Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jouluna ollaan taas kaikki vähän viisaampia.

Spekulaatiotahan tämä kaikki tähän mennessä on, mutta PlayStation 4:llä on ainakin tällä hetkellä selvästi korkeampi arvostus pelaajien keskuudessa kuin Xbox Onella. Saattaa hyvinkin käydä niin, että Microsoft saa laitteita tuotettua vähemmän ja silti niitä jää enemmän pölyttymään kauppojen hyllyille ja varastoihin, kun kuluttajat ostavat mieluummin PS4:n, vaikka joutuisi sitten vähän odottamaankin, tai ehkä jopa Wii U:n, jonka pelitarjonta parantuu syksyn aikana huomattavasti.

Käytössä olevat keinot olis tuottaa konsolille niitä Nipa-pelejä joiden vuoksi firman koneita ostetaan (kuten Reggiekin asian E3-haastiksessa ilmaisi), ja niiden suhteen on epäonnistuttu aivan totaalisesti, jos vuoden parhaita juttuja on joku h*lvetin New Super Luigi U.

Oletko pelannut? New Super Luigi U on oikeasti varsin hyvä peli, ja virkistää New SMB -kaavaa onnistuneesti. Mutta se on vain yksi peli, ja nyt niitä pelejä on tulossa laajalta skaalalta: Nintendon omia pelejä on tulossa moneen makuun, onpa se sitten Wii Party U, Wii Fit U, Mario, Donkey Kong, Super Smash Bros, Mario Kart, tai third party -yksinoikeudet kuten Bayonetta 2 tai Sonic: Lost World, sekä Monolithin "X" tai Atlus/Intelligent Systems -kollaboraatio SMT x Fire Emblem. Tähän päälle third partyt ja erityisesti indie-pelien laaja kattaus, niin kasvaneen pelivalikoiman vaikutus Wii U:n myynteihin tulee olemaan mielenkiintoista. Ja kun viittaan "käytössä oleviin keinoihin", niin en edes tarkoita pelkkiä pelijulkaisuja, vaan povailen jonkinasteista rautatason muutosta, vähän kuten tämä kaikki yllättänyt uusi 2DS-versio 3DS-käsikonsolista. Jo nyt Nintendo on Basic-version hiljaisella häivytyksellä vahvistanut, että Wii U:n Basic-versio oli virhe, ja "Premium"-versiosta tulee käytännössäkin eikä vain kuluttajien ostovalinnoissa se Wii U:n vakioversio.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Spekulaatiotahan tämä kaikki tähän mennessä on, mutta PlayStation 4:llä on ainakin tällä hetkellä selvästi korkeampi arvostus pelaajien keskuudessa kuin Xbox Onella.
Niin... tai siis meillä näillä foorumeilla on tullut sellainen kuva. Olen huomannut, että pelikoneen arvostus voi muuttua sillä sekunnilla, kun perheen vesselin vanhemmat kantavatkin "sen toisen" koneen talouteen.

Mutta, kun en katsele asiaa minkään fanilasien läpi, niin olen edelleen siinä uskossa, että molemmat laitteet ovat hyviä ja niillä molemmilla on korkea arvostus pelaajien keskuudessa. Varsinkin kun jättää juuri äänekkäimpien foorumistien äärimmäisyyksiin ja lähes fanaattiseksi menevät mielipiteet huomioimatta, niin molemmat laitteet ovat ihan ok-laitteita. En siis tekisi, enkä teekään päätöstäni kummankaan laitteen hankinnasta näiden etukäteen spekuloitujen foorumikirjoitteluiden perusteella.

Kannattaa siis joskus heittää fanilasit päästä pois ja miettiä "valmiita laitteita", eikä rakentaa laitteen kuvaa joidenkin aikaisempien muutosten ja kömmähdysten vuoksi, vaan miettiä millainen kyseinen laite on julkaisupäivänä, tai jopa vuoden tai pari päästä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin... tai siis meillä näillä foorumeilla on tullut sellainen kuva. Olen huomannut, että pelikoneen arvostus voi muuttua sillä sekunnilla, kun perheen vesselin vanhemmat kantavatkin "sen toisen" koneen talouteen.

