Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllähän se nykyaikana tuo pienen oksennukselta vivahtavan maun suuhun, kun Xbox Liven kultajäsenyydestä maksaa. Ryhmäkeskustelut ovat erinomainen ominaisuus, digitaalisesta alelaarista on mukava ostaa Live Arcade -pelejä halvalla, videosovelluksia käyttää konsolilla mielellään ja konsolia on vaikea kuvitella ilman moninpelimahdollisuutta omistavansa. Suurin osa verkkopeleistä pyörii kuitenkin peer-to-peer-periaatteella, ja serverit lähinnä hoitavat seuranhakupuolen ja tilastot. Toivottavasti Sony saa uudella konsolillaan heti alkuun verkkopalvelunsa vähintään samalle tasolle kuin Xbox Live on nykyisellään ja vieläpä ilmaiseksi. Silloin Microsoftikin joutuisi toivottavasti tuota maksumuuriaan harkitsemaan uudelleen.

Kun Microsoft toi tuon Xbox Liven kauppapaikan Xbox.comiin, en ole sen jälkeen pahemmin konsolin kauppapaikkaa koskaan käyttänyt. Yleensäkin tuo boksin käyttöliittymä tuntuu niin kamalan raskaalta ja nihkeältä.

Sekä maksullisissa, että maksuttomissa, palveluissa minulle tärkeintä on sen palvelun toimivuus. Änäripiireissä huomannut erittäin laajan ilmiön jossa verkkohokkaajat ovat siirtyneet boxin puolelle lägittömämmän pelikokemuksen perässä (ja partychat osasyynä) ja iloisena maksavat sen nelisen euroa kuussa vaikka ilmaisia pelejä ei näy missään.

Eli molemmille maksullisille on tilaajansa, mitä sillä rahalla saa, se riippuu pelaajasta aika pitkälle.

Itse näkisin niin että nuo PSN+:san ilmaiset pelit ovat vähän niinkuin kirsikoita kakun päälle, mutta itse asia, eli kakku, on parempaa viereisessä pöydässä.

Ratkaisevia asioita kumpi Next gen konsoli omaan talouteen saapuu ovat:

- Ohjain
Selkeä edge MS:sällä, Sony ollut kujalla kohta 10 vuotta. Dualshock oli kentän ylivoimainen kuningas plege 1 aikakaudella, mutta olishan sille jotain kehitystä toivonut sen jälkeen jo tapahtuvan. (HUOM, tässä pitää tietää, että kyllä minä tiedän sille jotain kehitystä tapahtuneen, muttei lähimainkaan tarpeeksi.) Wii U tosin on jo todistanut että täppäri ohjain toisi huomattavaa lisäarvoa nimenomaan HC pelaajalle.

- Nettipalvelut
MS:sällä parempi tällä hetkellä, nyt on tosin Sonyn paikka iskeä takaisin. Mielenkiinnolla odotellaan miltä tulevaisuus näyttää...

- Ekosysteemi
Ms:sällä edge

-Yksinoikeuspelit
Sonylla parempi katalogi, vaikka kirkkaimmat helmet omaan makuun (Halo ja Fable) löytyvätkin MS:sältä. Edge Sonylle. Mielenkiinnolla odotan koneiden julkaisua ja E3:a, että mistä leiristä se seuraava jeesuspeli löytyy.

-Julkaisu
Jos toinen kone on kaupoissa tänä vuonna, mutta toinen vasta ensi vuonna, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se kumpi löytyy kaupasta ensin päätyy myös minun ostoskärryyn.

MS:sä on onnistunut sitouttamaan minut aika hyvin, mutta toisin kuin innokkaimmat Sony dudet en mä ole tässä vaiheessa lyömässä mitenkään vielä lukkoon kumpi konsoli sieltä ensimmäisenä tähän talouteen saapuu. Tässä ja edellisessä sukupolvessa kaikki koneet ovat kuitenkin käyneet vähintään kääntymässä tässä taloudessa, eli saa nähdä monella sitä tällä kertaa pärjää.

Ehkä en ymmärtänyt täysin viestiä koska harvemmin saan viestejä tai chattailen Pleikan kautta tms (saati Boksin), mutta kyllähän PS3:n PS-napin kautta pääsee katselemaan viestejä tai hyväksymään online-kutsuja. Taitaa trophien päivityskin nykyään onnistua kesken pelin, en nyt muista.
Ei pääse, vaan napista aukeaa tuo "Työpöytä", josta sitten itse mennään etsimään että mitä se ilmoitus koskikaan (jos peli asennettu, niin mennään pelit osioon ja peli käynnistetään itse). Xboxilla siis kun ruutuun pärähtää ilmoitus pelin latauksen päättymisestä, niin xbox-nappia painamalla peli käynnistyy, tai jos kaveri pyytää peliin niin xbox-nappia painamalla lopetetaan nykyinen peli ja hypätään toisen peliin. Eli oli kyseessä chattiviesti, kaverikutsu, kutsu äänitsättiin, peliin, latauksen valmistuminen, saatu achievement yms. yms. yms. yms. niin Xbox-napista hypätään juurikin tähän ilmoituksen kohtaan, eikä availla mitään "työpöytänäkymään"!

