Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Streamauspelaaminen ei voi edellyttää high-end verkkoyhteyttä, jos sitä halutaan tarjota suurille massoille.
Eihän noissa streamauksissa ongelma koskaan ole ollutkaan kaista, OnLive toimii hyvin jo neljän megan yhteydellä. Ylivoimaisesti tärkein tekijä hyvässä kokemuksessa on latenssi, ja OnLiven heebojen kanssa joskus jutellessa kuulin, että pelaaminen on ihan miellyttävää, kun pingi yhteen suuntaan on korkeintaan 40ms. Jos palvelimet sijaitsisivat siis Suomessa, niin latenssin puolesta mikä tahansa ADSL-liittymä riittää.

Maailmanlaajuisesti tietysti tilanne on vielä mitä on, mutta Suomessa taitaa kuidun piirissä olla yli puoli miljoonaa kotitaloutta ja lisää rakennetaan jatkuvasti. Netflixit ja kumppanit ovat sellaisia kaistasyöppöjä, että pilvipelaaminen mahtuu vielä jonkin aikaa pyöristysvirheeseen, mutta kun se alkaa vallata alaa, verkko on pitkälti jo odottamassa.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miten tämä monen PS-käyttäjän toivoma silmäkarkki vaikuttaa kaistan riittävyyteen? En tosiaan ole kuin pintapuolisesti tutustunut koko pilvipalveluun. Saako esim huonoille yhteyksille tuotua graafisesti heikompaa kamaa samasta pelistä?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Eihän noissa streamauksissa ongelma koskaan ole ollutkaan kaista, OnLive toimii hyvin jo neljän megan yhteydellä. Ylivoimaisesti tärkein tekijä hyvässä kokemuksessa on latenssi, ja OnLiven heebojen kanssa joskus jutellessa kuulin, että pelaaminen on ihan miellyttävää, kun pingi yhteen suuntaan on korkeintaan 40ms. Jos palvelimet sijaitsisivat siis Suomessa, niin latenssin puolesta mikä tahansa ADSL-liittymä riittää.

Joo ei mikä tahansa ADSL riitä, pitää muistaa että 40ms tulee lähes jokaiselle omakotitalolle joka ei ole lähiössä.

Parisataa metriä kuparia lähimpään keskukseen ja 40ms on faktaa.

Kuituakaan ei ihan joka pitäjässä vedellä, vaikka hallitus niin saattaa kansalle luulotellakin.

Itse olen ADSL:n varassa vaikka asun etelärannikolla, noin 15km Googlen serverikeskuksesta ja vieläpä kaupungin keskustassa. Kaapeliin liittyminen 2800 euroa, kuidun saisi 38000 eurolla. Ei ihan taskurahat riitä kumpaankaan.

[\offtopic]
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miten tämä monen PS-käyttäjän toivoma silmäkarkki vaikuttaa kaistan riittävyyteen?
Jälleen kerran en voi sanoa Gaikaista varmasti mitään, koska en ole sen toteutukseen tutustunut, mutta kyllähän noi streamit osaavat sopeutua käytettävissä olevaan kaistaan. Jos nopeus putoaa, niin resoluutio tippuu ja päinvastoin. Jotain 480p:tä saa puskettua kaksimegaisestakin putkesta läpi, mutta maksimilaatu edellyttää noin seitsemää megaa.

Joo ei mikä tahansa ADSL riitä, pitää muistaa että 40ms tulee lähes jokaiselle omakotitalolle joka ei ole lähiössä.
No, mitenkähän tämän nyt sanoisi sanomatta liikaa. Ainakin yhden suomalaisen operaattorin joka ainoa ADSL pystyy tarvittaviin pingeihin, jos profiili on määritelty oikein ja modeemin ja pelilaitteen välissä on ethernet-kaapeli. Tämä ei ole mutua.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

No, mitenkähän tämän nyt sanoisi sanomatta liikaa. Ainakin yhden suomalaisen operaattorin joka ainoa ADSL pystyy tarvittaviin pingeihin, jos profiili on määritelty oikein ja modeemin ja pelilaitteen välissä on ethernet-kaapeli. Tämä ei ole mutua.

Tuttava erään operaattorin teknisessä tuessa asentajana duunissa ja ping noin 120ms, pelaa verkossa ja kiroilee kun asialle ei voi asuinpaikan takia mitään.

