Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Olisi kovasti mielenkiintoista kuulla Mehdin ajatuksia miten esim. juuri kuluttajat tästä oivallisesti järjestelystä hyötyvät.

Tässä yksi:

the ability to access your entire library at a friend's house with a single login
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä yksi:

the ability to access your entire library at a friend's house with a single login

Se ei juurikaan liity siihen, että kuluttajan omistusta fyysiseen peliin rajoitetaan.

Digitaalinen katalogi on ollut käytössä missä tahansa konsolissa jo nykyisen sukupolven laitteilla, ainakin PS3:n osalta. Fyysinen katalogi taas on siirtynyt näppärästi mukaan otetun pelimedian avulla kaverille jo vuosikymmenet.

EDIT: jryitä kompaten: 20GB pelidataa siirtyy yleensä paljon nopeammin repussa bussilla tai fillarilla kuin nykyisten High Performance(tm) nettiliittymien läpi. Puhumattakaan jos repussa on samalla useampi peli
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä yksi:

the ability to access your entire library at a friend's house with a single login

Teoriassa ihan hyvä idea, jos vain kaverin yhteys taipuu parinkymmenen gigan lataamiseen per peli. Itse uskon enemmän malliin jossa niitä pelejä pidetään mukana, joita aiotaan pelata.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Se ei juurikaan liity siihen, että kuluttajan omistusta fyysiseen peliin rajoitetaan.

Mutta käyttöoikeuksiin liittyy, ja juuri niistä DRM:ssä on kyse. :)

Lisäksi kiinnostava seikka tuossa artikkelissa oli vihjaus siihen, että pelejä voitaisiin tarjota uuden käytännön myötä edullisempaan hintaan.

Teoriassa ihan hyvä idea, jos vain kaverin yhteys taipuu parinkymmenen gigan lataamiseen per peli. Itse uskon enemmän malliin jossa niitä pelejä pidetään mukana, joita aiotaan pelata.

Totta. Paha mennä vielä sanomaan tuon systeemin toimivuudesta, mutta hyvin implementoituna kuulostaa ihan lupaavalta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Teoriassa ihan hyvä idea, jos vain kaverin yhteys taipuu parinkymmenen gigan lataamiseen per peli.
Muistetaan nyt se, että ainakin PS4:llä lupaillaan tekniikkaa, jossa peliä pääsee pelaamaan jo ennen kuin se on kokonaan ladattunakaan. The Last Of Us tekee jo PS3:lla näin. Varsin oletettavasti myös Microsoftilla on vastaavaa tekniikkaa Xbox Onessa, joten vähemmälläkin datamäärällä pääsee pelaamaan. Toki jos tarkoitus on pelata illan aikana useita eri pelejä, ei aika välttämättä sitten riitäkään kaikkeen.

Omalla kohdalla edelleenkin suurin etu Xbox Onen DRM-menettelystä on juuri siinä, että peliä vaihtaakseen ei tarvitse käydä vaihtamassa kiekkoa konsolissa. Se on pieni etu, mutta näin laiskalle sekin on silti mukava juttu. Pelit voi asennuksen jälkeen kiikuttaa vaikka kaappiin pois olohuoneen hyllytilaa viemästä. Vaimokin pysyy tyytyväisenä, ja se jos mikä on iso etu!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta käyttöoikeuksiin liittyy, ja juuri niistä DRM:ssä on kyse. :)

Lisäksi kiinnostava seikka tuossa artikkelissa oli vihjaus siihen, että pelejä voitaisiin tarjota uuden käytännön myötä edullisempaan hintaan.

Nykyisin käytössä olevat käyttöoikeuskontrollit mahdollistavat molemmat jo nyt. Mitään lisärajoituksia kuluttajien oikeuksiin ei tarvita.

