Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jaa kerta teikäläisen kanssa ei voi puhua menneestä tai yleisestä niin otappa itse selvää. Varmasti jossain vaiheessa selviää miten paljon Nintendo on yleensäkin puhtaasti peliteollisuuden eteen tehnyt innovaatioita ja tekee edelleen WiiU:n avulla esim.. Ja tietenkään MS ei ole tehnyt yhtään innovaatiota peliteollisuudessa. Sony on ja tulee keksimään kaiken. Peliformaatithan ovat erittäin tärkeitä konsolimaailmassa etenkin kun Blu-ray oli ihan ensisijaisesti elokuvia varten ja vaikka osoittautui tarpeelliseksi niin ihan liian uudeksi teknologiaksi pullonkauloineen, että siitä oikeasti olisi ollut suurta hyötyä. Nythän seuraavassa sukupolvessa tulee jälki olemaan ihan toisenlaista.

Siis miten sinä edes pystyt tämän näin kääntämään :D Täällä oli käyttäjä, joka sivuutti täysin Sonyn, johon tartuin, että eipäs hoppuilla, kyllä se siellä kisassa ihan täysiverisesti on ja on ollut mukana. Nyt sinä saat tämän käännettyä niin, että minä täällä väitän Sonyn olevan ainoa innovaattori koko genressä. Istahdappas alas, lueppa minun viestini uudelleen, tällä kertaa vaikka ajatuksen kanssa. Minä en ota yhtään Nintendolta pois ja yritys omaa valtavan historian pelibisneksessä, mutta niin tekee myös Sony. Kirjoitin jo aijemmin, että asiasta voisi kirjoittaa varmasti hyvän ja monipuolisen vertailun, ilman että toisen poistaa kisasta yhdellä sivulauseella. Mircrosoft on mielestäni ollut konsolialalla sen verran vähemmän aikaa, että vähän huonommat mahdollisuudet tässä vertailussa omaa, mutta osaaminen ja resurssit ovat sitä luokkaa, että mitä vain voi tapahtua.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Onko sulla tästä jotain faktaa, vai onko ihan vaan omakohtaista kokemusta? ;)

38 vuoden omakohtainen kokemus miehen aivojen toiminnasta :)

Ja toki siihen päälle operaattoreiden statistiikkaa mitä on nähnyt vuosien varrella.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei tuntien odottelua 50GB pelien latailussa. Gaikai streaming + local download taustalla. Nähdäänkö tämä PS4:lle?

Tänään imuroinut PSN+ tarjoaman ilmaisen Sleeping Dogsin. Kokoa päälle 7 Gb ja aikaa tähän meni reipas puoli tuntia. Tulevina vuosina nopeudet kasvavat vielä tästä. Samoin imurointi voidaan ajoittaa tapahtuvan silloin kun et pelaa/taustalla, esimerkiksi aamuyöhön. Ei siis tehdä tästä ongelmaa, vielä.

Pilvien streamauspalvelut suuri tuntemattomuus, vaikka päivittäin niiden kanssa muuten tekemisissä. Uskoisin näille löytyvän käyttöä PSVitan yhteydessä, jolla voisi kenties jatkaa Wifin/4G:n yli pleikka nelosen peliä. Pilvelle voisi kuvitella paljon muitakin käyttötarkoituksia. Tähän mennessä se on tarkoittanut konsolilla pelitallennuksia ja nyt viimeisimpänä Playstation Homen tiedostoja. Ehkä koko pelaajien välinen kanssakäyminen viedään pilveen ja tämän jälkeen on ihan sama millä laitteella tähän yhteisöön loggaudut. Se voi olla juuri hankkimasi 4K -televisio.

Ehdottomasti tulevan sukupolven mielenkiintoisempia mahdollisuuksia.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Onko sulla tästä jotain faktaa, vai onko ihan vaan omakohtaista kokemusta? ;)
Äkkiä googlailemalla löysin arvion, että 30% nettiliikenteestä on pornoa. Aivan varmasti se on ollut tärkeä ajuri internetin leviämisessä, koska se on kuitenkin sisältö, jota ei ainoastaan aktiivisesti etsitä vaan josta ollaan myös valmiita maksamaan isoja rahoja.

