Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Tällä vältettiin täpärästi konsolien toinen joukkotuho.
Sonyn bisnes on niin rankasti painottunut sellaisiin maihin, joissa Internet-infra ei ole läheskään sillä tasolla kuin parhailla Amerikan tai Euroopan markkinoilla, että tuollainen allways-on DRM ei olisi millään mahtunut Playstation-suunnitelmiin. Tämä malli on yksinkertaisesti ainoa järkevä Sonylle, eli kyse ei ole niinkään jalomielisyydestä kuin oman liiketoimintastrategian johdonmukaisesta noudattamisesta.

Mutta Microsoftin alkuperäisestä Xbox One -visiosta ei kyllä tämän viimeisimmän käänteen jälkeen enää ole oikeastaan mitään jäljellä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Eipä tunnu Microsoftilla olevan kovin vahvaa luottoa ja näkemystä konsolibisnekseensä. Ovat jättämässä Kinectiä pois paketista, alentamssa hintaansa PS4:n tasolle, muuttamassa Games with Gold pelejänsä "vuokra" peleiksi ja sallimassa Appsien toiminnan (ala Netflix) ilman Live Gold pakettia.

Pakko kysyä: millä Microsoft aikoo erottautua kilpailijastaan? Paksummalla lompakolla ja ostetuilla yksinoikeuksilla? Hirvittää ajatella mitä meille syötettäisiin ilman kunnon kilpailua näiden kahden "suuren" välillä väheksymättä mitenkään Nintendoa. Tuleeko MS:ltä seuraavaksi oma Morpheus?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Eipä tunnu Microsoftilla olevan kovin vahvaa luottoa ja näkemystä konsolibisnekseensä. Ovat jättämässä Kinectiä pois paketista, alentamssa hintaansa PS4:n tasolle, muuttamassa Games with Gold pelejänsä "vuokra" peleiksi ja sallimassa Appsien toiminnan (ala Netflix) ilman Live Gold pakettia.

Pakko kysyä: millä Microsoft aikoo erottautua kilpailijastaan? Paksummalla lompakolla ja ostetuilla yksinoikeuksilla? Hirvittää ajatella mitä meille syötettäisiin ilman kunnon kilpailua näiden kahden "suuren" välillä väheksymättä mitenkään Nintendoa.

Minä mieluusti näkisin Nintendoltakin samanlaista "luoton ja näkemyksen puutetta" omaan bisnekseensä. Tiputetaan se Gamepad lisävarusteeksi, pudotetaan Wii U -konsolin hintaa reilulla kädellä, ja samalla mietitään muitakin 3DS/Wii U -toteutuksen kivijalkoja kuten erittäin rajoittunutta tilijärjestelmää. Microsoftille voi antaa tunnustuksena sen, että vaikka sieltä tuleekin valtavia aivopieruja kuten se alkuperäinen Xbone-suunnitelma, niin siellä osataan myös reagoida nopeasti ja huomata, että nyt ollaan menossa pahasti metsään. Nintendolla taas haihatellaan "Meillä on jotain mutua mitä parin vuoden päästä tehtäisiin", kun ratkaisuja täytyisi tehdä nyt eikä kahden vuoden päästä tulevaisuudessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Minä mieluusti näkisin Nintendoltakin samanlaista "luoton ja näkemyksen puutetta" omaan bisnekseensä. Tiputetaan se Gamepad lisävarusteeksi, pudotetaan Wii U -konsolin hintaa reilulla kädellä, ja samalla mietitään muitakin 3DS/Wii U -toteutuksen kivijalkoja kuten erittäin rajoittunutta tilijärjestelmää. Microsoftille voi antaa tunnustuksena sen, että vaikka sieltä tuleekin valtavia aivopieruja kuten se alkuperäinen Xbone-suunnitelma, niin siellä osataan myös reagoida nopeasti ja huomata, että nyt ollaan menossa pahasti metsään. Nintendolla taas haihatellaan "Meillä on jotain mutua mitä parin vuoden päästä tehtäisiin", kun ratkaisuja täytyisi tehdä nyt eikä kahden vuoden päästä tulevaisuudessa.