Mutta, kun en katsele asiaa minkään fanilasien läpi, niin olen edelleen siinä uskossa, että molemmat laitteet ovat hyviä ja niillä molemmilla on korkea arvostus pelaajien keskuudessa. Varsinkin kun jättää juuri äänekkäimpien foorumistien äärimmäisyyksiin ja lähes fanaattiseksi menevät mielipiteet huomioimatta, niin molemmat laitteet ovat ihan ok-laitteita.

Niimpä. Itse ostin juuri pari viikkoa sitten sen jo kuolleeksi julistetun laitteen eli wiiu:n vaikka nintendon pelit ei pahemmin nappaa ja tiesin tarkkaan mitä tulen saamaan. No miksi ostin? Zombi U, lego city: undercover ja tuleva bayonetta kiinnosti ja se lopullinen syy miksi tuon heräteostoksen tein oli se, että sillä voi katsella netflixiä sängyssä. Lisäksi tuli hommattua arkham city, new super luigi u ja pikmin 3 kun halvalla sai ja mitä opimme tästä?

No batman oli minusta paras versio padin ruudulla näkyvän kartan takia ja oli se hakkerointikin kivempaa kosketusruudulla ja tuli enemmän se batman fiilis. Lisäksi super luigi u iski todella kovaa seitsemän vuoden 2d mario pelaamis tauon jälkeen ja pikminikin osottautui erittäin hyväksi vaikken ole ennen ollut yhtään niistä kiinnostunut. Zombi U oli myös erittäin viihdyttävä kokemus vaikka monet sitä haukkuu. Varmasti ostan myös uusimman assassins creedin wiiu:lle jos padia käytetään edes karttana eikä sitä ole teknisesti ryssitty.

Joskus vaan kannattaa ottaa riskejä ja kokeilla jotain uutta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Oletko pelannut? New Super Luigi U on oikeasti varsin hyvä peli, ja virkistää New SMB -kaavaa onnistuneesti. Mutta se on vain yksi peli, ja nyt niitä pelejä on tulossa laajalta skaalalta: Nintendon omia pelejä on tulossa moneen makuun, onpa se sitten Wii Party U, Wii Fit U, Mario, Donkey Kong, Super Smash Bros, Mario Kart, tai third party -yksinoikeudet kuten Bayonetta 2 tai Sonic: Lost World, sekä Monolithin "X" tai Atlus/Intelligent Systems -kollaboraatio SMT x Fire Emblem. Tähän päälle third partyt ja erityisesti indie-pelien laaja kattaus, niin kasvaneen pelivalikoiman vaikutus Wii U:n myynteihin tulee olemaan mielenkiintoista. Ja kun viittaan "käytössä oleviin keinoihin", niin en edes tarkoita pelkkiä pelijulkaisuja, vaan povailen jonkinasteista rautatason muutosta, vähän kuten tämä kaikki yllättänyt uusi 2DS-versio 3DS-käsikonsolista. Jo nyt Nintendo on Basic-version hiljaisella häivytyksellä vahvistanut, että Wii U:n Basic-versio oli virhe, ja "Premium"-versiosta tulee käytännössäkin eikä vain kuluttajien ostovalinnoissa se Wii U:n vakioversio.

