Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Epäilemättä Microsoftilla myös oikeasti on ongelmia laite- ja ohjelmistotuotannossa ja mahdollisesti niiden lokalisoinnissa, ja Xbox Oneja ei välttämättä saada julkaisuun niin paljon kuin Microsoft edes toivoisi myyvänsä

Tätä itsekin mietin kun uutisen näin. Laitteita ei ehditä tai pystytä valmistamaan riittävästi, joten kaikki valmistuvat laitteet menevät isoilla markkinoille ja pienet markkinat saavat jäädä odottelemaan vuoroaan.

Microsoftille olisi aikamoinen tappio, jos USA:n joulumarkkinoille ei saada riittävästi tavaraa valmiiksi ja Sony puolestaan saisi. Hintaero jo yksinään on tällä hetkellä aikamoinen etu Sonylle, jollei MS sitten päätä alentaa hintaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ruotsalaiset Battlefieldin tekijät ihmettelevät Microsoftin linjauksia julkaisun suhteen:

Alan Kertz, Lead Core Gameplay Designer on Battlefield 4
Screen-Shot-2013-08-15-at-12.18.02-AM.png


Gustav Halling, Lead Gameplay Designer@DICE
Screen-Shot-2013-08-15-at-12.18.50-AM.png
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ruotsalaiset Battlefieldin tekijät ihmettelevät Microsoftin linjauksia julkaisun suhteen:
Toisaalta kavereilla on oma lehmä myös ojassa. Joulumyynti tekisi BF4:lle hyvää, paitsi jos kotirintamalta puuttuu yksi alusta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Toisaalta kavereilla on oma lehmä myös ojassa. Joulumyynti tekisi BF4:lle hyvää, paitsi jos kotirintamalta puuttuu yksi alusta.

Tietysti, mutta kyllä noista twitterin kommenteista on aistittavissa myös syvempää pettymystä päätösten suhteen. Samaa, jota pelaaja tuntee nyt nahoissaan. Maailmalla DICE:n porukat ovat saaneet kultaa ja kunniaa ja nyt heidät palautetaan kuitenkin maan pinnalle; olette myyntialueeltanne marginaalia, odottakaa.

Onhan Battlefield 4 kuitenkin monelle se syy vaihtaa konekanta uuteen. Konsoleille luvattu 64 pelaajaa se tärkein luku spekseissä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tietysti, mutta kyllä noista twitterin kommenteista on aistittavissa myös syvempää pettymystä päätösten suhteen. Samaa, jota pelaaja tuntee nyt nahoissaan. Maailmalla DICE:n porukat ovat saaneet kultaa ja kunniaa ja nyt heidät palautetaan kuitenkin maan pinnalle; olette myyntialueeltanne marginaalia, odottakaa.

Onhan Battlefield 4 kuitenkin monelle se syy vaihtaa konekanta uuteen. Konsoleille luvattu 64 pelaajaa se tärkein luku spekseissä.
Totta tuo tietenkin on, enkä yrittänyt sitä vähätelläkään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Meikäläisen kohdalla tuo uuden konsolin merkki riippuu pitkälti siitä, kumpi on ennemmin saatavilla täällä pohjolan perukoilla.

Tämä on sinänsä mielenkiintoinen kommentti, varsinkin jos sitä aletaan miettimään laajemminkin. Kuinka paljon sillä on tosiaan merkitystä kumpi tulee esim. 6kk aiemmin ja onko sen jälkeen peli selvä kummalla (jos ei molemmilla) mennään seuraavat 5-10 vuotta?