Tähän ja muihinkin viesteihin vedoten. Täytyy muistaa, että vertailette ilmaista palvelua maksulliseen. Eikö reilumpaa olisi verrata PSN+ vs live.
Siinä esimerkiksi live saa kilpailijakseen sen, että Sonylla tulee n. 65 ilmaista peliä vuodessa ja alennuksia lukuisiin muihin peleihin jne.
Itsellä on PSN+ joten minulla ei siis pitäisi olla ongelmia... NO OLET VÄÄRÄSSÄ! Minua ketuttaa nämä Pleikkarin hiomattomuudet!

Eli osa näistä puutteista ei liity mitenkään onko sinulla maksullinen vai ilmainen palvelu.

Itselle tosin suurin parannus PSN+:a on tuo pelien "automaattipäivitys" esim. yöaikaan, mutta tätäkään ongelmaa ei olisi, jos Pleikkarin päivitykset olisi tehty samalla tavalla kuin Xboxin puolella. Pelien päivitys kestää Xboxilla tosiaan max. 10 sekuntia ja päivityksiä tulee aina 1kpl!

Pleikkarilla pahin tapaus on Little Big Planet (1 & 2), jotka ladattuani lataavat ensimmäisenä +10 päivitystä ja johon menee se reilu tunti 40 megaisella nettiyhteydellä.

Ajan saatossa pelikoodarit oppivat PS3:n saloja, mutta multiplattari puolella ei ilmeisesti ole vieläkään tarpeeksi resursseja laittaa pelien optimointiin PS3:lle.
Tämähän se on ollut syynä. Pelit tehdään kerralla, ja sovitetaan sitten kaikille alustoille. Esim. valmiit pelimoottorit nostavat tässä päätään. Unreal Engine, CryEnginet yms. suoraviivaistavat ja lyhentävät ison pelin tekemistä vuosilla, joten ei ole mitään järkeä mennä 80-luvun tapaan ja jokaiselle alustalle tehdään peli nollista.

edit:
Veikkaan, että tulevien konsolien kanssa tämä ei tule olemaan suorituskyky _se_ ongelma, vaan kilpailut tosiaan tullaan käymään palveluiden välillä. Eli tuleeko jotain moniajoa pelin yhteydessä, eli pelistä pystytään lähettelemään kuvia/videota kavereille, aukomaan nettiselaimia, videopuheiluita pelin kanssa samaan aikaan. yms. yms. yms.

Toivottavasti Sony saa uudella konsolillaan heti alkuun verkkopalvelunsa vähintään samalle tasolle kuin Xbox Live on nykyisellään ja vieläpä ilmaiseksi. Silloin Microsoftikin joutuisi toivottavasti tuota maksumuuriaan harkitsemaan uudelleen.

Itse ajattelen niin, että jos miljoonat pelaajat ovat oikeasti valmiita maksamaan online-pelaamisesta (oli tarve sitten kerran kk tai 30 kertaa kk) niin onhan MS tehnyt silloin jotain aika genius-osastoa. Rahavirta pelkästä online-pelaamisesta on aika huima samalla kun Sony saa tyytyä vain osaan siitä PS+-palvelun kautta. Moni vielä tuntuu olevan ylpeä siitä että maksaa ns. paremmasta palvelusta - se kertoo miten hyvin pullat ovat uunissa.

Seuraavassa sukupolvessa molemmat miettivät varmasti kuumeisesti mitä tehdä: Pitääkö Sony online-pelaamisen edelleen ilmaisena ja pitääkö MS sen edelleen maksullisena. Puolensa ja puolensa. Voiko olla että markkinoille tulee "siltä väliltä" vaihtoehtoja tms? Online-puoli on sieltä v. 2005-2006 noussut räjähdysmäisesti eli se on oikeastaan ykkösasia konsolimaailmassa. Ne massat täytyy voittaa puolelleen jos aikoo olla "ykkönen". Tosin nythän yksi "oman tien kulkija" myi yli 70 miljoonaan konsolia ja kaksi ovat käytännössä tasoissa, joten mikä nyt sitten on "ykkönen" ja mikä ei. Myynnit taitavat jakautua kuitenkin.

...niin Xbox-napista hypätään juurikin tähän ilmoituksen kohtaan, eikä availla mitään "työpöytänäkymään"!

Ok, noh viilaamista Sonylla tosiaan on ja olkoon tuo yksi esimerkki. Itse en ole tosiaan tuota edes ajatellut, mutta massojahan tässä täytyy tietysti ajatella enemmän kuin esim. mua yksittäisenä tapauksena.

Microsoftin fanipojilla kova tarve nostattaa omaa maksullista verkkopalveluaan, vaikka hyvin tiedämme ettei se niin erinomainen kuitenkaan ole. Jollain se kk-maksu pitää itselle perustella. Hännän tullessa vetävän käteen, on se sitten enään Party Chat joka erottaa nämä toisistaan. Ja kuitenkin PSVitalta se jo löytyy. Ilmaisena.