Julkaisijat tuskin hintoja laskevat jos heistä asia on kiinni, eivät ole laskeneet tähänkään asti vaikka digitaalinen jakelukanava on ollut käytössä vuosia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitään lisärajoituksia kuluttajien oikeuksiin ei tarvita.

Fyysisen kopion edut menetetään kyllä, se on selvää ja monille varmasti dealbreaker. Itsekin kuluttajana suosin tuota Sonyn mallia, ja jos sieltä suunnalta nyt näytettäisiin vielä kiinnostavia pelejä, niin hyppäisin kelkkaan ehdottomasti.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Muistetaan nyt se, että ainakin PS4:llä lupaillaan tekniikkaa, jossa peliä pääsee pelaamaan jo ennen kuin se on kokonaan ladattunakaan.

Oletettavasti tuo toimii vain kun peli aloitetaan ensimmäisen kerran. Jos jatketaan peliä muulla konsolilla aiemmasta tallennuksesta jostain keskeltä, en usko asennuksen osaavan tätä huomioida ja lataavan vain ne sisällöt, jotka tarvitaan sillä hetkellä vaan asentaa pelin alusta asti samalla lailla kuin ensimmäisellä asennuksella.

Joka tapauksessa nykysillä yhteysnopeuksilla jo muutamankin gigan lataus vie paljon aikaa. Useimmiten pelidata ei siirry maailmalta edes sillä yhteyden kattonopeudella, vaan huomattavasti hitaammin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä voi aivan hyvin Sonyn pilkka sattua omaan nilkkaan, kun kehittäjät ja julkaisijat näkevät käytettyjen pelien vapaan kaupan aiheellisesti tuloja jarruttavana seikkana ja vaihtavat leiriä.

Pääosa isoista AAA-luokan peleistä 3rd party -julkaisijoilta kehitetään nykyään vähintään Sonyn ja MS:n konsoleille (ja jokunen vielä Wii U:kin). Jos tähän "perinteeseen" tulee jotain radikaalia muutosta seuraavassa sukupolvessa niin olen kyllä todella todella yllättynyt. Pidän siis tätä hyvin epätodennäköisenä skenaariona, joskaan en tosin mahdottomana.

Pointti siis on se että ainahan piruja voi seinille maalailla (sen jos minkä pelaajat osaavat), mutta kuinka moni oikeasti ostaa Xbox Onen sen takia ettei PS4:lle yhtäkkiä julkaistaisi niitä samoja multiplattareita? Varsinkaan kun mitään merkkejä ei moiseen ole.

Mutta aiheeseen liittyen joku totesi jollain forumilla osuvasti että "brändilojaalisuus on vahva asia". Tämä on ehkä kuitenkin lopulta aika isossa osassa myös seuraavassa sukupolvessa. Itse olen tästä oiva esimerkki: Paljon pitäisi tapahtua että jättäisin Pleikan ostamatta. Mutta kyllä osa konsolimerkkiään vaihtaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Xonen suurimmaksi eduksi tässä tuntuu porukat koittavan kääntää tota "sähköistä kokoelmaa". Kaikki koneella ilman levyjen kanssa sähläämistä jne.

Ps4 kanssa sama setti onnistuu ihan yhtä helposti sen digitaalisen ostamisen avulla. Ei tarvii edes mennä kauppaan asti hakemaan sitä levyä. Viellä kun plus jäsennyys tuli käytännösä pakoliseksi niin sieltä saa sen 12 peliä vuodessa kovolle ja samalla saa hyödynnettyä sen 10%? edun uusien pelien ostamisessa. Näitä pelejä ei toki enää myydä mihinkään, mutta tulevat sinne kaverin luo mukaan helposti jne. Viellä jos kaverit on todella hyviä niin voi sen oman tunnarin käydä päräyttämässä heidän koneelle ja kaveri voi pelata pelejä vaikka itse olisi samaa aikaa netissä (olettaen, että homma toimii kuten ennen).

