Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä suorituskyvyn parantaminen tarkoittaa ESRAMia, jota käytetään kuvan renderöintiin. Eli se 32 megan pikku muistiköntti 8 gigan päämuistin kyljessä. PS4:ssähän koko kahdeksan gigaa siirtää dataa 176 gigabitin sekuntinopeudella, nyt Microsoftilla on saatu ESRAMin kellotaajuutta nostettua sen verran, että data voi liikkua joko 133 tai 192 gigabitin sekuntinopeudella. Kehittäjien vastuulla on käyttää ESRAMia suurta nopeutta vaativan datan puskurointiin.

Oliko tää just se mistä se Cerny puhui? Että Ps4 kanssa olisi myös voitu tehdä vastaava systeemi missä olisi ollut hitaampaa muistia, mutta se olisi linkitetty palaan erittäin nopeaa muistia jonka avulla suorituskyky olisi ollut aivan eriluokkaa mitä nykyisellä ratkaisulla. Tätä optiota ei kuitenkaan käytetty, koska se olisi hidastanut pelien suunnittelua eikä sitä koettu hyväksi ratkaisuksi.

Vai oliko Cernyn selittämä kokoonpano jotain ihan muuta kuin mitä xonessa on nyt käytetty?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Vai oliko Cernyn selittämä kokoonpano jotain ihan muuta kuin mitä xonessa on nyt käytetty?

Se olisi ollut ihan hiukan erilainen. Muistina olisi siinä vaihtoehdossakin ollut GDDR5, mutta väylä olisi ollut vain 128-bittinen, mikä olisi pudottanut väylänopeuden 88 gigabittiin. Tämän tueksi olisi sitten laitettu (oletattavasti 32 megaa) EDRAM-muistia, joka olisi kyennyt noin 1000 gigan siirtonopeuteen. Mutta tosiaan PS4:ssä päädyttiin sitten 256-bittisellä väylällä varustettuun GDDR5:een, joka tarjoaa heti kättelyssä helpomman ohjelmoitavuuden ja kehittäjien kehittyessä sallii tiettyjen liukulukulaskentaoperaatioiden offloadaamisen GPU:lle, millä voi saada vielä ylimääräistä potkua joihinkin vähän esoteerisempiin kikkoihin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Se olisi ollut ihan hiukan erilainen. Muistina olisi siinä vaihtoehdossakin ollut GDDR5, mutta väylä olisi ollut vain 128-bittinen, mikä olisi pudottanut väylänopeuden 88 gigabittiin. Tämän tueksi olisi sitten laitettu (oletattavasti 32 megaa) EDRAM-muistia, joka olisi kyennyt noin 1000 gigan siirtonopeuteen. Mutta tosiaan PS4:ssä päädyttiin sitten 256-bittisellä väylällä varustettuun GDDR5:een, joka tarjoaa heti kättelyssä helpomman ohjelmoitavuuden ja kehittäjien kehittyessä sallii tiettyjen liukulukulaskentaoperaatioiden offloadaamisen GPU:lle, millä voi saada vielä ylimääräistä potkua joihinkin vähän esoteerisempiin kikkoihin.

Onko ED rammi jotenkin vaikeampaa koodata kuin ES ?
Pohdin vaan kun eikö X0 kanssa ollut jo tämä hidas+nopea muisti kikkailu käytössä.
Joten mikäli Cernyn mainitsema vaikeampi koodaus on jo ms hallussa eikä siihen tarvitse enää panostaa hirveästi aikaa niin eikö ms olis pystynyt tekemään xonesta juuri sellaisen tykin mitä ps4 olisi voitu tehdä? Ilman sitä miinusta, että olisi jouduttu opettelemaan paljon uutta, koska X0 kanssa olisi saatu jo tarvitava kokemus kerättyä.