Pornography: 'Everybody' is watching it, statistics say
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ehdottomasti tulevan sukupolven mielenkiintoisempia mahdollisuuksia.
Näin on. Tästähän on kirjoitettukkin jonkin verran, että uusi konsolisukupolvi olisi viimeinen tässä muodossa, jonka me tunnemme. Tämän jälkeen rakennettaisiin enää serverikontteja, joihin sitten ostettaisiin kuukausi / vuosimaksulla pääsy. Rautapuolen ongelmat häviäisivät, kun teknologiaa voitaisiin päivittää milloin halutaan. En tiedä sitten, millaisia haasteita tämä toisi pelinkehittäjille.

Onko kukaan asiaan perehtynyt enemmänkin ? Millaisia viiveet esimerkiksi ovat ? Tämähän ei niin ratkaisevaa ole yksinpeleissä, mutta nettiräiskinnöissä jo nykyisillä systeemeillä "lagi" voi olla selvästi havaittavissa. Lisääkö tälläinen palvelu sitä entisestään, vai saadaankohan se pidettyä kurissa ?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Aivan oikein, oikea aivopieruhan sieltä pääsi tulemaan, joka tapauksessa CD-formaatti jäi nyt vieläpä mainitsemattakin. Tiedä sitten mitä tuolloin ajatellut. Viestin sanomaan tämä nyt ei kuitenkaan vaikuta, mutta hyvä kun korjasit.


Kyllä, mutta mikäs panos Nintendolla ja Microsoftilla näihin formaatteihin on ollut, jota jokainen käyttää ja Microsoft tulee käyttämään uudessa konsolissaankin pelien yhtenä, kenties suurimpana formaattinaan ? Mutta löytyihän sieltä joka tapauksessa heti selitys valmiiks sillekkin, miten saadaan Sonyn meriitit pois suljettua. Siinä samalla lämmöllä voit kumota varmastikkin EyeToy:n ja 3D-pelit kotikonsoleilla.

Rauhoitu nyt hyvä mies. Ei mun ollut mitään konsolisotaa tarkoitus lietsoa voidaan aivan hyvin jättää MS pois yhtälöstä silloin kun pohditaan näissä kekkereissä Sonyn innovatiivisuutta. MS:sää voidaan toki pohtia siinä vierellä jos sille koetaan tarvetta olevan.Asiallinen vertailu on toki aina tervetullutta. Sonyn linja on ollut koko PlayStation ajan hyvin suoraviivainen, pultataan omaan koneeseen parasta mitä löytyy ja jos joku löytää jonkun hienon uuden innovaation niin tuodaan se omalle konsolille mahdollisimman pian. Huhujen mukaan näin on käymässä Kinectille ja näin kävi jo Wiimotelle, historiasta löytyy esimerkkejä vaikka kuinka paljon kuinka kilpailijan innovaatiot ovat päätynet hätkähdyttävän nopeasti Sonyn koneelle. Ja tässä ei ole mitään pahaa! Tapahtuuhan tätä toki toiseen suuntaankin.

PS1:stä on helppo vetää linja PS3:seen. Tehot kasvaneet tasaisesti, levyasema muuttunut CD->DVD->Blu Ray. Eli kuten sanottua pultataan kiinni parasta mitä löytyy, mutta sukulaisuussuhde näiden laitteiden välillä on vahva. Varsinaiset isot innovaatiot, vallankumoukset, puuttuvat tällä matkalla, yhtä poikkeusta lukuunottamatta (palaan tähän), ohjainkin on jumalauta pysynyt samanlaisena varmaan 15 vuotta! (No joo, mutta melkein) Eli on turvallista sanoa että Sonyn tuntien sieltä on tuskin tulossa mitään isoa pommia. Toimiva pilvipelaaminen toki sellainen on.

