Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Se on kyllä kumma miten tämän ennustuksen nimeen vannotaan joka kerta uutta konsolisukupolvea lähestyttäessä, vaikka historia todistaa, etteivät tehot ole määritelleet konsoligeneraation menestyjiä tai häviäjiä vielä kertaakaan. Sen perusteella, mitä olen tilannetta seurannut, en ole nähnyt vielä mitään, mikä viittaisi siihen, että tälläkään kertaa niin tulisi käymään.

Ei olekaan, mutta toisaalta lähes jokaisessa kotikonsolisukupolvessa (viimeisin poisluettuna) alustat ovat olleet tehoiltaan käytännössä identtisiä. Se, oliko Xbox teoreettisesti muutaman prosentin tehokkaampi kuin PS2, on pelkkää näpertelyä. Wii osoitti, että suurta casual-pelaajien joukkoa kiinnostaa tehoja enemmän innovaatiot sekä kevyt hintalappu. Toisaalta kuten Nisupulla mainitsikin, jako tehokoneisiin ja tehottomiin laitteisiin on myös aika selvä ennusmerkki siitä, mitä halutaan. Vaikka nykykonsoleiden osalta kilpailu "montako peliä on keskimäärin myyty per konsoli" -tittelistä onkin suhteellisen tiukka, jää Wii sen listan hännille. Uuteen sukupolveen hypätessä Sony ja MS ovat taatusti miettineet kuinka saada paljon pelejä ostavat kuluttajat itselleen, vaikka se samalla merkitsisi takapakkia myytyjen konsolien määrässä. Tehojen täytyy olla kohdillaan, mutta paketin pitää kokonaisuudessaan olla myös kiinnostava. Massojen silmissä PS2 oli houkutteleva, Xbox, Dreamcast ja Gamecube ei ollut. Tehojen puolesta mikä tahansa näistä neljästä olisi voinut olla voittaja.

Wii U:ssa on potentiaalia vähintään yhtä paljon kuin Wiissä oli aikanaan, mutta vain tulevaisuus kertoo onnistuuko uutuuslaite saamaan mahdollisuuksistaan irti jotain konkreettista. Wii ei siinä onnistunut Wii Sportsia enempää, eikä Wii U:n pelivalikoima tällä hetkellä näytä järin lupaavalta. Uusia pelejä tarvittaisiin, jotta konetta kannetaan kaupasta kotiin. Uusia pelien ilmestymiseen tarvittaisiin lisää kaupasta kannettuja konsoleita, jotta liian marginaalinen markkinayleisö ei tapattaisi pelin mahdollisuuksia taloudelliselta kantilta katsottuna. Aikainen julkaisu on etulyöntiasema, mutta sitä täytyy myös pystyä hyödyntämään. Toistaiseksi Nintendo ei ole siinä onnistunut.

Oli miten oli, Wii U vaatii rinnalleen kaverin. Onko se uusi Xbox vai Pleikkari, sen näkee jahka laitteet julkaistaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Myynnillisestihän Wii on vienyt molempia "isompiaan" heittämällä mutta jostain kumman (yeah, right) syystä rohkea innovatiivisuus toimi vain kerran. Kinect, Move, tai Wii U eivät enää näytä pärjäävän samalla reseptillä vaikka kovasti varmaan haluaisivatkin.

Jaa mikä "innovatiivisuus"? Wii U:n Gamepad on takapakkia Wii-ohjaukseen verrattuna. Kinectin "valtti" eli ohjaimettomuus on myös sen taakka, se ei pysty kunnolla yhdistämään näppäinohjausta ja liiketunnistusta. Move tuli liian myöhään ja vaikka Sony yrittikin panostaa siihen pelijulkaisujen kautta, se olisi käytännössä heti täytynyt ottaa käyttöön oletusohjaimena. Siltikin sekä Kinectistä että Movesta oli hyötyä PS3:lle ja X360:lle. Eivät HD-konsolit olisi myyneet edes tämän vertaa ilman liiketunnistusta.