Vai onko ED tehty jostain platinasta, että kustannukset olisi sitten karanneet johonkin ihan muihin lukemiin missä ne nyt ovat.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onko ED rammi jotenkin vaikeampaa koodata kuin ES ?

Kustannuskysymys, ei niillä kodaamisen kannalta juuri ole eroa, kyseessä on aika lailla sama problematiikka. Haaste on siinä, että kun ruudulle täytyy piirtää jotain, kaikki piirrettävä täytyy laskea etukäteen valmiiksi. Jos ihan konkreettisia lukuja ajattelee, niin jotain tällaista:

Bitti on pienin tiedon yksikkö, se voi olla 0 tai 1.
Yksi tavu on kahdeksan bittiä, sillä voi olla 256 eri arvoa.
Kun ruudulle piirretään jotain, tarvitaan jokaista pikseliä kohti 32 bittiä, eli neljä tavua.
Yhden FullHD-framen koko on 1920x1080 pikseliä, eli 8294400 tavua.

Yksi kilotavu on 1024 tavua, yksi megatavu on 1024 kiloa ja yksi giga on 1024 megaa. (Tämä on tietotekniikan kummallisuus, joka aiheuttaa monenlaisia sekaannuksia kovalevyjen kokokeskusteluissa.) Yhden FullHD-framen koon voi ilmoittaa vähän ihmisystävällisemmin muodossa 7,91 megatavua (MB). ESRAMiin mahtuu siis neljän ruudullisen verran tavaraa, joten on melkoista hienosäätöä pitää siellä kaikki se relevantti data, jota näyttöpiiri tarvitsee framen laskemiseen. Erityisen paljon tarkkuutta vaaditaan silloin, kun halutaan hienoja varjostuksia ja anti-aliasingeja.

PS4:llä koko kahdeksan gigan muisti on yhtä aikaa prosessorin ja näyttöpiirin käytettävissä. Kehittäjän ei tarvitse miettiä, missä kohtaa swapataan mikäkin dataköntti ESRAMille, jotta GPU pystyy tekemään tarvittavat temppunsa. Prossu tekee omat pureskelunsa, jättää tiedot minne jättää, GPU hakee ne sieltä, renderöi ruudun ja kaikki toimii.

Yksi mielenkiintoinen sivuvaikutus tällä on: kehittämisestä tulee nopeampaa ja sitä kautta halvempaa, koska noita swappailuja ei tarvitse debugata niin hirveästi. Yksinkertainen arkkitehtuuri auttaa tekemään toimivampaa koodia, eli peli saadaan valmiiksi nopeammin ja siinä on vähemmän virheitä. Graafisia glitchejä ei aiheudu ainakaan siitä, että GPU olettaa jotain dataa löytyvän oikeaan aikaan ESRAMista, ja jos sitä ei löydykään, jää jokin pinta piirtämättä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kustannuskysymys, ei niillä kodaamisen kannalta juuri ole eroa, kyseessä on aika lailla sama problematiikka.

Sinänsä ihan mielenkiintoista mietittävää mitä kaikkea olisi voinut tapahtua jos ratkaisut olisi olleet erillaiset.

Esim Ms hylännyt kinectin ja panostanut gddr ja ed rammiin. Cernyn mainitsemat ongelmat painottuvat luultavasti enemmän sonyn omiin studioihin. Heillähän meni ps3 kausi cellin kanssa painiessa, joten tätä muistikikkailua ei keretty treenata samaan tapaan kuin ms puolella.
Vai olisiko muistiratkaisu ollut niin järkyttävän kallis, että hinta olisi ollut taas 600 dollarin pintaan.

