Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Jaahas, täällähän vängätään. Tämän keskustelunhan käynnisti jarnoz1:n kommentti: "Tuo nyt vaan lähinnä kertoo sen ikävän tosiasian, että onelle ei yksinkertaisesti tule kovin hirveästi uutta pelattavaa, joten taaksepäin yhteensopivuus varmasti piristää vähän laitteen pelikantaa."

Ehkä luen asiat liian kirjaimellisesti (tai uhriudun liian helposti), mutta itse en ymmärrä, miten tuon kommentin voi lukea koskevan yksinoikeuspelejä...

Jos niitä kirjoittaja kuitenkin tarkoitti, sen voi toki sanoa suoraan. Koska tottahan se on, kun vertaa Pleikkarin tarjontaan.

Toisaalta yksinoikeuspelit ja taaksepäinyhteensopivuus EIVÄT korreloi millään tavalla keskenään, koska BC-peleistä suurin osa on multiplattereita.

Juuri näin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Yksinoikeuksien määrä voi tuntua vähäiseltä, jos ei sitä vieraamman konsolin ykkössarjan pelimäärää saa oikein edes wikipedian avulla. Olisikohan mahdollista, että jotain muitakin yksinoikeuksia on jäänyt huomaamatta?

No eipä tuossa Wikipedian sivulla jonka itse löysin ollut kovin paljon infoa noista. Pelkästään Onelle tehtyjä haloja tuntuu silti olevan suhteellisen vähän, vaikka onkin enemmän kuin itse löysin.

Ja aivan taatusti on mennyt yksinoikeuksia ohi. Mistä se johtuu? Siihen voi olla muutama syy:
1: Niitä tulee suhteellisen harvoin, joten koko konsoli unohtuu liian pitkäksi aikaa.
2: Niitä ei mainosteta siten, että tälläinen potentiaalinen ostaja niihin törmäisi, toisin kuin Sonyllä joka puskee kokoajan jostain mainoskanavasta jotain silmille.
3: ne mitä on tulleet, on olleet jo vanhoja pelisarjoja jotka ei kiinnosta.
4: loput uudet ei ole nousseet edes siihen tasolle, että täällä foorumilla osuisi päivittäin silmille.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

No eipä tuossa Wikipedian sivulla jonka itse löysin ollut kovin paljon infoa noista. Pelkästään Onelle tehtyjä haloja tuntuu silti olevan suhteellisen vähän, vaikka onkin enemmän kuin itse löysin.

Ja aivan taatusti on mennyt yksinoikeuksia ohi.

Ok. Mihin sitten perustuu näkemyksesi vähistä yksinoikeuksista Xonella? Tai yksinoikeuksien heikosta tilanteesta?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Kerroppa lisää tästä? En ole vielä kovin montaa viikkoa ehtinyt 3DS:llä (sekä New 3DS XL:llä) nauttimaan, mutta nyt on hankittuna noin reilu 20 peliä. Niistä ehkä 15 on DS peliä, enkä ole vielä mitään valittamista tuosta löytänyt. Eli mitä siis on odotettavissa?

Tämä tietenkin riippuu henkilökohtaisista mieltymyksistä ja siitä miten laitetta ylipäänsä käyttää. 2DS ja 3DS kuitenkin oletuksena skaalaavat DS-pelien kuvat täyttämään ruudut, mutta epäyhteensopivien resoluutioiden vuoksi DS-pelien kuva on tällöin epätarkka ja värit kärsivät. Jos pelissä on pientä tekstiä, sen lukeminen voi mennä melkein mahdottomaksi. Lisäksi 2DS ja 3DS sammuttavat kaiken oman toimintansa (mm. Streetpass) DS-pelien pelaamisen ajaksi, ja DS-pelin pelaamisen jälkeen laite aina buuttaa, Home-valikkoon ei siis pääse suoraan kesken DS-peliä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Ok. Mihin sitten perustuu näkemyksesi vähistä yksinoikeuksista Xonella? Tai yksinoikeuksien heikosta tilanteesta?

Esimerkiksi tähän:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_One_games

Koska tuo on edelleen vain wikipedia, en luota että tuossa olisi kaikki. Joten siksi sanoin, että varmasti on ohi mennyt ja syyt löytynee edellisestä postauksestani.