Itse sanon jäähyväiset MS:n ja Nintendon uusille konsoleille, rajat ovat tulleen yksinkertaisesti ajankäytön, tilan jne kanssa vastaan. Mutta PS3/360 tulevat olemaan vielä vuosia käytössä, kiitos niiden laajan ja laadukkaan pelikirjaston. Siihen päälle PS4 niin eiköhän tässä pärjätä. Mutta PS4:kaan en tule varaamaan etukäteen - jos sitä ei hyllystä saa niin sitten odotellaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Playstation 4 käynnistyy uusi online tv -palvelu:

Report: Sony to launch online TV service on PS4 by end of year | Joystiq

Tämä taitanee kuitenkin rantautua vain harvojen ja valittujen maiden iloksi, joihin Suomi ei todennäköisesti kuulu.

No jaa. Minulla ei ole edes tiliä Netflixissä, joten eipä tuo harmita, vaikka jäisin paitsi jostain muustakin viihdetarjonnasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä on sinänsä mielenkiintoinen kommentti, varsinkin jos sitä aletaan miettimään laajemminkin. Kuinka paljon sillä on tosiaan merkitystä kumpi tulee esim. 6kk aiemmin ja onko sen jälkeen peli selvä kummalla (jos ei molemmilla) mennään seuraavat 5-10 vuotta?

Aikaisempi julkaisu on hyödyllistä, mutta se ei riitä yksinään. Wii U näyttää tämän hyvin: konsolin myynti lässähti julkaisun jälkeen pelikuivuuden ja laitteen kyseenalaisen suunnittelufilosofian vuoksi, ja nyt vasta tämä syksy on se aika, kun Wii U:n pitäisi lähteä "käyntiin", jos nytkään. Mutta Wii U:n tilanne olisi mahdollisesti vielä huonompi jos se olisi julkaistu yhtaikaa PS4:n kanssa tänä syksynä kaikilla markkina-alueilla ja julkaisu olisi ollut samanlainen lässähdys. Tämä on tietenkin pelkkää jossittelua, mutta ainakaan Wii U:n aikaisempi julkaisu ei mitenkään itsestäänselvästi auttanut sitä parempaan asemaan, koska konsolin ominaisuudet ja pelivalikoima eivät olleet pyydetyn korkean hinnan eikä välttämättä edes laitteen "potentiaalin" tasolla. Vielä nytkin on epävarmaa, luhistuuko Wii U kuten Gamecube aikanaan, vai pääseekö se nousemaan vähitellen alkuvaikeuksista PlayStation 3:n tapaan.

Aikainen julkaisu ei siis yksinään riitä, konsoli tarvitsee mielenkiintoisia pelejä ja ominaisuuksia, tai ainakin tulevaisuuden "potentiaalia", jotta myöhemmin julkaistut konsolit eivät porhalla ohi kuten Wii viime sukupolvessa Xbox 360:sta (ja PS3:kin lopulta maratoni-asenteella eli "pitkässä juoksussa"). Nyt mielenkiinnolla seurataan, millaisen pidon PlayStation 4 saa heti ensimetreillä. On hyvin mahdollista, että sekavasti asemoidun Wii U:n ja huonosti mietityn Xbox Onen ansiosta PlayStation 4 saattaa vakiinnuttaa paikkansa sukupolven ykköskonsolina nopeallakin aikataululla. PS4 saattaa saada ratkaisevan kaulan Wii U:hun ja Xboneen jo ensimmäisen vuoden aikana, ja sen jälkeen aikaisemmin julkaistu konsoli (Wii U) ja monilla markkina-alueilla myöhemmin julkaistu (Xbone) eivät kumpikaan saa PS4:ää enää kiinni.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Aikaisempi julkaisu on hyödyllistä, mutta se ei riitä yksinään.

Noh joo, Wii U tuli mielestäni jopa vähän liian "aikaisin" (kaikkia asioita ei mietitty loppuun asti), mutta toisaalta eipä Nintendolla kauheasti valinnanvaraakaan ollut. Wiin myynti hiipui ja vaihtoehtona olisi sitten ollut tuoda uusia pelejä Wiille. En usko että Wii U enää tästä toipuu, joten Nintendolla on aika haastava vuosi tulossa ja joulumarkkinoillakin jyräävät luultavasti kilpailijat.