Nykyratkaisuissakin on ihan mielenkiintoista pohdittavaa. Vaikka Shuhei ? sanoi näitten time to triangle höpinöiden olevan turhaa, niin jos ne antaa edes jotain viitteitä kuinka nopeaa se pelien kehitys on, niin olisi mielenkiintoista nähdä xboxin vastaavat lukemat. Onko kokemus X0 kanssa laskenut kehitysaikaa vai onko se jäänyt samalle tasolle. Mikäli ps4 kehitys on huomattavasti nopeampaa miten tästä saadut hyödyt tulevat esille, pelkkinä kustannusten säästöinä kehitäjille vai laajempina kokemuksina pelaajille?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Älä koskaan ala kuvittelemaan, että Microsoftin kaltainen suuryritys on sinun ystäväsi, tai noudattaisi lakia, mikäli sitä on mahdollista kiertää. Koittivathan he jo tunkea käsittämättömän huonosti ideoitua systeemiä kuluttajien kurkusta alas, mutta vaihtoivat strategiaansa, koska ihmiset päättivät alkaa ennemmin klikkailemaan ennakkotilauksia Sonylle, joka olisi myös varmasti kehitellyt jotain samantyylistä. Heidän onnekseen Microsoftia kohtaan
kohdistui sellainen paskamyrsky, että Sonykin näki omaksi parhaakseen lähestyä rahahanoja(sellaisina me näiden firmojen silmissä
näymme. On täydellisen turhaa unelmoida MS:n tai Sonyn tekevän jotain vain hyvää hyvyyttään, vaikka se siltä välillä saattaa näyttääkin) paljon ystävällisemmällä tavalla.
Ööö, nyt mennään metsään ja aika kovaa! En tietenkään kuvittele että jokin minulle palveluja tarjoava yritys olisi ystäväni ja mielestäni jokainen joka moista joskus kuvittelee on täydellinen idiootti!
Suomen laissakin sanotaan että yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa. Kuitenkin homma on kaksiteräinen miekka. Tottakai yritys kuten Microsoft koittaa miellyttää kuluttajia jotta nämä ostaisivat heidän tuotteitaan, mutta jos kuluttaja kääntää tuon asian palvomiseksi (kuten tässäkin ketjussa monen kohdalla näkee), puhutaan fanittamisesta ilman perusteita. Idiotismia siis! Homman pitää mennä siten että katsot mikä tuote sopii sinulle, välittämättä siitä kuka sen tekee. Toi paskamyrsky aiheutti mulle monta facepalmia, en jotenkin yhtään ole tajunnu sitä miksei ihmiset vain ole ostamatta Xbox Onea jos siinä ollut DRM systeemi ei heille sovellu. Kummankaan nykysukupolven konsolit pelit eivät siirry seuraavaan, niin ei pysty väittämään että olisi "naimisissa" johonkin alustaan. Fanipojjaat vain kehittelevät näitä konsolisotia jostain ihme perversiostaan. Jos Cokis ei maistu ni siirry juomaan Pepsiä!
Pelimediahan sen paskamyrskyn kai aiheutti, näkee hyvin kuinka sensaatiojanoista siitäkin ollu tullu, klikkauksia haetaan keinolla millä hyvänsä. Ihmisistä on tullu niin herkkiä että kun joku huutaa taivaan putoavan niskaan ni mennään luoliin piiloon katsomatta taivaalle.

Tuli tuosta mieleen. 2014 vuosimallista alkaen(eli kun uudet konsolit on markkinoilla) poliisi voi laillisesti asentaa sinun koneellesi vakoiluohjelman:
Poliisi saa oikeuden asentaa vakoiluohjelmia - Kotimaa - Päivän lehti - Helsingin Sanomat
Tämä on aivan sama kuin sanoisit että poliisi voi koska tahansa tulla kotiisi ja myllätä sen perinpohjaisesti. Totuus on kuitenkin se että molempiin tarvitaan oikeuden määräys ja sitä ei oikeudelta tipu ellei poliisilla ole näyttöä rikoksesta josta voidaan määrätä ehdotonta vankeutta (muistaakseni yli 2 vuotta). Älä ny anna foliohattuisille lisää pelon aiheita, ei ne kuitenkaan jaksa lukea koko juttua ajatuksella tai ottaa asioista selvää ennen panikointia.