Tässä tilanteessa Wii U:n Gamepad on erittäin huonosti toteutettu "innovaatio". Se ei myy "samalla reseptillä" kuin Wii. Nintendon olisi pitänyt keskittyä parantamaan liiketunnistuspelaamista. Missä on Wii Sports 3? Missä ovat pienemmät pelit kuten uusi Excite-peli? Näille peleille löytyisi yhä yleisöä, mutta Nintendon kehitysresurssit menevät hukkaan Nintendolandeja ja Pikmin 3:ja tehdessä. Wii Fit U:n ja muiden pelien viivästykset eivät olisi voineet sattua pahempaan aikaan, nyt Wii U:lla on armottoman paha kuiva kausi meneillään. Asiaa ei auta sekään, että tulevat pelit kuten Game x Wario eivät vaikuta yhtä hyviltä ja mielenkiintoisilta kuin Wii-vastineet kuten WarioWare: Smooth Moves. Wii U:lla ei tällä hetkellä hyödynnetä Gamepadin tekniikkaa tehokkaasti, ja tarjolla olevat pelit eivät näytä pelaajille, miksi pitäisi sijoittaa uuteen konsoliin.

Wii U:n huono menestys ei ole siis todiste innovaation epäonnistumisesta, vaan epäonnistumisesta innovoida. Wii U kärsii pelien puutteesta ja sitä myötä Gamepadin käyttöideoiden puutteesta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jarppa sanoi:
Nintendohan myy konsoliaan alle valmistuskustannusten. Tosin ohjain taitaa olla tuossa paketissa se, joka hintaa merkittävästi nostaa.

Johtuu se sitten mistä tahansa niin nykyisillä markkinoilla Wii U:n kaltaista laitetta ei voi myydä tuolla hinnalla alle kustannusten. Tämän laitteen elinkaari ei ole kymmenen vuotta. Jossain kohtaa suunnittelua on vain sattunut iso fail

Jos ei, niin Wii U:n mahdollisuus menestyä näyttääkin yhtäkkiä aika positiiviseltä.

Wii U menestyy yksin tai sitten ei menesty aivan kuten Wii. Seuraavan Xboxin tai PS:n menestymättömyys ei Wii U:ta auta. Ei ole juurikaan mitään skenaariota jossa länsimaiset julkaisijat siirtyvät Wii U:lle tekemään isoja pelejä Gamasutra - News - Nintendo's hard path to third-party support in 2013

Voi olla että isoja konsoli/pc-pelejä tekee kohta vain muutama julkaisija ja muut kuolee pois. EA, Ubisoft ja Activision varmasti haluavat nostaa budjeteillaan riman niin korkealle että heillä olisi monopoli hardcore markkinoista

Muu kuin AAA on jo siirtymässä pois konsoleilta koska Mobile/Steam ovat vain paljon parempia ympäristöjä tehdä rahaa pienemmällä sijoituksella

Mitenkäs tosiseikka, että tämä strategia on tuottanut miljarditappiot? Sony menetti PS3:lla enemmän rahaa, mitä se tienasi PS2:en parhaina vuosina. Tämä ei ole hyvää bisnestä

Sony suunnitteli PS3:n väärin. PS3 uhrattiin osittain Blu-raylle

Microsoftin viihdeyksikkö tuottaa todella paljon rahaa tällä hetkellä samalla kun Nintendo pyörii miinuksella. Xbox Live Gold on miljardien rahasampo vuodessa joka erottaa Xboxin tuottavuuden Playstationista. PS+ luultavasti käytännössä pakollinen PS4:lla
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Konsolia voidaan myydä vaikka tappiolla ja kerätä rahat sisällöillä, jotka ei todellakaan siis ole aina pelejä. SEN, Sony Entertainment Network.

Jos nykyisestä PSN:stä ottaa pelit pois, niin mitä jää? Eipä juuri mitään. Joku musapalvelu joka ei kiinnosta ketään. En usko että PSN on mikään erikoinen rahasampo nykyisellään. Sisältöä on aika heikosti Mikkisoftaan verrattuna ja esim. oma elokuvavuokraamo puuttuu kokonaan josta höyryttiin sonyn toimesta jo joskus ps2-aikoina. Sonyn kannattaisi ottaa mallia mikkisoftasta miten rahastetaan kaikella mahdollisella sisällöllä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sonyn kannattaisi ottaa mallia mikkisoftasta miten rahastetaan kaikella mahdollisella sisällöllä.