Mistäköhän tämä sitten johtuu? Uskoisin, että firman sisällä toimivana olisi kuitenkin tehnyt kaikkensa latenssin parantamiseksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miten tämä monen PS-käyttäjän toivoma silmäkarkki vaikuttaa kaistan riittävyyteen? En tosiaan ole kuin pintapuolisesti tutustunut koko pilvipalveluun. Saako esim huonoille yhteyksille tuotua graafisesti heikompaa kamaa samasta pelistä?

No laita YouTubeen Crysiksen pelivideopyörimään Youtuben huonoimmalla laadulla ja kokoruututilaan. Peli pyörii siis keskuspalvelimilla edelleen "täysillä asetuksilla", mutta siitä lähetettävää videokuvaa pakataan ankarammin.

...

Harmittavan harva on selkeästi testannut esim. GaiKai -palvelua, joka omasta mielestä toimi erittäin hyvin, ainakin itselläni. Palvelussa pystyi (ennen Sonyn ostoa) kuitenkin pelaamaan pariakymmentä peliä (pelidemoa) ilmaiseksi, ilman mitään rekisteröintejä.

Muutenkin on huvittavaa lukea, ettei tämmöinen toimiva palvelu, joka siis pyöritti esim. Crysis 2-peliä, pystyisi mukamas pyörittämään PS4:n pelejä....

Samoin jonkun eri tallennusmedian käytössä konsoleissa, oli valmistaja ollut "kehittämässä" mediaa tai ei, ja sen puhumista "innovaationa" on mielestäni aika naurettavaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jryi
ei pelkkä verkkoviive aiheuta sitä lagia vaan ihan teoriassa
Tapahtuma tapahtuu serverillä
videokuva pakataan
videostreamataan
videokuva puretaan
kuva näytetään ruudulla
anna ohjauskomento
ohjauskomento menee serverille
Eli jo viedokuvan pakkaus ja purku aiheuttaa viivettä, siihen päälle normaali verkkoviive ja taas viive että ohjauskomento menee tapahtumasta serverille.
Ja kuka enää hyväksyisi ensisukupolven konsolilla pakattua 480 kuvaa. Kyllä pitäisi saada ihan FullHD.

Gaikaista sen verta että testailin muutamaa peliä aikoja sitten. Kyllä ulkoasu oli eriplaneetalta jopa vanhalla näytönohjaimellakin(Ati 4890 OC) kuin GaiKailla. Eli koneen vanhus vei voiton grafiikassa, eikä ohjauskaan vakuuttanut.
Testatut pelit Crysis2, BulletStorm, Mount and Blade warband sekä joku mass effect ja dead space
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

ei pelkkä verkkoviive aiheuta sitä lagia vaan ihan teoriassa
No ihan käytännössä mikään tässä ei ollut mulle uutinen, mä olen saanut seikkaperäisemmän kuvauksen prosessista OnLiven teknologiajohtajalta. Ja kaiken luetellun huomioonottaen nimenomaan verkkoviipeen osuus saa olla sen 80ms (round-trip). Vitsi on siinä, että OnLivellä oli mm. todella nopeaan videokuvan pakkaamiseen liittyviä patentteja, joiden ansiosta vasteaika oli mahdollista saada pelikelpoiseksi. Ja mä olen itse pelannut Borderlandsia ja Batman Arkham Asylumia OnLiven standilla muutaman vuoden takaisilla E3-messuilla, jolloin pystyin itse toteamaan, että kokemus on yllättävän lähellä konsolipelaamista. En siis puhu vain teoreettisella tasolla ja webistä luetun perusteella.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Täytyy heittää omakin lusikka soppaan tähän innovaatiokeskusteluun.

Yleensä pelialalla innovaatioiksi nähdään jostain syystä hassut lisälaitteet tai kikkailuohjaimet. Wiimotea pidettiin innovaationa, mutta valtaosa peleistä toimi kuitenkin paremmin normaalilla ohjaimella. Esim. Call of Duty, joka on tämän sukupolven suurin menestystarina, sai paljon enemmän hyötyä irti PS3:n ja XO:n tehoista sekä perinteisistä ohjaimista, kuin Wiimotesta. Tehot tosin lisääntyvät aina, joten sillä saralla lienee turhaa jaella mitään palkintoja kenellekään, ellei sitten ihan totaalisia läpimurtoja tehdä. Pointti vain oli, ettei esim. Wiimote tuonut kummempia läpimurtoja, vaikka sen etukäteen hehkutettiinkin olevan vallankumous. Nintendo itsekin luopui siitä yhden sukupolven jälkeen ja palasi perinteisempään ohjaukseen.