Mikäli pelejä haluaa myydä pois ja sillä tapaa säästää rahaa niin ostaa suosiolla pelit levyillä ja homma on sillä selvä.

Mitä tohon " plus pelit on vain lainassa" jne valitukseen tule niin jatkossa kaikilla ketkä netissä pelaavat tulee se jäsennyys luultavasti olemaan aina voimassa joten pelitkin ovat voimassa niin kauan kuin konetta tulee käyttämään. Toki tämän jälkeen ne eivät enää toimi, mutta jos pelit on jo pelattu läpi niin onko sillä mitään väliä ? Mikäli peli on oikeasti niin hyvä, että sitä haluaa jatkossakin pelata viellä 10vuoden päästä niin kipasee sitten ostamaan levyn halvalla kun lopettaa plussan tilauksen. Siihen mennessä sen hintakin on jo varmasti niin edullinen, ettei ostaminen ole mikään ongelma.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Xonen suurimmaksi eduksi tässä tuntuu porukat koittavan kääntää tota "sähköistä kokoelmaa". Kaikki koneella ilman levyjen kanssa sähläämistä jne.

Ps4 kanssa sama setti onnistuu ihan yhtä helposti sen digitaalisen ostamisen avulla. Ei tarvii edes mennä kauppaan asti hakemaan sitä levyä. Viellä kun plus jäsennyys tuli käytännösä pakoliseksi niin sieltä saa sen 12 peliä vuodessa kovolle ja samalla saa hyödynnettyä sen 10%? edun uusien pelien ostamisessa. Näitä pelejä ei toki enää myydä mihinkään, mutta tulevat sinne kaverin luo mukaan helposti jne. Viellä jos kaverit on todella hyviä niin voi sen oman tunnarin käydä päräyttämässä heidän koneelle ja kaveri voi pelata pelejä vaikka itse olisi samaa aikaa netissä (olettaen, että homma toimii kuten ennen).

Mikäli pelejä haluaa myydä pois ja sillä tapaa säästää rahaa niin ostaa suosiolla pelit levyillä ja homma on sillä selvä.

Mitä tohon " plus pelit on vain lainassa" jne valitukseen tule niin jatkossa kaikilla ketkä netissä pelaavat tulee se jäsennyys luultavasti olemaan aina voimassa joten pelitkin ovat voimassa niin kauan kuin konetta tulee käyttämään. Toki tämän jälkeen ne eivät enää toimi, mutta jos pelit on jo pelattu läpi niin onko sillä mitään väliä ? Mikäli peli on oikeasti niin hyvä, että sitä haluaa jatkossakin pelata viellä 10vuoden päästä niin kipasee sitten ostamaan levyn halvalla kun lopettaa plussan tilauksen. Siihen mennessä sen hintakin on jo varmasti niin edullinen, ettei ostaminen ole mikään ongelma.
...paitsi jos Plus -jäsenyyksiä tulee eri tasoisia....

Muuten tämä (lainattu viesti) tuntuu enemmän vain vähän sellaiselta henkilökohtaiselta avautumiselta, jonka syytä ei oikein hahmota, varsinkaan kun se ei ole suunnattu oikein kenellekkään henkilökohtaisesti. Oliko se sitten fleimaamisyritys, vai johonkin aikaisempaan trolliin lankeaminen. En oikein jaksa enää muutenkaan näitä drm/pelilainaus -viestejä, ne kun on kaikki jo kuultu moneen kertaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

^ Erittäin hyvä tiivistys levyttömistä peleistä ja PlayStationin Plussasta yllä Kiitäjältä.

Tuo Edgen raportti ei sovi yhteen Sonyn itse kertoman linjan kanssa, esim. online-passitkin ollaan hautaamassa koska maksullinen nettipeli sisältyy Plussaan:

Sonyn Scott Rohde sanoi:
We've already come right out and said we're not going to allow online pass. And the word "allow" is key there. Specifically with online, with PS+ requiring a charge to play online, we would not want any publisher [to charge.]