Mutta jos tuosta listasta alkaa katsomaan pelejä mitkä on vain Boxilla tai mikkisoftin laitteilla, niin niitä on suhteellisen vähän. Tarkoitan siis pelejä, mitkä on kuitenkin sen tason nimikkeitä, että sen perusteella olisi järkeä ostaa konsoli, saati että kilpailijaleirin pelaajat edes tuntisi nimeltä. Tai olisi edes sen isommin keskusteltu foorumilla, tai osunut mainoksia silmiin.

Halo, forza niitä harvoja. 2-3 muuta ja niiden lisäksi tunnistin vain Quantum breakin jonka haluisin kokea, mutta käsittääkseni sekään ei lopulta ollut järin maaginen kokemus, mutta pisti listasta silmiin.

Vaikka ei vertailua mihinkään, ei tuo kuulosta kovin hyvältä. Sieltä voi yrittämällä saada kymmenkunta peliä/sarjaa, mutta oikeasti kovanluokan nimikkeitä ehkä 5.
Mut jos mietitään tilannetta toisinpäin, niin veikkaan että ps4 listasta voi esittää 2-10 kertaisen määrän pelejä, jotka boxin pelaajat varmaan tunnistaisi. Konsoleja liikuttavia pelejä on myös enemmän.

Siellä näyttää nyt kun kävin samalla katsomassa, olevan yhtä epäluotettavan lähteen kera ps4:lla 105 exlua (Boxilla 33) ja 393kpl jota ei Boxilla pelata (Boxilla sama luku 142).
Kuten aikaisemmin sanottu, niin määrä ei kerro mitään. Boxilla todellisia konsolin liikuttajia oli yhden (no ehkä kahden) käden sormin laskettava määrä (jos yksi pelisarja lasketaan yhdeksi). Tai edes mitkä pelejä seuraavat tunnistaisi, vaikka konsoleita ei myykään. Pleikalta löytyisi ainakin:
- Crash Bandicoot (joo on vanhan uusio, mutta jos halokin laskettiin, niin tasapuolisuuden vuoksi)
- Days Gone (tuleva vasta, mutta boxin osalta ei silmiin osunut ison luokan nimeä tulevissa..voi olla sielläkin joku)
- Detroit (sama kuin yllä)
- Digimon (Aasiassa myynee ihan ok määriä? Itseä ei kiinnosta, tuskin täällä muitakaan)
- Driveclub (surkea peli, mutta käsittämätön suosio ja kilpailee kait Forzan kanssa)
- Everybody’s Gone to the Rapture ( moni tietänee ainakin, tuskin myy konsoleita)
- Farpoint (myy myös kallista VR:ää lisäksi)
- Final Fantasyjä
- God of War
- Gran Turismo Sport (beta jo monella ja tulossa tyydyttämään monen forza nälkää tavallaan)
- Gravity Rush 2
- Grow Home
- Heavy Rain (vanhan uusio versio toki)
- Horizon Zero Dawn
- Infamousit
- Journey
- Killing Floor
- Knackit (huonoja, mutta perheille myydään ja mainostettiin paljon)
- The Last Gardian
- The Last of Us pelit
- Little Big planet
- Mercenary Kings
- MLB sarja (urheiluakin joukossa, mikä aika harvinaista)
- Nier Automata
- Nioh
- No mans sky (ei ole kaiken valituksen arvoinen, tietylle porukalle oikeasti hyvä peli)
- The Order 1886
- Parappa the rapper (menee jo niin nostalgiseksi, että monia houkuttaa uusioversiosta huolimatta)
- Persona 5
- Ratchet & Clank
- Shenmue III (tulossa)
- Spiderman (tulossa)
- Street Fighter V
- Tearaway
- Uncharted pelit
- Until Dawn
- Yakuza pelejä
Pleikalta sain tuohon listaan 37 peliä/pelisarjaa. Eli jos molemmilta vielä avataan pelisarjat erikseen, niin ero vain kasvaa. Ja tosiaan tuohon valitsin pelejä jotka myy konsoleita, tai joita on Suomessa mainostettu laajemmin, tai on peleinä sellaisia että lähes kaikki ne tuntevat nostalgian tms kautta, tai aiheuttanut enemmän keskusteluja esim täällä, tai muulla foorumilla.

Se on totta, ettei kaikkia noista jokainen tiedä, enkä sitä väitäkään. En myös väitä, että Boxilla ne olisi vain nuo 5-10 peliä (koska minäkään en kaikkia tunne), mutta kyllä se ero on aika raju joka tapauksessa. Ja pleikalla genreitä on todella paljon laajemmin ja vieläpä löytyy jopa ison luokan urheilupeli yksinoikeuksista. Lisään tähän nyt vielä myös sen, että edes pleikalla ei ole mitään yksittäistä minulle miksi konsolin ostaisin. Mutta "toi ois ihan kiva kokea"-osastoa on todella monta, joka vaikuttaisi jo ostopäätökseen.