No tuon Microsoft ainakin osaa. Siitä täydet pisteet kotiin Redmondiin!

Neogaffin giffi:

ikhJTfDsIfkA7.gif
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kysytäänpä vaikka alkuun, että miksi näiden kahden täytyy sulkea toisensa pois? Itse pystyn nauttimaan piirretyistä vieläkin, vaikka elokuvia ja näyteltyjä sarjoja katsonkin. Piirretyt pystyvät ihan yhtä hyvään kerrontaan ja juoneen kuin muutkin sarjat. Japanilaisista piirretyistä suuri osa onkin suunnattu suoraan teini- tai aikuisyleisölle. Sama ilmiö on havaittavissa peleissä. Realistisuuteen pyrkivät pelit mielletään aikuismaisemmiksi kuin värikkäät tai tyylitellymmällä piirrostyylillä toteutetut pelit...

En voi tähän Haason puolesta vastata, mutta itselläni on täysin sama tilanne kuin em. käyttäjällä. En varmaan koskaan pysty sitä pukemaan sanoiksi, mutta mua ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta jotkut Dragonball Z:t, mangat, lasten tai aikuisten piirretyt ohjelmat/elokuvat, Zeldat, Kirbyt, ja mitä näitä on. Mariot vielä ymmärrän, ne on puhdasta tasoloikkaa, eikä niihin tarvitakkaan mitään "aikuismaista" ulkoasua ja tarinaa (tosin silti nämä Mariot ei vain kiinnosta, mutta ei sen "lapsellisuuden" (sori, että käytän tätä termiä, mutten tosiaan osaa sitä muutenkaan selittää) takia, vaan genren: tasohyppelypelit on vaan liian "yksinkertasia" ja ylipäätään tylsiä, ei innosta meikäläistä - ja tähän väliin on turha alkaa sönkkäämään jonkun Super Mario Galaxyn monimutkaisuuksista ja hienouksista... Ei vaan kiinnosta joku tasohyppely joidenkin kolikkojen perässä ilman tarinaa). Moninpeleinä tasohyppelyt voisivat mennäkin, mutta mielestäni muista genreistä löytyy niitä mielenkiintoisempia moninpelejä. Oikeastaan ainoa tasohyppelypeli, josta voin sanoa, että rakastan sitä, ja että se on yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä (tai pelisarjoista), on LittleBigPlanet (no okei, myös Crash-pelit oli lapsuudessa mahtavia, mutta nykyäänkin niitä jaksaa vain nostalgian takia).

Tosin ei mua sillon lapsuudessakaan kiinnostanut pelata mitään Spyroja ja vastaavia. Pokemon -tv-sarja oli kova juttu penskana, mutta en mä sitä tai mitään sellasta nykyään halua katsoa. Ei mun aivot vaan anna sellasta signaalia, että haluaisin. En voi sille mitään.

Ähh, olipa taas turha vuodatusviesti. Turhauttaa vaan. Ymmärrän toki niitä pelaajia, jotka haluaa pelata niitä "lapsellisempiakin" (pahoittelen taas sanan käyttöä) pelejä, mutta... no joo. Huoh. :o
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toisaalta Vitan perusteella pelikansa ei tunnu innostuvan enää niistä tehoistakaan, joten pistää kyllä miettimään mitä ihmettä pelaajat nykyisin edes kaipaavat

:D

Eli sinä vedät oikeasti johtopäätöksen käsikonsolin menekistä siihen, miten tulevat tehokonsolit tulevat myymään, ja mitä pelaajat kaipaavat? Eikait siinä sitten mitään.