In general, we're all businesses. Sony or Microsoft is never going to be able to tell EA or Activision exactly what they can do. What we like to say at PlayStation is that we set the precedent. The way we are approaching this is that we want this to be extremely consumer-friendly, extremely retailer-friendly, and extremely publisher-friendly. My personal opinion is that it's hard for me to believe that any major publisher is going to put an extra set of used DRM onto game titles because that wouldn't put them in a good spot, right?

Gamasutra - News - Further clarification on Sony's DRM policies: No more online pass

Pelit voi asennuksen jälkeen kiikuttaa vaikka kaappiin pois olohuoneen hyllytilaa viemästä. Vaimokin pysyy tyytyväisenä, ja se jos mikä on iso etu!

Ehkä se vaimo pitäisi saada tyytyväiseksi muilla keinoilla?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mitä tohon " plus pelit on vain lainassa" jne valitukseen tule niin jatkossa kaikilla ketkä netissä pelaavat tulee se jäsennyys luultavasti olemaan aina voimassa joten pelitkin ovat voimassa niin kauan kuin konetta tulee käyttämään.

PS+-palvelun kautta tulee jatkuvasti myös hyviä pelitarjouksia jotka eivät ole "lainassa" (jos tuota retoriikkaa halutaan jatkaa). Yksinkertaisesti: Jos MAKSAT jotain pelistä PSN/PS+-palvelun kautta, niin omistat pelin ja voit pitää sitä vaikka PS+-jäsenyys ei olisi myöhemmin voimassa. (Tämä siis PS3:n kanssa ja oletan nyt että sama meininki jatkuisi.)

Kiitäjän pointti on kuitenkin siinä mielessä hyvä, että jos puheet pitävät paikkaansa niin kaikki (?) PS4-pelit saa MYÖS digitaalisessa muodossa. Eli jos fyysinen levy ei maistu tai sitä oikein kammoaa, niin aina on digitaalinen tapa myös tarjolla eikä tule ikäviä koteloita hyllyntäytteeksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Omalla kohdalla edelleenkin suurin etu Xbox Onen DRM-menettelystä on juuri siinä, että peliä vaihtaakseen ei tarvitse käydä vaihtamassa kiekkoa konsolissa.

Jep ja säästää Blu-ray asemaa, kun ei tarvitse levyjä pelatessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Omalla kohdalla edelleenkin suurin etu Xbox Onen DRM-menettelystä on juuri siinä, että peliä vaihtaakseen ei tarvitse käydä vaihtamassa kiekkoa konsolissa. Se on pieni etu, mutta näin laiskalle sekin on silti mukava juttu. Pelit voi asennuksen jälkeen kiikuttaa vaikka kaappiin pois olohuoneen hyllytilaa viemästä. Vaimokin pysyy tyytyväisenä, ja se jos mikä on iso etu!

Minä en viitsi ruveta niin laiskaksi, että vaihtaisin PS3 -kaltaisen omistusoikeus etuuden Xbox Onen tarjoamaan malliin(laiskuudellakin on rajansa, vaikka sen harrastamisesta tykkäänkin. :D). Ei tule kauppoja (ainakaan tässä elämässä). Varsinkaan, jos hinnoittelu ei putoa reilusti.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

500Gb kovolle voisi olettaa mahtuvan noin 20 peliä? Onko ilmoitettu paljonko X1 käyttis & muu tauhka vie tilaa kovalevyltä (ja sama toki PS4)?

Tämän jälkeen pääseekin joko säätämään uutta kovalevyä kiinni koneeseen (tai pitämään sitä esillä rumentamassa sisustusta) ja lataamaan sieltä sen kahdennenkymmenenensimmäisen pelin. Eli huonolla mäihällä kovalevy on täynnä ladattua tauhkaa ja muuta ei pelaamiseen liittyvää ja täten pääsee räpläämään usbpiuhojen kanssa tai pitämään röykkiötä ulkoisia kovalevyjä esillä.