PS4:n ja Xbox Onen kohdalla aiemmalla julkaisulla on kuitenkin jo vähän enemmän merkitystä, varsinkin kun Sony voitti PR-taiston (PR siis ei kuitenkaan tarkoita = konsolien lopullinen laatu) ja lähtee paalupaikalta joulumarkkinoille. Toisaalta taas konsoleita ei riitä kaikille halukkaille, joten joulu kertoo vain suppean kuvan myynneistä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Alkaa näyttämään rumasti siltä, että harvempi julkaisupeli yltää 1080p 60fps komboon. Ei julkaisupelit tietenkään koko totuutta kerro, mutta olisin toivonut, että tässäkin vaiheessa pelit pyörisi vaivattomasti 1080p 60fps. Nämä eivät ole hyviä uutisia konsoleiden pitkäikäisyyden kannalta.
Myydäänkö meille sellaista teknologiaa mille master race nauraa heti julkaisussa?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Joo kyllähän tuosta kovasti vihjaikltiin speksien jälkeen että ei tämä ihan full hd -sukupolvi ole...ellei grafiikasta jne. tingitä :cool:
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Joo kyllähän tuosta kovasti vihjaikltiin speksien jälkeen että ei tämä ihan full hd -sukupolvi ole...ellei grafiikasta jne. tingitä :cool:

Noh, Full HD:han tarkoittaa ainoastaan 1080p, frame-ratethan on asia erikseen. Itse uskon, että 1080p, 30 fps olisi riittävän hyvä, ellei jopa upean näköistä. Omasta kokemuksesta matalahko framerate (30 fps+720p) aiheuttaa käytännön ongelmia ainoastaan ajopeleissä, joissa seuraavan mutkan ennakkoon huomioiminen visuaalisesti on ensiarvoisen tarkeää.

Missään muussa genressä en ole havainnut siminnähtävää ongelmaa, kun pelaan PS3:lla. Siinäkin on toimivia ja vähemmän toimivia pelejä, kehittäjän taito ottaa käsillä olevasta raudasta kaikki irti on ratkaisevampaa pelkästään grafiikkaa ajatellen.

Kyllähän 1080p 60fps (v-syncillä) on silmäkarkkia PC.llä (löytyy vierestä), mutta kun PS3-taso (tai Xbox360) parhaimmillaan on omasta mielestäni riittävän hyvä taso 2013, niin en olisi huolissani tulevasta PS4/ Xbox One:n graafisesta suorituskyvystä. Hyvää sieltä vaikuttaa tulevan, ja parannusta PS 3:een joka tapauksessa, joten hui hai ja huolet pois! :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Alkaa näyttämään rumasti siltä, että harvempi julkaisupeli yltää 1080p 60fps komboon. Ei julkaisupelit tietenkään koko totuutta kerro, mutta olisin toivonut, että tässäkin vaiheessa pelit pyörisi vaivattomasti 1080p 60fps. Nämä eivät ole hyviä uutisia konsoleiden pitkäikäisyyden kannalta.
Myydäänkö meille sellaista teknologiaa mille master race nauraa heti julkaisussa?

No eipä mikään ihme kun ottaa huomioon millaista muutaman kympin pc-rautaa noissa on sisällä. Tokihan noistakin revitään optimoinnilla sun muulla hyvää settiä ulos.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Alkaa näyttämään rumasti siltä, että harvempi julkaisupeli yltää 1080p 60fps komboon. Ei julkaisupelit tietenkään koko totuutta kerro, mutta olisin toivonut, että tässäkin vaiheessa pelit pyörisi vaivattomasti 1080p 60fps. Nämä eivät ole hyviä uutisia konsoleiden pitkäikäisyyden kannalta.
Myydäänkö meille sellaista teknologiaa mille master race nauraa heti julkaisussa?