Vuosien saatossa innovaatioiksi on kehuttu EyeToyta, Donkey Konga -rumpuja, Samba de Amigo -marakasseja jne. Kuitenkaan mikään näistä ei oikeasti ole ollut juuri muuta, kuin hauska tapa pelata sitä yhtä peliä.

Paljon mielummin innovaatioiksi luettelisin asiat, kuten analogitikun, josta kiitos menee Nintendolle. N64:n ohjain oli kuitenkin aika kauhea kapistus, vaikka siinä olikin omat nerokkaat keksintönsä. Sen analogitikku hajosi ihan uskomattoman helposti ja ohjain oli oudon muotoinen. Sony kehitti tältä pohjalta Dual Shockin, jossa on kaksi analogitikkua ja d-padiin pääsee koskemaan vaihtamatta käden paikkaa. Tätä mallia onkin sitten seurattu kaikilla pelikonsoleilla, lukuunottamatta Dreamcastia, jonka ohjaimessa oli vain yksi tatti. Nykyisin lähes kaikki pelit käyttävät kahden tatin ohjausmenetelmää. Toisella tatilla pelihahmoa ja toisella tähtäintä/kameraa.

Se, minkä Sony myös toi ohjaimeen, oli klikattavat tatit. Mielestäni tämä on todella nerokas oivallus. Vaikka sinänsä asiana se on pieni, pelaajan peukalo on kuitenkin jatkuvasti sen tatin päällä. Pelaajan ei tarvitse siis pysäyttää pelihahmonsa liikettä mennäkseen vaikkapa kyyryyn.

Ennen tätä Nintendo oli taas keksinyt lisänapeille paikan etusormen alla, jolloin ohjainpöytä ei muuttunut liian monimutkaiseksi. Tämäkin ominaisuus on edelleen käytössä.

Ohjaimiin parhaat ominaisuudet ovat juuri tällaisia. Nykypäivänä niitä kukaan ei edes tajua ajatella, sillä ne ovat niin luontaisia.

Microsoft on tuonut konsolibisnekseen erilaisia innovaatioita. Esimerkiksi Achievementtejä pidän melko merkittävänä asiana, joka on sittemmin kopioitu kilpailijoiden konsoleihin. Microsoft toi myös ensimmäisenä toimivan nettipalvelun konsoleille. Xbox 360:llä MS iski mukaan vielä ladattavat demot ja pelit. Eikä unohdeta XO:n Guide-nappulaakaan, joka on todella nerokas ja myös kopioitiin kilpailijoiden laitteisiin.

Mielestäni tästä innovaatioväittelystä ei pidä tehdä mitään fanipoikien egon pönkityskisaa (jota se ei täällä onneksi ole ollutkaan). Hyvistä ideoista hyötyy lopulta kaikkien konsoleiden pelaajat.

Tuolla todettiin, ettei Sony ole koskaan tuonut mitään innovatiivista (joka on nyt todistettu vääräksi), joten sellaista ei varmaan ole luvassa nyt PS4:lläkään. Pilvipalvelu PS3-peleille olisi tietenkin aika hieno veto, jopa innovaatio, mutta olen kyllä aika vakaasti samaa mieltä siitä, että suuria murroksia ei varmaankaan juuri nähdä. Aikalailla tekniikan kehitys on nyt siinä pisteessä, ettei sen kummallisempia uusia asioita välttämättä edes kaipaa.

Se olisi tietenkin melkoinen innovaatio, jos joku keksisi keinot markkinoille syntyneisiin ongelmiin, kuten pitkiin kehitysaikoihin, paisuviin kehitysmaksuihin jne. Sellainen olisi mukava nähdä tähän väliin.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

^Loistava kirjoitus Solid Snakelta, voin allekirjoittaa.

Ja mä olen itse pelannut Borderlandsia ja Batman Arkham Asylumia OnLiven standilla muutaman vuoden takaisilla E3-messuilla, jolloin pystyin itse toteamaan, että kokemus on yllättävän lähellä konsolipelaamista. En siis puhu vain teoreettisella tasolla ja webistä luetun perusteella.

Pitää kuitenkin muistaa, että messutilannnekkin on jossain määrin hallittu ympäristö joka ei välttämättä vastaa todellisuuden kaaosmaisuutta. Itse en tosin ole pilvipelaamista edes kokeillut joten olen vain nettikirjoittelun varassa. Jokatapauksessa isolla mielenkiinnolla tässä odotetaan keskiviikkoa, sen verran kovia huhuja on liikenteessä; streamaus, ohjain...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

PS3:n kuolemaa tuo PS4 julkaisu melkein merkitsee.