Luetelluista peleistä en vain kovin monen näe millään tavalla olevan isompi system seller, kenties Mario Kartin, uuden Smash Brosin ja todella isolla varauksella Wii Party U:n. Epäilemättä hyviä pelejä jotka parantavat WiiU-pelaajien tilannetta, mutta ihan oikeasti, kuinka moni pelaaja osti uuden konsolin Vanquishin tasoisten "aika hyvien" pelien vuoksi viime sukupolvessa? Jostainhan se nyt kertoo, että Bayonetta 2 oltiin valmiita kuoppaamaan, koska kukaan ei halunnut julkaista sitä.
Jos Wii U:n myynnit näillä lähtevät nousuun, niin olen mielelläni väärässä. Rautauudistuksista en tiedä, johan Iwatakin sanoi ettei ongelmana ole hinta, vaan softwaren puute. Toki jos Nipa ryhtyy ihan rehellisesti kauppaamaan tavalla tai toisella riisuttua WiiU:ta talouksien kakkoskonsoliksi puskemalla hinnan johonkin sataseen niin voihan tämä mullistaa myynnit.
Kylmä tosiasia on vaan se, että ne Nintendo-konsoleiden kirkkaimmat kruununjalokivet jotka vetävät arvosteluista ne ihan parhaat arvosanat ja jotka löytyvät aina kaikkien aikojen parhaat pelit -listoilta, ovat pääasiassa olleet kolmea pelisarjaa: Zeldoja, Metroideja ja niitä oikeita Mario-pelejä. Toki poikkeuksia löytyy (N64-aikaan Goldeneye, Gamecubella Super Smash Bros Melee ja kenties Eternal Darkness jne.), mutta nämä sarjat ovat olleet jengin suosikkeja jo NES-ajoista. Ja koskaan ennen Nintendo ei ole julkaissut konsolia näin vähäisillä lupauksilla näihin kolmeen sarjaan liittyen. En haluaisi olla se jätkä, joka käskee Nipan puskea "taas vaan uutta Zeldaa" ulos, mutta tätä rimpuilua katsoessa olen satavarma, että uuden Zeldan ja Metroidin julkistaminen huomenna ei varmasti heikentäisi Nintendon tilannetta.
Ja ei, Wind Waker HD:ta ei todellakaan lasketa. PS3:lla Okamin HD -julkaisu oli pikkujuttu, joten miksi ihmeessä Nintendolla vanhan seikkailuklassikon uudelleenlämmittely olisi yhtäkkiä joku messiastapaus?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Luetelluista peleistä en vain kovin monen näe millään tavalla olevan isompi system seller, kenties Mario Kartin, uuden Smash Brosin ja todella isolla varauksella Wii Party U:n. Epäilemättä hyviä pelejä jotka parantavat WiiU-pelaajien tilannetta, mutta ihan oikeasti, kuinka moni pelaaja osti uuden konsolin Vanquishin tasoisten "aika hyvien" pelien vuoksi viime sukupolvessa? Jostainhan se nyt kertoo, että Bayonetta 2 oltiin valmiita kuoppaamaan, koska kukaan ei halunnut julkaista sitä.

Tällaiset arvelut ovat aivan aiheellisia, eihän tässä vaiheessa voi tietää esim. Wii Party U:n kaltaisen pelin myyntivoimaa, kun monen potentiaalisen ostajan täytyisi ostaa vielä se konsolikin näiden uusien pelien pelaamiseksi, ja se sijoitus uuteen konsolirautaan on aina kynnyskysymys. Nyt kuitenkin Nintendolla on lyhyen aikavälin sisällä tarjota uusia osia sarjoihin, jotka Wiillä myivät useita miljoonia, ja joita Gamecube-aikaan ei lainkaan ollut valikoimassa: Wii Party U, Wii Fit U ja uusi Donkey Kong Country ovat jatkoa muutamalle Wiin menestyksekkäimmistä peleistä. Vielä näiden lisäksi tulee niitä muita pelejä, onpa kyse niistä taatuista myyntihiteistä kuten Super Smash Bros. ja Mario Kart 8, tai sitten niistä "aika hyvistä" ja pienemmän harrastajajoukon peleistä kuten Bayonetta 2 ja "X", jotka kuitenkin kasvattavat pelivalikoimaa, sekä todennäköisesti näiden väliin asettuvista peleistä kuten Sonic: Lost World -yksinoikeus. Wii U:n pelikattaus siis täydentyy usealle eri kohderyhmälle, erityylisillä peleillä ja erikokoisille asiakaskunnille, ja näiden kaikkien uusien pelien yhteisvaikutus on se, jonka pitäisi näkyä Wii U:n myynneissä.