Eli kun nyt puhutaan siitä, ettei jollekin alustalle ole pelattavaa, nii kyllä mielestäni konsoliharrastajien kesken keskusteltaessa juuri yksinoikeudet on se mikä on se mittapuu.
Ja kun puhutaan ensimmäistä konsolia ostavista, niin jälleen alkaa painamaan ne mitä ei voisi pelata sillä toisella, jos päädyn tähän. Joten mielestäni lause "Boxilla on suht vähän pelattavaa" on täysin oikeutettu, kun sitä ei halua väkisin ymmärtää niin, että sen kanssa sivuutetaan täysin joka alustalle tulevat pelit.

Mielestäni huolestuttavaa on myös se, että Boxilla tulevia yksinoikeuksia on nyt tiedossa todella vähän. Crackdown 3 taisi olla ainut joka minulle kuulosti tutulta. Pleikalla on jo nyt useampia tiedossa. Toki ymmärrän mikkisoftin panostuksen scorpioon ja E3 muuttaa tilannetta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Noin muuten olen sitä mieltä, että kyllähän se sielua lämmittäisi, jos PS4 pyörittäisi PS3-pelejä. Tuskin yhtäkään pelaisin, mutta hyvä mieli siitä tulisi.

Hetkinen, eikös julkaisumallin PS3 ollut se rautapohjainen tuki PS2:n peleille? Ei hirveästi ollut käyttöä. :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Hetkinen, eikös julkaisumallin PS3 ollut se rautapohjainen tuki PS2:n peleille? Ei hirveästi ollut käyttöä. :D

Kellä on, kellä ei. Minä olen uskoakseni pelannut PS3:lla enemmän PS1- ja PS2-pelejä kuin PS3-pelejä. :cool:

PS2 myi maailmanlaajuisesti yli 150 miljoonaa, PS3 tipahti lähes puoleen siitä. Olisikohan mennyt paremmin, jos PS3-rauta olisi ollut kunnolla suunniteltu ja taaksepäinyhteensopivuus olisi ollut mukana ainakin suurimman osan sukupolvea?

Nyt ne vielä toimivat alkuperäiset taaksepäinyhteensopivat PS3:t ovat erittäin kysyttyjä. Jopa Euroopassa, missä oli vain se jo askeleen verran heikennetty taaksepäinyhteensopivuus, eli ei täyttä rautayhteensopivuutta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Hetkinen, eikös julkaisumallin PS3 ollut se rautapohjainen tuki PS2:n peleille? Ei hirveästi ollut käyttöä. :D

Euroopan PS3 Fatin PS2-tuen toiminnallisuus oli vaihtelevaa. Esim. Ratchet & Clank pelit eivät liiemmin toimineet. Eri rauta EU:ssa kuin Jenkeissä. Muuten olisin käyttänyt enemmän. Oma PS2-peli määrä pyöri siinä alle 20 kpl:ssa PS2:sen ajoilta. Kingdom Hearts-pelit näyttivät hyviltä ja skaalautuivat hyvin HDMI kautta. Sony myös julkaisi päivityksen mikä esti muistikortinlukijan kokonaan. Eipä enää saannut kopioitua tallennuksia PS3:lle. Mutta joo, tuli käytettyä aina kun toimi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Sony myös julkaisi päivityksen mikä esti muistikortinlukijan kokonaan. Eipä enää saannut kopioitua tallennuksia PS3:lle.
Olen tämän väitteen kuullut joskus aiemminkin, mutta ainakin omalla, Sonyn virallisella muistikorttiadapterilla PS2-muistikortilta tallennukset sai edelleen kopioitua. Ei tästä niin pitkäkään aika ole, kun tuota testasin (törmättyäni väitteeseen edellisen kerran).
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Olen tämän väitteen kuullut joskus aiemminkin, mutta ainakin omalla, Sonyn virallisella muistikorttiadapterilla PS2-muistikortilta tallennukset sai edelleen kopioitua. Ei tästä niin pitkäkään aika ole, kun tuota testasin (törmättyäni väitteeseen edellisen kerran).

Kuulostaa minustakin varsin oudolta huhulta. Olisiko tuo väite vääristymä siitä, kun Sony poisti PS3:n karsitusta 20 gigan mallista muistikortinlukijan (jolla ei tosin voinut lukea PS2-muistikortteja)?