Se missä Live pärjää on hiotumpi kokonaisuus. Sen hintana on suljetumpi ympäristö, jota pelintekijät ovat kritisoineet. Väitän tämän toimineen jarruna kehitykselle ja mahdollisesti estäneen MAG:n kaltaiset suuremmat revittelyt.

Microsoftin fanipojilla kova tarve nostattaa omaa maksullista verkkopalveluaan, vaikka hyvin tiedämme ettei se niin erinomainen kuitenkaan ole. Jollain se kk-maksu pitää itselle perustella. Hännän tullessa vetävän käteen, on se sitten enään Party Chat joka erottaa nämä toisistaan. Ja kuitenkin PSVitalta se jo löytyy. Ilmaisena.

No, eihän sitä maksua YLE-verostasi oteta, vaan meidän käyttäjien lompakosta. Anna meidän kärsiä tyhmyydestämme ihan rauhassa :)

No, eihän sitä maksua YLE-verostasi oteta, vaan meidän käyttäjien lompakosta. Anna meidän kärsiä tyhmyydestämme ihan rauhassa :)

Mietin vain sitä, millä tuota maksullisuutta tullaan sitten perustelamaan, mikälil Sony pystyy viemään verkkopalvelunsa ergonomian tasolle joka vastaa pelaajien tämän päivän odotuksia ja pitämään palvelunsa ilmaisena. Mikä on Microsoftin vastaveto haasteeseen? Ekosysteemi ja yhteiset pelit sen sisällä?

Neogaffin giffi:

kazining.gif

Mietin vain sitä, millä tuota maksullisuutta tullaan sitten perustelamaan, mikälil Sony pystyy viemään verkkopalvelunsa ergonomian tasolle joka vastaa pelaajien tämän päivän odotuksia ja pitämään palvelunsa ilmaisena. Mikä on Microsoftin vastaveto haasteeseen? Ekosysteemi ja yhteiset pelit sen sisällä?

Tai yksinkertaisesti sillä, että me olemme jo tottuneet maksamaan siitä. Kuten yllä joku sanoi, että nerokashan se MS on ollut koska on saanut meidät koukkuun.

Mutta kieltämättä kyllä se iSysteemiin tottuneena lämmittää, että Wordament-sanapelistä saa saavutuksia konsolille, pelaa sitä selaimessa, iPhonella tai konsolilla.

Pieniä asioita totta kai, mutta nyt jos koskaan Noksun vanha "Connecting People" pitää paikkansa. Se vain tarkoittaa ihmisiä ja laitteita nykyään.

Itse olen välillä (joskus useinkin) tuskaillut tuon pleikkarin erittäin tahmean XMB:n kanssa. Olin jo lähes varma että seuraava konsoli olisi uusi XBOX, muutta kun meidänkin perheessä on useampi pelaaja niin eipä taida LIVE aikaa pystyä ostamaan ihan kaikille. Ja samaan hommaan kusee vielä rajummin Valve. Se on useamman pelaajan taloudessa selvästi kallein. Ellei kaikki pelaa samalla tilillä, missä nyt ei ole mitään järkeä.

No ajat muuttuu ja saattaahan nuo verkkopalvelutkin muuttua. Kaikesta ilmaista niin vaikea on sen jälkeen valita. Sitä ennen taidan pysyä pleikkarin leirissä.

muutta kun meidänkin perheessä on useampi pelaaja niin eipä taida LIVE aikaa pystyä ostamaan ihan kaikille.

Jenkeissä pystyy ostamaan perhepassin Liveen, ehkäpä rantautuu Eurooppaankin uuden konsolin myötä, kaipaisin sitä itsekin kotona.

Puhun nyt vain omasta näkökulmasta. En juurikaan ota kantaa siihen, miten massat käyttäytyvät.

Mun kohdalla ei mikään. Jos (ja kun) Sony kehittää PSN:ää huimasti eteenpäin, niin alustanvaihto on edessä. Tietokone ja puhelin on Applea, joten ekosysteemikään ei pidä minua kiinni Microsoftin laitteessa. Pelikaverit tietysti vaikuttavat paljon. On niitä tyyppejä, joilla ei ole millään alustalla mitään vakiintuneita pelikavereita. He voivat hypätä mihin tahansa suomiposseen pelailemaan. Mulla esimerkiksi on Xbox Livessä jo Halo 2 -ajoista tuttuja pelikavereita. Olisihan se vähän harmi "hylätä" kaverit, jos he eivät ole valmiita vaihtamaan alustaa. Tosin ei mikään estä mua pelailemasta kummallakin alustalla. Molemmat konsolit tulee joka tapauksessa hankittua. Maksanhan minä nytkin PS+:sta ja Livestä. Liven hinta kun nostetaan esiin, niin aina mainitaan se 60€. Ei tarvitse olle kummoinenkaan Sherlock, löytääkseen 12kk tai jopa 14kk jäsenyyksiä alle 40€:lla. PS+:stakin maksoin joulun aikoihin vain reilut 30.