Minä ajattelen sen pelin fyysisen vaihtamisen hyötyliikuntana ja taukona pelaamiseen jolloin pelaamisen aiheuttama rasitus helpottaa. Harvemmin toki tulee pelattua niin paljoa että yhden pelaamissession aikana vaihtaisin peliä useasti. Tietysti keräilijän vikaa kun on niin fyysinen media tarjoaa kaappien täytettä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Teoriassa ihan hyvä idea, jos vain kaverin yhteys taipuu parinkymmenen gigan lataamiseen per peli. Itse uskon enemmän malliin jossa niitä pelejä pidetään mukana, joita aiotaan pelata.

Mitenkähän tuo sitten toimisi esimerkiksi niin, että ostaa vaikka parin teran ulkoisen kovalevyn ja asentaa pelit sille? Sitten kun menee jonnekkin kodin ulkopuolelle pelaamaan niin tökkäsee ulkosen kovon kaverin konsoliin ja kirjautuu omalla tunnuksella, pelit varmaan toimii sitten lataamatta gigatavuja dataa?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onko ilmoitettu paljonko X1 käyttis & muu tauhka vie tilaa kovalevyltä (ja sama toki PS4)?
Tuota ei tiedetä kummankaan konsolin osalta.

Tämän jälkeen pääseekin joko säätämään uutta kovalevyä kiinni koneeseen (tai pitämään sitä esillä rumentamassa sisustusta) ja lataamaan sieltä sen kahdennenkymmenenensimmäisen pelin.
Tai poistaa vanhoja ensin, koska ne voi joka tapauksessa asentaa myöhemmin uudestaan (PS4:llä levyltä ja Xbox Onella suoraan verkosta).

Ja sama tilaongelma on myös PS4:llä, jossa kaikki pelit asennetaan, vaikka ne levyllä jaellaankin. Ero on siinä, että Xbox Onella kopiosuojauksen virkaa toimittaa se säännöllinen verkkoaktivointi, PS4:llä täytyy levyä pitää konsolin kiduksissa aina kun pelaa. Joka tapauksessa kiintolevytilaa kuluu asennuksiin molemmilla laitteilla.

Näin Sonyn Mark Cerny selitti asiaa huhtikuussa Gamasutralle:

So, what we do as the game accesses the Blu-ray disc, is we take any data that was accessed and we put it on the hard drive. And if then if there is idle time, we go ahead and copy the remaining data to the hard drive. And what that means is after an hour or two, the game is on the hard drive, and you have access, you have dramatically quicker loading... And you have the ability to do some truly high-speed streaming.

Mitenkähän tuo sitten toimisi esimerkiksi niin, että ostaa vaikka parin teran ulkoisen kovalevyn ja asentaa pelit sille? Sitten kun menee jonnekkin kodin ulkopuolelle pelaamaan niin tökkäsee ulkosen kovon kaverin konsoliin ja kirjautuu omalla tunnuksella, pelit varmaan toimii sitten lataamatta gigatavuja dataa?
Tuota ulkoisen kiintolevyn käyttöä ei ole sen tarkemmin vielä selitetty. Hyvällä tuurilla se voisi toimia juuri noin, huonommassa tapauksessa sisältö naitetaan vain siihen yhteen tiettyyn konsoliin.

Lähde: Gamasutra
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuota ulkoisen kiintolevyn käyttöä ei ole sen tarkemmin vielä selitetty. Hyvällä tuurilla se voisi toimia juuri noin, huonommassa tapauksessa sisältö naitetaan vain siihen yhteen tiettyyn konsoliin.

Vaikea uskoa että kovo pitäisi naittaa yhteen konsoliin, kun sisältö kuitenkin on naitettu jo yhteen tiliin jokatapauksessa.
 
Ylös Bottom