Blu Ray ja DVD hommat iso käsi niistä Sonylle, mutta varsinaisesti ne eivät ole mitään pelaamisen innovaatioita. Pelit oltaisiin voitu toimittaa kuluttajille yhtä helposti toisenlaisillakin ratkaisuilla, tulos olisi saattanut olla jopa pelaajille parempi (lataustauot yms.). Poislukien sitä hetkeä kun Sony pulttasi DVD:n PS2:hteen, ei olla Sonylta nähty merkittäviä pelaamisen innovaatioita! DVD PS2 ratkaisu toki muokkasi konsoleiden tulevaisuuden nykyisenlaiseksi kodin viihdekeskukseksi.

Kun puhutaan innovaatioista konsolipelaamiseen, niin Sonyn patenttisalkun koko on siihen keskusteluun melko kasvoton heitto. Tiedän että Sony on aivan kärjessä patenttien määrässä sitä en tiedä paljon Sony on saanut uusia patentteja nykyään vuositasolla tai kuinka suuri osa niistä liittyy millään tasolla videopelaamiseen, tai sitä kuinka merkitäviä ne videopelaamiseen liittyvät patentit lopun kaiken edes ovat. Epäilen ettei näitä tiedä kovin moni muukaan, vai NisuPulla
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Peelo kirjoitti aika pitkälti sen mitä itse tarkoitin, mutta en vaan jaksanut kirjoittaa. Kaikenlaisten VHS:ien mukaan vetämisen jälkeen ei kyllä enää edes kiinnostanut kirjoittaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Rauhoitu nyt hyvä mies. Ei mun ollut mitään konsolisotaa tarkoitus lietsoa voidaan aivan hyvin jättää MS pois yhtälöstä silloin kun pohditaan näissä kekkereissä Sonyn innovatiivisuutta. MS:sää voidaan toki pohtia siinä vierellä jos sille koetaan tarvetta olevan.Asiallinen vertailu on toki aina tervetullutta.
Ottamatta kantaa itse keskustelun aiheeseen on mainittava etten näin taustapirun roolissa nähnyt Haason käyvän sen suuremmilla kierroksilla kuin muutkaan keskusteluun osallistujat - aivan kuten Haasokin - olisin mieluusti kuullut asiallista keskustelua miten kukin pelaaja käsittää innovatiivisuuden ja miten tämänhetkiset konsolivalmistajat ovat siinä onnistuneet vuosien varrella. Eihän aihe niin tulenarka ole etteikö tätä voisi pohtia ilman viisastelevia videopätkiä merkkiuskollisuudesta?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Sonyn linja on ollut koko PlayStation ajan hyvin suoraviivainen, pultataan omaan koneeseen parasta mitä löytyy ja jos joku löytää jonkun hienon uuden innovaation niin tuodaan se omalle konsolille mahdollisimman pian. Huhujen mukaan näin on käymässä Kinectille ja näin kävi jo Wiimotelle, historiasta löytyy esimerkkejä vaikka kuinka paljon kuinka kilpailijan innovaatiot ovat päätynet hätkähdyttävän nopeasti Sonyn koneelle.

Eli Sony ei kehittänyt Eyetoy kameraa PS2:sen aikaan PS2:lle? Selvä, näinhän se on. Ja PS3:sen Eyetoy kameraa ei myöskään oltu julkaistu vielä markkinoille ennen Kinectiä vaan vasta sen jälkeen. Aivan, olet täysin oikeassa.

Ja missäs formaatissa sitä sitten pelattaisiin jos ei tähän formaatin kehittämiseen panostettaisi? Kyllä se yksi levy kolmen levyn kokoelman voittaa.

Jo 90-luvulla ellei jopa 80-luvulla, oli jo näitä alkuperäisiä Wii mote ohjaimia liitettynä VR kypäriin. Tekniikka on vain kehittynyt siihen suuntaan että kyseisiä tekniikoita voidaan soveltaa pelikonsolin kanssa ja tarjota suoraan kuluttajalle kotikäyttöön. Se että Nintendo itse polkaisi tämän suoramyynnin kuluttajalle ei vielä tee heistä innovatiivista, pikemminkin riskiyrittäjiä.
Eipä tule historiasta paljon mieleen missä metsään mennyttä innovatiivista hanketta kehuttaisiin nykypäivänä verrattuna sen ajan menestyjiin.