Ookoo. Tähän loppui Offtopic minun osalta. Kiitos ja hyvää huomenta. :)
Ei tämä ole off-topickia niin kauan kun tietyt piirit väittävät Microsoftin järjestelmällisesti vakoilevan käyttäjiään ja että X1 on rakennettu juuri sitä silmälläpitäen. Osuu ihan täsmällisesti otsikon aiheeseen.


Ihan mukava, jos Xbox Onen muistia ollaan saatu tehostettua. Tuskin kuitenkaan kovinkaan merkittävästi. Se kun kuitenkin on vain sitä DDR3 -mallistoa. Noh, puolen vuoden päästähän se nähdään.
Kuten sanottu aikaisemmin, ei voida sanoa suoraan että GDDR5 olisi parempaa muistia kuin DDR3. Toisessa latenssi on pienempi, toisessa siirtonopeus on suurempi. Vain aika näyttää miten nuo erilaiset lähestymistavat vaikuttavat peleihin. Tämän hetken huippuluokan peli-PC:t käyttävät tuota "vain" DDR3:sta keskusmuistinaan ja näytönohjaimissa on GDDR:ää.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Muistien erot tulevat näkymään eniten OS:n osalta. DDR3 ehdottomasti parempaa ja saa nähdä saako Sony missään vaiheessa OS toimimaan haluamallaan tavalla. Nopeus ei nimittäin siellä ole valttia. Odotettavissa on enemmän tai vähemmän laginen kokemus PS4:n OS:n etenkin jos useita asioita tapahtuu samaan aikaan. Veikkaisin siis sitä, että Sonylla on kädet täynnä saada hommaa sulavaksi kuin MS voi olla aika rauhassa asian suhteen.

Peleissä taas voi ratkaista se millaiset työkalut kumpikin antaa pelinkehittäjille. MS:ltä kai ne ovat tehty niin valmiiksi, että pelinkehittäjien on helppoa tehdä importti PC-versiosta XOne versioon etenkin kun molemmilla alustoilla on uusimman DX:n yksinoikeus. Sonyn etuna on taas teho, mutta nähtiinhän se PS3:n kohdalla siitä ei oikeastaan ollut kovinkaan paljoa hyötyä. Nyt tosin homma on hoidettu paremmin kun rauta on samanlaista kuin toiselle kilpailijalla eli importtaus on huomattavasti helpompaa, työkalut luultavasti paremmat ja alustalle optimointi helpottuu sitten kokonaisuudessaan.

Multeissa sitten eroa tuskin tulee.Yksinoikeuksissa sitten enemmän tai vähemmän suuntaan jos toiseen (makuasioista kun on vaikea väitellä). PC-versiothan hyötyvät eniten seuraavista konsoleista mikä on vaan hyvä asia peliteollisuudelle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Muistien erot tulevat näkymään eniten OS:n osalta. DDR3 ehdottomasti parempaa ja saa nähdä saako Sony missään vaiheessa OS toimimaan haluamallaan tavalla. Nopeus ei nimittäin siellä ole valttia. Odotettavissa on enemmän tai vähemmän laginen kokemus PS4:n OS:n etenkin jos useita asioita tapahtuu samaan aikaan. Veikkaisin siis sitä, että Sonylla on kädet täynnä saada hommaa sulavaksi kuin MS voi olla aika rauhassa asian suhteen.

Peleissä taas voi ratkaista se millaiset työkalut kumpikin antaa pelinkehittäjille. MS:ltä kai ne ovat tehty niin valmiiksi, että pelinkehittäjien on helppoa tehdä importti PC-versiosta XOne versioon etenkin kun molemmilla alustoilla on uusimman DX:n yksinoikeus. Sonyn etuna on taas teho, mutta nähtiinhän se PS3:n kohdalla siitä ei oikeastaan ollut kovinkaan paljoa hyötyä. Nyt tosin homma on hoidettu paremmin kun rauta on samanlaista kuin toiselle kilpailijalla eli importtaus on huomattavasti helpompaa, työkalut luultavasti paremmat ja alustalle optimointi helpottuu sitten kokonaisuudessaan.