PS2-muistikortinlukijan oli ihan erillinen USB-porttiin liitettävä palikka.

Muoks: Ajantasainen PS3-dokumentaatio kyllä edelleen mainitsee PS2-muistikortinlukijan:

To use saved data on a memory card (8MB) (for PlayStation®2) or a memory card to play a game, you must copy the data to an internal memory card within the system storage. You must use a memory card adaptor (sold separately) to copy the data.
http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/current/game/mcsavedata.html
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Olen tämän väitteen kuullut joskus aiemminkin, mutta ainakin omalla, Sonyn virallisella muistikorttiadapterilla PS2-muistikortilta tallennukset sai edelleen kopioitua. Ei tästä niin pitkäkään aika ole, kun tuota testasin (törmättyäni väitteeseen edellisen kerran).

Eipä oma adapteri tunnista aikaisemmin tunnistettavia muistikortteja. Helposti meni sitten adapteri rikki, jos niin kävi kun ei sitä tullu pudoteltua lattialle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Mutta Xboxin yksinoikeuspelien tarjonnan määrää on kiistänyt ja niitä nyt ei vain kovin paljoa ole. Eikä BC ominaisuus paikkaa tätä kovin hyvin, jolloin voidaan sanoa, että pelitarjonnan suhteen One ei ole järin houkutteleva vaihtoehto ensimmäiseksi konsoliksi, eikä toisaalta muiden rinnalle.
Valintaa puoltaa konsolin muut ominaisuudet, jos niille on tarvetta, kuten elokuva ominaisuudet.

Ei Bc mitään paikkaa, mutta on se kiva että omasta 360 yli 120 pelin kirjastosta suurin osa toimii myös Onella..Itse en enää pc puolelle palaa, ysärillä paloi hermot siihen säätöön.. Pelit pelaan konsolilla ja ostan niistä parhaat versiot..Viime aikoina PS4 :lle... Mutta Star Wars battlefront 2, Codi WW2 ja Red dead redemption 2 tulee ostettua luultavasti Xbox Scorpiolla, kunhan versiot on parhaat, kuten uskon..Itse kehut aina Switchiä, mutta ei sille ole pelattavaa, vaikka sitä väität.. Kun olen pelaaja, joka vihaa Marioita, Zelda ei vaan nappaa, eikä Donkey kong..Pelattavaa pitää olla nyt ja Switchillä sitä ei vaan ole..
 
Kun olen pelaaja, joka vihaa Marioita, Zelda ei vaan nappaa, eikä Donkey kong..Pelattavaa pitää olla nyt ja Switchillä sitä ei vaan ole..

Olenko sanonut, että sulle on pelattavaa? Switch on aivan alkutaipaleella vasta ja pelien määrä on toki suhteutettava siihen. Mutta jos Nintendon omat sarjat ei uppoa, niin ei silloin sinulle olekaan koskaan pelattavaa. Eikä siinä mitään väärää ole. Nintendolla on kyllä pelisarjoja todella paljon, joten ongelma ei ole niistä ammentaa pelejä ja välillä sentään tuovat jotain uusiakin kuten nyt ARMS. Minulle on kyllä pelattavaa, mutta niistäkin osa on multiplattoja.
Enkä ole mielestäni tässä yhteydessä vertaillut Switchiä mitenkään boxiin, enkä ps4:een paristakin syystä. Konsoli on 3kk vanha, ps4:lla odotin yli vuoden kunnon pelattavaa, joten turha edes verrata nyt asiaa. Toisekseen en itse miellä Switchiä näiden kahden kilpuriksi muutenkaan, vaan ennemmin 3DS:n ja näiden välimaastoon ja ainakin itsellä ps4:n vie tietyn slotin peliajasta ja Switch/3DS taistelee sitten lopusta peliajasta keskenään.

Edit: enkä minä ole sanonut etteikö mulla olisi mitään pelattavaa Boxilla. Olen sanonut, että yksinpelitarjonta mikkisoftilla on heikkoa, eikä oikein isoja nimikkeitä ole tarjolla. Kyllä mä sieltä jokusen pelin löytäisin ja siksi monesti ollut ostoskorissa kyseinen konsoli, mutta en ole kokenut saavani rahoilleni vastetta, toisin kuin esim Switchillä jo näillä peleillä (Zelda, Mario Kart, tetris, NBA Playgrounds ja Lego City pelkästään, vaikka noin 15 muutakin peliä löytyy)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Silloin kun se alkaa ottamaan kokoaan suurempaa roolia, miksi Microsoftin toiminnan tulkitsen.
Tuomitsetko PSVR:rän vastaavalla tavalla roskakoriin? 1/60 PS4 omistajista omistaa sen. Käyttöaste varmasti vielä tästä selvästi pienempi. Luvuthan näyttävät selvästi huonommilta, kuin esimerkiksi MS:sän taaksepäin yhteensopivuudella.