Kieltämättä tästä palapelistä puuttuu yksi tärkeä pala: Wii Sports. Wiin alkuperäinen Wii Sports ja myöhemmin Wii Sports Resort ovat Nintendon konsolihistorian suurimpia "system sellereitä" alkuperäisen Super Mario Bros. -sarjan ohella, ja Wii Sportsin menestys kasvatti myös monien muiden Wii-pelien myyntiä. Miten käy Wii U:lla, kun tämä oleellinen pala puuttuu? On täysin kohtuullista odottaa, että Wii Sportsin veroisen vetonaulan puuttuminen heikentää myös muiden pelien myyntiä: Wii Party U:sta ei vain ole Wii Sportsin korvaajaksi.

Kuitenkin myös ne "aika hyvät" pelit jättävät jälkensä konsolin pelivalikoimaan ja vaikuttavat myynteihin. Esimerkiksi Rayman Legends myi julkaisuviikollaan Isossa-Britanniassa parhaiten Wii U:lla, vaikka Wii U on myynyt Briteissä varsin kehnosti ja PS3:lla sekä X360:lla on valtavasti suuremmat laitekannat. Uusilla laitteilla löytyy kysyntää mielenkiintoisille peleille, ilman että niiden täytyy olla itsestäänselviä system sellereitä joiden mukana konsolit lähtevät kaupoista. Laaja ja kasvava pelivalikoima on loppujen lopuksi se tärkein "system seller".

Rautauudistuksista en tiedä, johan Iwatakin sanoi ettei ongelmana ole hinta, vaan softwaren puute.

Niinhän Iwata sanoi, ja pari viikkoa sen jälkeen Premium-mallin hintaa laskettiin ja Basic-mallin vahvistettiin poistuvan hiljakseen markkinoilta. Myös Nintendon pomot latelevat tolkutonta PR:ää ja spinnaavat tilannetta minkä kerkiävät, jos ei ole "oikea aika" julkistuksille. Siitä huolimatta nytkin hinnanalennus ilmoitettiin kauan ennen kun se tulee virallisesti voimaan Yhdysvalloissa saati Euroopassa. Ei kannata kuunnella mitä Nintendo sanoo, vaan katsoa mitä he tekevät.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Illumiroomin perään haikailevat voivat lakata haikailemasta; Xbox Onen tuotesuunnittelun vetäjä Albert Penello on todennut haastattelussa, että todennäköisesti teknologiaa ei koskaan tuoda kuluttajille, koska se yksinkertaisesti maksaa liikaa.

Xbox One to 360 Communication Limited to Text Only, IllumiRoom Unlikely to be Greenlit - AusGamers.com

NO VOI PERHANA!

Tokihan siitä olisi tullut kallis, mutta Penello on kyllä ihan kujalla jos veikkaa hinnaksi tuhansia. Tohon käyttöön ei projektorilta olisi vaadittu HD:ta eikä mielettömiä luxilukuja, joku 400-500 euron projektori olisi riittänyt mainiosti. Sitten ylimääräinen Kinect, 100-120 euroa. Loppu on softaa. Ja noi luvut siis kuluttajahintoja, eli Microsoftin valmistuskustannukset olisi ollut 300-400 euron tietämissä, joka tietenkin siis on korkea hinta moisesta ja myyntimäärät melko pienissä eikä näin valmistus perusteltavissa. Mä luulen että suurin syy mahdolliseen purkittamiseen on kaksipiippuinen:
1) Miten ylimääräistä Kinectiä ohjattaisiin? Prosessorin kapasiteetti on laskettu yhden Kinectin ja käyttöjärjestelmien ohjaamiseen, vai onko Kinect2:ssa prosessointiteho sisällään?
2) Jos Illumiroom tarvitsee kultakin peliltä erikseen tuen jotta homma toimii, nostaa se pelitekijöiden kustannuksia ja jos laitekanta on pieni, ei tuen liittäminen ole houkuteltavaa. Varmastikin olisi mahdollista tehdä yleisrajapinta joka generoi lisäefektit mistä tahansa pelistä, mutta optimaalinen käyttö vaatii pelikohtaisen koodauksen.