Multeissa sitten eroa tuskin tulee.Yksinoikeuksissa sitten enemmän tai vähemmän suuntaan jos toiseen (makuasioista kun on vaikea väitellä). PC-versiothan hyötyvät eniten seuraavista konsoleista mikä on vaan hyvä asia peliteollisuudelle.
Eli Sonyn kortit on kaikki huonoja ja Microsoftin on valttikortteja Ok! ;)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tottakai yritys kuten Microsoft koittaa miellyttää kuluttajia jotta nämä ostaisivat heidän tuotteitaan, mutta jos kuluttaja kääntää tuon asian palvomiseksi (kuten tässäkin ketjussa monen kohdalla näkee), puhutaan fanittamisesta ilman perusteita. Idiotismia siis! Homman pitää mennä siten että katsot mikä tuote sopii sinulle, välittämättä siitä kuka sen tekee. Toi paskamyrsky aiheutti mulle monta facepalmia, en jotenkin yhtään ole tajunnu sitä miksei ihmiset vain ole ostamatta Xbox Onea jos siinä ollut DRM systeemi ei heille sovellu. Kummankaan nykysukupolven konsolit pelit eivät siirry seuraavaan, niin ei pysty väittämään että olisi "naimisissa" johonkin alustaan. Fanipojjaat vain kehittelevät näitä konsolisotia jostain ihme perversiostaan. Jos Cokis ei maistu ni siirry juomaan Pepsiä!
No niinhän suurin osa tekikin, mutta sinun mielestäsi pitäisi olla vain ihan hissukseen, eikä kertoa että mikä mättää. Microsoftilla ois ollu ihmettelemistä, kun mistään ei olis tullut negatiivista palautetta, mutta silti boxi myynyt paljon huonommin kuin pleikkari. Ja sinuna en lähtis kutsumaan muita fanipojiksi. ;)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä suorituskyvyn parantaminen tarkoittaa ESRAMia, jota käytetään kuvan renderöintiin. Eli se 32 megan pikku muistiköntti 8 gigan päämuistin kyljessä. PS4:ssähän koko kahdeksan gigaa siirtää dataa 176 gigabitin sekuntinopeudella, nyt Microsoftilla on saatu ESRAMin kellotaajuutta nostettua sen verran, että data voi liikkua joko 133 tai 192 gigabitin sekuntinopeudella. Kehittäjien vastuulla on käyttää ESRAMia suurta nopeutta vaativan datan puskurointiin.

https://twitter.com/digitalfoundry/status/350930376518152192
Xbox One ESRAM peak bandwidth is still 102.4GB/s on pure reads or writes. 133GB/s voidaan päästä siirtämällä dataa eri suuntiin samanaikaisesti

No niinhän suurin osa tekikin, mutta sinun mielestäsi pitäisi olla vain ihan hissukseen, eikä kertoa että mikä mättää. Microsoftilla ois ollu ihmettelemistä, kun mistään ei olis tullut negatiivista palautetta, mutta silti boxi myynyt paljon huonommin kuin pleikkari. Ja sinuna en lähtis kutsumaan muita fanipojiksi. ;)

Jos preorder lukemat olisivat olleet kunnossa niin tuskin Internet palautteella olisi ollut mitään vaikutusta. DRM päätökset ja huono PR vaikutti liikaa oikeisiin numeroihin
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia


Eipä sinänsä yllätä. Donin suusta tulleet lausunnot kun olivat osittain aika paljon kiehuvia mielipiteitä nostattavia ympäri sosiaalista mediaa.

Adam "Deal with it" Orthin tasoiseen mokailuun hän ei kuitenkaan ole yltänyt.