Mitä innovatiivista on X360 tehnyt? Kinect? Hah, joo ei. Live? Siis palvelu joka helpottaa kavereiden kanssa pelaamista. Ei ole millään tavalla innovatiivista pelaamiseen liittyen. Kyseessä on palvelujen normaali evoluutio. Kaikki mitä Live tarjoaa on jo ollut olemassa erikseen tai osittaisena toisessa paketissa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

caca-noscale_zps5ea1ff03.jpg

Joku sen taisi tässä ketjussa jo aiemmin mainita; tässä saattaa olla koko New Yorkin shown ydin. Peliohjain, johon PSN-tunnuksesi on liitetty ja jolla kirjaudut verkkoon sen pilvipalveluihin. Alustana mikä tahansa netin ja bluetooth-yhteyden tarjoava nykyaikainen laite. Esimerkiksi läppäri, kännykkä tai jopa pelkkä televisio. Aina tuttu ohjain ja peleihin käsiksi missä ja lähes millä vain.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Rauhoitu nyt hyvä mies. Ei mun ollut mitään konsolisotaa tarkoitus lietsoa voidaan aivan hyvin jättää MS pois yhtälöstä silloin kun pohditaan näissä kekkereissä Sonyn innovatiivisuutta. MS:sää voidaan toki pohtia siinä vierellä jos sille koetaan tarvetta olevan.Asiallinen vertailu on toki aina tervetullutta. Sonyn linja on ollut koko PlayStation ajan hyvin suoraviivainen, pultataan omaan koneeseen parasta mitä löytyy ja jos joku löytää jonkun hienon uuden innovaation niin tuodaan se omalle konsolille mahdollisimman pian. Huhujen mukaan näin on käymässä Kinectille ja näin kävi jo Wiimotelle, historiasta löytyy esimerkkejä vaikka kuinka paljon kuinka kilpailijan innovaatiot ovat päätynet hätkähdyttävän nopeasti Sonyn koneelle. Ja tässä ei ole mitään pahaa! Tapahtuuhan tätä toki toiseen suuntaankin.

PS1:stä on helppo vetää linja PS3:seen. Tehot kasvaneet tasaisesti, levyasema muuttunut CD->DVD->Blu Ray. Eli kuten sanottua pultataan kiinni parasta mitä löytyy, mutta sukulaisuussuhde näiden laitteiden välillä on vahva. Varsinaiset isot innovaatiot, vallankumoukset, puuttuvat tällä matkalla, yhtä poikkeusta lukuunottamatta (palaan tähän), ohjainkin on jumalauta pysynyt samanlaisena varmaan 15 vuotta! (No joo, mutta melkein) Eli on turvallista sanoa että Sonyn tuntien sieltä on tuskin tulossa mitään isoa pommia. Toimiva pilvipelaaminen toki sellainen on.

Blu Ray ja DVD hommat iso käsi niistä Sonylle, mutta varsinaisesti ne eivät ole mitään pelaamisen innovaatioita. Pelit oltaisiin voitu toimittaa kuluttajille yhtä helposti toisenlaisillakin ratkaisuilla, tulos olisi saattanut olla jopa pelaajille parempi (lataustauot yms.). Poislukien sitä hetkeä kun Sony pulttasi DVD:n PS2:hteen, ei olla Sonylta nähty merkittäviä pelaamisen innovaatioita! DVD PS2 ratkaisu toki muokkasi konsoleiden tulevaisuuden nykyisenlaiseksi kodin viihdekeskukseksi.