Tämä oli mun mielestä ylivoimaisesti mielenkiintoisin uuden sukupolven juttu. Toivo elää että jossain vaiheessa vielä...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Illumiroomin perään haikailevat voivat lakata haikailemasta; Xbox Onen tuotesuunnittelun vetäjä Albert Penello on todennut haastattelussa, että todennäköisesti teknologiaa ei koskaan tuoda kuluttajille, koska se yksinkertaisesti maksaa liikaa.

Xbox One to 360 Communication Limited to Text Only, IllumiRoom Unlikely to be Greenlit - AusGamers.com

Harmillista. Tuo olisi ollut ihan kiva leikkikalu. Jospa Oculus Riftillä saataisiin luotua pelaamiseen samanlainen immersio.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos tuo pitää paikkansa, että PS4 pelejä ei voi asentaa ulkoiselle kovolle, niin se on jo lähes deal breaker kamaa. Olettaen että MS: sällä homma toimii toisin. Pakkoasennus + 500gb kovo kuulostaa lähinnä kuluttajalle vittuilulta. Ilman mahdollisuutta ulkoisiin kovoihin. ( en päässyt lähde linkkiä lukemaan kännyllä)...

Ovatko nämä näitä samoja kauheuksia myös silloin kun eivät onnistu kilpailevalla merkillä ulkoiselle, eikä edes sisäisen päivittäminen suuremmaksi?

Lähde: Xbox One: external storage won’t be supported at launch | VG247
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Wii U:n pelikattaus siis täydentyy usealle eri kohderyhmälle, erityylisillä peleillä ja erikokoisille asiakaskunnille, ja näiden kaikkien uusien pelien yhteisvaikutus on se, jonka pitäisi näkyä Wii U:n myynneissä...Laaja ja kasvava pelivalikoima on loppujen lopuksi se tärkein "system seller".

Aika näyttää. Mä väitän/veikkaan, että ilman messiaspelejä Nintendo ottaa tässä kilpailussa todella rumasti pataansa ja myynnit eivät tule yltämään yhtään mihinkään, varsinkin niin kauan kun kilpailijoille tulee kuitenkin "ihan hyviä" (vaikka eri, huom!) pelejä vähintään yhtä paljon kuin Wii U:lle.

Kieltämättä tästä palapelistä puuttuu yksi tärkeä pala: Wii Sports. Wiin alkuperäinen Wii Sports ja myöhemmin Wii Sports Resort ovat Nintendon konsolihistorian suurimpia "system sellereitä" alkuperäisen Super Mario Bros. -sarjan ohella, ja Wii Sportsin menestys kasvatti myös monien muiden Wii-pelien myyntiä. Miten käy Wii U:lla, kun tämä oleellinen pala puuttuu? On täysin kohtuullista odottaa, että Wii Sportsin veroisen vetonaulan puuttuminen heikentää myös muiden pelien myyntiä: Wii Party U:sta ei vain ole Wii Sportsin korvaajaksi.

