Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Mä lupaan ja vannon, sinä et kiinnosta yrityksiä tipan vertaa, vain sinun rahasi. Vaikka yritys tietäisi mitä tuotteita haluat yleensä ostaa, sinulla silti on täysi päätäntävalta niiden ostamiseen, vaikka saisitkin pääasiassa juuri sinua kiinnostavia mainoksia nähtäväksesi.
Minä haluan lisää valvontakameroita! Paljon lisää valvontakameroita! Koska mulla ei ole tapana kaduilla käydä hakkaamassa/ampumassa/puukottamassa ihmisiä, koen valvontakamerat minun itseni turvaksi.
Toisaalta, nykyäänkin AAA-luokan pelejä saa 6-12kk julkaisusta noin 10-15 eurolla levyllä koteloineen ja kotiinkuljetettuna, en mä näe että Steamin kesäalet olisi mitenkään ylivertainen tai edes pystyisi samaan hintaan mitä konsolipuolella ympäri vuoden on tarjolla. Humble bundle on hinnoittelultaan ylivertainen, mutta siellä on vain kevyitä indie-pelejä.
Sonylla pilvi on valjastatteu edellisen sukupolven pelien pyörittämiseen siksi kun PS4:ssa ei ole Cell-prosessoria ja on siksi mahdottomuus että vanhat pelit pyörisivät konsolissa. Siksi Sonyn pilvestä pelit tulevat streamattuna. Mutta X1:llä pilvi toimii laskentatukena ja sen toteutus on vielä täysin auki. Me ei oikeasti tiedetä miten se tulee toimimaan, mutta on täysin mahdollista että siellä pilvessä lasketaan vain valot ja varjot tai vain AI tai vain käyttöliittymä...nuo jäänee pelitekijöiden päätettäväksi.
Toivottavasti sulla ei nyt mene pulla väärään kurkkuun, mutta sun kuluttamisesta tiedetään jo kaikki jos vain käytät kauppojen etukorttia tai edes luottokorttia. Mitä haittaa siitä on? Mainonnan kohdistamisella saavutetaan se ettei sulle tarvitse mainostaa aivan kaikkea kuukautissiteistä rullasuksiin. Mainonta on joko hyvin tai erittäin kallista ja jokainen siihen käytetty euro siirtyy myös lopputuotteeseen, eli sinä kuluttajana maksat ihan kaiken mainonnan. Säästämällä mainoskuluissa yritys pystyy sekä laskemaan hintojaan ja siten saavuttaa paremman markkina-aseman, että sinä säästät rahaa. Kaiken tän keskellä myös pieni osa luontoa säästyy.Me emme tiedä mitä kaikkea tietoa olohuoneestamme kerätään kameroiden ja mikrofonien välityksellä. Emme tiedä kenelllä on pääsy näihin rekistereihin joihin tietoa kerätään. Emmekä sitä mihin näitä tietoja voidaan käyttää huomenna. Sen me tiedämme joka tapauksessa, että mitä enemmän meistä tiedetään sitä enemmän meistä tienataan.
Mä lupaan ja vannon, sinä et kiinnosta yrityksiä tipan vertaa, vain sinun rahasi. Vaikka yritys tietäisi mitä tuotteita haluat yleensä ostaa, sinulla silti on täysi päätäntävalta niiden ostamiseen, vaikka saisitkin pääasiassa juuri sinua kiinnostavia mainoksia nähtäväksesi.
Tuo on täysin mahdollinen skenario. Mutta vasta siinä kohtaa kun leffavuokraamoissa on monopoli. Jos yksi vuokraamo nostaa hintojaan, muut vuokraamot hierovat käsiään nousevan markkinaosuuden kanssa.Sinänsä harmiton tiedonkeruu voidaan kääntää myös meitä vastaan. Otetaan esimerkiksi hyvin konkreettinen olohuoneen silmäparien laskeminen ja sen mukaan leffavuokran hinnoittelu. Hyvin mahdollinen tilanne. Toinen on se miten näitä kameroita alkaa olla kohta siellä ja täällä. Emme edes tiedä missä kaikkialta kasvojen tunnistus meidät nappaa. Loppujen lopuksi siellä on rekistereissä kohta kaikki arjen tapahtumat. Olemme julkista riistaa markkinavoimille.
Minä haluan lisää valvontakameroita! Paljon lisää valvontakameroita! Koska mulla ei ole tapana kaduilla käydä hakkaamassa/ampumassa/puukottamassa ihmisiä, koen valvontakamerat minun itseni turvaksi.