Voihan tietty olla, että Valven Steambox tulee takavasemmalta ja yllättää. :p

Tietokone ja puhelin on Applea, joten ekosysteemikään ei pidä minua kiinni Microsoftin laitteessa.

Pyrkinyt vielä tässä vaiheessa ottamaan kokemuksia sieltä täältä. Poimimaan rusinat pullasta ekosysteemeissä. Tabletti on iPad2, kännykkä Nokia 920 ja pelikonsolit PS3/PSVita. Järki sanoo ettei kannata sitoa käsiä liiaksi yhteen tekijään. Konsoleissa on mitä ilmeisimmin tulossa useita uusia nimiiä. Mainittu Valven Linux-pohjainen Steambox ehkä niistä kuitenkin kiinnostavin. Pleikka nelosessa kiehtoo mahdollisuus viedä pelikokemus sinne missä ei vielä ole oltu. Uskon vapaamman ympäristön tuottavan eniten hedelmää. Se ympäristö voi olla myös Musta Hevonen, joku näistä uusista yrittäjistä.

Neogaffin giffi:

iV19aae0kDU9A.gif

Unreal Engine, CryEnginet yms. suoraviivaistavat ja lyhentävät ison pelin tekemistä vuosilla, joten ei ole mitään järkeä mennä 80-luvun tapaan ja jokaiselle alustalle tehdään peli nollista.

Tälläiset kommentit pelaajan suusta tunnostaa kummalliselta. Ymmärtäisin, jos olisit projektipäällikkö ja sinun pitäisi pitää huolta voiton tekemisestä ja aikatauluista, mutta että pelaajana sanot tuollaista ?

Jos kaikki käyttävät samoja enginejä, niin mitenkähän luulet, että pelitarjonnalle käy ? Joka ikisessä nettiräiskinnässä on samat 10 vs 10 pelaajaa eri kuorrotuksella. Grafiikat toistaa itseään ja mitään ainutlaatuista on hyvin vaikea tehdä. Nimenomaan nykyään tehdään myös omia moottoreita peleillä ja niillä saavutetaan poikkeuksellisia, muista peleistä eroavia lopputuloksia. Eikös Xbox:kin Witcher 2 käytä juurikin omaa moottoriaan, eikä ole lähtenyt käyttämään pelkästään markkinoilla valmiina olevia.

Ja kuka nuo uudet moottorit sitten luo ? Onko nyt jo kiveen hakattu, että valloilla olevat pelimoottorikehittäjät siis vain saavat tehdä moottoreistaan päivitettyjä versioita, joita muut sitten kiltisti odottavat.

Valitettavasti se on kuitenkin tätä päivää, ettei pelialalla ole kaikilla resursseja optimoida tuotteitaan konsolikohtaisesti kovinkaan kattavasti.

---------------------------------------------------------

Eli osa näistä puutteista ei liity mitenkään onko sinulla maksullinen vai ilmainen palvelu.
Miten niin ei liity ? Jos käyttäjällä A on dropbox ja hänellä on 5 gigaa ilmaista tallennustilaa ja käyttäjälle B on 5e kuukaudessa maksava GoogleDrive ja hänellä on 100 gigaa, niin silti vertailet näitä kahta asiaa täysin samalta viivalta ?

Jos toinen yritys saa rahaa palvelunsa tekemiseen, niin onhan se kumma, jos se ei olisi hiotumpi loppukäyttäjän kannalta ? Nopeasti laskettuna minä itse olen säästänyt 4-5 vuoden ajalta nyt 200-250 euroa siitä, että psn on ollut ilmainen. Ei tälläiset summat minusta nyt mitään ihan pieniä enää ole. Ottaen huomioon, että tuo on suuruusluokaltaan abouttirallaa puolet uusien konsoleitten hinnoista.

Minun mielestäni ainakin asia ei ole niin yksinkertainen. Minä ymmärrän hyvin sekä liven että psn - kannattajia. Ei ole mielestäni absolutista totuutta, kumman visio tässä suhteessa on parempi.

- Ohjain
Selkeä edge MS:sällä, Sony ollut kujalla kohta 10 vuotta. Dualshock oli kentän ylivoimainen kuningas plege 1 aikakaudella, mutta olishan sille jotain kehitystä toivonut sen jälkeen jo tapahtuvan.
Hmm. Minulla on ollut Xbox360 vuoden ajan ja mielestäni ohjain ei ollut lähi mainkaan niin tarkka, mitä Sonyn ohjain on. Lisäksi, jos muistini pelaa oikein, on ohjain myöskin kevyempi PS3:n puolella. Painon suhteen voi olla, että muisti on tehnyt myöskin kepposensa, siitä on nimittäin jo vähän aikaa, kun Xboxin omistin.

Käteeni molemmat ohjaimet sopivat hyvin, mutta juurikin tarkkuuden vuoksi on PS3 - kontrolli ihan ehdoton valinta itselläni. Se on myös yksi ominaisuus, minkä toivon pysyvän ennallaan, tulipa uudesta ohjaimesta millanen tahansa.