Itse olisin varovainen näiden ennustuksien kanssa jossa povataan aina jonkin laitteen tai palvelun "kuolemaa". PS3:n piti olla kuollut jo about 2006-2007, Blu-rayn piti olla kuollut, hakkereiden piti tuhota Sonyn pelibisnes, Sonyn piti jäädä kauas kolmoseksi myynneissä (ehkä se jääkin kolmoseksi, mutta tuskin kauhean isolla marginaalilla), jne. Onhan näitä tuomiopäivän ennustuksia ollut, jopa pelimedialta.

Kyse taitaa tosiaan olla siitä mikä on Sonyn strategia PS3:n suhteen (pelien kanssa) sitten kun PS4 tulee. Mennäänkö alkuun niin että tietyt pelit tulevat jopa molemmille (PS3/PS4) alustoille vai siirretäänkö PS3 nopeasti (PS2:n tapaan aikoinaan) enemmän perhe/lapsi/casual/sport-alustaksi jolle tuodaan vain enää tiettyjen segmenttien pelejä. Vaikea nähdä että PS3 "hylätään" kovin nopeasti, kaipa Sonylla on oltava joku kahden rintaman strategia alkuun - pitäähän PS4:n myyntejäkin alkuun seurata ja sitä kautta varmistaa että PS3 on kuvioissa mukana. Ainakin vanhempien pelien online-serverit ja muut toimivat varmasti vielä useita vuosia. Enkä usko trophy-tuen lakkautukseen (mielenkiintoinen kysymys sinänsä, eli integroidaanko PS3:n ja PS4:n trophy-tuki jotenkin yhteen vai miten tämä hoidetaan).

Tuon myös kuvaan asteen omakohtaisemman näkemyksen. Voin ainakin itse sanoa etten sinänsä "tarvitse" PS4:sta mihinkään samalla tavalla kuin mielestäni tarvitsin PS3:sta. PS3-aikaan halusin nopeasti laadukkaan Blu-ray-soittimen, olin ostanut HD-töllön (halusin HD-tason pelaamista), halusin kokeilla online-pelaamisen maailmaa, katselin jopa valokuvia PS3:n kautta, jne. Enkä ole koskaan mieltänyt että grafiikan pitäisi olla niin hurjasti parempaa kuin mitä parhaat Sonyn PS3-sarjat jo nyt tarjoavat.

Mitä PS4 sitten itselle (mahdollisesti) tarjoaa? Kuten aiemmin olen todennut niin odotan seuraavassa sukupolvessa entistä parempaa optimointia, vähemmän bugeja, parempia pelimoottoreita, jne, en niinkään sitä että Nathan Drake näyttää asteen paremmalta ruudussa (se on tietysti plussaa, vaikea kieltää tätäkään). Hankala selittää, mutta pelkkä grafiikan marginaalinen parannus ei perustele uuden konsolin hankkimista ainakaan itselle. Ja nythän minulla on Blu-ray, online-pelaaminen on jäänyt vähiin, sosiaalinen media ei kiinnosta, jne. Tiedän nyt tarkemmin mitä oikeasti tarvitsen ja missä kaikessa konsolia käytän (PS3:n aikaan tämä oli vielä hämärämpää ja kaikkea tuli vähintään kokeiltua).

Tarkoitan myös sitä että aikaa on rajoitetusti (perhe, muksu, työ, harrastukset) ja hyllyt notkuvat PS3:n korkkaamattomia pelejä - siis notkuvat. Niistä riittää iloa vielä pitkäksi aikaa, käytännössä vuosiksi. Toisin kuin osalle niin minulle pelit eivät kauheasti "vanhene" enkä ole aikoihin enää varsinaisesti ratsastanut hype-aalloilla. "Pelataan sitten kuin ehditään - osa vähän nopeammin, osa jopa vuosien jälkeen" - se on mottoni.

Itselle kyse on loppupeleissä lähinnä siitä suhteesta joka on vuosien ajan muodostunut Sonyn Playstation-brändin kanssa. Uusi konsoli ostetaan, vaikka käyttötunteja sillä tulisikin radikaalista vähemmän kuin "wanhoina hyvinä aikoina". Toki haluan pelata jatkossakin tiettyjä pelisarjoja ja nauttia "kovimmasta graffasta" konsoleilla (hope hope), mutta eipä tässä samanlaista hypeä ja pöhinää saa itse enää aikaan (kuin esim. PS1 tai PS3-konsoleilla), se on tunnustettava.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Hankala selittää, mutta pelkkä grafiikan marginaalinen parannus ei perustele uuden konsolin hankkimista ainakaan itselle.