Kun puhutaan innovaatioista konsolipelaamiseen, niin Sonyn patenttisalkun koko on siihen keskusteluun melko kasvoton heitto. Tiedän että Sony on aivan kärjessä patenttien määrässä sitä en tiedä paljon Sony on saanut uusia patentteja nykyään vuositasolla tai kuinka suuri osa niistä liittyy millään tasolla videopelaamiseen, tai sitä kuinka merkitäviä ne videopelaamiseen liittyvät patentit lopun kaiken edes ovat. Epäilen ettei näitä tiedä kovin moni muukaan, vai NisuPulla

Ihan rauhallisissa tunnelmissa täällä ollaan näpytelty tekstiä. Nyt ollaan jo oikealla tiellä, jolloin perusteltuja mielipiteitä tulee, eikä suoralla kädellä "yhden-rivin-virkkeillä" dumata yhtä jos toistakaan yritystä, joihin vastaaminen keskustelufoorumilla on aika hankalaa. En tiedä miten ajattelet tuon merkittävän innovaation ja minkälainen painoarvo esimerkiksi juuri täälläkin mainituilla EyeToy, Singstar tai vaikkapa Buzz:lla on. Näkyvin innovaatiohan Sonylla varmastikkin tähän mennessä on ollut tuo cd -> dvd -> blu-ray. Jos se tällä kertaa olisi esimerkiksi toimiva pilvipelaaminen, niin kyllä Sony edelleen näyttäisi mielestäni sen, että kilvassa ainakin tosissaan taistellaan.

DVD ja Blu-Ray eivät toki ole pelkästään pelaamiseen kehitettyjä innovaatioita, mutta jos yksi hyvin keskeinen käyttötarkoitus on pelit, niin kyllä mielestäni se peli-innovaatioihin kuuluu. Jos pelaajille olisi tuosta noin vaan löytynyt yhtä helppo ja toimiva innovaatio pelien tallennusformaatiksi, niin tuskin kaikki konsolialalla samoja käyttäisi (DVD/Blu-Ray) ? Toki mitäänhän ei varmuudella voi sanoa.

Mutta mielestäni hyvä, että asiasta täällä nyt loppujen lopuksi edes pientä keskustelua saatiin käyntiin.

Ottamatta kantaa itse keskustelun aiheeseen on mainittava etten näin taustapirun roolissa nähnyt Haason käyvän sen suuremmilla kierroksilla kuin muutkaan keskusteluun osallistujat - aivan kuten Haasokin - olisin mieluusti kuullut asiallista keskustelua miten kukin pelaaja käsittää innovatiivisuuden ja miten tämänhetkiset konsolivalmistajat ovat siinä onnistuneet vuosien varrella. Eihän aihe niin tulenarka ole etteikö tätä voisi pohtia ilman viisastelevia videopätkiä merkkiuskollisuudesta?
Joo, jännä miten homma räjähti käsiin ja kääntyi aivan ylös alaisin. Kyseenalaistamalla Sonyn innovaatioiden olemassa olemattomuuden tai merkityksen olin yhtäkkiä kaveri, jonka mielestä vain Sony osaa tehdä innovaatioita sekä kasvottoman korporaation merkkiuskollinen orja.

Edit: Lisäys
Joku sen taisi tässä ketjussa jo aiemmin mainita; tässä saattaa olla koko New Yorkin shown ydin. Peliohjain, johon PSN-tunnuksesi on liitetty ja jolla kirjaudut verkkoon sen pilvipalveluihin. Alustana mikä tahansa netin ja bluetooth-yhteyden tarjoava nykyaikainen laite. Esimerkiksi läppäri, kännykkä tai jopa pelkkä televisio. Aina tuttu ohjain ja peleihin käsiksi missä ja lähes millä vain.
Meinaatko ihan että pilvipelaaminen ylettyisi PS4:n peleihin asti ? Tähän en kyllä millään jaksa itse uskoa, että tekniikka olisi jo nyt noin pitkällä. Itse olen lukenut vain jotain todella epämääräisiä huhuja, että tilaisuus keskittyisi tuohon uuteen ohjaimeen ja sen tuomiin uutuusominaisuuksiin. Jännä nähdä, mitä sieltä keskiviikkona selviää, vai selviääkö tähän asiaan liittyen mitään :D Toteutuessaan kuulostaisi jotenkin liian hyvältä, kannat pelkkää ohjainta mukanasi, ja samalla sinulla on kaikki mukana.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toteutuessaan kuulostaisi jotenkin liian hyvältä, kannat pelkkää ohjainta mukanasi, ja samalla sinulla on kaikki mukana.