Tokikaan vielä ei täyttä varmuutta voi olla, että minkä konsolin sitä edes ostaa, kun kumpaakaan ei ole virallisesti vielä edes julistettu.

Nyt tulee rankasti offtopiccia....

Tälläiset kommentit pelaajan suusta tunnostaa kummalliselta. Ymmärtäisin, jos olisit projektipäällikkö ja sinun pitäisi pitää huolta voiton tekemisestä ja aikatauluista, mutta että pelaajana sanot tuollaista ?

Jos kaikki käyttävät samoja enginejä, niin mitenkähän luulet, että pelitarjonnalle käy ? Joka ikisessä nettiräiskinnässä on samat 10 vs 10 pelaajaa eri kuorrotuksella. Grafiikat toistaa itseään ja mitään ainutlaatuista on hyvin vaikea tehdä. Nimenomaan nykyään tehdään myös omia moottoreita peleillä ja niillä saavutetaan poikkeuksellisia, muista peleistä eroavia lopputuloksia. Eikös Xbox:kin Witcher 2 käytä juurikin omaa moottoriaan, eikä ole lähtenyt käyttämään pelkästään markkinoilla valmiina olevia.
En nyt käsitä, miksen saisi tuollaista sanoa, varsinkin kun pelien kustannukset vaikuttavat a) pelin julkaisuaikaan ja b) pelin laatuun.

En myöskään käsitä, miten voit mainita pelimoottorin jälkeen yksitoikkoisen nettiräiskintätarjonnan, varsinkin kun itse pystyn miettimään pelkästään Unreal Enginellä tehtyjä peligenrejä heti jo useamman (puzzle, roolipeli, räiskintä, strategia,...). Ei ne nykyajan kaupalliset pelimoottorit mitään pilipalilaatua ole, vaan ihan kaupalliseen käyttöön tarkoitettuja työkaluja.

Ja kuka nuo uudet moottorit sitten luo ? Onko nyt jo kiveen hakattu, että valloilla olevat pelimoottorikehittäjät siis vain saavat tehdä moottoreistaan päivitettyjä versioita, joita muut sitten kiltisti odottavat.

Valitettavasti se on kuitenkin tätä päivää, ettei pelialalla ole kaikilla resursseja optimoida tuotteitaan konsolikohtaisesti kovinkaan kattavasti.
En nyt tiedä mietitkö asioita ääneen, kinasteletko itsesi kanssa vai etkö vain ole täysin käsittänyt mikä se pelimoottori oikein on.... Kaikkihan pelimoottoreita saa tehdä, mutta niiden tuottaminen kuluttaa luonnollisesti aikaa, niiden tekijöille maksetaan luonnollisesti kuukausipalkkaa, joten mitä kauemmin pelimoottoria tehdään, sitä kalliimmaksi se tulee, ja rahaa saadaan vasta kun "peli on siirtynyt kaupan hyllyltä pelaajan olohuoneeseen". Ja yhtään peliähän ei voida tehdä ennen kuin pelin runko (pelimoottori) on valmis.

Itsehän olen siis peliohjelmointia harrastanut 10v ikäisestä lähtien, eli yli 20 vuotta. Pelikoodareilla on oma pikku sananlaskunsa, eli jos haluat tehdä pelin, tee peli äläkä pelimoottoria. Yleensä aloittelevilla pelikoodareilla homma lähtee ns. lapasesta, ja aletaan tekemäänpelin kunnianhimoisesti omaa pelimoottoria, osa siinä onnistuu (esim. eräs Sebastian Aaltonen, jonka pelimoottoria käytettiin jonkin verran pohjana Frozenbyten Shadowgrounds-pelissä, ja tainut jamppa tehdä nykyisessä pelitalossakin useamman pelimoottorin, jääköön se tarina nyt kertomatta ), sen sijaan suurin osa ei ja siinä ajassa missä pelin olisi saanut jo hyvinkin hyvään vaiheeseen, tuskastelee koodari edelleen pelkän pelimoottorin kanssa.

Miten niin ei liity ? Jos käyttäjällä A on dropbox ja hänellä on 5 gigaa ilmaista tallennustilaa ja käyttäjälle B on 5e kuukaudessa maksava GoogleDrive ja hänellä on 100 gigaa, niin silti vertailet näitä kahta asiaa täysin samalta viivalta ?
...
Et tainut varmaan lukea ollenkaan sitä viestiäni, mutta sanotaan vielä näin, että kyllä se PlayStation 3 on ollut selvästi Xboxia kalliimpi (viime aikoina vasta rako kutistunut, mutta on kalliimpi edelleen, vuosi sitten hintaero samankokoisella kovalevyllä oli noin 100e luokkaa), lisäksi kun Xbox "rahasti" Livellä pelaajia, niin PlayStation rahasti PSN:n kustannukset pelitaloilta. Eli kyllä PSN:llekin on ollut maksajansa, eli ei sitä nyt ole ilmaiseksi pyöritetty, vaikkei pelaajat siitä olekaan (suoraan) maksaneet.

