Vastaus: Ps4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Näitä ketjun viimeisimpiä viestejä lukiessani, minua on alkanut todella huolestuttaa tämä kehitys, mihin se johtaa. Lähinnä nämä ohjausratkaisut pelottavat. 9 vuotta olen pelannut, 7-vuotiaasta asti näillä DualShockin eri versioilla, laadukkaita ohjaimia joita on kehitetty paremmiksi perusmuotoilun pysyessä samana. Jos nämä perinteet nyt raiskataan, ja siirrytään kokonaan liikkeentunnistukseen, niin ehkä lopetan pelaamisen. Tämä Suuren Saatanan Nintendon aloittama pelleily täytyy lopettaa. Enkä ole edes ainoa tätä mieltä oleva.
Oi niitä aikoja kun pelailin eka kertaa jollain VIC-16, Amstrad CPC:n, tai MSX:n napeilla.
Seuraava kokemus, eli Atari-joystick c64:lla oli kyllä sellainen pyhäinhäväistys että kaikki lopettivat pelaamisen.
Tässävaiheessa kirottiin sitten konsoleiden digitaalipadeja ja niiden aiheuttamaa pelialan alhoa.
Sitten tuli Amiga/Atari ja muut hiiriohjauksen omaavat pelilaitteet , ja taas uusi kirottu ohjaustapa joka oli niin syvältä että taas kaikki pelaamaan sortuneet lopettivat ja palasivat lukemaan kirjoja.
Mutta sitten räjähti, ja ilmestyi analogi-joystick - sen suurempaa pahaa ei ollut keksittykään, ja sehän piti kaikkien kirota sinne alimmaiseen paikkaan, ja koska sitä kuitenkin peleissä käytettiin, taas vääräuskoisten piti lopettaa pelaaminen ja siirtyä jolompien harrastusten pariin.
Ja lopulta pädistä tuli analogiversio, joka aiheutti taas kaikille suurta tuskaa ja hammasten kiristystä, mutta ei auta, kun suuret markkinavoimat ottivat ja veivät. Ja ne jalommat harrastajat saivat taasen uusia vannoutuneita kannattajia.
Viimeisimpänä Wii (tiedän, on niitä ennenkin nähty) esitteli liikkeentunnistuksen valtavirtaa imevästi, ja suuri paholainen on taas keksitty uudelleen, ja kaikki vannottavat että kunhan tämä on pelaamisen nykypäivää kaikkialla niin jalommat harrastukset kutsuvat.
Olen nähnyt tuon uusien ohjainten kiroamisen jo sen verran monta kertaa, että panee naurattamaan. Viiden vuoden kuluttua varmaan sitten naureskellaan jo tuolle onnettomalle ohjaushärpättimelle mikä pädin nimeä kantaa.
En mitenkään väitä että Wiin liikkeentunnistus olisi se lopullinen tai äärimmäisen mahtava. Enkä sitä että pädi on jotenkin älyttömän huono tai heti poistuva. Liikkeentunnistus on vain yksi askel siinä jatkuvassa kehityksessä mitä pelit ja pelaaminen kokevat.