Maalaillaan nyt vähän taivaanrantaa. Sony perinteisesti ennenkaikkea laitevalmistaja, jonka eri divisioonat kaipaavat tässä ahtaassa kilpailutilanteessa boostia itse kukin. Mitä se voisi olla?

Yhtenäinen ekosysteemi, jonka pohjana on Sony Entertainment Network. Televisiot, viritinvahvistimet, kännykät, läppärit ja täysin uudet laitteet kytkeytyvät tähän. Siihen pilvipalvelu syöttämään sisältöjä.

Peliohjaimeen sidottu SEN-tunnus ja heittämällä pilvipeleihin. Osaksi PSN+ pakettia. Ei kuulostaisi lainkaan huonolta ja saattaisi jopa toimia.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tältä pohjalta keskustelu on huutelua tyhjille seinille.

Siis mielellään sivistä minua. Puhtaasti pelaamiseen liittyviä innovaatioita. Olen tosiaan aika pitkään jo videopelannut ja Playstationkin on löytynyt kotoa joka generaatiosta. Enkä koe omaavani ainakaan mahdottoman kovia antipatioita ketään valmistajaa kohtaan. Tosiasiassa yritin pohtia merkittäviä konsoli innovaatioita Sonyn puolelta, muttei ainakaan näin sunnuntai illasta tullut muita mieleen. Mielelläni kuulen mitkä ovat sinun mielestä merkittäviä innovaatioita olleet.

Ja OK olet oikeassa ei Haaso sen pahemmin kierroksilla näytä olevan kuin muutkaan. Luin viestiketjun loppuun vasta nyt. Pahoittelut Haasolle.

E: Jumalaut! Enpä taaskaan lukenut ketjua loppuun. Eyetoy on tosiaan innovaatio samoin Live.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

GT:n uudessa bonus roundissä tämä kotakun tyyppi pisti aika hyvän utopisen mietteen. Mitä jos tällä viikolla päästäisiin testaamaan jotakin PS4 peliä meidän PS3 konsoleilla? Näyttäisi mihin PS4 + Gaikain streamaus pystyy ja varmasti olisi hyvää PR:ää.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Onko kukaan asiaan perehtynyt enemmänkin ? Millaisia viiveet esimerkiksi ovat ? Tämähän ei niin ratkaisevaa ole yksinpeleissä, mutta nettiräiskinnöissä jo nykyisillä systeemeillä "lagi" voi olla selvästi havaittavissa. Lisääkö tälläinen palvelu sitä entisestään, vai saadaankohan se pidettyä kurissa ?

Digital Foundry on asiaan perehtynyt. Parhaimmillaan hyvissä "olosuhteissa" (streamaava serveri lähellä, nettiyhteys riittävän nopea ja latenssi alhainen) pelikokemus on lähes verrattavissa kotikonsoliin. Tällaisten olosuhteiden saavuttaminen ja varsinkin olosuhteiden vaihtelun minimointi ovat sitten niitä ongelmia. Kun vielä pelkät videopalvelutkin saattavat välillä pysähtyä bufferoimaan (Netflix ei tosin tätä tee, viaplay kyllä), vaikka nettiyhteyden nopeus on reilusti yli vaaditun, niin pelien streamauksessa vaihtelu voi olla vielä suurempaa ja ärsyttävämpää.

Lagi tietysti joka tapauksessa lisääntyy kotikonsoliin verrattuna, mutta parhaimmillaan lisäys on niin pieni, ettei sitä välttämättä huomaa. Toki on peligenrejä, jossa lagin ei tarvitse ihan minimissään olla (esim. vuoropohjaiset pelit), joita voisi nyt jo streamata hyvällä menestyksellä. Itse kokeilin aikoinaan Onliveä. Pelinä oli Mass Effect 2 ja lagi oli kyllä huomattava ja pelaaminen ei ollut hirveän miellyttävää. Mutta uskoisin, että Suomessa sijaitsevilla palvelimilta streamattava peli voisi olla ihan toimiva kokemus. Eri asia sitten, koska sellaiseen päästään, jos ikinä.