En nyt muutenkaan enää käsitä, miten ihan jokainen väittämäsi liittyi enää mihinkään...

Microsoftin fanipojilla kova tarve nostattaa omaa maksullista verkkopalveluaan, vaikka hyvin tiedämme ettei se niin erinomainen kuitenkaan ole. Jollain se kk-maksu pitää itselle perustella. Hännän tullessa vetävän käteen, on se sitten enään Party Chat joka erottaa nämä toisistaan.
Hetkonen nisu... Sanoit tossa muutama viesti sitten että xbox live on ihan mahtava, mutta nyt se ei enää olekaan niin kummoinen?

En myöskään käsitä, miten voit mainita pelimoottorin jälkeen yksitoikkoisen nettiräiskintätarjonnan, varsinkin kun itse pystyn miettimään pelkästään Unreal Enginellä tehtyjä peligenrejä heti jo useamman (puzzle, roolipeli, räiskintä, strategia,...). Ei ne nykyajan kaupalliset pelimoottorit mitään pilipalilaatua ole, vaan ihan kaupalliseen käyttöön tarkoitettuja työkaluja.

Ei kyse ole siitä, mihin väreihin se pelimoottori puetaan, samat rajoitteet siinä silti on. Annetaan esimerkkejä esim MAG Engine mahdollisti ensimmäistä kertaa konsoleilla maailmassa 128 vs 128 ihmispelaajaa vastakkain. Peli tuli kolme vuotta sitten markkinoille ja vasta aivan viime hetkillä, ollaan edes PC puolella päästy tähän. En usko, että tuohon olisi päästy jo olemassa olevien pelimoottoreiden käyttämisellä. Vai mitä itse olet mieltä, jos kerta olet 20 vuotta peliohjelmointia harrastanut ?

Pelikoodareilla on oma pikku sananlaskunsa, eli jos haluat tehdä pelin, tee peli äläkä pelimoottoria. Yleensä aloittelevilla pelikoodareilla homma lähtee ns. lapasesta
Nyt ei puhuta mistään alottelevista pelikoodareista, vaan studioista, jotka tekevät pelejä kymmenien miljoonien budjeteilla ja omaavat pitkän historian alalta. En väitä, että kaikkien tulisi tehdä oma pelimoottorinsa itse, mutta kyllä lähes poikkeuksetta omat parhaat pelikokemukset ovat olleet peleistä, joissa oma pelimoottori on luotu.

Kaikkihan pelimoottoreita saa tehdä, mutta niiden tuottaminen kuluttaa luonnollisesti aikaa, niiden tekijöille maksetaan luonnollisesti kuukausipalkkaa, joten mitä kauemmin pelimoottoria tehdään, sitä kalliimmaksi se tulee, ja rahaa saadaan vasta kun "peli on siirtynyt kaupan hyllyltä pelaajan olohuoneeseen."
Tätähän minä juuri yritin sinulta kysyä, että mitä se on sinulta pois, että pelistudiot uhraavat resursseja parhaaseen lopputulokseen päästäkseen. Eikö pelaajan pitäisikin juuri toivoa, että kaikki optimoisi omat visionsa parhaaseen mahdolliseen pisteeseen ja jos sitä ei saada, niin sitten tyydytään maksavana asiakkaana vain siihen mitä on. Kummastutti vain tuo sinun asenteesi näin pelaajan näkökulmasta, että oman pelimoottorin rakentamisessa ei ole mitään järkeä.

Et tainut varmaan lukea ollenkaan sitä viestiäni, mutta sanotaan vielä näin, että kyllä se PlayStation 3 on ollut selvästi Xboxia kalliimpi (viime aikoina vasta rako kutistunut, mutta on kalliimpi edelleen, vuosi sitten hintaero samankokoisella kovalevyllä oli noin 100e luokkaa), lisäksi kun Xbox "rahasti" Livellä pelaajia, niin PlayStation rahasti PSN:n kustannukset pelitaloilta. Eli kyllä PSN:llekin on ollut maksajansa, eli ei sitä nyt ole ilmaiseksi pyöritetty, vaikkei pelaajat siitä olekaan (suoraan) maksaneet.
Tottakai PS3 on ollut kalliimpi, mutta eihän teknologiakaan ole lähellekkään samaa. Playstation on samalla myös markkinoiden yksi parhaista Blu-Ray - soittimista. Muuten en tuota hintavertailua ymmärrä, koska Sonyhan otti hyvin pitkään jokaisesta pleikkarista tappiota, minkä jälkeen se myi sitä plus miinus nollalla. Vasta viime vuosina on se kääntynyt voitolliseksi.

Ja Playstation rahasti kustannukset pelitaloilla,niin eikös tämä ole hyvä asia vaan meidän pelaajan kannalta. Saman verran ne pelit Xboxille maksaa kuin pleikkarillekkin, eli ei tuo edes epäsuorasti meidän maksettavaksi ole tullut. Vai menikö minulla tässä joku toinen pointti ohi ?