MS ja Sony päästessään siirtymään digitaaliseen jakeluun, ihan samat kesäalet tulevat sinnekin! Tällä hetkellä nämä "tukkurit" eivät voi myydä halvemmalla hinnalla kuin kaupat jonne pelejään toimittavat. MS:llä on kaksi kovaa kilpailijaa: Sony ja PC. Sonylla taas MS ja PC.PC:n kiistaton etu next geniin verrattuna on sen avoimuus joka takaa sen että hintakilpailua löytyy. Pelit saa käytännössä puoleen hintaan konsoliversioihin verrattuna jolloin se, että pelit sidotaan tileihin ja niitä ei voi myydä pois ei haittaa lähellekkään yhtä paljoa. MS ja Sony ei pysty/halua samanlaisia tarjouksia antamaan mitenkään mitä esimerkiksi Steamin kesäalet on, saatikka sitten kilpailemaan Greenmangamingin tai Amazonin hintojen kanssa. Tietysti next genissä tämä voi muuttua, mutta minä sitä kyllä hieman epäilen, kun samanlaista kilpailua tuskin pystyy syntymään konsoleilla valmistajien kontrollin takia.
Toisaalta, nykyäänkin AAA-luokan pelejä saa 6-12kk julkaisusta noin 10-15 eurolla levyllä koteloineen ja kotiinkuljetettuna, en mä näe että Steamin kesäalet olisi mitenkään ylivertainen tai edes pystyisi samaan hintaan mitä konsolipuolella ympäri vuoden on tarjolla. Humble bundle on hinnoittelultaan ylivertainen, mutta siellä on vain kevyitä indie-pelejä.
Mä oon tähän kyllä vähän jäävi sanoon mitään, kun en tykänny Mariota pelata edes lapsena, mutta jos ny vaikka 20 tutusta yli 30 vuotiaasta pelaajasta katselen, niin vain 1 henkilölle Nintendon pelivalikoima houkuttelee. Wii toki on useamman tutun taloudessa, mutta vain partypelien takia ja niistäkin huolimatta laite pölyyntyy kaapissa. Emmä usko että mä ny ihan tuulesta tempaan asian että Nintendo tarvitsisi enemmän Alan Wakeja ja Unchartedeja, "aikuiseen makuun" tai no sanotaan vaikka "lapsilta kiellettyjä pelejä". GTA5 näyttäisi olevan tulossa myös WiiU:lle, mutta WiiU tarvitsee yksinoikeuspelejä myydäkseen konsolia niille joilla jo on PS3 tai Xbox360.Tämä on taas tämä iänikuinen "aikuistenpeli/lastenpeli"-keskustelu, johon en jaksaisi enää palata, mutta sanotaanko nyt, että mielestäni on aika lapsellista ajatella, että aikuiset pelaavat vain CoDeja, Battlefieldeja, Killzoneja ja Assassin's Creedejä yms. Kyse on mausta, ei iästä. Nuo luettelemasi pelit tarjoavat haastavaa, teknistä ja huippuunsa hiottua pelimekaniikkaa, sekä rikkaita ja vivahteikkaita maailmoja, jotka vetoavat myös aikuisiin pelaajiin, mausta riippuen. Omasta perspektiivistäni nuo pelit vetoavat sekä lapsiin, että oikeasti aikuisiin ihmisiin ja siihen väliin putoaa se puberteetti-ikäisten poikien väkivalta- ja seksuaaliuhon täyttämä pelimaailma, johon vetoat aikuisten peleinä.
Se mun teksti mitä lainasit oli: "Eli kun Sony kertoo että PS3 pelejä voi pelata Gaikai-pilvipalvelun kautta, sinä nyt kerrot että niitä ei voi ollenkaan pelata pilvipalvelun kautta. Nuo PS3 pelithän siis pyörivät täysin pilvipalvelimessa josta ne vain streamataan konsoliin..."Niinpä.... Kuten sanoin, niin pelkkää (kaikkien vihollisten) tekoälyn laskemista ei voi pilvipalvelussa laskea (koska mahdollinen viive), vaan siinä tapauksessa pitää tehdä kaikki laskut pilvessä (esim. pyörittää koko peliä). Se lukee jopa lainauksessasi!
Sonylla pilvi on valjastatteu edellisen sukupolven pelien pyörittämiseen siksi kun PS4:ssa ei ole Cell-prosessoria ja on siksi mahdottomuus että vanhat pelit pyörisivät konsolissa. Siksi Sonyn pilvestä pelit tulevat streamattuna. Mutta X1:llä pilvi toimii laskentatukena ja sen toteutus on vielä täysin auki. Me ei oikeasti tiedetä miten se tulee toimimaan, mutta on täysin mahdollista että siellä pilvessä lasketaan vain valot ja varjot tai vain AI tai vain käyttöliittymä...nuo jäänee pelitekijöiden päätettäväksi.