Tarkoituksenani ei ole vähätellä Wii Sportsia missään nimessä, moinen olisi älyllisesti täysin epärehellistä. Olenkin samaa mieltä siitä, että Wii U:lla ei ole mitään lähellekään vastaavaa, joka innostaisi ottamaan uuden ohjaustavan käyttöön. Wii Sportsin uutuudenviehtäys oli omalla kohdallakin aivan järistyttävää, kun keilailua pääsi ensimmäistä kertaa julkaisuyönä pelaamaan. Ja Wii Partyhan ei tunnetusti päässyt lähellekään tätä, enkä tosiaan hirveästi odota Wii Party U:ltakaan.
Joka tapauksessa on mielestäni myös älyllisesti epärehellistä ohittaa kaikki Wii Sportsia kohtaan esitetty kritiikki: ihan oikeasti huomattava osa ihmisistä kyllästyi peliin sangen nopeasti, ja on aivan 100% varmaa, että huomattavat osat näistä ihmisistä suhtautuisivat "Wii U:n Wii Sportsiin" skeptisemmin kuin Wii Sportsiin aikanaan; alkuinnostuksen aikana heräisi aivan pakostakin kysymys siitä, tulisiko konsolille käyttöä vielä kahden bileillan jälkeenkin. Nämä ihmiset eivät tekisi samaa kuin Wiin kohdalla, ja juoksisi kaverilla konsolia kokeiltuaan kauppaan hakemaan omansa. Tästä nyt ei tietenkään mitään tarkkoja lukuja ole, mutta kaikki "Wii on lojunut tyhjän panttina 1.5v"-kommentit (ja esim. lähipiirini kokemukset) eivät voi olla vain muutaman tyypin spämmiä.
Täten Wii U ei tarvitse vain "Wii Sportsiaan", vaan myös oman Skyward Swordinsa, ison ja oikean pelin joka osoittaa konseptin toimivuuden...ja mielellään alle 6v julkaisustaan.

edit: Ja nyt on vaan ihan pakko kysyä, että miten ihmeessä jokin Sonic-peli on ollut enää viimeiseen 15 vuoteen yhtään mikään meriitti millekään konsolille, häh, ihan oikeasti?? :p
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kielimiehenä varmaan ymmärrät sanat "at launch" ja mitä se merkitsee?

“My understanding is that feature will not be there at launch because the team is working on some other things, but it definitely is on the list. I don’t know when it will come in though.”

- Major Nelson
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

“My understanding is that feature will not be there at launch because the team is working on some other things, but it definitely is on the list. I don’t know when it will come in though.”

- Major Nelson

Niin mitäs sä nyt taas oikein trollaat tyhjää?
Sehän on siis tulossa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin mitäs sä nyt taas oikein trollaat tyhjää?
Sehän on siis tulossa.

Tulee sitten ajallaan kyllä, mutta siihen asti ei tallenneta ulkoiselle eikä vaihdeta sisäistä suuremmaksi. Se sama 500 GB saa luvan riittää.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin mitäs sä nyt taas oikein trollaat tyhjää?
Sehän on siis tulossa.
Windows puhelimen omistajana en usko sanaakaan mitä MS sanoo tulevista päivityksistä. MS on viime lokakuusta alkaen sanonut työstävänsä ratkaisua puhelimiensa muistien mystiseen itsekseen täyttymiseen (puhelin täyttää muistiansa itsekseen taustalla mahdollistaen sen ettei puhelimella pysty ottamaan edes kuvia saatika lataamaan käyttöjärjestelmä päivitystä tulevaisuudessa, 8 Gb muistista 6,2Gb täynnä Other-muistin täyttymisen takia) ja nyt 11kk myöhemmin kukaan ei virallisesti edes tunnusta moisen bugin/ongelman olemassaoloa.

Eli jos ominaisuuden parissa ei vielä työskennellä, niin ei se ihan vuodessa, kahdessa tai edes kolmessa sinne tupsahda.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Aika näyttää. Mä väitän/veikkaan, että ilman messiaspelejä Nintendo ottaa tässä kilpailussa todella rumasti pataansa ja myynnit eivät tule yltämään yhtään mihinkään, varsinkin niin kauan kun kilpailijoille tulee kuitenkin "ihan hyviä" (vaikka eri, huom!) pelejä vähintään yhtä paljon kuin Wii U:lle.

Se jää nähtäväksi. Isona kysymyksenä onkin nimenomaan, tuleeko PS4:lle ja X1:lle "ihan hyviä" pelejä enemmän vai vähemmän kuin Wii U:lle. Se riippuu tietenkin pelimausta, mutta myös Wii U:n tilanteesta tämän syksy- ja talvikauden jälkeen. Jos tänä syksynä ja talvena julkaistavat pelit saavat Wii U:n myynnit nousuun, se myös luo pohjaa tuleville pelijulkaisuille.