Meinasin just tulla postaamaan että nyt kun Nintendo seuraisi perässä ja jättäisi gamepadin pois Wii U:sta :-P

Toisaalta esimerkiksi briteissä saa nyt Wii U:ta hintaan £149 kahden pelin kanssa, joten jos samanlainen bundle täälläkin tulisi 150-200€ hintaan, niin ei ainakaan hintaa enää voisi pitää esteenä Wii U:n hankkimiselle...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Microsoftin täyskäännös Kinectin suhteen viimeistään varmistaa sen, että Redmondissakin on paniikki vallannut mielet. Kotikenttäetu menetettiin ja muutkin aiemmin vahvat alueet hylkäsivät Microsoftin. Toki uusi Xbox-pomo toi uusia ajatuksia, mutta syynä on kuitenkin lopulta kuluttajien äänestäminen lompakollaan.

Samalla MS tuli validoineeksi Sonyn valitseman strategian ja siirtyneen tässä mielessä matkustajan paikalle. Luultavasti huhtikuun NPD-lukemat ovat MS:lle murheelliset, jonka mahdollisesti vauhditti päätöksen toimeenpanoa. Vielä helmikuussa MS vakuutti, ettei heillä ole mitään suunnitelmia Kinectin irrottamiseen paketista.

Mielenkiintoista onkin nähdä on tällä mitään vaikutusta myyntiin. Voi myös olla, että pelaajat valitsivat PS4:n kokonaan muista syistä kuin vain hinnan perusteella.

Sonyn kuittaus: pakettiin mukaan kamera samaan hintaan :p
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Nythän on sitten MS:n pakko viilata äänikomento kieroilut järkevästi käyttöliittymään & ohjaimeen..jonne ne olisi pitänyt alunperinkin sovittaa oikein..
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Jostain syystä en ole lainkaan yllättynyt kuullessani, että MS poistaa X1:n paketista Kinectin. Onhan se ollut nähtävissä jo vuoden takaisesta E3-tilaisuudesta lähtien, ettei valtaosalla ole laitteelle oikeaa käyttöä, ellei nyt äänikomentoja lasketa sellaiseksi. Itse oikealla käytöllä tarkoitan nimenomaan pelikäyttöä. Sony vei ja vie kaikkialla ja jotain oli ja on tehtävä, laite pitää saada halvemmaksi ja "houkuttelevammaksi", joten tämä kai se on se helpoin, yksinkertaisin ja nopein ratkaisu, jonka voi tehdä. Saman tien voidaan vetää vessasta alas ne puheet, joissa puhuttiin, että "Kinect on erittäin tärkeä ja lähtemätön osa uutta sukupolvea, joka tulee tarjoamaan sitä ja tätä uutta...", kun se jää paketista pois. Todennäköisesti pelinkehittäjien panostus vehjettä kohtaan putoaa käytännössä nolliin. MS:n omat studiot varmaan tuovat edelleen markkinoille jotain Kinect-pelejä ja ominaisuuksia muihinkin peleihinsä, mutta 3rd Party todennäköisesti "unohtaa" koko laitteen...

Aikookohan MS millään tavalla hyvittää tätä Kinectin "unohtamista" niille ostajille, jotka ovat jo konsolin kanssa sen pakotettuna ostaneet ja maksaneet sen satasen enemmän? Luulenpa, että ei aio. Nythän tilanne haisee siltä, että molemmat uudet konsolit tulevat pian maksamaan saman verran, mutta eroina on se, että PS4 tuottaa siihen rahaan paremman suorituskyvyn peleissä, kun X1ssä on mukana enemmän "viihde aplikaatioita" käytettäväksi. Tietysti voidaan myös pohtia, millaisia softapäivityksiä MS aikoo nyt X1:lle julkaista, jos ja kun Kinect jätetään "pois". X1hän on vaatinut tehoreserviä Kinectin toiminnoille, joten aikooko MS vähentää näitä Kinectille sivuun laitettuja tehoja ja yrittää saada niitä pelien käyttöön, jolloin se voisi yrittää kuroa tehoeroa kiinni PS4:ään nähden? Elämme konsolimaailmassa mielenkiintoisia aikoja, kun voimme seurata, aikooko MS todella "haudata Kinectin" kokonaan, vai onko pyrkimyksenä saada X1:n hinta vaan samalle tasolle PS4:n kanssa ilman, että muita suurempia muutoksia tehdään ja pyrittäisiin tehollisestikin ja pelillisesti samalle viivalle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Microsoftin täyskäännös Kinectin suhteen viimeistään varmistaa sen, että Redmondissakin on paniikki vallannut mielet.
Musta se on huvittavaa, että Sonyn tehdessä muutoksia, he "kuuntelevat pelaajia", mutta Microsoftin tehdessä he "ovat paniikissa".