Pari linkkiä asiaan liittyen:

In Theory: why cloud gaming is coming home • Articles • Eurogamer.net
In Theory: The Sony Gaikai Deal and What It Means for PlayStation • Articles • Eurogamer.net
In Theory: How The Cloud Could Run Backwards-Compatible PlayStation Games • Blogs • Eurogamer.net
GeForce GRID: Can Cloud Gaming Match Console Performance? • Articles • Eurogamer.net
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Digital Foundry on asiaan perehtynyt. Parhaimmillaan hyvissä "olosuhteissa" (streamaava serveri lähellä, nettiyhteys riittävän nopea ja latenssi alhainen) pelikokemus on lähes verrattavissa kotikonsoliin. Tällaisten olosuhteiden saavuttaminen ja varsinkin olosuhteiden vaihtelun minimointi ovat sitten niitä ongelmia.

Yksinpelikokemuksen streamaamisen uskoisin olevan mahdollista ihan ok mukavasti, mutta moninpelit voitaneen suosiolla unohtaa vielä hetkeksi. Ja tosiaan tuollaisen streamauspalvelun pulttaaminen tiukasti osaksi kokemusta ei kuulosta uskottavalta, se tiputtaisi liikaa potentiaalisia asiakkaita pois.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

GT:n uudessa bonus roundissä tämä kotakun tyyppi pisti aika hyvän utopisen mietteen. Mitä jos tällä viikolla päästäisiin testaamaan jotakin PS4 peliä meidän PS3 konsoleilla?

Ei mikään uusi idea, toihan oli ensimmäinen ajatus, mikä mulle tuli mieleen, kun kuulin Sonyn ostaneen Gaikain. Taisin puhua siitä jossain podcastissakin. Sonylle kuitenkin strategisesti tärkeää ei ole myydä PS3:a vaan ihan kaikkia laitteita, ja pelibisneksessäkin valtaosa tuloista tulee pelien myynnistä. Jos siis pelin pystyy myymään ilman että tarjoaa subventoitua konsolia, niin miksi ihmeessä Sony ei noin tekisi. Gaikai-client vain kaikkiin telkkareihin, Bluray-soittimiin ja mihin suinkin vain pystyy. Ja sitten ei muuta kuin pelikauppaa tekemään.

Teknisesti tuo alkaa olla entistä enemmän nykypäivää. Kuituliittymä ei ole mikään futuristinen fantasia, ja kun Googlekin alkaa iskeä näppejään markkinaan tarjoamalla gigaista liittymää jossain Kansasissa, niin kyllä PS4:n elinaikana vielä nähdään se hetki, kun merkittävä osa käyttäjistä saa kotiinsa yhteyden jonka ping on alle 10ms ja kaistaa riittää vaikka sadalle yhtäaikaiselle peli-streamille.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Teknisesti tuo alkaa olla entistä enemmän nykypäivää. Kuituliittymä ei ole mikään futuristinen fantasia, ja kun Googlekin alkaa iskeä näppejään markkinaan tarjoamalla gigaista liittymää jossain Kansasissa, niin kyllä PS4:n elinaikana vielä nähdään se hetki, kun merkittävä osa käyttäjistä saa kotiinsa yhteyden jonka ping on alle 10ms ja kaistaa riittää vaikka sadalle yhtäaikaiselle peli-streamille.

Vaikea uskoa verkkoinfran noin nopeaan kehittymiseen. Nykyisetkään kuituliittymät eivät tarjoa maksiminopeutta kuin harvoin, koska runkoverkot eivät kykene niitä palvelemaan. Edes Helsingissä ei saa joka paikkaan kuitua vaikka maksaisi. Ovatko operaattorit valmiita investoimaan runkoverkkojen kapasiteetin moninkertaistamiseen?

Streamauspelaaminen ei voi edellyttää high-end verkkoyhteyttä, jos sitä halutaan tarjota suurille massoille.
 
Ylös Bottom