Täällä tietokoneista, teknologiasta ja peleistä valveutuneiden nuorten miesten täyttämillä foorumeillä pyöriessä sitä voisi erehtyä uskomaan, että tehoilla tosiaankin on se ratkaiseva merkitys, mutta historia todistaa toisin.
Sonyn konsolit ovat aina olleet teknisesti kärkikastissa ja ilmestyessään tarjonnut uutta huipputekniikkaa. PlayStation ykkönen sekä kakkonen taisi olla myydyimmät konsolit aikakaudellaan (kakkonen sitä varmasti oli, joku voi korjata jos ykkönen ei ollut) sekä kolmonenkin on myynyt yli 70 miljoonaa kappaletta. Ei tuo historia nyt näytä hirveästi sitä faktaa vasten taistella, että viimeisen päälle olevasta (konsoli)tekniikasta kiinnostuneita pelaajia maailmassa aika paljon riittää.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin, kai se on ihan hyväksyttävää niin kauan kuin ihmiset katsoo että saavat rahoilleen vastinetta.

Tätä hiukan ihmetellyt. Itselle riitti muutama vuosi ja tili meni poikki jo 2007. Ilmainen vaihtoehto vei mennessään. Toivottaasti Sony onnistuu pitämään verkkopelit ilmaisina myös jatkossa. PSN+ voisi laajentua lainapelien lisäksi kattamaan vielä musiikin ja elokuvat. Ehkä tulevassa sukupolvessa menestyksen avaintekijöistä mustaksi hevoseksi nousee viimein nämä pelien ulkopuoliset palvelut? Lokalisoituna tietysti.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sonyn konsolit ovat aina olleet teknisesti kärkikastissa ja ilmestyessään tarjonnut uutta huipputekniikkaa. PlayStation ykkönen sekä kakkonen taisi olla myydyimmät konsolit aikakaudellaan (kakkonen sitä varmasti oli, joku voi korjata jos ykkönen ei ollut) sekä kolmonenkin on myynyt yli 70 miljoonaa kappaletta. Ei tuo historia nyt näytä hirveästi sitä faktaa vasten taistella, että viimeisen päälle olevasta (konsoli)tekniikasta kiinnostuneita pelaajia maailmassa aika paljon riittää.

Pelaat nyt täysin xeviousin pussiin. PlayStation 2 myi elinaikanaan kaikkiaan jonkin 155 miljoonaa konsolia ja rapiat päälle, mutta julkaisun aikaan monet Dreamcast-pelit olivat tasaveroisia tai jopa parempia kuin PS2-versiot. Jos Dreamcast olisi elänyt pidempään, olisi sillä varmasti nähty huomattavaa kehitystä pelien teknisessä laadussa, mutta Segalta loppuivat rahat ja resurssit kesken. Noin vuosi PlayStation 2:n jälkeen markkinoille tuli silminnähden tehokkaampi Gamecube, sekä vielä tehokkaampi ja teknisesti edistyneempi Xbox. Silti näiden konsoleiden tehot eivät pärjänneet PlayStation 2:n pelivalikoimalle eivätkä uusille peli-innovaatioille kuten EyeToylle ja Singstarille. Myös Guitar Hero syntyi PS2:lla.

PlayStation 1 myi elinaikanaan vähän päälle 100 miljoonaa konsolia, ja se käytti tallennusformaattinaan silloin jo hyvin vakiintunutta CD-formaattia, joka oli ollut käytössä lukuisissa konsoleissa ja niiden lisäosissa kuten Mega-CD:ssä, kuten myös vähän ennen PS1:tä ilmestyneessä Sega Saturnissa. PlayStationilla oli lievä etumatka 3D-prosessoinnissa Sega Saturniin verrattuna, joka taas oli tehokkaampi 2D-grafiikan näyttämisessä. Kummatkin olivat kuitenkin selvästi heikompia 3D-grafiikassa ja -pelimaailmoissa kuin myöhemmin ilmestynyt Nintendo 64, jonka kasettiformaattia tarjosi vähemmän tallennuskapasiteettia kuin CD-pelit. Näistä kolmesta PS1 sai ylivoimaisesti suurimman pelivalikoiman.