Itselle kyse on loppupeleissä lähinnä siitä suhteesta joka on vuosien ajan muodostunut Sonyn Playstation-brändin kanssa. Uusi konsoli ostetaan, vaikka käyttötunteja sillä tulisikin radikaalista vähemmän kuin "wanhoina hyvinä aikoina". Toki haluan pelata jatkossakin tiettyjä pelisarjoja ja nauttia "kovimmasta graffasta" konsoleilla (hope hope), mutta eipä tässä samanlaista hypeä ja pöhinää saa itse enää aikaan (kuin esim. PS1 tai PS3-konsoleilla), se on tunnustettava.

Aika samoilla fiiliksillä vedetään täällä. Hype ei ole purrut vielä laisinkaan ja jos huhuissa mainittuihin piirteisiin on luottaminen, niin PS4 jää kyllä melko varmasti kaupan hyllylle julkaisussa (tosin jätän siihen mahdollisuuden, että olen väärässä). Olen korkannut Next-Genin jo Wii U:lla ja sillä vedetään nyt alkuun. Seuraan sivusta miten tuo PS4/durango homma lähtee vetämään ja teen ostopäätökseni sitten myöhemmin.

Sen sijaan se, mitä odotan PS4 julkaisulta, on PS3:n hinnanpudotus. Minulla ei vielä ole PS3:ta ja sille on kertynyt jo kuitenkin sen verran laadukkaan oloisia yksinoikeuksia, että 360:n omistajankin kannattaa jo perehtyä - jos hinta on kohdallaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihan vaikka vaan muun keskustelu vastapainoksi täällä ilmoittautuu myöskin yksi Wii U:hun erittäin tyytyväinen pelaaja.

On ollut surullista seurata kuinka Wii U tyrmätään nimenomaan aktiivisten pelaajien toimesta ympäri internettiä. Tietysti syynä on se, että kyseessä on Nintendo (joka tuntuu olevan tietyille tahoille sietämätön asia) ja että koneessa ei ole tehoja merkittävästi enempää kuin PS3:ssa tai Xbox360:ssä. Tämän tyrmäämisen myötä romukoppaan heitetään uusi näytöllinen ohjain, joka kuitenkin on selvä kehitysaskel aikaisempaan padiin. En itse voi ymmärtää miten jonkin asian lisääminen ohjaimeen on niin hirveän huono asia kun siinä ilmiselvästi on monia pelaamista hyödyttäviä seikkoja. Pelejä ja pelaamista rakastavana henkilönä näen tällaiset uudistukset positiivisena asiana. Muutosvastarintaiset tottakai keksivät toinen toistaan luovempia selityksiä, miksi näytöllinen ohjain on käyttökelvoton, mutta objektiivisesti katsoen näyttö tuo vain jotain lisää eikä vie mitään pois.

Itselleni tuo Wii U:n näytöllinen ohjain on se kuuluisa "system seller". On ollut niin vapauttavaa, kun pelatessa ei ole sidottu enää telkkariin kiinni. Kun avovaimo haluaa katsoa jotain telkkarista, niin se ei tarkoita enää otsan rypistelyä ja pelin lopettamista, vaan puolen minuutin taukoa kun asetuksista vaihtaa pelin ohjaimen ruudulle. Samoin itse seurailen pelatessa mielelläni toisella silmällä vaikka jotain tennismatsia. Ja kaikkein mukavinta on se, että voi oikaista itsensä sohvalla poikittain tai vaikka mennä sänkyyn pelaamaan. Aluksi olin epäileväinen, että tuleeko pieneltä ohjaimen ruudulta tihrustamisesta mitään, mutta ainakin Assassin's Creedin pelaaminen on ollut sillä täysin TV-pelaamista vastaavaa. AC:n peliajasta varmaankin puolet olenkin pelannut ilman TV:tä. En usko, että näyttö juuri muuten muuttaa pelaamista. Erinomaisena hiiren korvikkeena se kyllä toimii, jonka huomaa viimeistään nettiä selatessa, ja siten joidenkin pelityyppien tuominen PC:ltä konsolille olisi mahdollista.