Joka tapauksessa on mielestäni myös älyllisesti epärehellistä ohittaa kaikki Wii Sportsia kohtaan esitetty kritiikki: ihan oikeasti huomattava osa ihmisistä kyllästyi peliin sangen nopeasti, ja on aivan 100% varmaa, että huomattavat osat näistä ihmisistä suhtautuisivat "Wii U:n Wii Sportsiin" skeptisemmin kuin Wii Sportsiin aikanaan; alkuinnostuksen aikana heräisi aivan pakostakin kysymys siitä, tulisiko konsolille käyttöä vielä kahden bileillan jälkeenkin. Nämä ihmiset eivät tekisi samaa kuin Wiin kohdalla, ja juoksisi kaverilla konsolia kokeiltuaan kauppaan hakemaan omansa. Tästä nyt ei tietenkään mitään tarkkoja lukuja ole, mutta kaikki "Wii on lojunut tyhjän panttina 1.5v"-kommentit (ja esim. lähipiirini kokemukset) eivät voi olla vain muutaman tyypin spämmiä.

Tällä "ihmiset kyllästyivät Wii Sportsiin"-teorialla on yksi paha kompastuskivi: Wii Sports Resort. Vuonna 2009 julkaistu Wii Sportsin jatko-osa, joka sisältää osan samoista lajeista kuin alkuperäinen, näytti että kyllä ihmiset vain halusivat lisää Wii Sportsia: tämän vuoden maaliskuuhun mennessä WSR oli myynyt yli 30 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti. Esimerkiksi Japani näyttää pelin jatkuvan kestokyvyn: vuonna 2012 WSR oli koko vuoden 20. myydyin peli, ja ylitti siellä 3 miljoonan kokonaismyynnit. Se oli ainoa niin vanha peli top 20 -listalla, joka oli täynnä lähinnä vuoden 2012 julkaisuja muutaman vuoden 2011 julkaisun kanssa. Silti 4. kalenterivuodellaan WSR myi Japanissa enemmän kuin moni uusi peli, kuten Kingdom Hearts 3D, Just Dance Wii 2, Resident Evil Revelations - tai Nintendoland, Wii U:n oletettu "lippulaivapeli" jonka Nintendokin on myöntänyt jääneen tavoitteistaan.

Lisäksi "Wii on lojunut tyhjän panttina"-anekdootteja ei tue sekään fakta, että Just Dance -pelit ovat jatkaneet laitteella miljoonamyyntejään. Toki osa laitteista varmasti on käyttämättöminä, ja "kyllästyminen" on osasyynä siihen - mutta mikään ei kuitenkaan osoita, että Wii Sportsin pelaajat olisivat kyllästyneet itse konseptiin. Paras testi tälle olisi ollut, jos Nintendo olisi tehnyt uuden Wii Sportsin alkuperäiselle Wiille, vaikkapa samalla aikataululla kuin WSR seurasi ensimmäistä Wii Sportsia. On hyvin mahdollista ja suorastaan odotettavaa, että Wii Sports -fanit olisivat jälleen ostaneet uutta peliä miljoonittain. Panttaamalla uutta Wii Sportsia Nintendo on tehnyt karhunpalveluksen sekä Wiille että Wii U:lle: vanhalle Wiille julkaistuna uusi Wii Sports olisi voinut hyvinkin pidentää laitteen elinikää, kun taas Wii U:lle julkaistuna se olisi voinut pönkittää laitteen heikkoa alkutaipaletta paremmin kuin Nintendoland.

Tämä on tietenkin jälleen täyttä spekulaatiota, eikä ole selvää miksi Nintendo ei ole hiiskunut uudesta Wii Sportsista mitään vuoden 2011 Wii U -julkistuksen jälkeen. Ehkä he yrittävät tehdä hittisarjan uudesta osasta "mahdollisimman hyvän", tai ehkä heillä on vaikeuksia sovittaa Wii-ohjaimelle syntynyttä sarjaa Wii U:n Gamepadille. Joka tapauksessa sarjan jatkuva suosio osoittaa, että Wii Sports -konseptille on yhä kysyntää, ja edellisestä osasta on ehtinyt kulua jo 4 vuotta. Tässä vaiheessa tiedetään vain, että Wii Sports -pelaajilla ei ole ollut tilaisuutta ostaa uutta osaa sarjaan, ja se on ehkä Nintendon suurin virhe.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ovatko nämä näitä samoja kauheuksia myös silloin kun eivät onnistu kilpailevalla merkillä ulkoiselle, eikä edes sisäisen päivittäminen suuremmaksi?