Kotakussa (tms.) oli hyvä artikkeli siitä, että Microsoft saattaisi sallia äänikomennot myös headsetin kautta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Musta se on huvittavaa, että Sonyn tehdessä muutoksia, he "kuuntelevat pelaajia", mutta Microsoftin tehdessä he "ovat paniikissa".

Sony on toistaiseksi kuitenkin myynyt kaikki valmistamansa PS4:t, vaikka onkin onnistunut ainakin Driveclub-sekoilulla pahoittamaan pahimpien mielensäpahoittajien mielet. Microsoft sen sijaan teki ensimmäiset 180:t reaktiona ennakkomyynteihin, tämä viimeisin käänne on todennäköisesti reaktio huhtikuun NPD-lukuihin, jotka eivät oletettavasti ole lainkaan mairittelevia.

Lisäksi Microsoft on toistuvasti puuttunut visioonsa, joka on strategian kulmakiviä. Strategiaa ei tyypillisesti muuteta päinvastaiseksi ilman voimakasta ulkoista painetta, kun todetaan, että aiempi strategia on kakkaa. Sonylla puolestaan linja on ollut selkeä ja se on pitänyt.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Kotakussa (tms.) oli hyvä artikkeli siitä, että Microsoft saattaisi sallia äänikomennot myös headsetin kautta.

Hienoa, jos Microsoft sallii tämän. Tosin Sonyllahan tämä on ollut arkipäivää alusta alkaen.

Seuraavaksi toivoisi Xboxista riisuttavan HDMI-läpiviennin ja kaiken siihen liittyvän täysin turhan tauhkan = lisää hinnanalennusta ja tehojen siirtoa peleille. Televisio on netissä ja sen palveluissa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Monissa muissa maissa nettitv ei kuitenkaan ole yhtä iso juttu kuin Suomessa, Se on hyvä muistaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Lisäksi Microsoft on toistuvasti puuttunut visioonsa, joka on strategian kulmakiviä. Strategiaa ei tyypillisesti muuteta päinvastaiseksi ilman voimakasta ulkoista painetta, kun todetaan, että aiempi strategia on kakkaa. Sonylla puolestaan linja on ollut selkeä ja se on pitänyt.
Toisaalta Sonyn linja on ollut täysin sama kuin edellisessä sukupolvessa. Eli ps4 ei ole tässä vaiheessa kuin riisuttu malli ps3-konsolista, ainoana parannuksena on vain rautapuolen parannukset.

Se riittääkö vain paranneltu ps3 pelaajille on taas eri asia, ja tällä hetkellä näyttää että riittää.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Toisaalta Sonyn linja on ollut täysin sama kuin edellisessä sukupolvessa. Eli ps4 ei ole tässä vaiheessa kuin riisuttu malli ps3-konsolista, ainoana parannuksena on vain rautapuolen parannukset.

Se riittääkö vain paranneltu ps3 pelaajille on taas eri asia, ja tällä hetkellä näyttää että riittää.
On Sony hiukan kääntänyt kurssia. PS3:han oli monitoimikone ja Cell-prosessorin lippulaivatuote. Cell oli mitä oli, ja Sony totesi että pelikonetta kannattaa myydä pelikoneena joka osaa jotain muutakin. Varmaan tärkein Sonyn tekemä havainto on, että pelikonsoliliiketoiminnassa early adoptereita ovat core-pelaajat, ja näille riittää, kun kone pyörittää pelejä mahdollisimman hyvin. Massat tulevat joka tapauksessa kelkkaan vasta hinnan pudotessa alle kolmensadan, joten näiden miellyttäminen mediaominaisuuksilla voidaan ottaa ohjelmaan vasta silloin, kun tuotantokustannuksia on saatu leikattua.

Mutta juu, tehokkaampi PS3 oli täsmälleen se, mitä itse toivoin. Ja olen ollut tyytyväinen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Musta se on huvittavaa, että Sonyn tehdessä muutoksia, he "kuuntelevat pelaajia", mutta Microsoftin tehdessä he "ovat paniikissa".

Mihin tarkemmin viittaat? Sonyllä ei tässä sukupolvessa ole juuri aihetta panikointiin edes vähäisessä määrin, eikä oikein ollut edellisessäkään. Microsoft sen sijaan on menettänyt markkinaosuuttaan merkittävästi hyvin lyhyessä ajassa, ja on tehnyt pitkin vuotta melkoisen perustavanlaatuisia muutoksia strategiaansa. Sonyltä en muista vastaavia totaalisia suunnanmuutoksia.