Wii oli viime sukupolvessa selvästi suoritusteholtaan heikoin konsoli. Se kuitenkin myi pitkään paremmin kuin HD-konsolit, ja ne alkoivat saavuttaa Wiitä vasta tuodessaan omat liiketunnistusratkaisunsa saataville. Vaikka Wii on maailmanlaajuisesti hiipumassa ja kehitysresurssit on siirretty muualle, se vielä viime vuonnakin myi joillakin markkina-alueilla paremmin kuin HD-konsolit. PlayStation 3 oli kilpailijoihin verrattuna Sonyn tehokkain konsoli, mutta ei pärjännyt SD-kuvalle optimoidulle Wiille eikä DVD-levyjä käyttävälle Xbox 360:lle, ja PS3:n myynti tulee jäämään kauaksi PS2:sta.

Tehojen puolesta paras ratkaisu vaikuttaisi olevan suunnilleen keskiväliin jäävä konsoli, joka saapuu hyvissä ajoin markkinoille.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin, kai se on ihan hyväksyttävää niin kauan kuin ihmiset katsoo että saavat rahoilleen vastinetta.
On eri asia olla tyytyväinen palveluun, kuin olla "pakotettu" palveluun. Vähän kuin Suomessa sanoisit, että kyllä kai VR:n junat on hyvin aikataulussa, kun jengi niillä kulkee.

Niin kauan kun Xbox ei tarjoa riisuttua ilmaista live mahdollisuutta, esimerkiksi pelkällä verkkopeli + chät ominaisuuksilla, ei kansa voi näyttää ovatko he tyytyväisiä maksamiinsa palveluihin.
Mutta siinä ei ole kiistelemistä, että osaako Microsoft tehdä rahaa. Itse en vain kuulu tämän ideologian suurimpiin faneihin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jaa mikä "innovatiivisuus"? Wii U:n Gamepad on takapakkia Wii-ohjaukseen verrattuna. Kinectin "valtti" eli ohjaimettomuus on myös sen taakka, se ei pysty kunnolla yhdistämään näppäinohjausta ja liiketunnistusta. Move tuli liian myöhään ja vaikka Sony yrittikin panostaa siihen pelijulkaisujen kautta, se olisi käytännössä heti täytynyt ottaa käyttöön oletusohjaimena. Siltikin sekä Kinectistä että Movesta oli hyötyä PS3:lle ja X360:lle. Eivät HD-konsolit olisi myyneet edes tämän vertaa ilman liiketunnistusta.
Meinasin nimenomaan tuota Wiin aloittamaa liikeohjausboomia, joka aikanaan oli siinä määrin uutta ja erilaista, että se varmasti siivitti kyseistä konsolia milteipä jokaiseen mahdolliseen kotiin (omaanikin). Tuo uutuudenviehätys karisi kuitenkin nopeasti ja vaikka itsekin pidän pienestä kourallisesta Wii-pelejä kuin hullu puurosta, ei wiikakella häslääminen koskaan tuntunut luontevalta tai toivottavalta. Joku Super Mario Galaxykin olisi ollut sekä mahdollinen että kaksin verroin parempi peli tavan pädillä.

Mielestäni Wii onnistui kaupallisesti nimenomaan sinä ensimmäisenä rohkeana kikkailijana, joka myi pelkällä kuriositeettiarvollaan. Ja nimenomaan konsoli myi, eivät pelit. Niiden osalta laite osoittautui enempikin keisariksi ilman vaatteita. DS:n kohdalla olisi voinut käydä samoin mutta sen kanssa kehittäjät tajusivat nopeasti, että stylus ja kosketusnäyttö ovat pelinautinnon kannalta useimmiten täysin merkityksettömiä ja päätyivät halpojen kehityskustannusten siivittämänä floodaamaan alustan jumalaisen täyteen erinomaisia, perinteisilläkin kontrolleilla toimivia pelejä.