Lähde: Xbox One: external storage won’t be supported at launch | VG247

Kysytkö tätä tosissasi? Vai trollailetko pelkästään?

Ihan selvä, että tuo on jälleen yksi naula Xonen arkkuun. Sitä enemmän homma kusee mitä pidempään tätäkin ominaisuutta joutuu odottamaan. MS:n paletti tuntuu olevan sen verran viel vaiheessa, että ei ihme että julkaisumaita vähennettiin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihan selvä, että tuo on jälleen yksi naula Xonen arkkuun. Sitä enemmän homma kusee mitä pidempään tätäkin ominaisuutta joutuu odottamaan. MS:n paletti tuntuu olevan sen verran viel vaiheessa, että ei ihme että julkaisumaita vähennettiin.

Itselle 500 GB kovalevy ja ulkoisten asemien puute ei ole ongelma kummallakaan konsolilla. Kyllä tuohon mahtuu helposti ensimmäisen vuoden pelit ja pelivideot sekä kuvakaappaukset. Sitten aikanaan päivittää. Kenties tulee uudenlaisia ratkaisuja ja käytäntöjä, jotka vähentävät kovalevyn tilantarvetta. Pilvipalvelut, episodi-pohjaiset pelit, streamauspelit, kevyet f2p pelit jne. Pelaamisen aloittaminen kesken asennuksen madaltaa myös osaltaan uudelleen asennuksen kynnystä.

Sen sijaan ihmettelen noita kovia puheita, joissa mikään ei riitä. Puolen teran kovalevy neljän sadan euron konsolissa on *ittuilua kuluttajan suuntaan, joka tosin on vaihdettavissa helposti isompaan. Ulkoisten kovalevyjen puute jo suoranainen deal breaker.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Isona kysymyksenä onkin nimenomaan, tuleeko PS4:lle ja X1:lle "ihan hyviä" pelejä enemmän vai vähemmän kuin Wii U:lle.

Tämä on lähinnä kysymys siinä tapauksessa, jos yhtäkkiä kaikki jo näiden konsoleiden kelkkaan hypänneet kehittäjät tiputtavat pallon täydellisesti.

Tällä "ihmiset kyllästyivät Wii Sportsiin"-teorialla on yksi paha kompastuskivi: Wii Sports Resort.

Niin, joka onneksi oli paketoitu uuden ohjaussysteemin kylkeen, mikä antaa meille mahdollisuuden kysyä kuinka paljon peli olisi myynyt, jos se ei olisi ollut halpa lisuke motion plussalle. No, paljon varmastikin, mutta en mä tiedä. Suurin osa Wii Sportsin omistajista ei kuitenkaan ostanut Wii Sports Resortia.
Japanin pelimyynnit nyt on yhden Akihabara-visiitin jälkeen meikäläiselle ihan se ja sama. Maailman mukavin maa, mutta peleistä kansakunta ei tunnu tajuavan yhtään mitään. Ei toki poista sitä, että Wii Sports Resort on myynyt siellä valtavia määriä vieläkin, mutta jos nyt ei poimittaisi ihan valikoiden aina lukemia sieltä missä näyttää hyvältä.

Just Dance -pelit ovat jatkaneet laitteella miljoonamyyntejään.

...niinkuin tässä tapauksessa. Okei, 100 miljoonan konsolin laitekannalla myydään vielä miljoonia tanssipelejä vuosittain, mitä ne pelifirmat valittavat että Wiille pelien tekeminen ei kannata kun myynnit on olemattomia?
 
Ylös Bottom