Joystiq, escapistmagazine ja Gametrailers.com ovat myös jo uutisoineet tuosta "siirrosta":

http://www.joystiq.com/2013/07/01/don-mattrick-leaving-xbox-for-zynga/

http://www.gametrailers.com/side-mi...eported-to-leave-microsoft-for-zynga-ceo-spot

http://www.escapistmagazine.com/news/view/125553-Rumor-Xbox-President-Don-Mattrick-Leaving-For-Zynga
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Adam "Deal with it" Orthin tasoiseen mokailuun hän ei kuitenkaan ole yltänyt.

Eiköhän nämä paini ihan eri sarjoissa. Don-setä meni kuitenkin ideoimaan ja lopulta hyväksymään jotain niin käsittämätöntä kuin mitä nähtiin ja kuultiin Microsoftilta viimeisen parin kuukauden ajalta. Tämä nyt tapahtunut siirto on todennäköisesti valmisteltu jo pidempään eikä suoraan liity välttämättä Xbox Onen vaiheisiin. Adam Orth oli pikku hiirulainen näihin majesteettivirheisiin verrattuna.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eiköhän nämä paini ihan eri sarjoissa. Don-setä meni kuitenkin ideoimaan ja lopulta hyväksymään jotain niin käsittämätöntä kuin mitä nähtiin ja kuultiin Microsoftilta viimeisen parin kuukauden ajalta. Tämä nyt tapahtunut siirto on todennäköisesti valmisteltu jo pidempään eikä suoraan liity välttämättä Xbox Onen vaiheisiin. Adam Orth oli pikku hiirulainen näihin majesteettivirheisiin verrattuna.

Mä oon ihan saletissa että Mattrick ei yksinään päässy päättään asioista kuten DRM-systeemi, joten sitä on turha lykätä hänen kontolleen. Korostan, etten tiedä mitä osaamista Mattrick toi koko juttuun, mutta ainakin PR-työ ei ole hänen henkireikänsä ja sitä kautta ihmettelen suuresti että hän on edes ehdolla EA:n johtoon. Mä veikkaan että Mattrickin osaaminen on, jos formuloihin vertaa niin, Mattrick on vähän niinkuin head designer. Kuka on nähny esimerkiksi Adrian Neweyä missään haastattelussa vaikka hänen työurallaan on takana Williams, McLaren ja Red Bull tallit, jotka kukin Adrianin ajoilla ovat olleet kukkulan kuninkaana. Silti haastattelut on antanut aina joku toinen ja iso pomo on aina ollut joku toinen. Tässä on vähän sama paradoksi kuin parhaan myyjän nostaminen myyntijohtajaksi, se mikä teki hänet hyväksi työssään ei tee hänestä hyvää johtajaa valvomaan muita jotka tekevät sitä samaa. Mä veikkaan että Mattrick isoine tekohymyineen kuoppasi urakehityksensä tänä keväänä, mutta se on vain imagoon kohdistuva kolahdus, rahapussi ei kolahtane yhtään. Nimellään saa palkkaa silti säkkikaupalla.

Riippumatta siitä liittyykö tämä asiaan, on aika jännä nähdä miten Ballmer aikoo MS:ää muuttaa. Sen kokoluokan jutuista puhutaan ja ehkä Nokiaankin liittyen, muutokset varmaankin näkyvät isosti ainakin Suomessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja sinuna en lähtis kutsumaan muita fanipojiksi. ;)