Eli sinä vedät oikeasti johtopäätöksen käsikonsolin menekistä siihen, miten tulevat tehokonsolit tulevat myymään, ja mitä pelaajat kaipaavat? Eikait siinä sitten mitään.
En vedä johtopäätöksiä, ihmettelen vain miksi ne tehot myisivät yhdessä muodossa mutta eivät toisessa? Tehologiikan mukaan niitä milteipä ylitsevuotavan Vitan pitäisi menestyä (edes käsikonsoli)markkinoilla huomattavasti paremmin kuin nykyisin mutta vaikealta näyttää senkin taival vaikka kaiken pitäisi olla kuosissaan. Miksi?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sisältöä on aika heikosti Mikkisoftaan verrattuna ja esim. oma elokuvavuokraamo puuttuu kokonaan josta höyryttiin sonyn toimesta jo joskus ps2-aikoina.
PlayStation Video Store on ollut olemassa suuressa maailmassa jo vuosikaudet. Suomeen sitä ei ole tullut vieläkään, mutta se nyt on aika pieni osa suuressa kokonaisuudessa.

Se lienee kuitenkin täysin totta, että Live noin kokonaisvaltaisena palveluna on ollut paljon tuottoisampi kuin PSN/SEN. Kuukausimaksuista voi olla monta mieltä, mutta kyllä Liveen käytetty raha näkyy ja tuntuu ennen kaikkea infrastruktuurissa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Pelaat nyt täysin xeviousin pussiin. PlayStation 2 myi elinaikanaan kaikkiaan jonkin 155 miljoonaa konsolia ja rapiat päälle, mutta julkaisun aikaan monet Dreamcast-pelit olivat tasaveroisia tai jopa parempia kuin PS2-versiot. Jos Dreamcast olisi elänyt pidempään, olisi sillä varmasti nähty huomattavaa kehitystä pelien teknisessä laadussa, mutta Segalta loppuivat rahat ja resurssit kesken. Noin vuosi PlayStation 2:n jälkeen markkinoille tuli silminnähden tehokkaampi Gamecube, sekä vielä tehokkaampi ja teknisesti edistyneempi Xbox. Silti näiden konsoleiden tehot eivät pärjänneet PlayStation 2:n pelivalikoimalle eivätkä uusille peli-innovaatioille kuten EyeToylle ja Singstarille. Myös Guitar Hero syntyi PS2:lla.

Gamecubessa ei ollut DVD-soitinta, mikä oli selvä etu PS2 teknologiansa puolesta. Xbox oli teknologialtaan samankaltaisempi ja toki tehokkaampi, mutta ei ero ole mitään PS3 vs Wii luokkaa. Ja täytyy huomioida, että PS2 julkaistiin puolitoista vuotta ennen Xboxia, ja pystyi silti taistelemaan teknologiaallaan sitä vastaan. Wii ja PS2 on menestynyt täysin eri taktiikoilla. Toinen lähti teknologiansa puolesta haastamaan kaikki kun toinen puolestaan keskittyi teknologian sijasta ihan muuhun.

PlayStation 1 myi elinaikanaan vähän päälle 100 miljoonaa konsolia, ja se käytti tallennusformaattinaan silloin jo hyvin vakiintunutta CD-formaattia, joka oli ollut käytössä lukuisissa konsoleissa ja niiden lisäosissa kuten Mega-CD:ssä, kuten myös vähän ennen PS1:tä ilmestyneessä Sega Saturnissa. PlayStationilla oli lievä etumatka 3D-prosessoinnissa Sega Saturniin verrattuna, joka taas oli tehokkaampi 2D-grafiikan näyttämisessä. Kummatkin olivat kuitenkin selvästi heikompia 3D-grafiikassa ja -pelimaailmoissa kuin myöhemmin ilmestynyt Nintendo 64.
Edelleen, myydyin konsoli edusti huipputeknologiaa. Ei se tarkoita sitä, että pitää paperilla olla joka ikisellä osa-alueella kovempi kun kilpailija, kunhan siellä teknologian huipulla silti on.

Wii oli viime sukupolvessa selvästi suoritusteholtaan heikoin konsoli. Se kuitenkin myi pitkään paremmin kuin HD-konsolit, ja ne alkoivat saavuttaa Wiitä vasta tuodessaan omat liiketunnistusratkaisunsa saataville. Vaikka Wii on maailmanlaajuisesti hiipumassa ja kehitysresurssit on siirretty muualle, se vielä viime vuonnakin myi joillakin markkina-alueilla paremmin kuin HD-konsolit. PlayStation 3 oli kilpailijoihin verrattuna Sonyn tehokkain konsoli, mutta ei pärjännyt SD-kuvalle optimoidulle Wiille eikä DVD-levyjä käyttävälle Xbox 360:lle, ja PS3:n myynti tulee jäämään kauaksi PS2:sta.