Nintendon sen sijaan olisi pitänyt hyppiä tasajalkaa paniikkinapilla jo pitkään WiiU:n myynnin tekohengittämiseksi, mutta ehkä ovat jo päättäneet luovuttaa tämän erän. Hämmentävää kuitenkin seurata Iwatan ja kumppaneiden flegmaattisuutta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Toisaalta Sonyn linja on ollut täysin sama kuin edellisessä sukupolvessa. Eli ps4 ei ole tässä vaiheessa kuin riisuttu malli ps3-konsolista, ainoana parannuksena on vain rautapuolen parannukset.

Se riittääkö vain paranneltu ps3 pelaajille on taas eri asia, ja tällä hetkellä näyttää että riittää.

On kuitenkin hyvä ja kohtuullista pitää mielessä, että PS4 on alusta pitäen suunniteltu pelaajille ja pelaamista varten ja siihen tuodaan sitten päivityksillä sitten muita ominaisuuksia mukaan. Pelaajille tämä tuntuu riittävän yleisesti aika hyvin. X1:n "visio" ja "perusidea" taasen oli, että sillä voi "tehdä kaikkea", mitä olohuoneessa telkkarin kautta tehdään, mutta se ei näytä tuolla visiolla myyvän yhtä hyvin kuin pahin kilpailija. Niinpä olemmekin viimeisen vuoden aikana saaneet aika useaan kertaan lukea spekulaatioita ja ilmoituksia siitä, kuinka tuo "visio" muuttuu muuttumistaan...Lopulta tässä on enää ainoana jännitysmomenttina se, muuttuuko se koskaan sellaiseksi, että sillä visiolla myydään yhtä paljon kuin kilpailijan visiolla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Enkä näe että Kinectin tiputtaminen olisi vain reaktio huhtikuun lukuihin, näitä päätöksiä tehdään kuitenkin pitemmällä tähtäimellä. Kinectiä ei olisi voitu paljoa aikaisemmin tiputtaa, sillä vasta hetken myynnissä ollut konsoli härpäkkeineen oli myynneiltään kysymysmerkki ja liian aikainen tiputtaminen olisi saanut aikaan kovan mekkalan takinkäännöstä (taas). Nyt sen poisto sopii kuin nakutettu Phil Spencerin nimityksestä alkaneeseen uuteen strategiaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Kinectin pois tiputtaminen on omasta mielestäni aika kakka veto, koska se tarkoittaa käytännössä liikeohjausta hyväksikäyttävien pelien osalta samaa sivuroolia kuin edellisessäkin Xboxissa.

Koska Xbonen pelinkehittäjien ei enää tarvitse pinnistellä luovuuttaan, voi siis aika todennäköisesti heittää hyvästit mahdollisuudelle, että joskus alkaisi tulla aidosti toimivia ja kekseliäitä liikepelejä. Nyt ne tulevat olemaan vain tanssia, jumppaa ja tyhjänpäiväistä bile-minipeliä sekä pelisarjojen jatko-osia. :(
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Enkä näe että Kinectin tiputtaminen olisi vain reaktio huhtikuun lukuihin, näitä päätöksiä tehdään kuitenkin pitemmällä tähtäimellä.

Microsoftin hieman tuuliviirimäinen toiminta tämän vuoden kuluessa viestittää enemmän kyllä siitä, että siellä ollaan reaktiivisessä moodissa, eikä oikeastaan mikään E3 launchin jälkeinen muutos strategiaan ole perustunut muuhun kuin markkinoilta saatuun negatiiviseen vastaanottoon. Omaan tekemiseen ja visioon ei olla luotettu, eikä ole uskottu sen menestymisen mahdollisuuksiin.

Sinänsä positiivistä, että Microsoft kykenee reagoimaan, mutta hieman sekavan viestin se kuitenkin antaa kuluttajille ja yhteistyökumppaneille. Esim. Kinect-pelien kehttämiseen investoineet julkaisijat ja studiot tuskin ovat kovinkaan mielissään tästä uudesta muutoksesta. Harmonixin väki toikin ajatuksiaan tuoreeltaan julki Twitterissä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Microsoftin hieman tuuliviirimäinen toiminta tämän vuoden kuluessa viestittää enemmän kyllä siitä, että siellä ollaan reaktiivisessä moodissa, eikä oikeastaan mikään E3 launchin jälkeinen muutos strategiaan ole perustunut muuhun kuin markkinoilta saatuun negatiiviseen vastaanottoon. Omaan tekemiseen ja visioon ei olla luotettu, eikä ole uskottu sen menestymisen mahdollisuuksiin.