Tällä hetkellä tuntuisi niin surkealta palata takaisin näytöttömään ohjaimeen ja tulla taas sidotuksi telkkariin. Vaikka ihan mielenkiintoista pöhinää käy PS4:n ja uuden Xboxin ympärillä, niin kyllä seuraavat PS ja Xbox saavat tarjota jotain aivan ihmeellistä, että viitsin ottaa sen askeleen taaksepäin. Minun tapauksessani se ihme ei ainakaan ole koneen tehojen tai grafiikan parantuminen, vaikka monille se tuntuu olevan se tärkein tai ainoa asia. Oikeastaan toivon, että Sony tai MS lähtisivät kopioimaan Nintendoa nyt tuon näytöllisen ohjaimen kanssa, koska se toisi pelien kehittäjille enemmän resursseja asian tiimoille. Se ei ole kuitenkaan sellainen asia, että se muuttaisi itse pelejä toisentyyppisiksi (kuten liikeohjaus) vaan pieni lisäresurssi nykyiseen pelimekaniikkaan. Vaikka AC3:ssakin näyttöä vielä käytettiin kohtuullisen simppelisti, niin kyllä se kartan katsominen oli huomattavan paljon mukavampaa pikaisella vilkaisulla alaspäin kuin ruveta pysäyttämään peliä ja ottamaan sitä esiin erikseen jotain nappia painamalla. Eikä tuo vielä ole mikään järin innovatiivinen tai kehittynyt tapa käyttää ohjaimen näyttöä. Nythän olisi esimerkiksi ensimmäistä kertaa historiassa mahdollista tehdä ihan oikea Civilization pelikonsoleille, koska kyllä tuon ohjaimen näytöllä saa helposti ainakin 20 komentoa kerrallaan käytettäväksi tai vaikka kaupunkinäkymät ja neuvonantajat. Civin pelaamisesta vanhanaikaisella padilla näen vaan painajaisia. Pelkälle Nintendon yleisölle en vain valitettavasti usko tuota koskaan tehtävän.

Mutta jos palataan todellisuuteen, niin ei tämä Wii U:n pelivalikoima ole toistaiseksi ollut minullekaan hääppöinen vaikka pelaan vain rajallisen kohtuullisia määriä. Mario ja AC3 on tullut pelattu, mutta nyt alkaa jo näyttää tyhjältä. ZombieU on listalla heti kunhan luvattu korjauspaketti tulee. Batmania voisin pelailla, mutta tähän väliin haluaisin jonkin toisen tyyppisen pelin (Batman on kuitenkin vähän kuin AC3 eri kulisseilla). Missä on vaikka joku DiRT tai Grid? Tai joku lätkäpeli? Tai kiskoilla kulkeva ammuskelupeli? Tai se hiton Rayman? Seuraava peli, jonka ostan, on varmaan LEGO City ja siihen on vielä kuukausi.

Todellisuutta lienee myös se, että kun PS4:ssä vain on enemmän tehoja kuin PS3:ssa, riittävästi tuttujen pelien jatko-osia eikä mitään pakollisia ihmehärpäkkeitä, niin se myy paljon. Tavalinen pelaaja, joka ostaa pelinsä myyntilistan kärjestä, ei tarvitse tuon enempää. Tai sanotaanko niin, että markkinointipuoli ei tarvitse enempää saadakseen tavalliset jannut ostamaan. Tavallisilla pelaajilla tarkoitan esim. meikäläisen perusinsinöörityökavereita, jotka pelaavat niitä änäreitä ja sotapelejä mutta eivät lue esim. pelialan lehtiä tai pyöri näillä palstoilla. Nintendon markkinoinnin onnistumisesta kertoo se, että kaksi heistä ei edes tiennyt viime viikolla, että Nintendolta on jo tullut uusi konsoli. Kun PS4 tulee kauppohin, niin nämä työkaverini ostavat sen. Jos rinnalla on myös uusi Xbox, niin sitten menee vaikeammaksi. Mutta tällaiset tyypit kai on nykyään se suurin massa pelikonsolien ostajajoukosta. Me "HC-pelaajat", tai millä nimellä tällaisia yksityiskohtaisemmin ja tunteellisemmin pelaamisen suhtautuvia ihmisiä nyt nimittäisikään, lienevät nykyään hieman marginaalissa. Se ei välttämättä ole negatiivinen asia, koska nuo tavalliset jannut tuovat paljon "helppoa" rahaa pelifirmoille ja mahdollistavat siten myös hieman pienemmälle yleisölle tarkoitetut tai taloudellisesti riskialttiimmat projektit.