Tämä on totta, mutta tämä oli käytännössä ensimmäinen kerta kun näin kävi. Eli selvästi heikoin ratkaisu teknologiansa puolesta voitti kilpailevat ratkaisut. Syyksi näkisin pelaajien jakautumisen enemmän xbox360:n ja ps3 välillä sekä uuden pelaajamarkkinan tulon mukaan "sotaan". Nyt sitten seurataankin, pystyykö Wii U edelleen voittamaan kisan selvästi heikommalla teknologialla kun kilpailijat.

En vedä johtopäätöksiä, ihmettelen vain miksi ne tehot myisivät yhdessä muodossa mutta eivät toisessa? Tehologiikan mukaan niitä milteipä ylitsevuotavan Vitan pitäisi menestyä (edes käsikonsoli)markkinoilla huomattavasti paremmin kuin nykyisin mutta vaikealta näyttää senkin taival vaikka kaiken pitäisi olla kuosissaan. Miksi?

Itse olen pelannut pelejä pienestä asti nintendoilla, pleikkareilla, pc:llä ja milloin milläkin. Yksi asia kaikkia kuitenkin yhdistää, niitä pelataan sohvalta (pois lukien PC itselläni) tv:tä tuijottaen, nykyään vieläpä mahdollisimman isoa sellaista. En ole koskaan omistanut käsikonsolia, ja paljon pitää tapahtua, että sellaisen aijon ostaa. Se on vähän kun vertaisi parastakin kannettavaa tietokonetta pelipc:hen. Oli teknologia käsikonsolissa kuinka kallista / hyvää tahansa, ei se silti pärjää kotikonsoleille. Uskon, että meitä on paljon, jotka ovat kiinnostuneita konsoleista, vaikka käsikonsolit eivät kiinnosta yhtään, olipa niissä mitä ominaisuuksia tahansa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Meinasin nimenomaan tuota Wiin aloittamaa liikeohjausboomia, joka aikanaan oli siinä määrin uutta ja erilaista, että se varmasti siivitti kyseistä konsolia milteipä jokaiseen mahdolliseen kotiin (omaanikin). Tuo uutuudenviehätys karisi kuitenkin nopeasti ja vaikka itsekin pidän pienestä kourallisesta Wii-pelejä kuin hullu puurosta, ei wiikakella häslääminen koskaan tuntunut luontevalta tai toivottavalta. Joku Super Mario Galaxykin olisi ollut sekä mahdollinen että kaksin verroin parempi peli tavan pädillä.

Mielestäni Wii onnistui kaupallisesti nimenomaan sinä ensimmäisenä rohkeana kikkailijana, joka myi pelkällä kuriositeettiarvollaan. Ja nimenomaan konsoli myi, eivät pelit.

Minä olen tietenkin aivan eri mieltä, liikeohjaus sopi erinomaisesti kaikenlaisiin peleihin Super Mario Galaxysta No More Heroesiin, ja lähes poikkeuksetta liikeohjaus toi näihin peleihin lisäarvoa pädiohjaukseen verrattuna. Joka tapauksessa Wiilläkin hyödynnettiin liikeohjausta laidasta laitaan, eli löytyy myös suuri joukko Wii-pelejä jotka eivät käytä liikeohjausta tai joissa se on vapaavalintaista. Valinnanvaraa oli siis hyvin laajalti.

Huhtikuussa 2012 Wii oli myynyt yli 95 miljoonaa konsolia ja yli 800 miljoonaa peliä. Wii-pelejä siis ostettiin aivan valtavia määriä. Jokaista pelkän konsolin Wii Sportsia varten ostanutta asiakasta vastaan tarvitaan pelaaja, joka osti pitkälle toistakymmentä peliä. Ja vaikka sen jälkeen konsolimyynti on hiljentynyt, pelit myyvät yhä. Liiketunnistuspelien kysynnästä kertoo mm. Just Dancen 4:n myynti, ja Wii on yhä sarjan suosituin alusta. Mm. Japanissa Wii Sports Resort oli vielä viime vuonnakin vakiovieras myyntilistoilla.