Ei kyse ole siitä, mihin väreihin se pelimoottori puetaan, samat rajoitteet siinä silti on. Annetaan esimerkkejä esim MAG Engine mahdollisti ensimmäistä kertaa konsoleilla maailmassa 128 vs 128 ihmispelaajaa vastakkain. Peli tuli kolme vuotta sitten markkinoille ja vasta aivan viime hetkillä, ollaan edes PC puolella päästy tähän. En usko, että tuohon olisi päästy jo olemassa olevien pelimoottoreiden käyttämisellä. Vai mitä itse olet mieltä, jos kerta olet 20 vuotta peliohjelmointia harrastanut ?

Nyt ei puhuta mistään alottelevista pelikoodareista, vaan studioista, jotka tekevät pelejä kymmenien miljoonien budjeteilla ja omaavat pitkän historian alalta. En väitä, että kaikkien tulisi tehdä oma pelimoottorinsa itse, mutta kyllä lähes poikkeuksetta omat parhaat pelikokemukset ovat olleet peleistä, joissa oma pelimoottori on luotu.

Tätähän minä juuri yritin sinulta kysyä, että mitä se on sinulta pois, että pelistudiot uhraavat resursseja parhaaseen lopputulokseen päästäkseen. Eikö pelaajan pitäisikin juuri toivoa, että kaikki optimoisi omat visionsa parhaaseen mahdolliseen pisteeseen ja jos sitä ei saada, niin sitten tyydytään maksavana asiakkaana vain siihen mitä on. Kummastutti vain tuo sinun asenteesi näin pelaajan näkökulmasta, että oman pelimoottorin rakentamisessa ei ole mitään järkeä.

Tottakai PS3 on ollut kalliimpi, mutta eihän teknologiakaan ole lähellekkään samaa. Playstation on samalla myös markkinoiden yksi parhaista Blu-Ray - soittimista. Muuten en tuota hintavertailua ymmärrä, koska Sonyhan otti hyvin pitkään jokaisesta pleikkarista tappiota, minkä jälkeen se myi sitä plus miinus nollalla. Vasta viime vuosina on se kääntynyt voitolliseksi.

Ja Playstation rahasti kustannukset pelitaloilla,niin eikös tämä ole hyvä asia vaan meidän pelaajan kannalta. Saman verran ne pelit Xboxille maksaa kuin pleikkarillekkin, eli ei tuo edes epäsuorasti meidän maksettavaksi ole tullut. Vai menikö minulla tässä joku toinen pointti ohi ?
Anteeksi, mutta mä putosin kärryiltä, miten tää pelimoottoriasia nyt liittyy enää mitenkään mihinkään... Tyyppi A sanoi, että multiplattapuolella ei ole resursseja optimoida pelejä pleikkarille, johon totean että se on totta, valmiit pelimoottorit tulevat tässä nostamaan päätään, eli leikataan kustannuksia monella vuodella, kun multiplatat tehdään valmiilla pelimoottorilla (joka on jo valmiiksi eri alustoja tukeva)... sitten loppu on hepreaa, miten mikään MAG yms. liittyy enää aiheeseen mitenkään...

(Ymmärrän siis, että etäisesti tarkoitat, ettei valmiilla pelimoottorilla tehdä esim. xboxille MAG:n kaltaista massiivista räiskintää, muttei siitä nyt ollutkaan koko jutussa kyse, vaan siitä, ettei pelitalojen tarvitsisi tehdä kaikkia pelejä nollista eri laitteille, on apuun otettava esim. valmiit pelimoottorit, ellei tosiaan aleta Witcherin tavoin tekemään pelimoottoria nollista, ja toivoa, että kyseinen pelilaite on vielä käytössä, kun peli valmistuu)

Witcherin tapauksessa peliähän ei tietääkseni edes julkaistu Pleikkarille (yritimmehän puhua valmiiden pelimoottoreiden käytöstä juuri multiplattaripeleissä), varmaankin juuri sen vuoksi, että pelin pelimoottorin tekemiseen olisi mennyt aivan liian pitkään ja se tullut liian kalliiksi.

Hinta-asiaan edelleen, kyllä sitä Xboxiakin myytiin tappiolla, eikä se Pleikkarin Blu-ray -asema siltikään selitä sitä 100 euron hinnan erotusta.

Näin sanoo siis 20 vuotta pelejä harrastuksenaan koodannut yli viisi vuotta Xbox360:n ja Pleikka3:n omistaja, jolla on Live Gold ja PSN+.

Ei ne nykyajan kaupalliset pelimoottorit mitään pilipalilaatua ole, vaan ihan kaupalliseen käyttöön tarkoitettuja työkaluja.

Aihehan lähti rönsyilemään vähän lapasesta ja MAG:n pelimoottorin vertaus oli vastausta kirjoituksellesi. Kyllä ne valmiit pelimoottorit ovat vähän "pilipalilaatua" kärjistäen, jos jotain mullistavaa haluat aikaan saada. Se sopii juurikin tuohon multiplatteri-pelin julkaisemiseen useammalla alustalla.

