Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Muutaman päivän kun on koneen äärestä pois niin tähän ketjuun tulee helkutisti sivuja ja melko turhaa jankkaamista, kyllä huomaa että meillä on liian vähän tietoa kun joka asian voi nähdä kahdella niin vastakkaisella tavalla
Selailin nopeesti ja tässä pari pointtia keskusteltuun:
WiiU ei tule menestymään. On jo aika tarkasti osoitettu sen olevan tehollisesti melko samalla tasolla kuin PS3 ja Xbox360, joilla on sekä tasokkaampi pelikirjasto takanaan, että tulossa vielä kovia titteleitä. WiiU:n oljenkorsi katkeaa siinä kohtaa kun PS3 ja Xbox360 hinnat putoavat lähes puoleen nykyisestä ennen joulumyyntejä. Nintendon pitää myydä konsoliaan melkoisella tappiolla ryyditettynä erittäin laajamittaisella mainoskampanjalla ja tuoda jotain muita yksinoikeuksia kuin Mario/Luigi/Zelda -pelejä. Pelaajien keski-ikä on noussut niin paljon ettei lastenpelit vain riitä. Toivottavasti pysyvät tahdissa mukana, kilpailu on kuluttajan etu, mutta itse en jaksa uskoa siihen.
X1:n always online, tai kerran 24h välein loggautuminen on hiukan erikoinen ongelma kun katsoo kuinka iso prosentti X360:stä on sidottu kultatiliin ja kuinka iso osa lopuista bokseista käy online hopeatilillään. Sitten se korpee jos hakkeroinnin seurauksena Live olisi 23 päivää offline kuten PSN oli, eikä silloin pääsisi edes solona pelaamaan. Harvalla kuitenkaan tulee oma netti olemaan alhaalla vuorokautta pitempään tai sitten voi oikeesti omalle ISP:lle laittaa vihaista palautetta. USAn armeijan Afganistanin tukikohdat on kuitenkin aika pieni asiakaskunta jotka joutunee vaihtamaan konsolimerkkiä. "Almost always online" varmastikin tulee olemaan paljon pienempi mörkö kuin miksi sitä nyt kuvitellaan.
Kuka meitä Kinectin kautta vakoilee? Vakoillaanko meitä myös puhelimien kautta? Jokin ex-FBI agentti viikko/pari sitten kertoi julkisesti että NSA:lla on tallennettuna jokainen puhelinkeskustelu, jokainen tekstiviesti ja kaikki kuvaviestit. On esitetty myös teorioita että NSA pystyy etäkäyttämään mitä tahansa puhelinta, niin salakuunteluun kuin kameran kautta katseluun. Jos NSA:lla on tuo mahdollisuus, voi sen joku hakkerikin löytää. Selvennyksenä ny etten usko etäkäyttön mahdollisuuteen. Kysymys kuitenkin kuuluu, ketä tuo kiinnostaa? Minulla ainakaan ei ole valtionsalaisuuksia olohuoneessani (tai missään muuallakaan) ja tuskin Microsoftia kiinnostaa mun kalsaritkaan. Alasti en ole koskaan pelannut, eikä ne siitä nakukuvasta tarpeeksi rahaa saa että yksi maailman suurimmista yrityksistä siirtyisi pornobusineksen pariin. Mikä se uhkakuva siis oikein on?
Mä en ole aina TB:n kanssa täysin samaa mieltä, mutta tällä kertaa kylläkin:
https://www.youtube.com/watch?v=2G_f8YBy39M
On hauskaa lukea kommentteja
"Jaa ettei käytettyjä saa enää pelata, nyt tämä varmistui, siirryn pelaamaan PC:llä!"
Ja edelleenkään (kun jankutat siitä pilvi-ai:sta) sitä pilvi-ai-laskentaa ei oikein voi hyödyntää kuin niissä pelihahmoissa, jotka on jossain hyvin kaukana (voidaan myös miettiä tarvitseeko niitä varten oikeasti edes mitään tekoälyä). Toinen vaihtoehto on, että sitten kaikki pelihahmot (myös pelaajan) tekoäly lasketaan pilvessä, mutta mitenkään muuten tuota pilvilaskentaa ei edelleenkään voi käyttää!
Eli kun Sony kertoo että PS3 pelejä voi pelata Gaikai-pilvipalvelun kautta, sinä nyt kerrot että niitä ei voi ollenkaan pelata pilvipalvelun kautta. Nuo PS3 pelithän siis pyörivät täysin pilvipalvelimessa josta ne vain streamataan konsoliin.
Tuota pilven hyödyntämistä voi verrata vaikkapa moninpelaamiseen. Kun pelaat Haloa tai CODia tai BF:ää verkossa, tulee osa datasta verkosta. Nykyisellään ne tulevat toisilta pelaajilta tai jopa niin että yhden henkilön liike menee ensin pelin hostaajan koneelle (joiden uppikaista ei aina ole ihan sitä moderneinta mahdollista) ja vasta sitten sinulle, tähänkin on tulossa siis selkeä parannus.
Gaikai (ennen Sonyn ostoa) ja OnLive todistivat että pilvipelaaminen on mahdollista, mutta se aiheuttaa viivettä. Microsoft tuo nyt systeemin jossa pilveä käytetään vain osana (todennäköisesti vain osassa isompia pelejä) laskemaan asioita joiden viive ei vaikuta pelikokemukseen. Minä en tiedä miten tämä toimii, pohjatietojen pohjalta tiedän vain että se kuulostaa mielenkiintoiselta ja potentiaalisesti hyvältä. Huvittavaa on että kovin monet tyrmäävät moisen ensikuulemalta ja olen aivan saletissa etteivät ole päässeet menetelmää kokeilemaan.