Anteeksi nyt tuplapostaus, mutta mä rupesin pohtiin tätä lainattua kohtaa hiukan. Oon kyllä aikaisemminkin sanonu, ehkä se on sulta menny ohi, mutta toimin tässä vähän niinkuin paholaisen asianajajana (devil's advocate), sillä Microsoftilla ei ole ketään puolustajaa tällä julkisella mestauspaikalla. Tarkoituksena on ollut tuoda esiin se toinen näkökanta jotta ihmiset pystyvät miettimään asiaa kummaltakin eri näkökulmalta eikä vain mennä äänekkäämmän osion mukana. Mulla ei ole penniäkään kiinni kummankaan konsolivalmistajan osakkeissa, omistan kummankin kaikki kotikonsolit (koska olen pelifanaatikko) ja tulen ostamaan kummatkin jatkossakin (sitä varten töitä tehdään että saa harrastaa). Tottakai mulla on olemassa suosikit ohjaimista ja peleistä, jotka mun mielestä on tärkeempiä kuin itse laitteistot, mutta ei tosiaan ole mitään väliä kumpi konsolivalmistaja myy 1-5% enemmän omaa konsoliaan kuin toinen. Tärkeintä on se että kilpailu pysyy nykyisellään, eikä markkinoille tunkee Google ja Apple purkkapaperikonsepteillaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Vaikea tässä Donin siirrossa on nähdä mitään dramatiikkaa. Vaikka Zyngalla ei enää menekään niin hyvin kuin aiemmin on firman CEO:n paikka selkeästi liian hyvä tarjous, jotta siihen voisi jättää tarttumatta. Lisäksi Donin meriittilistalta löytyy aiemminkin näitä uppoavan lautan pelastuksia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

DDR3 ehdottomasti parempaa

No ei. Mä olen yrittänyt kaivaa jostain jotain konkreettista dataa tuosta muistien latenssierosta, mutta yleensä törmään siihen, että latenssi ilmoitetaan kellojaksoina. Boksin DDR3:n kellotaajuus on 2133MHz, Plösön GDDR5:n taas 5500MHz. Jos siis DDR3:n latenssi olisi esim 10 kellojaksoa ja GDDR5:n latenssi 30, niin nanosekunteina ero olisi 4,7ns vs 5,5ns. (Noista lukemista kummankaan kohdalla ei ole mitään varmuutta.) Tämä ei edes ota huomioon sitä, että Pleikkarin APU on suunniteltu Sonyn speksien mukaan, joten muistiohjain voi mahdollistaa pienemmänkin latenssin. Lisäksi CPU pystyy out-of-order-prosessointiin, jolloin pienet latenssierot menettävät vähäisenkin merkityksensä.

Mutta mun ymmärrykseni prosessoriarkkitehtuurista perustuu pikaiseen pintaraapaisuun yhdellä yliopistokurssilla jostain melkein 20 vuoden takaa ja tuoreehkoihin nettispekulaatioihin. Sonylla on varmasti osaavampaa väkeä töissä ja PS4:hän on joka tapauksessa optimoitu pelilaitteeksi. In Cerny we trust!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

EDGE:n uusimman lehden kansi on varsin mielenkiintoinen.

Näytä liitetiedosto 11201



Kannessa isosti komeileva teksti:"THIS IS YOUR NEXT CONSOLE" ja sen alla oleva "Why the only option now is PS4" antaa jo viestiä, että Sony on tällä kertaa totisesti onnistunut herättämään positiiviset fibat omaa konsoliaan kohtaan.

Parempi kuva ja varsinainen uutinen täällä:
http://www.computerandvideogames.com/417240/new-edge-cover-states-ps4-is-your-next-console/
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

EDGE:n uusimman lehden kansi on varsin mielenkiintoinen.


Kannessa isosti komeileva teksti:"THIS IS YOUR NEXT CONSOLE"

Edge näyttäisi olevan brittilehti: Future Publishing Limited, Beauford Court, 30 Monmouth Street, Bath BA1 2BW. All rights reserved. England and Wales company registration number 2008885. Voipi olla että lehden artikkelissa XOnen hinta on aika radikaali tekijä. XOnen suositushinta 429£ Iso-Britannian julkaisussa on kuitenkin enemmän kuin PS3 julkaisuhinta 425£.
 
Ylös Bottom