Tulee mieleen eräskin nimimerkki, joka tuomitsee tällaiset luvut "täysin turhaksi" omimaisuudeksi. Ja vääriin asioihin keskittymiseksi.

https://www.theverge.com/2017/6/5/15720206/sony-ceo-shawn-layden-interview-ps4-pro
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Tuomitsetko PSVR:rän vastaavalla tavalla roskakoriin? 1/60 PS4 omistajista omistaa sen. Käyttöaste varmasti vielä tästä selvästi pienempi. Luvuthan näyttävät selvästi huonommilta, kuin esimerkiksi MS:sän taaksepäin yhteensopivuudella.

Tulee mieleen eräskin nimimerkki, joka tuomitsee tällaiset luvut "täysin turhaksi" omimaisuudeksi. Ja vääriin asioihin keskittymiseksi.

https://www.theverge.com/2017/6/5/15720206/sony-ceo-shawn-layden-interview-ps4-pro

Kummasta kilahtaa kassaan yli 400e kun joku tätä kokeilee?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Tuomitsetko PSVR:rän vastaavalla tavalla roskakoriin? 1/60 PS4 omistajista omistaa sen. Käyttöaste varmasti vielä tästä selvästi pienempi. Luvuthan näyttävät selvästi huonommilta, kuin esimerkiksi MS:sän taaksepäin yhteensopivuudella.

Vielä PSVR on kuitenkin visusti omassa karsinassaan, uudesta teknologiasta kiinnostuneiden hellässä huomassa. Sitä ei tuputeta päällekäyvästi paikkaamaan muuta pelituotantoa. Renki pysyy lestissään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Oliko tämä mielestäsi oikeasti hyvä vasta-argumentti? [emoji2]

Tuskin kummastakaan, ei ainakaan pelaajille.

Tässä on ollut kokoajan kyse siitä, että mikkisofti käyttää resurssejaan tuomaan jotain vanhaa tarjolle, se on pois joltain uudelta. Jos aletaan uhriutumisen jälkeen sitten väkisin tuollaisia vertauksia tekemään, niin kyllä se on hyvä vasta-argumentti.

Toinen on käyttänyt sen resurssin tuomalla jotain uutta ja oikeasti pelimaailmaa tulevaisuudessa mullistavaa tekniikkaa ulos. Mielestäni kertoo aika paljon, että jopa pelaajista näi lyhyessä ajassa yli miljoona on olleet valmis maksamaan tuosta tekniikasta myös.

Sekö olisi pelaajille hyvä, että mikkisofti esim ilmoittaisi että jokainen Onen omistaja saisi Scorpion ilmaiseksi? Voisi ehkä tuntua siltä, mutta pitkällä tähtäimellä firmat ei toimi ilman rahaa..
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vielä PSVR on kuitenkin visusti omassa karsinassaan, uudesta teknologiasta kiinnostuneiden hellässä huomassa. Sitä ei tuputeta päällekäyvästi paikkaamaan muuta pelituotantoa. Renki pysyy lestissään.

MS:sän taaksepäinyhteensopivuus on kuitenkin visusti omassa karsinassaan, myös vanhoja pelejään pelaamaan kiinnostuneiden hellässä huomassa. Sitä ei tuputeta päällekäyvästi paikkaamaan muuta pelituotantoa. Renki pysyy lestissään.

Hassuttelut sikseen. Nyt siellä on jo sen verran syvät poterot, ettei vastapuolta taideta nähdä enää ollenkaan.

Ja Omenanraato; ilmaisia Scorpioneja, voi herranjumala näitä juttuja. Hypitäänkö vähän pointista ja koko aiheesta johonkin aivan muualle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Ja Omenanraato; ilmaisia Scorpioneja, voi herranjumala näitä juttuja. Hypitäänkö vähän pointista ja koko aiheesta johonkin aivan muualle.
Puhu vain omasta puolestasi. Jos revitään 400e rautaa softatuki keskusteluun, niin siinä vaiheessa hyppy tapahtui. Jatkoin siitä..
 
Ylös Bottom