Joka tapauksessa itseäni vain häiritsi vain tuo sinun tapa ilmaista asia, ettei ole mitään järkeä lähteä multiplattareita tekemään alusta molemmille alustoille. Tällä hetkellä multiplattarit ovat jälessä yksinoikeuspelejä selvästi graaffisilta ja teknisiltä ominaisuuksiltaan ja uusista sellaisista huomaa selvästi, että tekijät ovat halunneet enemmän kuin ovat loppujen lopuksi pystyneet tarjoamaan. Mutta se siitä, koska tulevaisuudessa tätä ongelmaa ei enää pitäisi samassa mittakaavassa olla, koska arkkitehtuurit ovat huhujen mukaan samanlaisia, jolloin uusiakin pelimoottoreita voi suunnitella helpommin molemmille alustoille toimiviksi.

Hinta-asiaan edelleen, kyllä sitä Xboxiakin myytiin tappiolla, eikä se Pleikkarin Blu-ray -asema siltikään selitä sitä 100 euron hinnan erotusta.
Tähän siis edelleen, jos koitat väittää sitä, että Sony maksoi PSN:n pleikkarin voitoilla, niin uskoisin sinun olevan väärässä.

"Taulukon mukaan PS3-konsolin valmistuskustannukset ovat $805 tai $840, riippuen siitä onko kyseessä halvempi 20 Gt- vaiko kalliimpi 60 Gt kiintolevyllä varustettu malli. Arvioihin ei ole sisällytetty pakkauksen ja toimituksen kaltaisia lisäkuluja.
Halvemman 20 Gt -mallin kohdalla Sonylle kertyy tappiota hurjat 306,85 dollaria, kun taasen kalliimman mallin kohdalla takkiin tulee noin 240 dollaria. "Sony Posts Sharp Profit Rise from Cost Cuts, PlayStation - WSJ.com

Mitä eri uutisia tuolta nyt löysin, niin PS3 on aloitettu myymään voitolla vuonna 2010-2011 riippuen lähteistä. Kyllä Microsoft on tehnyt business - mielessä paljon "fiksumman" vedon Xbox kohdalla. PlayStation sisältää niin paljon kallista teknologiaa, joista osaa saatiin hyödynnettyä melko myöhään. Tappiot on ollut Sonylla ihan eri luokkaa kun Microsoftilla, joten tällä sinä et voi perustella PSN:n maksuttomuutta. Mutta ostajallehan tämä kyllä passaa!

PlayStation sisältää niin paljon kallista teknologiaa, joista osaa saatiin hyödynnettyä melko myöhään.

Tässä myös täytyy ottaa huomioon tietyt myytit ja puhdas disinformaatio mikä rönsyili konsolisodan aikaan. Fakta, fiktio ja yksittäiset mielipiteet menivät iloisesti käsi kädessä ja osalla tietyt myytit elävät edelleen. Esim. lempilapseni Blu-ray on ollut alusta lähtien ihan pätevä "troijan hevonen" PS3:n kohdalla ja aikoinaan seurasin Blu-rayn tuloa hyvin tarkkaan nimenomaan leffafanin näkökulmasta. Kyllä tekniikkaa hyödynnettiin alusta lähtien, vaikkakin ehkä hitaammin kuin osa alunperin kuvitteli (en esim. tiedä miksi joku ajatteli että Blu-ray yleistyy samaan tahtiin kuin DVD aikanaan).

Peleissä Blu-rayn hyödyt tulivat hitaammin (olisko eka ollut MGS4 joka kapasiteettia todella tarvitsi, en muista), mutta kyllä ne kapasiteetin hyödyt sieltä tulivat varsinkin Sonyn omien pelien kohdalla (ja mielestäni kaikkien multipelien jotka ovat Xboxilla useammalla levyllä). Ja jos huhut pitävät paikkaansa niin Xbox 720 (työnimi) tulee käyttämään Blu-rayta fyysisenä formaattina, joten ehkä se sulkee myytin lopullisesti.

Mutta tottahan se oli että PS3 oli ainakin sen satkun liian kallis alkuvuosinaan (jos tarkkoja ollaan, niin oma Xbox 360 Elite maksoi n. satkun vähemmän aikoinaan - ei sen enempää) ja varmasti juuri osin tiettyjen komponenttien ja tekniikan takia. Mutta ehkä nyt ollaan siinä tilanteessa jossa tämä aihe taitaa olla menneen talven lumia. Palataan hintaan sitten kun se selviää - oli hinta mikä tahansa niin aina se on "liian kallis" osalle. Itse olen mieluummin näissä hintakeskusteluissa realisti kuin ylioptimisti. Maksan mielelläni jopa vähän "extraa" jos sillä saa jotain "extraa" (kuten PS3:n kanssa, niin sain pelikonsolin ja Blu-ray-soittimen samaan aikaan ja kohtuu aikaisin - tämä "fakta" tuntuu monella unohtuvan, samaan aikaan mm. eka Panasonicin Blu-ray-soitin maksoi yksistään jo lähes 900-1000 euroa).

Ylös Bottom