Sinänsä positiivistä, että Microsoft kykenee reagoimaan, mutta hieman sekavan viestin se kuitenkin antaa kuluttajille ja yhteistyökumppaneille. Esim. Kinect-pelien kehttämiseen investoineet julkaisijat ja studiot tuskin ovat kovinkaan mielissään tästä uudesta muutoksesta. Harmonixin väki toikin ajatuksiaan tuoreeltaan julki Twitterissä.

Toisaalta, Microsoft lähti ihan eri strategialla liikkeelle, kuin viime sukupolvessa. Xbox 360 -laitetta tarjoiltiin useampana erilaisena versiona heti alkuun, kun taas Onea tarjoiltiin yhtenä. En näe siis yllätyksenä, että Microsoft tarjoilee taas useampaa eri kokoonpanoa laitteestaan. Silti, Onea markkinoitii aluksi Kinect-laitteena, joten ymmärrän että monet pelitalot ovat näreissään Kinectin "tiputtamisesta". Toisaalta tämä on voinut olla ihan hyvin Microsoftin strategiaa, jolla pakkomyydään Kinectiä pakolla, jotta saadaan edes jonkin verran kamerasensoreita liikenteeseen, ja sitä kautta "koukutettua" ihmisiä käyttämään sitä. One ei ole myynyt huonosti, mutta tottahan se on, että se olisi voinut myydä paljon paremminkin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Lisäksi Microsoft on toistuvasti puuttunut visioonsa, joka on strategian kulmakiviä. Strategiaa ei tyypillisesti muuteta päinvastaiseksi ilman voimakasta ulkoista painetta, kun todetaan, että aiempi strategia on kakkaa. Sonylla puolestaan linja on ollut selkeä ja se on pitänyt.

Jos nyt tarkemmin ajatellaan, eiköhän aika moni linjanveto ole mennyt uusiksi Sonynkin leirissä:

  • "Pohjaamme konsolirautamme ainutkertaisen arkkitehtuuriin. Ei kun käytetäänkin PC-maailman standardiratkaisuja!"
  • "Tehdään luksustuotteeksi brändättävä kallis konsoli. Ei kun sijoitutaankin kilpailijaa edullisempaan segmenttiin!"
  • "Verkkopelaaminen on meillä ilmaista. Ei kun veloitetaankin kuukausimaksu!"
  • "Turvaamme brändillemme keskeistä IP:tä tuottaneen kehittäjän talouden omilla sijoituksillamme. Ei kun myydäänkin pois!"
  • "Plus-kampanjoiden kautta ostetun sisällön saa pitää Plus-tilauksen loppumisen jälkeenkin. Ei kun ei saa! Ei kun saa sittenkin!"
Microsoftin muutokset toki näkyvät selkeämmin, kun ne on tehty vasta uuden sukupolven laitteen julkistamisen jälkeen.

Silti Microsoftin vision hukkuminen näkyi selkeästi jo X360:n elinkaaren loppupuolella. 360:n suunnittelusta paistoi selkeä pelaajakeskeinen näkemys, jonka tuloksena saatiin sukupolvensa teknisesti paras konsoli ja pelaamista eteenpäin puskevia innovaatioita (Live, saavutukset, Xbox.comin julkiset APIt, jotka mahdollistivat Xbox-dataa hyödyntävien kolmannen osapuolten palveluiden kehittämisen).

Jossain vaiheessa visio sitten katosi - olisiko ollut siinä vaiheessa, kun Kinectiä ruvettiin ideoimaan. Tuntui, että enää Xbox-laivan kurssista eivät päättäneet intohimoiset pelaajat vaan Exceliä syynäävä talousväki. Tämä näkyi tuskallisen selvästi 360:n ehtoopuolen yksinoikeusnimikkeissä. Aiemmat Xbox-brändiin olennaisesti liittyneet pelisarjat vesitettiin (Gears of War, Fable) tai hylättiin täysin. Tilalle saatiin halvalla kyhättyä Kinect-tauhkaa ja mediasovelluksia, joilla yritettiin markkinoida Xbox-brändiä HC-pelaajien sijasta uusille kohderyhmille.
 
Ylös Bottom