Tuo on kyllä kumma juttu koska tehoista se ei voi olla kiinni. Itse huomaan selvän eron 30fps vs 60fps, onneksi autopelit ovat oikeastaan ainoita joihin tuo 60fps on pakollinen. Olisihan se kiva, että kaikki muutkin pelit pyörisivät jouhevasti, karsikoot niitä turhia efektejä pois tai keskittyisivät optimoimaan enemmän.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuo on kyllä kumma juttu koska tehoista se ei voi olla kiinni. Itse huomaan selvän eron 30fps vs 60fps, onneksi autopelit ovat oikeastaan ainoita joihin tuo 60fps on pakollinen. Olisihan se kiva, että kaikki muutkin pelit pyörisivät jouhevasti, karsikoot niitä turhia efektejä pois tai keskittyisivät optimoimaan enemmän.

Ikävä todeta, mutta nuo "turhat efektit" luovat sen oikeanlaisen immersion pelissä. Nykyään ei turhaan palkata taiteilijoita luomaan pelille omaa visuaalista tyyliä. Optimointikin on melko laaja käsite.

Jos pelitaloilla olisi pohjaton kassa, josta voisi nostaa vain rahaa, ja äärettömän pitkä tuotantoaika, niin pelitalothan todennäköisesti loisivat omat pelimoottorinsa aina nollista, jolloin mitään turhia kikkareita ei moottorissa olisi rasittamassa peliä... mutta koska pelit täytyy saada ulos sellaisilla tuotantokustannuksilla, että x kpl myytyä tuote tuottaa voittoa, niin täytyy turvautua laajempiin tuotteistetuimpiin pelimoottoreihin, joita voidaan käyttää monissa ja monenlaisissa peleissä. Tällöin tuotantokustannuksia saadaan karsittua ja peli saadaan suht ajoissa ulos myyntiin, tietenkin pelin optimoinnin kustannuksella.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ikävä todeta, mutta nuo "turhat efektit" luovat sen oikeanlaisen immersion pelissä. Nykyään ei turhaan palkata taiteilijoita luomaan pelille omaa visuaalista tyyliä. Optimointikin on melko laaja käsite.

Kai se on sitten mistä tykkää, mutta minusta tunnelma/immersio kärsii heti kun peli alkaa näyttämään diashowlta. Itse arvostan sujuvaa ruudunpäivitystä enemmän kuin mitään muuta, johan se on pelattavuudenkin kannalta tärkeää. Puhun nyt niistä peleistä joissa fps hyppii jatkuvasti 10-30fps väliä, esimerkkinä GTA IV boxilla ja ps3:lla. Tasainen 30fps ei haittaa suuremmin mutta olisihan se 60fps kivaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

WiiU surkeasta tilanteesta kertonee että amerikassa on tulossa paketti jossa on wind waker HD. Ooh.

WiiU:han on ollut jo pitkään kuollut. Epäilen suurimmaksi virheeksi nimeä. Wii2 olisi kertonut selkeästi mistä on kysymys. Tai edes Wii HD.

WiiU ja sekava mainonta antoi monelle käsityksen siitä että kysymyksessä olisi vain wii lisättynä gamepadilla. No eihän siitä kaukana ollakkaan, mutta tällä kertaa kuluttajat eivät ostaneetkaan vanhaa laitetta hassunhauskalla ohjaimella. Motekin nähtiin jo.

Ps4 jyrännee euroopassa ja japanissa, jenkeissä tasaisempaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

WiiU surkeasta tilanteesta kertonee että amerikassa on tulossa paketti jossa on wind waker HD. Ooh.

WiiU:han on ollut jo pitkään kuollut. Epäilen suurimmaksi virheeksi nimeä. Wii2 olisi kertonut selkeästi mistä on kysymys. Tai edes Wii HD.

WiiU ja sekava mainonta antoi monelle käsityksen siitä että kysymyksessä olisi vain wii lisättynä gamepadilla. No eihän siitä kaukana ollakkaan, mutta tällä kertaa kuluttajat eivät ostaneetkaan vanhaa laitetta hassunhauskalla ohjaimella. Motekin nähtiin jo.

