten koska nintendon tuntien tiedän että siinä on pakko olla jotain muutakin uutta kuin pelkät HD-graffat ja isompi kiintolevy. :rolleyes:
 
Ylös Bottom