Noniin, näköjään ajatus juoksi tänään (sairaspäivää kotona viettäessä) pitkän puoleisesti. Mutta johan helpotti kun sai vähän avautua! :D
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

No ihan käytännössä mikään tässä ei ollut mulle uutinen, mä olen saanut seikkaperäisemmän kuvauksen prosessista OnLiven teknologiajohtajalta. Ja kaiken luetellun huomioonottaen nimenomaan verkkoviipeen osuus saa olla sen 80ms (round-trip). Vitsi on siinä, että OnLivellä oli mm. todella nopeaan videokuvan pakkaamiseen liittyviä patentteja, joiden ansiosta vasteaika oli mahdollista saada pelikelpoiseksi. Ja mä olen itse pelannut Borderlandsia ja Batman Arkham Asylumia OnLiven standilla muutaman vuoden takaisilla E3-messuilla, jolloin pystyin itse toteamaan, että kokemus on yllättävän lähellä konsolipelaamista. En siis puhu vain teoreettisella tasolla ja webistä luetun perusteella.

Tiedustelu, kuinka kuvanlaatu noissa Onlive-peleissä, Onliveä en ole testannut.

Toisaalta monessa TV:ssä jo konsolipelaaja kauhistui 80 ms inputlagia. Ja kyllähän tuollainen 100 ms nouseva lagi tappaa pelin nopeissa peleissä. Aikanaan CS, CSS, QIIIArena, Unreal Tournament(Modeja) hakanneena tuntui kauhealta jos pingi pyöri lähemmäksi sataa. Kyllä modeemin miehiä vietiin ADSL:n/ISD:n 20 - 40 pingeillä ja Tehokoneen 99 FPS:llä.

Itse en usko ennen kuin koen kotisohvalta sopivan pilvipelaamisen. Kuten yllä mainittiin, messut eivät kerro mitään todellisesta tilanteesta. Sekä oma kokemus Gaikaista ei ollut kovin hyvä.

Miksi alkaa maksamaan noille kk. maksuja huonommasta grafiikasta, modaamattomuudesta (PC), rajoitetusta pelikirjastosta, viiveestä jne...

Yleensä TEHOISTA

Toisaalta miksi moni aijattelee että ISOMMAT TEHOT = PAREMPI GRAFIIKKA, tehot tuo myös fysiikanmallinnusta, tarkkuutta näytölle/TV:lle (FullHD), elävämpi maailma (Kaikki PC pelaajat saava modeilla enemmän kuhinaa Elder Scrolleihin ja Falloutteihin, kun taas konsoli miehet joutuu tyytymään tyhjiin kasinoihin Vegasissa thojen takia).
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toisaalta monessa TV:ssä jo konsolipelaaja kauhistui 80 ms inputlagia. Ja kyllähän tuollainen 100 ms nouseva lagi tappaa pelin nopeissa peleissä. Aikanaan CS, CSS, QIIIArena, Unreal Tournament(Modeja) hakanneena tuntui kauhealta jos pingi pyöri lähemmäksi sataa. Kyllä modeemin miehiä vietiin ADSL:n/ISD:n 20 - 40 pingeillä ja Tehokoneen 99 FPS:llä.
nVidia esitteli jo viime kesänä omaa GRID-teknologiaansa, jossa kaikki tuo kuvan pakkamiseen, välittämiseen ja purkamiseen kuluva viive on saatu puristettua kotikonsolien tasolle.

Näytä liitetiedosto 10607

Lähde: nVidia
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kiitos tiedosta, tuohan on oikeasti hyvä asia, enää kysymys vain sitten kuvanlaatu ja edestakainen liikenne nostaa latenssia. Eli kaipa tuosta joskus jotain saadaan. Jäädään odottelemaan mitä tulevaisuus tuo.

Tälllä hetkellä kaikkialle ei ole valokaapeleita ja ADSL ihmisille koitetaan tyrkyttää Mokkuloita/nettitikkuja(Ettei tarvitsi ylläpitää piuhoja, eikä tarvitse edes mennä kauas Tampereen keskustasta).
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kiitos Pouget referoinnista ja linkeistä. Pitääpä lueskella läpi noita.

Tämän tyrmäämisen myötä romukoppaan heitetään uusi näytöllinen ohjain, joka kuitenkin on selvä kehitysaskel aikaisempaan padiin. En itse voi ymmärtää miten jonkin asian lisääminen ohjaimeen on niin hirveän huono asia kun siinä ilmiselvästi on monia pelaamista hyödyttäviä seikkoja. Pelejä ja pelaamista rakastavana henkilönä näen tällaiset uudistukset positiivisena asiana. Muutosvastarintaiset tottakai keksivät toinen toistaan luovempia selityksiä, miksi näytöllinen ohjain on käyttökelvoton, mutta objektiivisesti katsoen näyttö tuo vain jotain lisää eikä vie mitään pois.