Ps4 jyrännee euroopassa ja japanissa, jenkeissä tasaisempaa.

Noh, Wii:n mote ohjaus oli hauskaa ja luontevaa. Julkaisussa koneelle saatiin huippupelejä ja pelaajien tiedossa oli, että mitä pelejä ensimäisen puolentoistavuoden aikana laitteelle tulee.

Wii U taas on koominen vastakohta, jonka uusi "ohjaustapa" ei ole hauskaa eikä mukavaa vaan ärsyttävää. Ei suuren profiilin pelejä, joka oikeuttaisivat gamepadin olemassaolon, ei uusia retro pelejä virtuaalikonsolissa, vaan samat vanhat pelit mitä wiin katalogissa on ennestään jo ollut.

Se, että koneen ostin tammikussa neljälläsadalla on alkanut jälkikäteen vituttamaan, koska pelaamisen arvoisia pelejä saa odottaa Loka, Marras ja Joulukuuhun asti. :(

Onneksi ps4 näyttää jokseenkin valoisamman tulevaisuuden omaavalta konsolita, jonka pelitarjonnassa ei pitäisi olla kovinkaan suuria aukkoja.:)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Noh, Wii:n mote ohjaus oli hauskaa ja luontevaa. Julkaisussa koneelle saatiin huippupelejä ja pelaajien tiedossa oli, että mitä pelejä ensimäisen puolentoistavuoden aikana laitteelle tulee.

Wii U taas on koominen vastakohta, jonka uusi "ohjaustapa" ei ole hauskaa eikä mukavaa vaan ärsyttävää. Ei suuren profiilin pelejä, joka oikeuttaisivat gamepadin olemassaolon, ei uusia retro pelejä virtuaalikonsolissa, vaan samat vanhat pelit mitä wiin katalogissa on ennestään jo ollut.

Juuri näin. Hankala ja epämukava Gamepad voi olla yksi isoimmista esteistä Wii U:n menestykselle. Sille ei ole oikein mitään järkevää käyttöä, ja edes Nintendon tulevissa peleissä ei vaikuta olevan merkittävästi hyviä Gamepad-ideoita. Wii Fit U ja Wii Party U tulevat hyödyntämään Gamepadia, mutta niitä pelejä odotetaan aikaisempien osien ansiosta, ei Gamepad-tuen vuoksi. Hyvässä tapauksessa näissä peleissä löytyy Gamepadille toimivia käyttötapoja, mutta huonossa tapauksessa sekavan Gamepad-ohjauksen änkeminen pakolla mukaan heikentää potentiaalisesti hyviäkin pelejä. Nähtäväksi myös jää, kiinnostaako Gamepad-tuellinen Rayman Legends tarpeeksi monia pelaajia PS360:n "karvalakkiversion" sijaan.

Wii U:n hitaasti käynnistynyt Virtuaalikonsoli on myös tärkeä huomio, piristäviä yksittäistapauksia kuten SNESin Earthboundia lukuunottamatta. Wiin Virtuaalikonsolissa oli parin kuukauden jälkeen kymmeniä pelejä ja laitevalikoima oli heti alussa kattava. Wii U:lla pelejä on tullut hiljakseltaan ja alustoina pelkästään NES ja SNES. Vaikuttaa siltä, että monia Wiin Virtuaalikonsolin pelejä ei tulla päivittämään Wii U -versioiksi, joten Wii U:n tulevien retropelien tarjonta jää paljon pienemmäksi kuin Wiin laaja valikoima.

Wii U:n peli ei ole vielä menetetty, hyviä pelejä on kertynyt jo muutama ja nyt syksyllä niitä pitäisi olla tulossa lisää. Ehkä kuitenkin parasta Wii U:lle olisi, jos Gamepad leikattaisiin pois peruspakkauksesta ja muutettaisiin vapaavalintaiseksi lisävarusteeksi.
 
Ylös Bottom