Liiketunnistuksen "uutuudenviehätys" ei ole karissut minnekään, mutta uusien Wii Sportsin tai Wii Fitin tasoisten pelien puute rajoittaa kysyntää, kun pelaajilla ei ole mitä ostaa. Nintendon suurin virhe on pantata Wii Sportsin oletettua jatko-osaa Wii U:n kehityshelvetissä. Paras ratkaisu olisi ollut julkaista Wii Sports 3 yhtaikaa Wii U:n julkaisun kanssa, ehkäpä jopa vanhalle Wiille. Sillä oltaisiin voitu mainostaa myös Wii U:n taaksepäinyhteensopivuutta.

Wii ja PS2 on menestynyt täysin eri taktiikoilla. Toinen lähti teknologiansa puolesta haastamaan kaikki kun toinen puolestaan keskittyi teknologian sijasta ihan muuhun.

Wii haastoi myös kaikki muut teknisellä toteutuksellaan, tarjoamalla erilaista "huipputekniikkaa" kuin kilpailijat. Osa Wiin teknisistä ratkaisuista oli parempia tai samalla tasolla HD-konsolien kanssa: Wiissä oli esimerkiksi vakiona WiFi toisin kuin Xbox 360:ssa. Lisäksi Wiin levyformaatissa oli korkeampi kapasiteetti kuin Xboxilla teknisen toteutuksen vuoksi. Palvelutason teknisenä kilpailuna voidaan nähdä mm. WiiWare-palvelun avaaminen.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos Sony raaskisi laittaa tulevan ps4 mukaan myös sen pari taalaa maksavan HDMI johdon. Vai meinaako ne edelleen myydä 4k resoihin kykenevää konsolia Komposiitti johdolla? En koskaan ymmärtänyt Sonyn ratkaisua myydä isosti HD konsoliaan, mutta sitten jättää sen mahdollistava johto pois paketista.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos tuleva boxi osoittautuu huhutun kaltaiseksi, niin sen voi kyllä jättää hyvillä mielin kauppaan. Kinectille ei ole saatu yli kahdessa vuodessa mitään pelaamisen arvoista, joten miksi haluaisin maksaa konsolista enemmän kyseisen turhakkeen takia? Käytettyjen pelien pelaamisen estäminen on kuluttajien oikeuksien rajoittamista ja jatkuvan nettiyhteyden vaatiminen pelatessa näillä yhteyksillä viimeistään varmistaisi kielteisen ostopäätöksen.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Osa Wiin teknisistä ratkaisuista oli parempia tai samalla tasolla HD-konsolien kanssa: Wiissä oli esimerkiksi vakiona WiFi toisin kuin Xbox 360:ssa.
Mutta hävisi käytännössä kaikilla osa-alueilla PS3:lle, joka tarjosi lisäksi Blu-Ray:n sekä 1080p resoluution, puhumattakaan graaffisista eroista. Jos sinä näät PS2:n ja Wii:n strategian samanlaisena, huiputat itseäsi. Wii ei käyttänyt "huipputekniikkaa" vaan innovatiivisia ratkaisuja. Vuonna 2006 wifi ei ole kovin "huipputeknologiaa" ja levykapasiteetti Wii:llä on murto-osa Blu-Ray:sta, joten se siitä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kinect on mahtava, ei se ns oikeaa pelaamista ole täälläkään korvannut mutta teknologia on niin toimiva jo nyt, että tällainen spectrumilla pelaamisen aloittanut kalkkis pelaa viikottain jotain kinect-peliä vain muistuttaakseen että tulevaisuus on täällä jo.

Awesome, twitter-feedissä näkee valokuvia Marsista ja kehoa käyttämällä voi pelata arcadepelejä.
 
Ylös Bottom