Itse en haluaisi näytöllistä ohjainta ihan käytännöllisistä syistä. Olen sanonut muistaakseni jo tässäkin topikissa, että jos näyttö tuodaan ohjaimeen painon, hinnan, kestävyyden ja akkukeston kustannuksella, en sitä siihen halua. Puhun toki nyt vain itsestäni ja suurimmalla osallehan noilla ei välttämättä ole mitään merkitystä. Välillä ohjain saa tuntea ehkä turhankin kovaa rakkautta, missä epäilen kosketusnäyttöjen kestokykyä. Minun ei ole tarvinnut 5 vuoden aikana ostaa yhtään uutta ohjainta pleikkarille, vaikka kuritusta ovat saaneet kokea niin fyysisen väkivallan kuin pelaamisenkin kautta :D Silti molemmissa ohjaimissa akku kestää edelleen 6-10h, tärinät pelaa sekä kaikki näppäimet toimivat moitteetta. Ainoa huomattava muutos on tattien jäykkyydessä, mutta tästä ei ole mitään haittaa. Päin vastoin olen huomannut, että pelaan paremmin omilla ohjaimilla kuin muiden.

Tosiaan opiskelijana minulla ei juuri olisi vara ostaa 30-100e (mitä ne nyt tällä hetkellä sitten maksaakaan) ohjaimia, ainakaan kovin monesti. Mutta katsastellaan tilannetta, nähtävästihän Sonykin on lisäilemässä ominaisuuksia, jotka juuri vesittää noita minun kaipaamia ominaisuuksia ohjaimessa. Microsoftista nyt ei vielä osaa sanoa mitään, kun ei juurikaan tietoja/huhuja ole ohjaimesta julkisuuteen tippunut.

----------------------------------------------------------------------------------------

Wii U:n tilanteessa noin muuten, niin hoppuilikohan Nintendo itsensä liian nopeasti markkinoille ? Yleensä julkaisuun on hyvä nostaa hype ja saada myynnit hyvään lentoon. Nyt Nintendolla on ymmärtääkseni konsolissa kyllä palikat kohdallaan, mutta pelikehittäjät eivät siihen vielä olleet valmiit. Olisiko ollut järkevämpää odottaa, että pelitarjonta olisi ollut hieman parempi julkaisuhetkellä ? Tämähän toki on nyt pelkkää jälkiviisastelua. Tosin, eikös Nintendo kääntänyt vähän samankaltaisen tilanteen 3DS:n kohdalla vielä onnistuneesti, eli kyllä siellä vielä yksi jos useampikin "pelastusoperaatio" Nintendon toimesta nähdään.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kiitos tiedosta, tuohan on oikeasti hyvä asia, enää kysymys vain sitten kuvanlaatu ja edestakainen liikenne nostaa latenssia. Eli kaipa tuosta joskus jotain saadaan. Jäädään odottelemaan mitä tulevaisuus tuo.

Tälllä hetkellä kaikkialle ei ole valokaapeleita ja ADSL ihmisille koitetaan tyrkyttää Mokkuloita/nettitikkuja(Ettei tarvitsi ylläpitää piuhoja, eikä tarvitse edes mennä kauas Tampereen keskustasta).

Kuten tästäkin on jo useampaan kertaan sanottu, niin nämä pilvipalvelut eivät ole missään vaiheessa tarvinneet suurikaistaista nettiä, vaan ainoa kriteeri on pieni pingi. Eli OnLive, Gaikai yms. toimivat 2-4 megan yhteydellä, ainoa ero on, että kuva on enemmän puuroitunutta kuin leveämmällä kaistalla pelatessa. Eli palvelut ovat osanneet skaalata videon kuvanlaadun automaattisesti ja dynaamisesti.

Tämähän periaatteessa mahdollistaisi pilvipelien pelaamisen kotikonsolilla ja jatkavan sitä sitten esim. Sonyn viiden tuuman android-luurilla tai tabletilla (vrt. WiiU-tablettiohjain)...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kiitos tiedosta, tuohan on oikeasti hyvä asia, enää kysymys vain sitten kuvanlaatu ja edestakainen liikenne nostaa latenssia.
Kuvanlaadusta voi lueskella vaikkapa Digital Foundryn artikkelista viime maaliskuulta.

Gaikai games appear to be running at maximum settings (or close to) on considerably more powerful hardware, thus delivering a level of graphical polish above the level usually found on the Xbox 360 and PlayStation 3.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Laitetaas kevyempi keskiviikon hypetysvideo, kun nuo kaksi aijempaakin täältä löytyy:

[video=youtube;-XF2pu-4rXc]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-XF2pu-4rXc[/video]
 
Ylös Bottom